چگونه سریع حفظ کنیم؟ تکنیک‌های حفظ سریع مطالب

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 9 دقیقه
چگونه سریع حفظ کنیم؟ تکنیک‌های حفظ سریع مطالب

چگونه سریع حفظ کنیم؟ تکنیک‌های حفظ سریع مطالب کدم‌اند؟ بیشتر افراد به‌دنبال یافتن پاسخ این سؤالات هستند، به‌ویژه کسانی که تصمیم دارند تا یک زبان جدید یاد بگیرند یا در یک آزمون مهم شرکت کنند. یادگیری یک فرایند دائمی است و هیچ نقطه پایانی ندارد.

یک دانش‌آموز را فرض کنید که هرروز مطالب جدیدی یاد می‌گیرد، یا یک هنرآموز گیتار که با نت‌ها سروکار دارد، هر دو آن‌ها با مطالب جدیدی مواجه هستند و باید آن‌ها را در ذهن خود بسپارند. حال نکته اصلی همین فرایند حفظ کردن است، که چگونه میسر می‌شود؟ و چگونه سریع حفظ کنیم؟ در این مطلب قصد داریم تا به تکنیک‌های مهمی اشاره‌ کنیم که باعث افزایش عملکرد ذهن انسان می‌شوند.

روتین صبحگاهی کنکوریها، 6 عادت جادویی برنامه صبحگاهی

مقاله مرتبط: روتین صبحگاهی کنکوریها، 6 عادت جادویی برنامه صبحگاهی

چگونه سریع حفظ کنیم؟ راهکارهای تقویت حافظه چیست؟

دانش‌آموزان و دانشجویان با مسئله یادگیری و حفظ کردن مطالب، بیشتر درگیر هستند. به‌ویژه اگر زمان امتحانات پایانی آن‌ها فرارسیده باشد، همواره به‌دنبال راهی هستند تا فرمول‌ها و تعاریف درسی را بهتر و سریع‌تر حفظ کنند. روش‌های مختلفی به آن‌ها پیشنهاد می‌شود که ممکن است کارایی و نتیجه مطلوب را نداشته‌باشد.

تخفیف یهویی

تمام شیوه‌هایی که در ادامه نام می‌بریم زمانی تأثیر مثبت خودشان را نشان می‌دهند، که فرد در جلسه امتحان به‌سادگی مطالب را به‌یاد آورد و در پایان بهترین نتیجه را بگیرد. 

انتخاب محیط مناسب برای مطالعه

برخی افراد ترجیح می‌دهند تا در محیطی شخصی و آرام به مطالعه بپردازند و برخی دیگر، محیط‌های عمومی را برای این کار انتخاب می‌کنند. انتخاب مکان مطالعه، یک امر کاملاً شخصی است و برای هر فرد تفاوت دارد. باید به خودتان رجوع کنید و ببینید در کدام‌یک از مکان‌های مذکور، مطالب را بهتر یاد می گیرید و آن‌ها را حفظ می‌کنید.

ورزش برای تقویت حافظه

اگر می‌پرسید که چگونه سریع حفظ کنیم باید به شما بگوییم که ذهن سالم در گروی سلامت جسم است! چنانچه بعد از مطالعه ذهن‌تان خسته می‌شود، بهتر است تا به‌جای تماشای تلویزیون یا کار با گوشی تلفن همراه، کمی ورزش کنید. چرا که ورزش و تحرکات بدنی، در ارتباط مستقیم با سلامت جسم و ذهن انسان قرار دارند.

طبق تحقیقات صورت گرفته، ورزش و فعالیت‌های فیزیکی نه‌تنها بر سلامت جسم انسان تأثیر مثبت می‌گذارد، بلکه در تقویت حافظه نیز تأثیر شگفت‌انگیزی دارد.

اگر وقت بیرون رفتن ندارید می‌توانید در خانه یوگا انجام دهید، ولی هیچ‌چیز جای یک پیاده‌روی در محیط بیرون از خانه را نمی‌گیرد. پارک‌ها و فضاهای سبز موجود در شهرها به‌عنوان بهترین مکان برای ورزش و تحرکات بدنی محسوب می‌شوند.

