موفقیت در کنکور ریاضی | راز موفقیت کنکور ریاضی چیست؟

14 فروردین 1403
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 11 دقیقه
موفقیت در کنکور ریاضی | راز موفقیت کنکور ریاضی چیست؟

کنکور سراسری برای اغلب دانش‌آموزان، یک آزمون سرنوشت‌ساز است. آن‌ها دوست دارند در دانشگاه و رشته موردعلاقه خود قبول شوند تا در آینده در شغلی که دوست دارند، فعالیت داشته‌باشند. از این‌رو بسیاری از دانش‌آموزان از سال‌ها قبل برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند تا بتوانند در کنکور سراسری موفق شوند.

کنکور ریاضی، جزء آزمون‌هایی است که داوطلبان زیادی در آن شرکت می‌کنند و رقابت تنگاتنگی بین آن‌ها وجود دارد. از این رو در این مقاله قصد داریم در مورد موفقیت در کنکور ریاضی صحبت کنیم. اگر علاقه‌مند به این موضوع هستید تا انتها همراه ما باشید.

بهترین منابع هندسه کنکور 1403؛ لیست منتخب پایتخت کتاب

مقاله مرتبط: بهترین منابع هندسه کنکور 1403؛ لیست منتخب پایتخت کتاب

برای موفقیت در کنکور ریاضی یک رقابت تمام عیار را باید پشت‌سر بگذارید!

برای بسیاری از داوطلبان کنکور ریاضی یک رقابت تمام عیار است که باید در آن پیروز شوند. اما برای اینکه در این رقابت نفس‌گیر به موفقیت دست پیدا کنید، لازم است تا تمام ابعاد آن را مورد بررسی قرار دهید و ماهیت آن را به‌خوبی بشناسید. زیرا اگر از ماهیت و جنبه‌های مختلف آن آگاهی کافی نداشته‌باشید، نمی‌توانید راه‌های موفقیت در آن را کشف کنید.

تخفیف یهویی

بعد از شناخت کامل کنکور ریاضی باید به‌دنبال یافتن راه‌های موفقیت در آن باشید تا بدانید برای قبول شدن در رشته و دانشگاه موردنظر خود باید از چه مسیری حرکت کنید و گام‌های خود را چگونه بردارید.

رابطه بین ساعات مطالعه و موفقیت در کنکور

مطالعات نشان داده‌اند که مغز انسان در هنگام صبح، بیشترین کارایی را دارد و هرچه به سمت پایان روز و شب برود، از انرژی آن کاسته می‌شود و آمادگی کمتری برای یادگیری و درک مطلب دارد. توجه به این موضوع ضروری است.

اگر به فکر موفقیت در کنکور ریاضی هستید، باید ساعات مطالعاتی خود را به‌نحوی تنظیم کنید که مغز شما بیشترین آمادگی را برای یادگیری و درک مطلب داشته باشد.

همچنین نباید از خواب و ورزش غافل شوید. خواب کافی باعث می‌شود که مغز انرژی از دست‌رفته خود را بازیابی کند و به حداکثر آمادگی برسد. از سوی دیگر ورزش شادابی و نشاط را با خود به ارمغان می‌آورد و موجب می‌شود سختی و فشار ناشی از مطالعه تا حد زیادی کاسته شود.

برنامه موفق چیست؟

برای دستیابی به موفقیت، باید یک برنامه درازمدت داشته‌باشید. برنامه‌‌ای که به اندازه کافی دقیق باشد تا بتوانید به آن تکیه کنید. داشتن یک برنامه موفق شما را از سردرگمی نجات می‌دهد و هرگاه از مسیر اصلی خارج شدید، شما را به آن بازمی‌گرداند.

نکته‌ای که در هنگام تنظیم برنامه خود باید درنظر داشته‌باشید این است که برنامه مطالعاتی شما نباید کمال‌گرایانه باشد. زیرا اجرای چنین برنامه‌ای بسیار سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود و به شما فشار زیادی وارد خواهد کرد. به‌گونه‌ای که در میانه راه ممکن است دچار سرخوردگی و ناامیدی شوید و از اهداف خود و آن‌چه دوست دارید به آن دست یابید، چشم‌پوشی کنید.

