موفقیت در کنکور هنر | راز موفقیت کنکور هنر چیست؟

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 11 دقیقه
موفقیت در کنکور هنر | راز موفقیت کنکور هنر چیست؟

هنر، موهبتی خدادای است که اگر به‌درستی کشف شود، می‌تواند زیبایی‌های درون انسان را به نمایش بگذارد. به‌جرات می‌توان گفت، همه انسان‌ها عاشق هنر و زیبایی هستند و برای همین، بسیاری از آن‌ها جذب یکی از رشته‌های هنری می‌شوند و استعدادهای ذاتی خود را پرورش می‌دهند. کنکور هنر یکی از آزمون‌های سراسری پرطرفدار است که هرساله تعداد زیادی از دانش‌آموزان در آن شرکت می‌کنند. به‌دلیل این‌که این آزمون، جزء آزمون‌های شناور محسوب می‌شود، شرکت‌کنندگان کنکورهای ریاضی، تجربی و انسانی نیز می‌توانند به‌طور هم‌زمان در آن شرکت کنند. اگر می‌خواهید بدانید برای موفقیت در کنکور هنر چه اقداماتی باید انجام داد، با ما همراه باشید تا بیشتر در این‌باره صحبت کنیم.

برای موفقیت در کنکور هنر، باید چه اقداماتی انجام دهیم؟

گروه هنر، رشته‌های جذاب و متنوعی دارد. اگر قصد شرکت در کنکور هنر را دارید، باید اطلاعات کافی درباره هریک از رشته‌های آن داشته‌باشید و بدانید پذیرش در هریک از رشته‌محل‌های آن نیازمند کسب چه رتبه‌ای در کنکور است. همچنین این کنکور تنها آزمونی است که برای برخی از رشته‌های آن به‌صورت دو مرحله‌ای برگزار می‌شود. مرحله اول آن مانند سایر رشته‌ها به‌صورت سوالات چهار گزینه‌ای است که اختصاص به درک عمومی هنر، درک عمومی ریاضی و فیزیک و خلاقیت تصویری تجسمی دارد. مرحله دوم نیز شامل آزمون عملی است که باتوجه رشته‌ای که داوطلبان تمایل دارند در آن ادامه تحصیل دهند، برگزار می‌شود.

برای موفقیت در کنکور هنر، باید چه اقداماتی انجام دهیم؟

بنابراین اگر می‌خواهید در کنکور هنر موفق شوید، باید خود را برای هر دو آزمون آماده کنید. مطالعه منابع کنکور هنر، همراه با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده، می‌تواند به شما کمک کند تا در روز آزمون با تسلط بیشتری به سوالات پاسخ دهید و در رشته و دانشگاه موردنظر خود قبول شوید.

همچنین استفاده از کتاب‌های کنکور و کمک‌درسی، مشاوره گرفتن از افراد متخصص، مدیریت زمان، استراحت و خواب، کافی، ورزش، تغذیه سالم و بسیاری موارد دیگر، می‌توانند در موفقیت در آزمون، نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کنند.

تخفیف یهویی

موفقیت در کنکور ؛ 12 راز رتبه برترها + تمام رشته‌ها

مقاله مرتبط: موفقیت در کنکور ؛ 12 راز رتبه برترها + تمام رشته‌ها

اصول برنامه‌ریزی برای کنکور هنر

برنامه‌ای که برای کنکور هنر طراحی می‌کنید، باید دارای چارچوب و اصول مشخص باشد تا بتواند مسیر رسیدن به موفقیت را برای شما هموار کند. در برنامه‌ریزی برای کنکور هنر باید به خصوصیات، ویژگی‌ها، ظرفیت‌ها و توامندی‌های خود توجه داشته‌باشید. همچنین برنامه شما باید به‌گونه‌ای طرح‌ریزی شود که قابل انعطاف باشد تا اگر وقفه‌ای در آن ایجاد شد، بتوانید اختلال پیش‌آمده را جبران کنید و از برنامه مطالعاتی خود عقب نیفتید.

به‌دلیل اهمیتی که برنامه‌ریزی برای موفقیت در کنکور هنر دارد، پیشنهاد می‌کنیم از نظرات مشاوران تحصیلی و افراد متخصص و باتجربه برای تدوین آن استفاده کنید. همچنین صحبت کردن با نفرات برتر کنکور هنر، می‌تواند برای شما مفید باشد و نکات سودمندی را در اختیارتان قرار دهد. در ادامه با اصول برنامه‌ریزی کنکور هنر آشنا می‌شوید.

