وسایل مورد نیاز کنکور 1403؛ سر جلسه کنکور چی ببریم؟

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 10 دقیقه
وسایل مورد نیاز کنکور 1403؛ سر جلسه کنکور چی ببریم؟

اگر خود را برای شرکت در کنکور ۱۴۰3 آماده می‌کنید، بیشترین تمرکز شما بر روی مطالعه دروس و تست‌زنی است و ممکن است از یک‌سری موارد مهم دیگر که می‌توانند در موفقیت شما در کنکور تاثیر داشته‌باشند، غافل شوید. یکی از این موارد، وسایل مورد نیاز کنکور ۱۴۰3 است.

داوطلب باید از فهرست وسایلی که در جلسه کنکور به آن‌ها نیاز دارد، آگاه باشد، همچنین باید بداند که بردن چه وسایلی ممنوع است. اطلاع از این موارد، تاثیر زیادی بر افزایش آرامش و تمرکز شما در جلسه کنکور خواهد داشت. به‌دلیل اهمیت این موضوع، قصد داریم درباره آن صحبت کنیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

وسایل مورد نیاز کنکور ۱۴۰3 چیست؟

در این قسمت وسایل و ملزومات مجاز که در جلسه کنکور به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید را به شما معرفی خواهیم کرد.

اولین و مهم‌ترین موردی که برای شرکت در کنکور 1403 به آن نیاز دارید، کارت ورود به جلسه است. زیرا همراه نداشتن آن، مانع حضور شما در جلسه کنکور خواهد شد. بنابراین چند روز قبل از کنکور، از فایل کارت آزمون خود پرینت بگیرید و آن را در روز کنکور همراه داشته‌باشید.

تخفیف یهویی

درصورتی‌که مغایرتی در اطلاعات مندرج بر روی کارت مشاهده کردید، حتما به‌صورت اینترنتی یا حضوری به بخش رفع نقص سازمان سنجش، مراجعه کنید تا ایرادات آن را بررسی و رفع کنند.

ممکن است در کارت ورود به جلسه شما، بخش معدل با خط تیره یا عدد صفر، علامت‌گذاری شده باشد. در این‌حالت هیچ مشکلی برای شما ایجاد نخواهد شد و این ایراد به‌دلیل هماهنگ نبودن سیستم سازمان سنجش و آموزش و پرورش، روی داده است.

چگونه سریع حفظ کنیم؟ تکنیک‌های حفظ سریع مطالب

مقاله مرتبط: چگونه سریع حفظ کنیم؟ تکنیک‌های حفظ سریع مطالب

کارت ملی یا شناسنامه از وسایل مورد نیاز کنکور 1403

یکی از وسایل ضروری، کارت ملی یا شناسنامه عکس‌دار است. زیرا در هنگام تایید هویت شما توسط مسئولان جلسه، لازم است که یکی از این دو مدرک شناسایی را ارائه کنید. البته احتیاجی نیست که هر دو را همراه داشته‌باشید و یکی از آن‌ها کفایت می‌کند.

درصورتی‌که به دلایل مختلف، شناسنامه و کارت ملی شما در دسترس نباشد، می‌توانید از پاسپورت یا دفترچه بیمه عکس‌دار به‌جای آن‌ها استفاده کنید.

مداد نرم مناسب و مداد اتود

برای پاسخ‌دهی به سوالات در پاسخ‌نامه، بهتر است چند مداد مشکی نرم B1 یا HB باکیفیت همراه خود داشته‌باشید. برخی از افراد، مداد را از دو سمت می‌تراشند تا کارایی بیشتری داشته‌باشند و در وقت خود صرفه‌جویی کنند. البته این‌کار می‌تواند خطرناک باشد، پس اگر قصد انجام چنین کاری را دارید، حتما یک درپوش مطمئن بر روی قسمت بالایی مداد که به سمت چشم شماست، قرار دهید.

همچنین استفاده از مداد اتود 0.5 برای حاشیه‌نویسی و نوشتن محاسبات، مفید است. زیرا نوک نازکی دارد و امکان ریز نوشتن با آن وجود دارد.

