گوشی در سال کنکور؛ چگونه گوشی را ترک کنیم و درس بخوانیم؟

07 دی 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 11 دقیقه
گوشی در سال کنکور؛ چگونه گوشی را ترک کنیم و درس بخوانیم؟

یک سوال ساده از شما دارم که احتمالا نمی‌توانید پاسخ دقیقی به آن بدهید، در طول شبانه روز دقیقا چند ساعت از گوشی موبایلتان استفاده می‌کنید؟ زیاد استفاده می‌کنم یا خیلی استفاده نمی‌کنم کافی نیست؛ لطفا یک جواب دقیق به سوال من بدهید!

اگر چه عنوان این محتوا “چگونه گوشی را ترک کنیم و درس بخوانیم” است اما این روزها استفاده از گوشی به حدی با زندگی روزمره ما گره خورده که نمی‌شود آن را کاملا حذف کرد. در این محتوا دو هدف را دنبال می‌کنیم؛ اول اینکه بررسی می‌کنیم که روزانه دقیقا چند ساعت از گوشی موبایلتان استفاده می‌کنید و دوم اگر به استفاده از گوشی اعتیاد دارید، چطور به این مشکل غلبه کنید و استفاده از گوشی در سال کنکور را محدود کنید.

آیا باید گوشی را در سال کنکور کاملا حذف کنم؟

شاید یکی از کشمکش‌های دائمی شما با والدین یا مشاورتان بر سر استفاده از گوشی موبایل است، برخی از مشاوران معتقدند که گوشی در سال کنکور باید کاملا حذف شود؛ در حالی که به نظر من هر داوطلبی باید ابتدا یاد بگیرید که این موضوع را مدیریت کند و اگر نتوانست بر اعتیادش به گوشی موبایل غلبه کند، باید برخی از نرم افزارها و برنامه‌ها را حذف کند.

پس بیایید همین ابتدا تکلیف یک موضوع را روشن کنیم؛ از شما می‌خواهم طی سه روز آینده بررسی کنید که در طول شبانه روز دقیقا چه مدتی از گوشی موبایلتان استفاده می‌کنید و در این زمان از موبایلتان در چه زمینه‌هایی استفاده می‌کنید. اگر به این نتیجه رسیدید که در دام اعتیاد به گوشی یا فضای مجازی افتاده‌اید، باید یک فکر اساسی به حال ترک اعتیاد به گوشی در سال کنکور بکنید.

تخفیف یهویی

اعتیاد به گوشی موبایل در سال کنکور

اعتیاد به گوشی موبایل در سال کنکور
اعتیاد به گوشی در سال کنکور بیشتر از همیشه نمایان می‌شود و باید برای آن فکر اساسی کرد.

آیا من به استفاده از گوشی موبایل اعتیاد دارم؟ بیایید معنی اعتیاد را مرور کنیم؛ اعتیاد یعنی فردی به دلیل وابستگی روانی یا جسمی به چیزی، برای استفاده مکرر و بیش از حد از آن دچار ضعف اراده می‌شود و کنترل اوضاع از دستش خارج می‌شود.

ببینم اولین کار به محض بیدار شدن از خواب و آخرین کارتان قبل از خوابیدن چک کردن گوشی موبایل و گشت زدن در فضای مجازی است؟ به صورت ناخودآگاه هر نیم ساعت یا یک ساعت یک بار گوشی‌تان را چک می‌کنید؟ تصمیم می‌گیرید که فقط ده دقیقه سری به شبکه‌های مجازی بزنید اما به خودتان می‌آیید و می‌بینید چند ساعت گذشته است؟

اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است؛ متاسفانه باید بگویم که به استفاده از گوشی اعتیاد پیدا کرده‌اید و از این به بعد باید تمرکزتان را روی این موضوع بگذارید که چگونه گوشی را در سال کنکور ترک کنید و بیشتر درس بخوانید.

تاثیرات منفی اعتیاد به موبایل در سال کنکور

ببینید من به جای تاثیرات منفی استفاده از موبایل، تاثیرات منفی اعتیاد به موبایل را جایگزین کرده‌ام؛ چون گوشی در سال کنکور فواید و استفاده‌های خوبی هم دارد. برای مثال:

تماشای ویدیوهای درسی یا انگیزشی، مطالعه مقالات مشاوره‌ای و آموزشی یا استفاده از اپلیکیشن‌های درسی، از جمله استفاده‌های مثبت از موبایل در سال کنکور هستند.

آنچه که در ادامه بررسی می‌کنیم، تاثیرات منفی اعتیاد به موبایل در سال کنکور است:

  • هدر دادن زمان مفید برای مطالعه
  • کاهش راندمان مطالعه
  • به هم ریختن چرخه خواب و بیداری
  • درگیری ذهنی و عاطفی
  • افت تمرکز در زمان مطالعه
  • احساس ضعف و خستگی
  • خسته کردن چشم‌ها
  • کاهش انگیزه برای مطالعه
  • به هم خوردن نظم تغذیه

به این سناریوی استفاده از گوشی در سال کنکور توجه کنید؛ خب یک ساعت درس خواندم و خسته شدم بد نیست ده دقیقه موبایلم را چک کنم و کمی به خودم استراحت بدهم. ای وای! سه ساعت شد که بازی می‌کنم ( یا در اینستاگرام می‌چرخم ) زمانم را از دست دادم حالا چکار کنم؟ (چند دقیقه عذاب وجدان می‌گیرد) خب من که امروزم را خراب کردم پس در ادامه درس نمی‌خوانم و از فردا خیلی جدی و منظم شروع می‌کنم!