آگاهی از نحوه یادگیری و عادت‌های مطالعاتی خود

وقتی می‌خواهید برای کنکور هنر برنامه‌ریزی کنید، باید بدانید چه عواملی بر درس‌خواندن شما تاثیر می‌گذارند. آیا جزء آن‌دسته از افرادی هستید که می‌توانید برای مدت طولانی درس بخوانید یا این‌که زود خسته می‌شوید؟ آیا میزان یادگیری شما در ابتدای روز بیشتر است یا هنگام شب نیز می‌توانید مطالعه موثری داشته‌باشید؟ پاسخ به این سوالات برای برنامه‌ریزی مهم است.

عادت مطالعاتی

اولویت‌بندی دروس

یک کاغذ سفید بردارید و کلیه کتاب‌ها و درس‌هایی که جزء منابع کنکور هستند را روی آن یادداشت کنید. سپس ببینید که در کدام‌یک از این درس‌ها قوی یا ضعیف هستید. همچنین به ضریب این دروس در کنکور هنر توجه کنید. به‌طور حتم، آن‌هایی که ضریب بالاتری دارند، از ارزش بیشتری برخوردار هستند. این دسته‌بندی نشان می‌دهد که باید بر روی کدام دروس تمرکز بیشتری داشته‌باشید و وقت بیشتری را به آن‌ها اختصاص دهید.

مدیریت زمان

اگر برنامه‌ریزی درستی نداشته‌باشید، زمان از دست‌تان خارج می‌شود و نمی‌توانید آن را مدیریت کنید.

عدم مدیریت زمان، موجب می‌شود که نتوانید دروس کنکور را به‌موقع مطالعه و مرور کنید. همچنین باعث می‌شود که نتوانید تشخیص دهید که برای کدام درس‌ها باید وقت بیشتری بگذارید و برای کدام‌یک زمان کمتری را اختصاص دهید.

انتخاب منابع درست برای موفقیت در کنکور هنر

مطالعه منابع درست کنکور، یکی از مهم‌ترین عوامل قبولی در ازمون است. بسیاری از دانش‌آموزان فقط به‌سراغ کتاب‌های کمک‌درسی و تست‌زنی می‌روند و از کتاب‌های درسی غافل می‌شوند. در صورتی‌که منابع اصلی شما برای کنکور هنر، همین کتاب‌هایی هستند که در دوران متوسطه، آن‌ها را خوانده‌اید. البته کتاب‌های کنکور برای شرکت در آزمون سراسری مفید هستند، اما نمی‌توان فقط به آن‌ها تکیه کرد.

مطالعه باکیفیت برای موفقیت در کنکور هنر

برنامه‌ریزی برای کنکور باید به‌گونه‌ای باشد که کیفیت مطالعه شما را افزایش دهد. برخی از دانش‌آموزان ساعات زیادی را در شبانه‌روز به مطالعه برای کنکور اختصاص می‌دهند، اما نتیجه‌ای متناسب با آن دریافت نمی‌کنند. علت چنین اتفاقی این است که به کیفیت مطالعه توجهی ندارند.

اگر می‌خواهید مطالعه موثری داشته‌باشید، باید ساعت‌هایی را برای مطالعه انتخاب کنید که مغز و ذهن شما دارای بالاترین آمادگی باشد، همچنین توجه به استراحت در بین مطالعه و خواب کافی شبانه و بسیاری عوامل دیگر در کیفیت مطالعه تاثیرگذار هستند.

خلاصه‌نویسی

در زمان مطالعه دروس کنکور، خلاصه‌نویسی را فراموش نکنید. همان‌طور که می‌دانید، هرچه به روز برگزاری کنکور هنر نزدیک می‌شوید، زمان کمتری برای مطالعه دروس خواهید داشت. از این‌رو خلاصه‌نویسی می‌تواند در هنگام مرور و جمع‌بندی دروس به شما کمک کند و باعث شود، در زمان خود تا حد زیادی صرفه‌جویی کنید و نگرانی از این بابت نداشته‌باشید.

تست‌زنی از عوامل مهم برای موفقیت در کنکور هنر

درست است که مطالعه عمیق دروس کنکور، یکی از پیش‌شرط‌های اصلی موفقیت است، اما اگر با اصول تست‌زنی آشنایی نداشته‌باشید، نمی‌توانید به سوالات چهارگزینه‌ای کنکور به‌خوبی پاسخ دهید و نتیجه رضایت‌بخشی از آن بگیرید. بنابراین در برنامه‌ریزی برای کنکور، زمان کافی به تست‌زنی و یادگیری اصول آن اختصاص دهید.

برای موفقیت در کنکور هنر، روزی چند ساعت درس بخوانیم؟

این سوالی است که بسیاری از داوطلبان شرکت در کنکور می‌پرسند. شاید بسیاری ازآن‌ها فکر می‌کنند که هرچه تعداد ساعات بیشتری را به مطالعه بپردازند، نتیجه بهتری خواهند گرفت. اما این ذهنیت، اشتباه است. زیرا همان‌طور که اشاره کردیم، کیفیت مطالعه، مهم‌تر از کمیت آن است.

