با برگشت عمومی ها به کنکور چه کنیم؛ جدول راهنمای شروع مطالعه

16 دی 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 6 دقیقه
با برگشت عمومی ها به کنکور چه کنیم؛ جدول راهنمای شروع مطالعه

این چه اوضاعی است، یک روز عمومی‌ها از کنکور حذف می‌شوند و روز بعد خبر می‌رسد که دروس عمومی بازگشته‌اند! دوستان این خبر چندان بد نیست، خود من سال کنکورم به کمک دروس عمومی‌ به هدفم رسیدم! از آنجایی که اخبار مربوط به کنکور اغلب ناگهانی و شوکه کننده است و داوطلبان تا مدتی درگیر این اخبار هستند و نمی‌دانند با تغییرات جدید چطور کنار بیایند، کیفیت مطالعه آن‌ها افت می‌کند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم به دغدغه جدید کنکوری‌ها؛ یعنی بازگشت عمومی‌ها به کنکور بپردازیم.

روزی چند ساعت عمومی بخوانم؟ از چه کتاب‌هایی استفاده کنم؟ اصلا مطالعه دروس عمومی را چطور شروع کنم؟ نگران نباشید در ادامه به تک تک سوالات شما پاسخ داده‌ایم.

بازگشت عمومی‌ها به کنکور خوب است یا بد؟

برای پاسخ به این سوال بیایید ماهیت دروس عمومی را بررسی کنیم. دروس عمومی اکثرا روان و قابل فهم هستند و پیچیدگی دروس تخصصی را ندارند. برای مثال درس دین و زندگی با درس ریاضی به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست و کم نبودند داوطلبانی که با روزی دو ساعت مطالعه دینی، توانسته‌اند آن را در کنکور 100 بزنند!

از طرفی یکی از شکایت‌های رایج داوطلبان در سال گذشته این بود که وقتی یک درس تخصصی را می‌خوانیم به شدت خسته می‌شویم و شروع کردن درس تخصصی بعدی کار بسیار دشواری است. در حالی‌که اگر بین دو درس تخصصی یک عمومی قرار دهید، برنامه‌هایتان راحت‌تر و عملی‌تر می‌شوند. حالا خودتان قضاوت کنید، بازگشت عمومی‌ها به کنکور خوب است یا بد؟

تخفیف یهویی

بازگشت عمومی‌ها به کنکور قطعی است؟

بازگشت عمومی‌ها به کنکور قطعی است؟
بازگشت عمومی‌ها به کنکور هنوز قطعی نشده است.

دومین سوال مهم که دغدغه اصلی داوطلبان هم هست این است که اصلا بازگشت عمومی‌ها به کنکور قطعی است؟ همان طور که در مقاله تغییرات کنکور گفتیم، فعلا این تغییرات در صحن مجلس به تصویب رسیده‌اند و برای قطعی شدن و اجرایی شدن قوانین جدید کنکور ، باید مدتی صبر کنیم.

البته یادتان باشد که صبر کردن به معنی دست روی دست گذاشتن نیست؛ بلکه می‌خواهیم برنامه‌ای داشته باشیم که چه قوانین جدید اجرا شوند و چه نشوند، هیچ ضرری نکنیم.

تغییرات کنکور 1403؛ 📢 آخرین تغییراتی که حتما باید بدانید

مقاله مرتبط: تغییرات کنکور 1403؛ 📢 آخرین تغییراتی که حتما باید بدانید

 مدتی است از دروس عمومی فاصله گرفته‌ام!

فکر می‌کنم عامل اصلی نگرانی داوطلبان از بازگشت عمومی‌ها به کنکور این است که مدتی است از این دروس فاصله گرفته‌اند، به ویژه داوطلبان فارغ التحصیل بیشتر از این موضوع نگران هستند. ببینید تا دو روز قبل حتی نفرات برتر هم نمی‌دانستند قرار است قوانین کنکور تغییر کنند؛ پس هیچ کس تا الان دروس عمومی را جدی نگرفته و شرایط همه یکسان است. از طرفی داوطلبان زیادی طی سال‌های گذشته توانسته‌اند در عرض چند ماه دروس عمومی را به خوبی جمع کنند.

پس حتی اگر مطالعه عمومی‌ها را به طور جدی از اواسط مهر ماه آغاز کنید هم دیر نشده و هیچ ضربه‌ای نمی‌خورید.

مطالعه دروس عمومی را چطور شروع کنم؟

حالا رسیدیم سر اصل مطلب! خب ما دو فرض پیش رویمان داریم یا عمومی‌ها به کنکور برمی‌گردند که این فرض محتمل‌تر است یا این قوانین به تصویب یکی از سازمان‌های اجرایی و نظارت کننده نمی‌رسد و لغو می‌شود. در هر صورت نباید زمان را از دست بدهید و لازم است مطالعه دروس عمومی را شروع کنید اما چطور و با چه مباحثی؟

مطالعه عمومی‌ها را با چه مباحثی شروع کنیم؟

 تا قطعی شدن تغییرات اخیر مطالعه دروس عمومی را با لغات عربی، لغات زبان و آرایه‌های ادبی و دستور زبان فارسی شروع کنید؛ اما فعلا دین و زندگی نخوانید و دست نگه دارید.