پاک‌کن از وسایل مورد نیاز کنکور 1403

همراه داشتن دو پاک‌کن نو و باکیفیت، از ضروری‌ترین وسایل همراه شما است. زیرا در هنگام پاسخ‌دهی به سوالات، ممکن است اشتباه کنید و گزینه نادرست را علامت بزنید. از این‌رو باید پاک‌کن باکیفیت همراه داشته‌باشید تا اثر مداد را کاملا از بین ببرد و در هنگام تصحیح مکانیزه پاسخ‌نامه، خطایی صورت نگیرد.

مدادتراش

حتما یک مدادتراش تیز و نو همراه خود به جلسه کنکور ببرید. زیرا احتمال دارد، نوک مدادهای‌تان بشکند یا کند شود و نیاز به تراش مجدد داشته‌باشد. البته تراش خود را قبل از بردن به جلسه آزمون، امتحان کنید و از کارایی آن مطمئن شوید.

سنجاق قفلی

برای این‌که کارت آزمون خود را به لباس‌تان متصل کنید، نیاز به یک سنجاق قفلی خواهید داشت. همچنین گیره‌های مخصوص کاغذ نیز برای این‌کار مفید هستند. البته استفاده از سوزن ته‌گرد برای اتصال کارت آزمون به لباس را توصیه نمی‌کنیم، زیرا نوک تیزی دارد و ممکن است در دست یا بدن‌تان فرو رود و حواس شما را پرت کند.

ساعت مچی از وسایل مورد نیاز کنکور 1403

یکی دیگر از وسایل موردنیاز، ساعت مچی است. برای این‌که بتوانید زمان خود را در جلسه کنکور مدیریت کنید، داشتن یک ساعت مچی لازم است. زیرا امکان دارد ساعت دیواری در جایی‌که صندلی قرار گرفته است، نباشد یا زاویه مناسبی با شما نداشته‌باشد که دراین‌صورت برای دیدن ساعت به دردسر می‌افتید. و حتما قبل از آزمون، باتری ساعت خود را بررسی کنید تا از سلامت آن مطمئن باشید.

همچنین بهتر است ساعت مچی از نوع عقربه‌ای باشد، زیرا مسئولین و مراقبین جلسه ممکن است به ساعت‌های دیجیتالی ایراد بگیرند و نتوانید آن را سر جلسه کنکور ببرید.

دستمال کاغذی و پارچه‌ای

به دلایل مختلف مانند کثیف شدن دست‌ها، آبریزش بینی، تعریق صورت و دست‌ها و موارد دیگر، ممکن است نیاز به دستمال کاغذی داشته‌باشید. بنابراین یک یا دو بسته دستمال کاغذی جیبی همراه خود به جلسه کنکور ببرید.

همچنین تنظیم دمای بدن در حین کنکور نقش مهمی در تمرکز و آرامش شما دارد. اگر احساس گرما کردید، یک دستمال نخی همراه داشته‌باشید که بتوانید آن را نم‌دار کنید و چند لحظه روی صورت و گردن خود قرار دهید.

بطری آب

بطری آب نیز جزء وسایل مورد نیاز کنکور است. برای رفع تشنگی در جلسه کنکور، یک بطری آب خنک همراه خود داشته‌باشید. البته مواظب باشید که در هنگام نوشیدن آب، پاسخ‌نامه شما خیس نشود. برای همین، بهتر است از بطری‌های مخصوصی که دارای دهانه باریک یا به اصطلاح پستانکی هستند استفاده کنید.

آب‌میوه

برای جلوگیری از افت قند خون، پیشنهاد می‌کنیم یک بطری آب‌میوه طبیعی مثل آب پرتقال، به جلسه کنکور ببرید. آب‌میوه‌های غیرطبیعی و دارای مواد نگه‌دارنده، ممکن است باعث ناراحتی معده و دستگاه گوارش شما شوند. همچنین می‌توانید خودتان دست‌به‌کار شوید و یک شربت خانگی با ترکیب عسل، آبلیمو و زعفران آماده کنید.

