چگونه یک دانش آموز موفق باشیم؟ 7 رازی که باید بدانید

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 14 دقیقه
چگونه یک دانش آموز موفق باشیم؟ 7 رازی که باید بدانید

دانش‌آموزانی که در تحصیل موفق هستند، می‌دانند که چگونه روی دروس خود تمرکز کنند و چه زمان‌هایی را به استراحت اختصاص دهند. آن‌ها می‌توانند زمان خود را به‌طور موثر مدیریت کنند، شیوه مطالعه موثر را در پیش بگیرند و بازدهی خود را به حداکثر برسانند. این دانش‌آموزان به‌موقع تفریح می‌کنند و در امتحانات نمرات عالی می‌گیرند و برای یادگیری ارزش قائل هستند.

در این مقاله می‌خواهیم بفهمیم که چگونه یک دانش آموز موفق باشیم. پس از شما دعوت می‌کنیم ما را همراهی کنید.

آنچه خواهید خواند ...

موفقیت تحصیلی چیست؟

دانش‌آموزان برای یادگیری مطالبی که توسط معلمان به آن‌ها منتقل می‌شود، در مدرسه حضور پیدا می‌کنند. برخی از آن‌ها در دوران تحصیل خود موفق‌تر از دیگران هستند. شاید نتوان تعریف دقیقی از موفقیت تحصیلی ارائه داد، اما :

اگر دانش‌آموزی در تمام کلاس‌های خود حاضر شده باشد، سخت درس خوانده باشد و در امتحانات کلاسی و پایان ترم نمرات عالی گرفته باشد، به موفقیت تحصیلی دست یافته است.

تخفیف یهویی

روش صحیح مطالعه یک دانش آموز موفق چگونه است؟

دانش‌آموزانی که در تحصیل خود پیشرفت چشم‌گیری دارند و به موفقیت‌های مختلف دست پیدا می‌کنند، روش صحیحی را برای مطالعه خود در پیش می‌گیرند. شما نیز با استفاده از این روش می‌توانید به یک دانش آموز موفق تبدیل شوید. این روش‌ها را در ادامه مطالعه کنید.

برای هر جلسه مطالعه، برنامه‌ریزی کنید

وقتی قبل از شروع هر جلسه مطالعه برنامه‌ریزی صحیح داشته‌باشید، به‌طور طبیعی بهره‌وری شما بهبود می‌یابد. به این‌ترتیب می‌توانید اطمینان حاصل کنید که هر جلسه تا حد ممکن پربازده است و بهترین استفاده را از زمان خود می‌برید. وقتی برای هر چیزی که باید مطالعه کنید زمان تعیین می‌کنید خستگی به سراغ‌تان نمی‌آید.

نداشتن برنامه‌ریزی، بر عملکرد شما تأثیر منفی می‌گذارد پس همین حالا یک فهرست از دروسی که می‌خواهید مطالعه کنید را به همراه زمانی که برای آن‌ها در نظر گرفته‌اید، تهیه کنید. سپس طبق این فهرست، مطالعه خود را انجام دهید. خواهید دید که برنامه‌ریزی چقدر می‌تواند در موفقیت تحصیلی شما موثر باشد.

برنامه زمان‌بندی داشته‌باشید

برنامه زمان‌بندی داشته‌باشید
چگونه یک دانش‌آموز موفق باشیم؟ برنامه زمان‌بندی داشته‌باشید.

اول از همه باید بدانید که داشتن برنامه زمان‌بندی، به‌معنای اختصاص‌دادن کل روز به مطالعه نیست. بلکه بدان معناست که شما برای لذت‌بردن از یک روز پربار، در کنار این‌که هر روز خود را به موفقیت نزدیک‌تر می‌کنید، یک جدول زمانی دارید.

در کنار فعالیت‌های اجتماعی، مطمئن شوید که تعداد ساعت‌های ثابتی را در روز به درس‌خواندن اختصاص می‌دهید. به این‌ترتیب وقت خود را تلف نمی‌کنید و همچنین به یک کتاب‌خوان تبدیل نمی‌شوید که همیشه در حال مطالعه است.

به‌جای اختصاص‌دادن یک روز برای درس‌خواندن، سعی کنید برای کل هفته برنامه داشته‌باشید. به این‌ترتیب در زمان امتحانات تحت فشار قرار نمی‌گیرید و تنها با چند ساعت مطالعه بیشتر می‌توانید بهترین نمرات را کسب کنید.