برای موفقیت در کنکور هنر، روزی چند ساعت درس بخوانیم؟

نمی‌توان عدد مشخصی را برای تعداد ساعت‌های مطالعه روزانه برای کنکور تعیین کرد، اما ما پیشنهاد می‌کنیم که از تعداد ساعات کم شروع کنید و به‌مرور آن را افزایش دهید. این‌کار باعث می‌شود که مغز و بدن شما به این روند عادت کند و دچار خستگی و کاهش انرژی ناگهانی نشود. همچنین مدت زمان مطالعه بهتر است بین یک تا یک‌ونیم ساعت باشد و پس از آن یک استراحت یک ربعه یا نیم‌ساعته داشته‌باشید تا مغز و جسم شما بتواند انرژی خود را بازیابی کند.

افزایش ساعت مطالعه؛ چگونه ساعت مطالعه خود را افزایش دهیم؟

مقاله مرتبط: افزایش ساعت مطالعه؛ چگونه ساعت مطالعه خود را افزایش دهیم؟

خواب، ورزش و تغذیه، چه تاثیری در موفقیت در آزمون هنر دارند؟

واضح است که درس‌خواندن و مطالعه به‌تنهایی نمی‌تواند باعث موفقیت شما شود، بلکه داشتن خواب کافی، تحرک بدنی مناسب و تغذیه سالم نیز در آن موثر هستند. اگر خواب شبانه کافی نداشته‌باشید، مغز شما نمی‌تواند به آرامش برسد و انرژی از دست‌رفته خود را مجددا به‌دست آورد. همچنین اگر بدن شما، غذای سالم دریافت نکند، نمی‌تواند انرژی لازم برای مغز را تامین کند. زیرا مغز در هنگام یادگیری، بیشتر از ۲۰ درصد انرژی کل بدن را مصرف می‌کند.

غفلت از ورزش نیز می‌تواند اثرات روحی و جسمی مخربی برای شما به‌همراه داشته‌باشد. بسیاری از دانش‌آموزان در هنگام آمادگی برای کنکور هنر، ورزش را کنار می‌گذارند و آن را به بعد از آزمون موکول می‌کنند. در حالی‌که ورزش نقش موثری در بالا بردن روحیه و شادابی و همچنین تندرستی شما دارد.

پیشنهاد ما این است که بین ۷ تا ۸ ساعت را به خواب شبانه اختصاص دهید. در طول روز هم می‌توانید، نیم ساعت را برای یک چرت روزانه در نظر بگیرید. غذاهایی را مصرف کنید که از مواد سالم درست شده باشند و شاخص گلیسمی کمتری داشته‌باشند. بدین‌ترتیب انرژی مغز برای مدت طولانی‌تری تامین می‌شود. ورزش روزانه را جدی بگیرید. نیم ساعت ورزش هوازی، می‌تواند موجب نشاط و شادابی شما شود و از بیماری‌هایی که در اثر بی‌تحرکی به سراغ شما می‌آیند، جلوگیری کند.

اهمیت خواب کنکوری ها؛ چگونه خواب خود را تنظیم کنیم؟

مقاله مرتبط: اهمیت خواب کنکوری ها؛ چگونه خواب خود را تنظیم کنیم؟

آیا شرکت در کنکورهای آزمایشی، برای قبولی در کنکور هنر مفید است؟

تا وقتی که آموخته‌های خود را در معرض سنجش قرار ندهید، نمی‌توانید از عملکرد خود اطلاعات کافی به‌دست آورید. نتیجه آزمون‌های آزمایشی هنر، مشخص می‌کند که تا چه میزان بر مباحث درسی تسلط دارید. همچنین قرار گرفتن در فضای این آزمون‌ها باعث می‌شود که از اضطراب و استرس ناشی از جو کنکور بسیار کاسته شود و بتوانید تمرکز بیشتری در پاسخ‌دهی به سوالات داشته‌باشید.

توصیه می‌کنیم، پس از هر آزمون، نتیجه آن را مورد ارزیابی قرار دهید و نقاط قوت و ضعف خود را مشخص کنید. بدین ترتیب می‌توانید وقت بیشتری به مباحثی که عملکرد ضعیف‌تری در آن‌ها داشته‌اید، اختصاص دهید. شرکت در آزمون‌های آزمایشی به شما می‌آموزد که مدیریت زمان چه‌قدر مهم است و گاهی اوقات نباید وقت خود را برای پاسخ‌دهی به یک سوال تلف کنید.