خشکبار شیرین

به‌غیر از آب‌میوه یا شربت، همراه داشتن مقداری خشکبار شیرین مثل خرما، کشمش، توت و انجیر نیز می‌تواند در تنظیم قند خون شما در جلسه کنکور موثر باشد. این مواد غذایی به‌دلیل طبیعی بودن، برای سلامت شما مفید هستند. اما اگر به آن‌ها دسترسی نداشتید، می‌توانید از آب‌نبات یا شکلات استفاده کنید.

بیسکویت

همراه خود، یک یا دو بسته کیک یا بیسکویت ساده، به جلسه کنکور ببرید. این میان‌وعده‌ها می‌توانند گرسنگی و احساس ضعف شما را برای آن چند ساعت برطرف کنند. تاکید ما بر ساده بودن آن‌ها، به‌خاطر این است که بیسکویت یا کیک شکلاتی یا کرم‌دار، ممکن است باعث کثیف شدن دستان‌تان شوند و شما را به دردسر بیندازند.

لباس و کفش راحت

پوشیدن کفش و لباس راحت در جلسه کنکور، نقش مهمی در موفقیت شما خواهد داشت و می‌تواند آسایش و راحتی را برای‌تان فراهم کند. با توجه به این‌که کنکور در دو نوبت برگزار می‌شود که یک نوبت آن در زمستان و دیگری در تابستان است، بنابراین لباس و کفش شما باید متناسب با فصل آزمون باشد.

همچنین به این فکر کنید که در فصل تابستان ممکن است زیر باد کولر سردتان شود یا گرمای بخاری یا شوفاژ در زمستان، شما را اذیت کند. به‌همین دلیل لباس جلسه کنکور خود را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که امکان کم و زیاد کردن آن به‌راحتی وجود داشته‌باشد.

ماسک از وسایل مورد نیاز کنکور

با توجه به این‌که هنوز خطر ابتلا به بیماری کرونا وجود دارد، یکی از وسایل مورد نیاز شما، ماسک است. استفاده از ماسک برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری می‌تواند بسیار موثر باشد، به‌همین دلیل در روز کنکور چند ماسک مناسب همراه خود داشته‌باشد.

باتوجه به این‌که راحتی در جلسه کنکور بسیار مهم است، به‌نظر می‌رسد ماسک‌های سه لایه که دارای کش نرم هستند، انتخاب مناسبی باشند. زیرا تنفس از طریق آن‌ها راحت‌تر از ماسک‌های پنج‌لایه یا N95 است و احساس خفگی نخواهید کرد.

اسپری یا پد الکل

برای از بین‌بردن آلودگی دست‌ها و صندلی که قرار است روی آن بنشینید و به سوالات پاسخ دهید، یک اسپری کوچک الکل یا پدهای الکل‌دار همراه داشته‌باشید تا بتوانید صندلی و دست‌های خود را ضدعفونی کنید و از این بابت آسوده‌خاطر باشید.

وسایل ممنوعه کنکور 1403

وسایل ممنوعه کنکور 1403
آگاهی از وسایل مورد نیاز کنکور 1403 و وسایل ممنوعه کنکور برای داوطلبان بسیار ضروری است.

هرساله سازمان سنجش فهرستی از وسایل ممنوعه را اعلام می‌کند که داوطلبان نمی‌توانند آن را به جلسه کنکور ببرند. اگر داوطلبان این وسایل را همراه داشته‌باشند، تخلف محسوب می‌شود و ممکن است با جریمه‌ها و محرومیت‌هایی روبه‌رو شوند.

از این‌رو اطلاع از وسایل ممنوعه کنکور به اندازه وسایل مورد نیاز کنکور می‌تواند مهم باشد. در ادامه در مورد این وسایل ممنوعه توضیح می‌دهیم.