برای تبدیل‌شدن به یک دانش آموز موفق، روش اختصاصی خود را تعیین کنید

روش مطالعه هر دانش‌آموز متفاوت است که بر نحوه یادگیری و نمرات او تأثیر می گذارد. در هر مدرسه انواع مختلفی از دانش‌آموزان وجود دارند. برخی از آن‌ها فلش‌کارت را ترجیح می‌دهند در حالی‌که برخی دیگر دوست دارند از روی یادداشت‌های دست‌نویس خود مطالعه کنند.

برخی دیگر نیز رویکردی را اتخاذ می‌کنند که ترکیبی از سبک‌ها و روش‌های مختلف یادگیری است. بنابراین روشی را انتخاب کنید که بیشترین بازدهی را برای شما دارد.

در حین مطالعه، وقفه‌های کوتاه را فراموش نکنید

بیشتر افراد معتقدند که سخت‌کوشی، کلید موفقیت است. اما نقل قول جدیدی وجود دارد که این روزها بر سر زبان‌ها افتاده است: «وقفه‌های کوتاه در طول کار سخت، کلید موفقیت است».

اگر ساعت‌های طولانی و بدون وقفه مطالعه داشته‌باشید، ذهن خود را خسته می‌کنید که در نهایت باعث سردرگمی شما خواهد شد. این امر می‌تواند بر نمرات شما در امتحانات تأثیر منفی بگذارد و به‌جای پیشرفت تحصیلی، پسرفت خواهید داشت.

حتی اگر رسانه‌های اجتماعی، بازی‌های ویدیویی، تلویزیون و غیره، ذهن شما را آرام می‌کنند، بهتر است در زمان‌های مشخصی بین درس‌خواندن، به فضای باز بروید و فعالیت‌بدنی هیجان‌انگیزی انجام دهید. این کار موجب بالارفتن گردش خون می‌شود و به شما انرژی مضاعف می‌بخشد تا دوباره با کارایی کامل بتوانید روی مطالعه دروس خود تمرکز کنید.

در واقع با استراحت‌دادن به خود، این فرصت را به مغز می‌دهید تا خود را برای یادگیری مطالب جدید آماده کند.

از عوامل حواس‌پرتی اجتناب کنید

اگر می‌خواهید یک دانش آموز موفق باشید، هنگامی‌که تصمیم به مطالعه می‌گیرید به هر قیمت ممکن از عوامل حواس‌پرتی خودداری کنید. اگر به گوشی هوشمند خود نیاز ندارید آن را خاموش کنید. حتی در صورتی‌که نیازمند استفاده از اینترنت هستید فقط به‌دنبال چیزهای مرتبط با مورد مطالعه خود باشید نه به‌دنبال آخرین اخبار و شایعات.

همچنین، اگر چیزی شما را آزار می‌دهد، کمی وقت بگذارید و آن مشکل را برطرف کنید. اگر در حین مطالعه حواس شما پرت شود، بازدهی مناسبی نخواهید داشت.

از همراهی با افراد حواس‌پرت کاملاً خودداری کنید. زیرا آن‌ها نه‌تنها روی کار خود تمرکز نمی‌کنند، بلکه موجب حواس‌پرتی دیگران نیز می‌شوند.

محیط مطالعه را با دقت انتخاب کنید

محیط مطالعه، نقش حیاتی در موفقیت دانش‌آموز دارد. اگر فضایی که برای مطالعه درنظر گرفته‌اید پر از سروصدا یا عوامل حواس‌پرتی باشد، تمرکز برای شما بسیار دشوار خواهد بود. برخی از افراد، مطالعه در اتاق خود را ترجیح می‌دهند، در حالی‌که برخی دیگر علاقه‌مند به محیط‌های مخصوص مطالعه مانند کتابخانه هستند. محیط‌های مختلف می‌توانند به‌عنوان محرک انگیزه برای دانش‌آموزان عمل کنند.

برای تبدیل شدن به یک دانش آموز موفق، از منابع مطالعاتی استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک محصل موفق، این است که ذهن او کنجکاو است و شخصیت خلاقی دارد و اگر چیزی را متوجه نمی‌شود تا زمانی که راه‌حلی برای آن پیدا نکند آرام نمی‌گیرد.