چگونه سریع حفظ کنیم؟ تقویت حافظه به کمک نوشتن

بعد از هر بار مطالعه سعی کنید مطالبی که خواندید را بر روی کاغذ بنویسید تا به‌صورت کلی ملکه ذهن‌تان شود. بسیاری از محققان بر این باورند که نوشتن باعث می‌شود تا مطالب را سریع به‌یاد آورید و دیرتر آن‌ها را فراموش کنید. بسیاری نوشتن را یک تمرین ثمربخش می‌دانند که در فرجه‌های امتحانی پایان‌ترم به کمک آن‌ها می‌آید.

چنانچه در طول یک‌ترم تحصیلی و یا هنگام مطالعه برای کنکور، مطالب را یک تا دو بار بنویسید و مرور کنید، دیگر لازم نیست در شب آزمون به ذهن‌تان فشار بیاورید، زیرا مطالب به‌آسانی در ذهن متبادر خواهد شد. از این طریق می‌توانید در زمان مطالعه خود نیز صرفه‌جویی کنید و به سایر امور بپردازید.

یادگیری مطالب سخت؛ 11 راه یادگیری سریع و آسان

مقاله مرتبط: یادگیری مطالب سخت؛ 11 راه یادگیری سریع و آسان

دسته‌بندی یادداشت‌ها

دسته‌بندی یادداشت‌ها
یکی از تکنیک‌های حفظ سریع مطالب یادداشت‌برداری مطالب و دسته بندی آنهاست.

یادداشت‌های پراکنده تمرکز شمارا می‌گیرد و باعث می‌شود تا مطالب را به‌صورت پراکنده جمع کنید. چنانچه مطالبی که قبلاً نوشتید را دسته‌بندی کنید، به روند یادگیری شما کمک می‌کند و باعث حفظ سریع آن‌ها می‌شود.

این روش کمک می‌کند تا اطلاعات را در ذهن خود به چندین بخش تقسیم کنید و در زمان آزمون سریع به‌یاد آورید.

مطالب را در ذهن خود تکرار کنید

بعدازاین‌که مطالب را چند بار خواندید، بهتر است کتاب و جزوه خود را ببندید و بدون نگاه کردن به آن، مطالب را برای خودتان بازگو کنید. این روش کمک می‌کند تا اطلاعات را در حافظه کوتاه‌مدت خود ذخیره کنید و به‌تدریج آن را وارد حافظه بلندمدت کنید.

شاید عجیب به‌نظر برسد ولی بهتر است تا در مورد محتوای موردنظرتان با خودتان صحبت کنید تا دیگر در یادآوری آن مشکلی نداشته‌باشید.

زمان مناسب برای مطالعه

افراد در بیشتر اوقات به زمان مطالعه خود دقت نمی‌کنند و همواره از این شکایت دارند که مطالب جدید را آن‌طور که انتظار می‌رود به یاد نمی‌آورند. به این افراد پیشنهاد می‌کنیم تا ساعاتی از روز را که بهترین عملکرد را دارند، شناسایی کنند. بعدازآن به نتایج خوبی می‌رسند و می‌دانند که گنجشک‌های صبحگاهی هستند، یا جغد شب واژه مناسبی برای آن‌هاست!

شناسایی این زمان‌ها کمک می‌کند تا بدانید که ذهن‌تان در چه ساعاتی تمرکز لازم برای یادگیری و به‌خاطر سپردن مطالب را دارد.

برای حفظ کردن شعر نیاز نیست که نابغه باشید و در شعر و شاعری سررشته داشته‌باشید، فقط کافی است اشتیاق این کار در وجود شما قرار داشته‌باشد. بهتر است تا اشعار را در جمع‌های خانوادگی بخوانید و حتی بین خود مسابقه شعر بگذارید و از این طریق، اشعاری که حفظ کردید را در ذهن مرور کنید و برای همیشه به‌یاد بسپارید.

حفظ شعر تکنیک‌های مخصوصی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

انتخاب یک شعر خوب

حال که تصمیم گرفتید تا شعر حفظ کنید، بهتر است از اشعار معروف و خوب چند بیتی را برگزینید. در انتخاب شعر باید به یک‌سری پارامترها توجه کنید. اگر کنکوری هستید بهتر است تمرکزتان را بر شعرهای کتاب درسی بگذارید.