پردرآمدترین رشته های مهندسی، 7 رشته پولساز مهندسی

مقاله مرتبط: پردرآمدترین رشته های مهندسی، 7 رشته پولساز مهندسی

برای موفقیت در کنکور ریاضی چه کارهایی باید انجام داد؟

اگر می‌خواهید در کنکور ریاضی موفق شوید، توصیه می‌کنیم اقدامات زیر را انجام دهید:

  • هدف خود را به‌صورت دقیق و روشن مشخص کنید.
  • برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشید.
  • روش‌های درست مطالعه را یاد بگیرید.
  • به سلامت جسمی و روحی خود اهمیت دهید.
  • نگرش مثبت داشته باشید.
  • در یکی از آزمون‌های آزمایشی معتبر کنکور ثبت‌نام کنید.
  • ساعت‌های مطالعه خود را به‌درستی تنظیم کنید.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • از کتاب‌های درسی به‌عنوان منابع اصلی کنکور استفاده کنید.
  • از مرور مطالب درسی غافل نشوید.
  • فنون تست‌زنی را یاد بگیرید.
  • مدیریت زمان را تمرین کنید.
  • با افرادی که در این زمینه تجربه و تخصص کافی دارند، مشورت کنید.
  • از شرایط و ضوابط برگزاری کنکور، آگاهی کامل داشته‌باشید.
بهترین منابع شیمی کنکور 1403؛ تحلیل بهترین کتاب شیمی

مقاله مرتبط: بهترین منابع شیمی کنکور 1403؛ تحلیل بهترین کتاب شیمی

راز موفقیت در کنکور ریاضی چیست؟

راز موفقیت در کنکور ریاضی چیست؟
موفقیت در کنکور ریاضی شدنی است، کافی است یک برنامه‌ریزی اصولی و کاربردی داشته‌باشید و با تلاش و پشتکار ادامه دهید.

بسیاری از دانش‌آموزان فکر می‌کنند، افرادی که در کنکور ریاضی موفق شده‌اند و توانسته‌اند به رتبه‌های دورقمی و سه‌رقمی و حتی تک‌رقمی دست پیدا کنند، استعداد ویژه و منحصربه‌فردی داشته‌اند.

درست است که برخی افراد در بعضی زمینه‌ها استعداد بیشتری دارند، اما اگر برنامه‌ریزی درست و اصولی داشته‌باشید و یکسری نکات را برای شرکت در کنکور ریاضی رعایت کنید، به‌طور حتم جزء نفرات برتر کنکور خواهید بود. باید بدانید که هیچ‌چیز جای برنامه‌ریزی و تلاش و پشتکار را نمی‌گیرد.

برنامه‌ریزی صحیح، اصلی‌ترین راز قبولی در کنکور

یکی از مسائلی که اغلب کارشناسان و مشاوران کنکور بر روی آن هم‌نظر هستند، برنامه‌ریزی صحیح است. آن‌ها تاکید می‌کنند که دانش‌آموزان با یک برنامه‌ریزی صحیح و اصولی می‌توانند در کنکور ریاضی موفق شوند و به اهداف خود دست پیدا کنند.

یک برنامه مناسب می‌تواند به داوطلبان کنکور کمک کند تا از زمان خود بهترین بهره را ببرند و بتوانند دروس کنکور را طبق زمان‌بندی، مطالعه و مرور کنند. بنابراین برنامه‌ریزی صحیح نقش تعیین‌کننده‌ای در موفقیت در کنکور ریاضی خواهد داشت.

درست است که مطالعه عمیق و مفهومی یکی از ارکان اصلی موفقیت در کنکور است. اما اگر نتوانید به تست‌های کنکور به‌خوبی و در زمان تعیین‌شده پاسخ دهید، نباید انتظار داشته‌باشید در آزمون سراسری موفق شوید. بنابراین در کنار مطالعه دروس خود، ترفندهای تست‌زنی را یاد بگیرید و آن‌ها را تمرین کنید.

استفاده از منابع مناسب

بهره‌گیری از منابع معتبر، یکی دیگر از عوامل اثرگذار در کنکور ریاضی است. مشاوران کنکور توصیه می‌کنند که دانش‌آموزان از کتاب‌های درسی خود به‌عنوان منابع اصلی کنکور استفاده کنند. البته برای موفقیت در کنکور اکتفا کردن به این کتاب‌ها کافی نیست و در کنار آن‌ها باید از کتاب‌های کمک‌درسی و کتاب‌هایی که مختص کنکور ریاضی طراحی و تدوین شده‌اند بهره بگیرید.

این کتاب‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نکات و مفاهیم درسی را به‌صورت ساده و قابل‌فهم توضیح می‌دهند و دانش‌آموزان را با ارائه سوالات چهار گزینه‌ای به چالش می‌کشند. بدین‌ترتیب داوطلبان کنکور ریاضی، هم مطالب درسی خود را مرور می‌کنند و هم با سوالات تستی مربوط به آن‌ها آشنا می‌شوند و خود را محک می‌زنند.