اگر فکر می‌کنید موضوع خاصی در کتاب درسی شما به تفصیل بیان نشده است، آن را با افراد هم‌فکر خود در میان بگذارید و یا گوگل کنید. اطلاعات زیادی در اینترنت موجود است و به هرحال انجام کمی تحقیق اضافی ضرری ندارد.

با دقت از تمام منابعی که در اختیار شما قرار می‌گیرد استفاده کنید و با معلمان خود تعامل داشته‌باشید. این امر به شما کمک می‌کند تا اشکالات خود را برطرف کنید و مفاهیم درسی را بهتر متوجه شوید.

مطالعه گروهی را امتحان کنید

اگر جزو آن‌دسته از افرادی هستید که با دیدن تلاش دیگران، برای همان چیزی که شما برای آن تلاش می‌کنید انگیزه می‌گیرید، به‌طور حتم مطالعه گروهی به‌نفع الگوی مطالعه شما خواهد بود. جلسات گروهی می‌تواند به دانش‌آموز این احساس را بدهد که در تلاش‌های تحصیلی خود تنها نیست.

مطمئن شوید که اعضای گروه مطالعه شما، متمرکز هستند و به‌خوبی سازماندهی شده‌اند. اگر هدف آن‌ها با شما یکی نباشد، ممکن است به نتیجه‌ای که می‌خواهید دست پیدا نکنید. البته این تکنیک ممکن است برای همه مناسب نباشد. شما باید یک بار آن را امتحان کنید، اگر به این نتیجه رسیدید که مطالعه گروهی برای شما مفید نیست،بهتر است به‌تنهایی مطالعه کنید.

روزی چند ساعت درس بخوانیم تا نتیجه بگیریم؟

مقاله مرتبط: روزی چند ساعت درس بخوانیم تا نتیجه بگیریم؟

در این بخش رازهایی را با شما در میان خواهیم گذاشت که می‌تواند شما را به یک دانش‌آموز موفق تبدیل کند.

درس‌خواندن شب امتحانی را متوقف کنید

همه ما در مقطعی از دوران تحصیل خود این کار را انجام داده‌ایم. بیدار ماندن شب قبل از امتحان با قهوه و استرس زیاد، معمولا نتایجی خوبی به‌همراه ندارد. در حالی‌که تهیه یک برنامه مطالعاتی، روش بسیار مؤثری برای یادگیری است که منجر به نتایج بهتر می‌شود. برخلاف درس‌خواندن شب امتحان، با این روش دیگر احساس خستگی و استرس نخواهید داشت.

از خودانتقادی مخرب بپرهیزید

خوداندیشی صادقانه می‌تواند به رشد و شکوفایی کمک کند. نگاه واقع‌بینانه به خود انگیزه‌بخش است و قطعاً این عادت یک دانش‌آموز موفق است. با این‌حال، صداهای منفی درون، اغلب مضر هستند، به‌خصوص زمانی‌که روی ویژگی‌هایی که نمی‌توانیم آن‌ها را تغییر دهیم مانند هوش، قد و غیره متمرکز شود.

بنابراین به جای تمرکز بر آن‌چه که قابل تغییر نیست، بیایید چیزهای خاصی را که قادر به تغییر آن‌ها هستیم، شناسایی کنیم و انرژی خود را روی آن‌ها قرار دهیم.

مصرف کافئین را کاهش دهید

مصرف قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار در دوزهای کم، می‌تواند تمرکز و انرژی را افزایش دهد. با این حال همه ما دوست داریم گاهی اوقات زیاده‌روی کنیم. این امر می‌تواند منجر به بی‌خوابی، اضطراب، مشکلات معده و ناتوانی در تمرکز شود. به‌جای آن چای سبز را امتحان کنید.

چای سبز، کافئین بسیار کمتری نسبت‌به قهوه دارد و حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با رادیکال‌های آزاد بدن مبارزه می‌کنند و می‌توانند مانع از آسیب سلولی شوند. همچنین روی دندان‌ها لکه ایجاد نمی‌کند.

اگر می‌خواهید یک دانش آموز موفق شوید، زمان حضور در رسانه‌های اجتماعی را کاهش دهید

اگر می‌خواهید یک دانش آموز موفق شوید، زمان حضور در رسانه‌های اجتماعی را کاهش دهید
چگونه یک دانش آموز موفق باشیم؟ وقت‌گذرانی در فضای مجازی را به حداقل برسانید.

