ضرایب دروس کنکور ریاضی؛ تعداد سؤالات هر درس کنکور ریاضی

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 8 دقیقه
ضرایب دروس کنکور ریاضی؛ تعداد سؤالات هر درس کنکور ریاضی

ضرایب دروس کنکور یکی از موارد بسیار مهمی است که در هر کدام از رشته‌های تحصیلی می‌تواند اهمیت داشته باشد. مسلماً پیدا کردن این ضرایب می‌تواند به شما کمک کند تا جایی که امکان دارد در خصوص این موضوع عملکرد بهتری داشته باشید و بهتر بتوانید در هر کدام از درس‌های کنکور، نتیجه مورد نظر خود را کسب کنید.

در ادامه این بخش به برخی از مهم‌ترین مسائل کنکور ریاضی خواهیم پرداخت که شامل موضوعاتی همچون ضریب‌ درس‌های عمومی در کنکور ریاضی، میزان اهمیت اطلاع پیدا کردن از هر کدام از ضرایب دروس کنکور ریاضی و همچنین تعداد سؤالات هر درس می‌شود.

یکی از موارد بسیار مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که دروس عمومی در کنکور ریاضی دارای چه ضرایبی هستند؟ مسلماً اطلاع پیدا کردن از ضریب‌های این دروس می‌تواند اهمیت زیادی برای شما به عنوان یک دانش‌آموز و داوطلب کنکور داشته باشد.

به همین سبب است که در این بخش به این موضوع خواهیم پرداخت و به طور کامل و واضح این مسأله را مورد بررسی قرار می‌دهیم. فراموش نکنید که مشخص کردن ضریب هر درس چه در کنکور ریاضی و چه در درس‌های دیگر، می‌تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد و بر روی نتیجه‌ای که می‌گیرید نیز بسیار مؤثر است.

تخفیف یهویی

روش مطالعه شیمی کنکور؛ چگونه شیمی را ۱۰۰ بزنم؟

مقاله مرتبط: روش مطالعه شیمی کنکور؛ چگونه شیمی را ۱۰۰ بزنم؟

به طور کلی از کنکور ۱۴۰۲ تصمیم بر این موضوع گرفته شده است که بر روی دروس عمومی کمترین مانور را بدهند و در واقع این دروس هیچگونه ضریبی در آزمون کنکور نداشته باشند.

دانش‌آموزانی که در کنکور‌های جدید شرکت می‌کنند، صرفاً به درس‌های اختصاصی مربوط به رشته خودشان پاسخ خواهند داد و این موضوع می‌تواند مزیت‌ها و معایب مختص خودش را داشته باشد.

در واقع چهار درس زبان انگلیسی، علوم و معارف اسلامی، ادبیات فارسی و زبان عربی از کنکور حذف شده‌اند.این حذف شدگی دروس به این صورت نیست که دانش‌آموزان به طور کامل مطالعه این درس‌ها در سال پایانی کنکور را کنار بگذارند. زیرا که:

سوابق تحصیلی و همچنین سوابق امتحانات نهایی دانش‌آموزان که شامل نمره‌های کسب شده در درس‌های عمومی نیز می‌باشند، بر روی نتیجه کنکور می‌تواند اثر داشته باشد.

ضرایب دروس تخصصی کنکور ریاضی و فیزیک

در کنکور ریاضی و فیزیک طبق بخشنامه هایی که جدیدا ابلاغ شده است، صرفا دروس تخصصی مورد آزمایش و بررسی قرار می گیرند. این دروس شامل 3 بخش کلی ریاضی، فیزیک و شیمی می شوند.

دروس فیزیک و شیمی هر کدام از 3 کتاب مورد بررسی قرار می گیرند که مربوط به پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم هستند. از سوی دیگر درس ریاضی وجود دارد که شامل چندین کتاب مختلف می شود. مباحث هندسه، آمار، انتگرال، ریاضیات گسسته و ریاضی عمومی از جمله موارد مهمی هستند که جزو دروس تخصصی ریاضی به حساب می آیند.

به طور کلی ضریب درس ریاضی ۱۲ و ضریب درس‌های فیزیک ۹ و ضریب درس شیمی ۷ است.

اهمیت اطلاع از ضرایب کنکور ریاضی فیزیک

اهمیت اطلاع از ضرایب کنکور ریاضی فیزیک
با دانستن ضرایب دروس کنکور ریاضی می‌توانید بسیار اصولی مطالعه کنید و به موفقیت برسید.