برای مطالعه مباحث گفته شده یک الی دو ساعت زمان بگذارید، حالا اگر عمومی‌ها برنگشتند ضرر نمی‌کنیم؟ وقتمان با مطالعه عمومی‌ها به هدر نرفته است؟

مباحثی که گفتیم از جمله پایه‌ای‌ترین مطالب مربوط به دروس عمومی هستند و حتی اگر عمومی‌ها به کنکور برنگردند و روال کنکور های قبلی را داشته باشیم، باز هم ضرری نمی‌کنید چون مطالعه این مطالب به درد امتحانات نهایی و ترمیم نمره می‌خورند.

آیا برای دروس عمومی کتاب تست بخرم؟

توصیه می‌کنم فعلا تا قطعی شدن تغییرات کنکور که احتمالا یکی دو هفته‌ای طول می‌کشد، دست نگه دارید و برای دروس عمومی کتاب تست تهیه نکنید! خب شما که گفتید مطالعه دروس عمومی را شروع کنیم، از روی چه منبعی مطالعه کنیم؟

برای مطالعه لغات عربی و زبان و مطالعه مباحث آرایه و دستور زبان فارسی، می‌توانید به جای کتاب تست جامع از کتاب‌های جیبی و مبحثی استفاده کنید.

کتاب‌های زیر با تخفیف ویژه در وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب موجود هستند:

جدول راهنمای شروع مطالعه عمومی‌ها

تا قطعی شدن تغییرات کنکور و تایید بازگشت عمومی‌ها به کنکور، می‌توانید طبق دستور العمل جدول زیر این دروس را مطالعه کنید. در صورت قطعی شدن بازگشت عمومی‌ها به کنکور، بررسی منابع و کتاب‌های تست و روش مطالعه هر کدام از دروس عمومی را در وب سایت پایتخت کتاب خواهیم داشت.

اسم درسبا چه مبحثی شروع کنم؟چه کتابی بخرم؟
فارسیآرایه‌های ادبی و دستور زبان فارسیجیبی دستور زبان فارسی کنکور خیلی سبز, دستور نهایی زبان فارسی جامع کنکور دریافت
عربیلغاتواژگان عربی کنکور لقمه مهروماه, واژه نامه عربی عمار جامع کنکور قلم چی
زبانلغاتواژگان زبان انگلیسی سطر به سطر کنکور لقمه مهروماه, واژگان تصویری زبان انگلیسی کنکور لقمه مهروماه
دین و زندگیفعلا دست نگه دار! 

سخن آخر

کنکور پرماجرا هر لحظه غافلگیرمان می‌کند، روزی قرار است دروس عمومی حذف شوند و روز بعد در کنکور از این دروس سوال داریم! نظرات داوطلبان در مورد بازگشت عمومی‌ها به کنکور متفاوت است، برخی آن را به ضرر خود می‌دانند و برخی از این بابت خوشحال هستند.

در این محتوا ابتدا قطعیت این خبر را بررسی کردیم و بعد گفتیم تا قطعی شدن این اخبار فعلا چطور شروع کنید و چه منابعی را مطالعه کنید. بعد از انتشار خبر قطعی بازگشت عمومی‌ها به کنکور، حتما محتواهایی در مورد روش مطالعه این دروس و بهترین کتاب‌های تست دروس عمومی در وب سایت پایتخت کتاب خواهیم داشت.

چند سوال متداول

بازگشت عمومی‌ها به کنکور خوب است یا بد؟

دروس عمومی بسیار راحت‌تر از دروس تخصصی هستند و می‌توانند تا حدی جبران کم کاری شما در دروس تخصصی باشند، به علاوه باعث می‌شوند برنامه روزانه شما دشوار و خسته کننده نباشد.

آیا بازگشت عمومی‌ها به کنکور قطعی است؟

فعلا تغییرات جدید کنکور در مجلس به تصویب رسیده و برای اجرایی شدن باید از چند فیلتر دیگر عبور کند.

با برگشت عمومی‌ها به کنکور چه کنیم؟

تا انتشار اخبار قطعی، روزی یک الی دو ساعت مطالعه دروس عمومی را در برنامه‌هایتان داشته باشید، در محتوا بیشتر در این مورد توضیح داده‌ایم.

بهترین منابع برای شروع مطالعه عمومی‌ها کدامند؟

فعلا برای شروع دروس عمومی کتاب‌های جیبی و مبحثی مناسب‌تر هستند، این کتاب‌ها با تخفیف خوبی در وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب موجود هستند.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. ofeelia فروردین 6, 1402

    best friends

  2. ناشناس اسفند 3, 1401

    چرا تدریس بیخود و اضافی ریاضی و فیزیک در این رشته متوقف نمی‌شود؟

    • پایتخت کتاب دی 16, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 دروس اختصاصی مباحث بیخودی ندارن که 😐

آخرین مقالات پایتخت کتاب