آیا بیشتر وقت خود را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانید؟ آیا جایگاه اجتماعی خود را با تعداد لایک‌هایی که می‌گیرید تعیین می‌کنید؟ امروزه این رسانه‌ها به بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده‌اند. ما نیز به‌راحتی تحت‌تاثیر آن‌ها قرار گرفته‌ایم و حواسمان به این رسانه‌ها پرت شده است. این مسئله بهره‌وری ما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

درست است که نمی‌توانید رسانه‌های اجتماعی را به‌طور کلی از زندگی خود حذف کنید، اما می‌توانید در مورد آن‌ها هوشمندانه عمل کنید زیرا مغز برای انجام چند کار به‌طور هم‌زمان ساخته نشده است.

تعداد دفعات و مدت زمانی که از موبایل خود برای گشتن در فضای مجازی استفاده می‌کنید را کاهش دهید و در هنگام مطالعه گوشی خود را خاموش کنید و دور از دسترس قرار دهید.

سطح فعالیت خود را بالا ببرید و بیشتر ورزش کنید

فعالیت بدنی، برای حفظ سلامت بدن بسیار اهمیت دارید، اما برای ذهن نیز مفید است. مطالعات نشان داده است که ورزش می‌تواند حافظه را تقویت کند و مهارت‌های تفکر را بهبود بخشد.

تحقیقات نشان داده‌است که ورزش‌های هوازی باعث افزایش اندازه هیپوکامپ (ناحیه‌ای از مغز که در حافظه کلامی و یادگیری نقش دارد) می‌شود و می‌تواند شما را به یک دانش‌آموز موفق تبدیل کند.

یکی از ورزش‌های هوازی‌ که می‌توانید بلافاصله و رایگان انجام دهید، این است که هر روز پیاده‌روی کنید. یک گام‌شمار در گوشی هوشمند خود دانلود و هر روز دلایلی برای راه‌رفتن بیشتر پیدا کنید.

با خانواده و دوستان خود وقت بگذرانید

اگر در این فهرست، فقط به یک هدف متعهد هستید، این گزینه را انتخاب کنید. گذراندن وقت با عزیزان‌تان می‌تواند از افسردگی جلوگیری کند. زمان سرگرم‌شدن با صفحات نمایشگر گوشی و تبلت و لپ‌تاپ را کاهش دهید و به‌جای آن، تعامل اجتماعی خود را بیشتر کنید. این امر باعث می‌شود که زندگی سالم‌تر، شادتر و فعال‌تری داشته‌باشید.

مدیتیشن کنید

برای تمرین مراقبه، نیازی نیست بودایی باشید. شمع و عود اختیاری هستند و هیچ الزامی برای نشستن در وضعیت نیلوفر آبی وجود ندارد. خبر خوب این است که هر کسی می‌تواند مدیتیشن انجام دهد و فقط چند دقیقه تمرین مراقبه در روز، تفاوت قابل توجهی در روحیه شما ایجاد می‌کند.

مدیتیشن استرس را کاهش می‌دهد، حضور شما را در لحظه بیشتر می‌کند و شواهدی وجود دارد که می‌تواند تمرکز، حافظه و خلاقیت را بهبود بخشد.

وقتی والدین، خود را در روند تحصیلی فرزندشان مسئول بدانند و حامی‌اش باشند، شاهد پیشرفت و انگیزه بیشتر تحصیلی او خواهند بود. آن‌ها می‌توانند بهترین مشوق برای دانش‌آموز باشند و موجب افزایش اعتماد‌به‌نفس او شوند. اگر می‌خواهید فرزند شما به یک دانش‌آموز موفق تبدیل شود، اقدامات زیر را انجام دهید.

در جلسات آموزشی مدرسه و اولیا و مربیان شرکت کنید

به‌عنوان والدین دانش‌آموز، با معلمان و مدیران مدرسه فرزند خود آشنا شوید. با مدرسه فرزندتان تماس بگیرید و از وضعیت تحصیلی و روحی او سوال کنید. در بسیاری از مدارس، والدین به‌طور مرتب برای بحث در مورد مسائل مدرسه گرد هم می‌آیند. به انجمن اولیا و مربیان بپیوندید تا در جریان برنامه آموزشی مدرسه باشید و با خانواده‌های دیگر در جهت بهبود این برنامه همکاری کنید.