شرکت در کلاس کنکور ریاضی آنلاین

کلاس‌های حضوری کنکور می‌توانند برای یادگیری، درک مطلب و آشنایی با روش‌های تست‌زنی بسیار مفید باشند. اما برخی از دانش‌آموزان به دلیل بعد مسافت یا دلایل دیگر امکان شرکت در این کلاس‌ها را ندارند.

با توسعه اینترنت و دسترسی بسیاری از دانش‌آموزان به فضای مجازی، امکان برگزاری کلاس‌های آنلاین کنکور ریاضی فراهم شده است. بدین‌ترتیب آن‌ها می‌توانند از هر نقطه‌ای از ایران که زندگی می‌کنند، در این کلاس‌ها شرکت کنند و آمادگی بیشتری برای آزمون سراسری کسب کنند.

موفقیت در کنکور ؛ 12 راز رتبه برترها + تمام رشته‌ها

مقاله مرتبط: موفقیت در کنکور ؛ 12 راز رتبه برترها + تمام رشته‌ها

 شرکت در آزمون و تحلیل آن از دیگر عوامل موفقیت

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند موجب قبولی در کنکور شود، شرکت در آزمون‌های آزمایشی است. درست است که مطالعه صحیح منابع کنکور و یادگیری روش‌های تست‌زنی برای آزمون سراسری بسیار مهم است، اما قرار گرفتن در فضای کنکور و پاسخگویی به سوالات چهار گزینه‌ای در زمان تعیین‌شده، می‌تواند موجب شود در روز کنکور آرامش بیشتری داشته‌باشید و زمان خود را بهتر مدیریت کنید.

نکته‌ای که در مورد شرکت کنندگان در آزمون‌های آزمایشی وجود دارد این است که حتما باید پس از آزمون، پاسخ‌های درست و غلط خود را تحلیل کنند تا با نقاط قوت و ضعف خود آشنا شوند.

افرادی که برای آزمون سراسری هدف مشخص ندارد، نمی‌توانند انتظار داشته‌باشند که در این آزمون سرنوشت‌ساز موفق شوند. هدف‌گذاری صحیح، یکی از اصول موفقیت در کنکور ریاضی است. بنابراین قبل از اینکه برای خود برنامه مطالعاتی بچینید، اهداف‌تان را بشناسید و طبق آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

تعیین اهداف و هدف‌گذاری صحیح مانند چراغی است که مسیر رسیدن به پیروزی در آزمون سراسری را برای شما روشن می‌کند.

اهمیت ورزش و تغذیه برای موفقیت در کنکور ریاضی

وقتی صحبت از موفقیت در کنکور می‌شود، برخی از دانش‌آموزان بر این عقیده می‌باشند که کلیه وقت خود را باید صرف درس خواندن و مطالعه کنند. اما این تفکر درست نیست. مطالعه مداوم در حالی‌که تحرک خاصی ندارید، می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد و به جسم‌تان آسیب برساند.

طبق نظر پزشکان، ۳۰ دقیقه ورزش در روز باعث می‌شود که سلامت جسمی و روحی خود را حفظ کنید و آمادگی بیشتری برای یادگیری و درک مطالب درسی داشته باشید.

همچنین باید بدانید که در هنگام مطالعه، مغز انرژی زیادی را مصرف می‌کند. بنابراین مصرف غذاهای سالم می‌تواند نقش مهمی در افزایش کارایی و بهره‌وری آن داشته‌باشد. به گفته متخصصان تغذیه، مصرف غذاهایی که دارای شاخص گلیسمی پایینی هستند و گلوکز را به آرامی وارد جریان خون می‌کنند، می‌توانند برای مدت بیشتری انرژی مورد نیاز مغز را تامین کنند.

داشتن مشاور و پشتیبان خوب برای موفقیت در کنکور

داشتن مشاور و پشتیبان خوب برای موفقیت در کنکور
برای داشتن برنامه‌ریزی اصولی و موفقیت در کنکور ریاضی به یک مشاور باتجربه نیاز دارید.