بسیاری از افراد این سؤال را مطرح می‌کنند که چرا داوطلبان کنکور باید از ضریب‌های هر درس در آزمون کنکور مطلع باشند؟ مگر این نوع از اطلاعات می‌تواند کمکی به داوطلب کند؟ مسلماً بله. در حقیقت باید بگوییم که اهمیت اطلاع پیدا کردن از این موضوع می‌تواند بسیار زیاد باشد و به همین خاطر است که در این بخش به این موضوع پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تا بیشترین و کامل‌ترین توضیح را در این زمینه ارائه کنیم.

برنامه‌ریزی اصولی

اولین موردی که سبب می‌شود بگوییم که دانستن ضرایب کنکور اهمیت دارد، مربوط به داشتن نوعی برنامه‌ریزی اصولی می‌شود. شما می‌دانید که به طور کلی باید سه درس فیزیک، شیمی و ریاضی را برای قبولی در کنکور ریاضی مورد مطالعه قرار دهید. به همین دلیل است که به شما توصیه می‌کنیم تا بدانید هر کدام از این درس‌ها چه ضرایبی دارند.

زمانی که میزان ضرایب هر کدام از درس‌ها را بدانید می‌توانید این موضوع را برنامه‌ریزی کنید که برای مطالعه کردن هر درس چقدر وقت صرف کنید. با توجه به این که ضریب درس ریاضی ۱۲ و ضریب درس‌های فیزیک ۹ و شیمی ۷ است، بنابراین برای مطالعه درس ریاضی باید زمان بیشتری را صرف کنید.

مدیریت زمان

موضوع مدیریت زمان بیشتر مربوط به سر جلسه کنکور می‌شود. برای ۳ درس ریاضی، فیزیکی و شیمی چیزی در حدود ۱۶۰ دقیقه زمان دارید بنابراین:

پاسخ دادن به هر سؤال ریاضی می‌تواند دو برابر بر روی رتبه‌ای که می‌گیرید، به نسبت پاسخ به هر سؤال شیمی، تأثیر‌گذار باشد.

به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم ضرایب دروس کنکور را به خوبی بدانید که بتوانید به شکل راحت و آسوده‌ای این موضوع را مدیریت کرده و کاملاً از پس آن بربیایید.

هدف‌گذاری

زمانی که شروع به درس خواندن برای کنکور سراسری می‌کنید، مسلماً یک رشته دانشگاهی و یک هدف مشخص را در این کار دارید. این موضوع سبب می‌شود که نسبت به سایرین بیشتر و یا کمتر درس بخوانید. درس خواندن بیشتر می‌تواند به شما کمک کند تا جایی که امکان دارد رتبه‌های بهتری را به دست‌آورید.

زمانی که میزان ضریب هر کدام از درس‌های تخصصی را متوجه می‌شوید نیز می‌دانید که با توجه به وضعیت فعلی که دارید و همچنین باتوجه به نقاط قوت و ضعف خود در هر کدام از این سه درس، وضعیت شما به کدام هدف و به کدام رشته تحصیلی دانشگاهی نزدیک‌تر است.

پیدا کردن نقاط قوت و ضعف

پیدا کردن نقاط قوت و ضعف در حقیقت مربوط به زمانی می‌شود که در یک درس قوی‌تر بوده و در درس دیگر ضعیف‌تر هستید. این موضوع سبب می‌شود تا ندانید که کدام یک از این موارد می‌تواند بر روی شما نتیجه بهتر و یا بدتری را داشته باشد.

به طور مثال در درس ریاضی نسبت به دو درس فیزیک و شیمی دارای ضعف بیشتری هستید و این در حالی است که ضریب درس ریاضی ۱۲ و دو درس دیگر ۷ و ۹ می‌باشد. در چنین شرایطی می‌دانید که باید وضعیت خود در درس ریاضی را بهتر کنید. به همین دلیل است که این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید نقاط ضعف و قوت خودتان را هرچه بهتر و بیشتر بشناسید.

موفقیت در کنکور ریاضی | راز موفقیت کنکور ریاضی چیست؟

مقاله مرتبط: موفقیت در کنکور ریاضی | راز موفقیت کنکور ریاضی چیست؟

مورد بعدی که می‌توانیم در حوزه ضرایب دروس کنکور به آن بپردازیم مربوط به تعداد سؤالاتی می‌شود که هر کدام از درس‌ها در کنکور ریاضی دارند. پیدا کردن تعداد سؤالات هر درس می‌تواند به شما کمک کند که در آن درس مدیریت بیشتری داشته باشید.