کیف

یکی از وسایل ممنوعه کنکور، همراه داشتن کیف است. زیرا امکان سوءاستفاده از آن برای حمل کتاب و جزوات درسی وجود دارد.

کتاب و جزوه

اگر می‌خواهید در جلسه کنکور شرکت کنید، نباید هیچ‌گونه کتاب، جزوه یا هرچیزی که مطالب درسی روی آن نوشته شده باشد، همراه خود ببرید. زیرا به‌عنوان تخلف محسوب می‌شود و از کنکور محروم خواهید شد.

ماشین‌حساب

همراه داشتن ماشین‌حساب مهندسی در جلسه کنکور، اکیدا ممنوع است. اما سازمان سنجش برای برخی از رشته‌ها، استفاده از ماشین‌حساب معمولی را مجاز کرده است.

تلفن همراه

در روز آزمون، از همراه بردن تلفن همراه، خودداری کنید. فرقی نمی‌کند که تلفن همراه شما از نوع ساده باشد یا هوشمند. همراه داشتن هیچ‌یک از آن‌ها در جلسه کنکور، مجاز نیست.

تبلت

تبلت نیز یک وسیله الکترونیکی مانند ماشین حساب و تلفن همراه است که امکان سوءاستفاده از آن در جلسه کنکور وجود دارد. به‌همین دلیل داوطلبان نباید تبلت خود را به جلسه کنکور ببرند.

ساعت هوشمند

امروزه ساعت‌های هوشمند، علاوه‌بر نمایش ساعت و تاریخ، کارکردهای دیگری مثل ماشین‌حساب را نیز دارند. به‌همین دلیل، همراه داشتن آن‌ها در جلسه کنکور تخلف محسوب می‌شود.

سایر وسایل الکترونیکی

هرگونه وسیله الکترونیکی که زمینه سوءاستفاده و تقلب را در جلسه کنکور فراهم کند، غیرمجاز است و داوطلبان نباید چنین وسایلی را با خود به جلسه کنکور ببرند.

سخن پایانی

با توجه به این‌که تمرکز داوطلبان کنکور بیشتر بر روی مطالعه دروس و آمادگی برای پاسخ‌دهی به سوالات چهارگزینه‌ای است، ممکن است به فکر وسایل مورد نیاز کنکور نباشند. در این مقاله تلاش کردیم تا وسایل مورد نیاز کنکور ۱۴۰3 را فهرست کنیم.

همچنین اشاره‌ای به وسایل ممنوعه کنکور داشتیم، زیرا همراه داشتن این وسایل غیرمجاز، می‌تواند باعث دردسر داوطلبان شود.

سؤالات پرتکرار

در این بخش به سؤالات رایجی که درباره وسایل مورد نیاز کنکور پرسیده می‌شود، پاسخ می‌دهیم.

۱- سر جلسه کنکور چی ببریم؟

از وسایل موردنیاز جلسه کنکور می‌توان به کارت ورود به جلسه، کارت ملی یا شناسنامه‌عکس‌دار، سنجاق‌قفلی، ساعت مچی عقربه‌ای، چند عدد مداد مشکی نرم، پاک‌کن،مداد تراش، آب، آب‌میوه، بیسکویت، ماسک، الکل و دستمال کاغذی و پارچه‌ای اشاره کرد.

۲- اگر کارت ملی یا شناسنامه عکس‌دار در دسترس نداشتیم، چه کار کنیم؟

می‌توانید پاسپورت یا دفترچه بیمه عکس‌دار همراه خود ببرید.

۳- چه وسایلی را نمی‌توانیم همراه خود به جلسه کنکور ببریم؟

وسایلی مثل کیف، کتاب، جزوه، ماشین‌حساب، موبایل، تبلت، ساعت مچی هوشمند و سایر وسایل الکترونیکی، غیرمجاز هستند.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. مهدی خرداد 17, 1401

    ای کاش کرونا میموند این کنکور رو کلا حذف میکردن

    • پایتخت کتاب بهمن 17, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 چرا آخه

آخرین مقالات پایتخت کتاب