شعر کوتاه و شیرین انتخاب کنید

اگر برای بار اول است که شعر حفظ می‌کنید هیچ‌گاه سراغ اشعار بلند نروید؛ اشعار کوتاه و شیرین به‌عنوان بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شوند.

شعر دارای ریتم و قافیه باشد

اشعاری را انتخاب کنید که ریتم و قافیه مشخصی داشته‌باشند. از این طریق می‌توانید با ریتم و آهنگ اشعار را بخوانید و ملکه ذهن خود کنید.

اشعار کلاسیک را انتخاب نکنید

اشعار کلاسیک پیچیدگی‌های خودش را دارد و خواندن و حفظ کردن آن‌ها برای بسیاری از افراد دشوار است و برای حفظ کردن توسط افراد تازه‌کار اصلاً توصیه نمی‌شود.

برای سرگرمی شعر بخوانید

موقع شعر خواندن اصلاً به خودتان سخت نگیرید و باحالت ریلکس به مطالعه اشعار بپردازید.

تکرار شعر

کلید موفقیت در هر چیز، تکرار و پشتکار است. برای حفظ شعر نیز تکرار و ممارست همیشه جواب می‌دهد.

شش‌دانگ حواس‌تان را به شعر بدهید

تمام حواس‌تان را درگیر شعر کنید و از پرداختن به حواشی بپرهیزید. زمانی که یک شعر را می‌خوانید، برخی از اصطلاحات آن را با حرکات دست نشان دهید. با این تکنیک، هر موقع که سراغ اشعار بروید، یادتان می‌آید که چه بگویید.

آزمون شعر بگذارید

اشعاری که تا حالا خواندید را بر روی کاغذ یادداشت کنید و در ابیاتی که می‌نویسید جای بعضی از افعال، صفت‌ها و سایر کلمات را به‌صورت تصادفی خالی بگذارید. این تکنیک کمک می‌کند تا کلمات جاافتاده را شناسایی کنید و به‌تدریج کل ابیات را فرابگیرید.

خوراکی‌های مفید برای تقویت حافظه

شاید بپرسید که چگونه سریع حفظ کنیم؟ مغز به‌عنوان مرکز کنترل کل بدن عمل می‌کند و نقش حیاتی را در ادامه زندگی انسان دارد. به همین جهت باید به آن توجه کنید و نگهداری از آن را در اولویت قرار دهید. شاید از خودتان بپرسید که چگونه می‌توان از مغز نگهداری کرد؟

به‌جز استراحت، مصرف برخی از مواد غذایی نیز به مغز شما کمک می‌کنند تا وظایف حیاتی خود را به‌خوبی ایفا کند و در کنار آن وظایف ذهنی و امور مربوط به حافظه را نیز به‌نحواحسن انجام دهد.

در ادامه خوراکی‌هایی را نام می‌بریم که استفاده از آن‌ها به تقویت حافظه و حفظ کردن مطالب درسی و غیر درسی کمک می‌کنند.

مصرف ماهی

ماهی‌های قزل‌آلا، آزاد و شاه‌ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا3  هستند. مغز انسان برای یادگیری به این چربی نیاز دارد. متخصصان حوزه تغذیه برای تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر، مصرف ماهی را توصیه می‌کنند.

نوشیدن قهوه

اگر عادت دارید تا قهوه را صبح‌ها بنوشید به این عادت پسندیده خود همچنان ادامه دهید!

وجود دو ماده کافئین و آنتی‌اکسیدان‌ها در قهوه، آن را ارزشمند می‌کند. این دو ماده مهم نقش سازنده‌ای بر سلامت مغز دارند. اگر هنگام درس خواندن و مطالعه دچار خواب‌آلودگی می‌شوید و احساس می‌کنید که مغزتان عملکرد مناسب را ندارد، بهتر است مقداری قهوه بنوشید تا هوشیار بمانید. مصرف قهوه باعث می‌شود تمرکزتان افزایش یابد و به تقویت ذهن کمک می‌کند.