برای داشتن یک دانش آموز موفق، مطالعه را ترویج دهید

ایجاد عشق به مطالعه و کتاب‌خواندن، یکی از کارهایی است که والدین می‌توانند برای موفقیت فرزندان خود در مدرسه و زندگی انجام دهند. به‌عنوان پدر و مادر سعی کنید مطالعه منظمی داشته‌باشید تا فرزندتان شما را الگوی خود قرار دهد و به کتاب و مطالعه علاقه‌مند شود. برای فرزند خود، با توجه به علاقه و شخصیتی که دارد، کتاب بخرید و در مورد موضوع آن با او گفتگو کنید.

به مدیریت انجام تکالیف مدرسه فرزند خود کمک کنید

بگذارید فرزندتان بداند که برای یادگیری او ارزش قائل هستید و انجام تکالیف مدرسه در اولویت شما هستند. مکان ویژه‌ای برای درس‌خواندن او آماده کنید و فرزندتان را تشویق کنید که به برنامه تکالیف خود پایبند باشد. به او کمک کنید تا منظم بماند و در مورد تکالیف روزانه‌اش پرس‌وجو کنید.

به تلاش‌های فرزندتان اهمیت دهید و او را تشویق کنید، به‌ویژه برای تکالیفی که برایش چالش‌برانگیز است.

فرزند خود را به یادگیری فعال تشویق کنید

دانش‌آموز باید تشویق شود تا سؤال بپرسد، مشکلات را حل و علایق خود را کشف کند. به‌طور منظم در مورد چیزهایی که فرزندتان می‌آموزد، صحبت کنید. به او گوش دهید و از او در مورد آن‌چه به شما می‌گوید سوال بپرسید. وقتی این نوع یادگیری را در خانه تشویق می‌کنید، مشارکت و علاقه دانش‌آموز به مدرسه افزایش پیدا می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا در کنار یکدیگر، درک کنیم که چگونه یک دانش‌آموز موفق باشیم. تبدیل‌شدن به چنین دانش‌آموزی، نیازمند برنامه‌ریزی و پایبندبودن به آن است. باید روش صحیح مطالعه‌کردن و درس‌خواندن را یاد بگیرید. از عوامل حواس‌پرتی اجتناب کنید و وقفه‌های کوتاه در بین مطالعه خود داشته‌باشید.

همچنین والدین باید از فرزند خود به‌ خوبی حمایت و تشویق کنند تا بتواند در تحصیل خود پیشرفت قابل توجهی داشته‌باشد و به موفقیت‌های چشم‌گیر دست پیدا کند.

منابع: + + +

سوالات متداول

۱- دانش آموز موفق چه کسی است؟

دانش‌آموزی که به‌موقع در کلاس‌های درس حاضر شود، مطالعه صحیح و درست داشته‌باشد و بتواند در امتحانات کلاسی و پایان ترم، نمرات عالی کسب کند، موفق است.

۲- روش مطالعه صحیح برای موفقیت تحصیلی چگونه است؟

داشتن برنامه‌ریزی و برنامه زمانی، اجتناب از عوامل حواس‌پرتی، داشتن وقفه‌های کوتاه حین درس‌خواندن، مطالعه گروهی، استفاده از منابع مطالعاتی مختلف و محیط مناسب، روش صحیح مطالعه است.

۳- والدین چه نقشی در موفقیت تحصیلی فرزند خود دارند؟

والدین با شرکت در جلسات آموزشی مدرسه فرزند خود و ارتباط با معلمان او، ترویج مطالعه، کمک به مدیریت انجام تکالیف مدرسه و تشویق فرزند خود به یادگیری فعال، می‌توانند به پیشرفت و موفقیت تحصیلی او کمک کنند.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. بهاره دی 8, 1402

    خوب بودش من مدتی هست که در کلاس ششم به خاطر معلمم افت کردم ولی کلاسم که عوض شد بهترین مدرسه بودم

    • پایتخت کتاب دی 9, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 لطفا سوال تون رو واضح تر بفرمایید

  2. متین اسفند 22, 1401

    ممنون از مطلب خوبتون

آخرین مقالات پایتخت کتاب