اگر به ورزشکاران موفق نگاه کنید، همه آن‌ها یک مربی باتجربه و متخصص در کنار خود دارند که آن‌ها را راهنمایی می‌کنند و در مسیر درست قرار می‌دهند. موفقیت در کنکور ریاضی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

برای این‌که بتوانید آرزوهای خود را محقق کنید و به رتبه‌های برتر کنکور دست یابید، نیاز به فردی دارید که شما را راهنمایی کند و تجربیات خود را در اختیارتان قرار دهد. به‌همین دلیل داشتن یک مشاور و پشتیبان خوب و باتجربه برای موفقیت در آزمون سراسری ریاضی ضروری است.

خلاصه‌نویسی و مرور مطالب

در روزهای پایانی مانده به کنکور، مرور مطالب و نکات درسی، تاثیر زیادی در موفقیت شما خواهد داشت. اما باید از قبل برای آن برنامه داشته‌باشید. زیرا به دلیل محدودیت زمان، نمی‌توانید تمام مطالب را از ابتدا مطالعه کنید. یکی از راه‌کارهایی که در چنین مواقعی موثر است، خلاصه‌نویسی است.

خلاصه‌نویسی موجب می‌شود که در هفته‌های پایانی، بتوانید مطالب درسی و نکات مهم را به‌خاطر آورید و به‌آسانی و در کمترین زمان آن‌ها را مرور کنید.

خلاصه نویسی چیست؟ سیر تا پیاز خلاصه نویسی

مقاله مرتبط: خلاصه نویسی چیست؟ سیر تا پیاز خلاصه نویسی

توجه به بودجه‌بندی و اهمیت دروس بر اساس ضرایب آن‌ها

یکی از مواردی که برای آمادگی کنکور ریاضی باید به آن توجه داشته‌باشید، بودجه‌بندی و ضرایب دروسی است که در کنکور از آن‌ها سوال طرح می‌شود. در کنکور ریاضی، همه دروس ضریب یکسانی ندارند. به‌همین دلیل اهمیت برخی از آن‌ها بیشتر از سایرین است.

اگر با محدودیت وقت مواجه هستید، بهتر است بیشتر زمان خود را به مطالعه دروسی که ضریب بالاتری دارند، اختصاص دهید.

همچنین اطلاع از بودجه‌بندی دروس برای آگاهی از تعداد سوالات هر درس و زمان تعیین‌شده برای پاسخ‌گویی به آن‌ها بسیار کمک‌کننده است و می‌تواند برای مدیریت زمان و موفقیت در کنکور بسیار مفید باشد.

اهمیت خواب کنکوری ها؛ چگونه خواب خود را تنظیم کنیم؟

مقاله مرتبط: اهمیت خواب کنکوری ها؛ چگونه خواب خود را تنظیم کنیم؟

سخن پایانی

برای موفقیت در کنکور ریاضی باید اهداف خود را مشخص کنید و برنامه‌ریزی صحیحی داشته‌باشید. همچنین لازم است روش‌های درست مطالعه و تست‌زنی را یاد بگیرید و بتوانید زمان خود را مدیریت کنید. از ورزش غافل نشوید، به اندازه کافی بخوابید و تغذیه سالم داشته باشید. در آزمون‌های آزمایشی معتبر شرکت کنید و درنهایت از یک مشاور و پشتیبان متخصص و باتجربه کمک بگیرید.

سوالات متداول

برای موفق شدن در کنکور ریاضی چه کارهایی باید انجام دهیم؟

اگر می‌خواهید در کنکور ریاضی موفق شوید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که اهداف خود را مشخص کنید. در مرحله بعد باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید تا براساس آن به اهداف خود دست پیدا کنید.

برای کنکور ریاضی از چه منابعی استفاده کنیم؟

کارشناسان و مشاوران کنکور معتقدند که مهم‌ترین منبع برای کنکور ریاضی، کتاب‌های درسی هستند. در کنار آن‌ها می‌توانید از کتاب‌هایی که مختص کنکور طراحی شده‌اند، استفاده کنید.

شرکت در آزمون‌های آزمایشی چه تأثیری در موفقیت در کنکور ریاضی دارد؟

شرکت در این آزمون‌ها موجب می‌شود که خود را محک بزنید،  با فضای آزمون سراسری آشنا شوید و بتوانید زمان خود را به‌خوبی مدیریت کنید.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. حمیدرضا کیانی مرداد 12, 1402

    سلام
    ممنون از مطالب خوبتون عالی و مفید 👍

    • پایتخت کتاب دی 18, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خوشحالیم که براتون مفید بوده

  2. محمد طاها شاهی آبان 6, 1401

    بسیارعالی و ممنون از مطلب خوبتون👌

    • پایتخت کتاب دی 18, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خوشحالیم که براتون مفید بوده

آخرین مقالات پایتخت کتاب