مصرف زردچوبه

شاید در نگاه اول، زردچوبه را به‌عنوان یک ادویه ساده درنظر بگیرید ولی تحقیقات نشان می‌دهند که این ادویه به رشد سلول‌های مغزی کمک می‌کند و باعث تقویت مغز و حافظه می‌شود. زردچوبه تمام خاصیت خود را مدیون وجود آنتی‌اکسیدان‌هاست، که به آن خاصیت ضدالتهابی داده است.

وسایل مورد نیاز کنکور 1403؛ سر جلسه کنکور چی ببریم؟

مقاله مرتبط: وسایل مورد نیاز کنکور 1403؛ سر جلسه کنکور چی ببریم؟

سخن پایانی

بسیاری به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستند که چگونه سریع حفظ کنیم؟ همه دوست دارند تا مطالب را سریع به‌خاطر بسپارند، بخصوص دانش‌آموزان و دانشجویانی که امتحانات پایانی و یا کنکور دارند.

اما باید بدانید هیچ راه‌کار معجزه‌آسایی وجود ندارد تا همه مطالب را یکباره در ذهن خود جمع کنید. ذهن انسان با تقویت و انجام برخی تمرینات ذهنی قوی می‌شود و در این‌صورت می‌توانید در امتحانات و حفظ مطالب موفق باشید.

منابع: + +

سؤالات متداول

چگونه مطالب را خوب حفظ کنیم؟

از ورزش گرفته تا تغییر در سبک مطالعه، همگی در بهبود و تقویت حافظه نقش دارند. چنانچه مطالب را زود فراموش می‌کنید و از عملکرد خودتان راضی نیستید، بهتر است تا محیط مطالعه را تغییر دهید یا زمانی را برای این کار انتخاب کنید که مغزتان بهترین عملکرد را داشته‌باشد.

بهترین خوراکی برای تقویت حافظه چیست؟

مصرف ماهی به‌دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا3  عملکرد مغزتان را بالا می‌برد و تأثیر مثبتی بر یادگیری شما می‌گذارد.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه

نظر خود را ثبت کنید

نظرات ثبت شده

  1. Mohammed hasan اسفند 10, 1402

    بنظرم دنبال راهی باشیم دروس حفظی حذف بشن راحت تره😂

    • پایتخت کتاب اسفند 10, 1402

      💙

  2. گمنام آبان 5, 1402

    از درسای حفظی متنفرم ولی مطالبتون مفیدن

    • پایتخت کتاب دی 5, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خوشحالیم که براتون مفید بوده

  3. یه کسی خرداد 8, 1402

    من نمیتونم به یه چیز فکر کنم مغزم خیلی شلوغه و اینکه من در شب خیلی خوب یاد میگیرم ولی نمیتونم فقط به درس فکر کنم و این برام مشکله

    • پایتخت کتاب دی 5, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙
      در این مورد چند نکته می‌توان به شما پیشنهاد داد:
      1- تمرکز بر روی یک فعالیت مانند درس خواندن، برای بسیاری از افراد سخت است. بهتر است این فعالیت را با فعالیت‌های دیگری که شما را آرام و خوشحال می‌کنند، ترکیب کنید. به عنوان مثال، بعد از 30 دقیقه درس خواندن، 10 دقیقه ورزش کنید و یا موسیقی گوش کنید.
      2- تمرین مداوم تمرکز، مثل هر مهارت دیگری، نیاز به تمرین دارد. شروع کنید با تمرین کوچک، مثلاً 5 دقیقه در روز، و به تدریج زمان را افزایش دهید.
      3- استفاده از تکنیک‌های تمرین تمرکز مانند تنفس عمیق، تصورات ذهنی و یا تکرار عبارات آرامش‌بخش می‌تواند به شما کمک کند تا تمرکز خود را بهبود بخشید.
      4- در نهایت، اگر مشکل شما باز هم ادامه دارد، بهتر است با یک مشاور یا روانشناس مشورت کنید. آنها می‌توانند به شما راهنمایی کنند که چگونه می‌توانید تمرکز خود را بهبود بخشید و به بهترین نحو از ظرفیت خود در درس خواندن استفاده کنید.

  4. آرین آذر 19, 1401

    ممنون از مقاله خوبتون.حتما از این به بعد ورزش میکنم

    • پایتخت کتاب دی 5, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خوشحالیم از این بابت

آخرین مقالات پایتخت کتاب