اجازه دهید این موضوع را با ذکر یک مثال بیان کنیم. به طور مثال فرض کنید که متوجه شده‌اید تعداد سؤالات درس فیزیک در کنکور سراسری ریاضی ۴۰ عدد است. زمانی که برای پاسخگویی به این تعداد از سؤال در نظر گرفته شده است نیز برابر ۵۰ دقیقه است. مسلماً حالا می‌دانید که هر سؤال به طور متوسط یک دقیقه زمان نیاز دارد و اگر بخواهید زمانی بیشتر از این را بر روی هر سؤال صرف کنید، در پایان وقت کم آورده و نتیجه خوبی از این درس نخواهید گرفت.

به طور کلی تعداد درس‌های تخصصی کنکور ریاضی سراسری، ۳ درس هستند که شامل فیزیک، ریاضی و شیمی می‌شوند. تعداد کلی سؤالات تخصصی در این کنکور برابر ۱۲۰ عدد سؤال و جمع کل مدت زمانی که می‌توانید به سؤالات پاسخ دهید نیز ۱۶۰ دقیقه است.

درس ریاضی دارای ۵۰ سؤال و مدت زمان پاسخگویی ۸۰ دقیقه، درس فیزیک ۴۰ سؤال و مدت زمان پاسخگویی ۵۰ دقیقه و درس شیمی نیز ۳۰ سؤال و مدت زمان پاسخگویی ۳۰ دقیقه را دارد.

روش مطالعه حسابان؛ چطور حسابان را برای کنکور بخوانم؟

مقاله مرتبط: روش مطالعه حسابان؛ چطور حسابان را برای کنکور بخوانم؟

جمع‌بندی

مواردی در این مقاله مورد بحث قرار گرفت که شامل بررسی ضرایب دروس کنکور ریاضی بودند. این موارد و مسائل می‌توانستند به شما کمک کنند تا جایی که امکان دارد به عنوان یک داوطلب رشته ریاضی برای کنکور سراسری، بتوانید هرچه بهتر و ساده‌تر سؤالات کنکور را درک کرده و برای مطالعه منابع درسی خود و همچنین برای زمانی که سر جلسه کنکور به شما داده می‌شود، برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشید.

این موارد و مسائل مسلماً می‌توانند در نتیجه‌ای که از این کنکور دریافت می‌کنید، تأثیر بسیار زیادی داشته باشند. به همین خاطر است که توصیه می‌شود تا از همان ابتدای کار که شروع به مطالعه دروس تخصصی برای قبولی در آزمون کنکور می‌کنید، این موضوعات را در نظر داشته باشید و بدانید که کدام یک از این درس‌ها می‌توانند تأثیر بیشتری را بر روی نتیجه قبولی شما داشته باشند.

برای امتحان نهایی ریاضی چی بخونم؟ | ریاضیو 20 شو

مقاله مرتبط: برای امتحان نهایی ریاضی چی بخونم؟ | ریاضیو 20 شو

پرسش‌های متداول

تعداد سؤالات کنکور ریاضی و فیزیک برای داوطلبان چند عدد است؟

تعداد سؤالات تخصصی کنکور رشته ریاضی برابر ۱۶۰ عدد است که ۱۲۰ دقیقه زمان برای پاسخگویی به آن در نظر گرفته شده است.

آیا دروس عمومی در رشته ریاضی مورد توجه است؟

در کنکور ۱۴۰۲ هیچکدام از دروس عمومی در کنکور ریاضی و دیگر رشته‌ها مورد پرسش قرار نمی‌گیرند.

هر درس در کنکور ریاضی چند سؤال دارد؟

در س ریاضی ۵۰ سؤال، درس فیزیک ۴۰ سؤال و دری شیمی ۳۰ سؤال دارد.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. سعید رستمی آذر 23, 1401

    سلام دانش آموزان نظام قدیم برای ترمیم معدل باید کتاب های نظام جدید رو بخونن؟

    • پایتخت کتاب آذر 23, 1401

      سلام پایتختی عزیز💙
      بله شما باید کتاب های مخصوص ارتقا معدل براساس کتب نظام جدید آموزشی ( دهم و یازدهم و دوازدهم) رو مطالعه کنید.

آخرین مقالات پایتخت کتاب