ضرایب دروس چه تاثیری در قبولی کنکور هنر دارند؟

هرساله سازمان سنجش، ضرایب دروس را برای گروه‌های آزمایشی کنکور مشخص می‌کند. این ضرایب نشان می‌دهند که هر درس چه‌قدر می‌تواند در قبولی کنکور موثر باشد. آن‌هایی که ضریب بالاتری دارند، تاثیر بیشتری در قبولی کنکور می‌گذارند و دروسی که دارای ضریب پایین‌تری هستند، تاثیر کمتری در این زمینه دارند. در ادامه جدول ضرایب دروس کنکور هنر را آورده‌ایم.

نام درسضریب
درک عمومی هنر۱۲
درک عمومی ریاضی – فیزیک۵
خلاقیت تصویری و تجسمی۳

نقش آزمون عملی در موفقیت در کنکور هنر چقدر است؟

برای برخی از رشته‌های هنر، آزمون عملی نیز برگزار می‌شود. به این‌صورت که حدود یک‌ماه پس از کنکور هنر، داوطلبان باید در آزمون عملی رشته مورد علاقه‌شان شرکت کنند و میزان آمادگی خود را برای تحصیل در آن رشته نشان دهند. ضریب آزمون عملی برای کنکور هنر، ۱۲ است که به همراه ضرایب دروس دیگر، نتیجه کنکور داوطلبان را مشخص می‌کند. رشته‌هایی که نیاز به آزمون عملی دارند، در جدول زیر مشخص شده‌اند.

نقاشیطراحی صنعتیآهنگسازی
ارتباط تصویریادبیات نمایشیبازیگری
طراحی پارچهمجسمه‌سازیطراحی صحنه
طراحی لباسنوازندگی موسیقی ایرانینمایش عروسکی
آموزش هنرنوازندگی موسیقی جهانیعکاسی
گرافیککتابت نگارگریسینما

آیا کمک گرفتن از مشاورین تحصیلی مفید است؟

نقش اصلی در کنکور هنر را شما ایفا می‌کنید و مشاورین تحصیلی می‌توانند در راه رسیدن به موفقیت، شما را راهنمایی کنند و مسیر را برایتان هموارتر سازند. یک مشاور تحصیلی متخصص و باتجربه، می‌تواند کمک کند که برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای کنکور هنر داشته‌باشید.

ساعات کار

همچنین این توانایی را دارد که خصوصیات، ویژگی‌ها، استعدادها و سوابق تحصیلی شما را ارزیابی کند و رشته‌هایی را که می‌توانید بهتر و راحت‌تر در آن‌ها پیشرفت کنید را پیشنهاد دهد. بنابراین توصیه می‌کنیم از نظرات و پیشنهادات یک مشاور معتبر برای کسب نتیجه عالی در آزمون سراسری هنر استفاده کنید.

سخن پایانی

کنکور هنر، جزء آزمون‌های شناور محسوب می‌شود که داوطلبان گروه‌های آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی نیز می‌توانند به‌صورت همزمان در آن شرکت کنند. همچنین برای برخی از رشته‌های هنر، یک آزمون عملی جداگانه برگزار می‌شود. داشتن برنامه‌ریزی صحیح، مطالعه منابع درسی درست، یادگیری روش‌های تست‌زنی، خواب کافی، ورزش، تغذیه سالم، مشاوره تحصیلی و بسیاری موارد دیگر، می‌توانند موجب موفقیت شما در آزمون سراسری هنر شوند.

منابع: + +

سوالات پرتکرار

در این بخش، به سوالات رایجی که در مورد کنکور هنر پرسیده می‌شود، پاسخ خواهیم داد.

۱- آیا همه رشته‌های هنر، آزمون عملی دارند؟

خیر، فقط برخی از رشته‌های هنر دارای آزمون عملی هستند که اسامی آن‌ها را در این مقاله آورده‌ایم.

۲- آیا برای شرکت در کنکور هنر باید دارای استعداد و توانایی خارق‌العاده‌ای باشیم؟

خیر، این‌گونه نیست. درست است که هنر تا حدی ذاتی است، اما با برنامه‌ریزی درست و تلاش می‌توانید در رشته‌ای که به آن علاقه دارید، موفق شوید.

۳- برای موفقیت و قبولی در کنکور هنر، روزی چند ساعت درس بخوانیم؟

تعداد ساعات مطالعه برای هر شخص متفاوت است. اما مدت زمانی که برای خواندن هر مبحث اختصاص می‌دهید، بهتر است بین یک تا یک‌و‌نیم ساعت باشد.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. مهدیار آذر 14, 1401

    درود بر شما لطفا دفترچه کنکور 1401 هنر رو هم موجود کنید.

    • پایتخت کتاب آذر 14, 1401

      سلام
      به محض اینکه چاپ کنه ناشر فروشش رو باز میکنیم

آخرین مقالات پایتخت کتاب