این سناریو برای شما هم آشنا بود؟ متاسفانه این یک دور باطل است؛ یعنی بیش از حد از گوشی استفاده می‌کنید، بعد از آن عذاب وجدان می‌گیرید و هجوم افکار و احساسات منفی نمی‌گذارند به درس خواندن ادامه دهید، تصمیم می‌گیرید فردا جبران کنید اما این اتفاق مدام تکرار می‌شود؛ پس هر چه سریع‌تر این چرخه باطل را از یک جایی قطع کنید!

چک کردن گوشی در تایم استراحت

من همیشه به دانش‌آموزانم توصیه می‌کنم که در طول روز گوشی موبایلشان را خاموش کنند یا آن را روی حالت پرواز قرار دهند و در کشوی میزشان بگذارند، اگر فکر می‌کنید وسوسه می‌شوید که گاهی سر کشوی میز بروید، بهتر است گوشی را به یکی از اعضای خانواده بسپارید. بعد از این توصیه اکثر دانش‌آموزان با تعجب می‌پرسند یعنی حتی در زمان استراحت هم سراغ گوشی‌ام نروم!؟

تایم استراحت یعنی زمانی که باید به مغز و چشمتان استراحت بدهید و اصلا درست نیست که بعد از دو ساعت درس خواندن، باز هم اطلاعات مختلفی وارد مغزتان کنید یا چشمانتان را با خیره شدن به صفحه گوشی خسته‌تر کنید.

استفاد از گوشی موبایل قبل از خواب ممنوع!

استفاد از گوشی موبایل قبل از خواب ممنوع!
استفاده از گوشی در سال کنکور باید کاملا برنامه‌ریزی شده باشد وگرنه موفقیت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با نزدیک شدن به پایان روز و تاریک شدن هوا در مغز ما هورمونی به نام ملاتونین ترشح می‌شود، این هورمون حالت خواب آلودگی را به مغز ما القا می‌کند و ترشح آن برای داشتن یک خواب راحت الزامی است. زمانی که چراغ‌ها را خاموش می‌کنید و به رختخواب می‌روید؛ اما همچنان در حال استفاده کردن از گوشی موبایل هستید، ترشح این هورمون را به هم می‌ریزید.

همین می‌شود که شب تا دیر وقت بیدار می‌مانید و صبح هم به سختی از رختخواب جدا می‌شوید. تازه این همه ماجرا نیست، از آنجایی که خواب خوبی نداشته‌اید در طول روز کسل و بی‌حوصله هستید و تمرکز و انگیزه کافی برای خواندن درس‌هایتان ندارید.

پس بیایید برای استفاده کردن از گوشی در سال کنکور یک قانون مهم بگذاریم؛ استفاد از گوشی موبایل قبل از خواب ممنوع!

بهترین زمان استفاده از گوشی در سال کنکور

خب شما که گفتید در زمان استراحت، به محض بیدار شدن از خواب و قبل از خواب از گوشی استفاده نکنیم، پس عملا منظورتان این است که در سال کنکور گوشی را حذف کنیم؟

خیر، اولا اگر قصد دارید از موبایل استفاده درسی کنید طبیعتا هر زمان که لازم بود مجاز به استفاده کردن از گوشی موبایلتان هستید. دوما بعد از اینکه مطالعه آن روزتان به پایان رسید، اجازه دارید در حد یک الی دو ساعت از گوشی‌تان استفاده‌های متفرقه بکنید.

مثلا اگر درس خواندن را از ساعت 8 صبح شروع کرده‌اید و ساعت 6 عصر مطالعه‌تان به پایان رسید، از این زمان تا یک ساعت قبل از خواب می‌توانید یک الی دو ساعت از گوشی‌تان استفاده کنید.

راهکارهایی برای مدیریت استفاده از موبایل در سال کنکور

به احتمال زیاد شمایی که در حال مطالعه این مقاله‌اید یا دانش‌آموزی هستید‌ که از بی‌نظمی و استفاده بیش از حد از گوشی موبایلتان خسته شده‌اید و متوجه افت تحصیلی و تاثیر این موضوع روی روند مطالعه‌تان شده‌اید یا یکی از والدین نگران کنکوری هستید که می‌خواهید فرزندتان را قانع کنید که گوشی را در سال کنکور ترک کند و بیشتر درس بخواند.

هر کدام از این دو مورد که باشید در حال حاضر توقع دارید که راهکارهایی برای مدیریت استفاده از موبایل در سال کنکور به شما ارائه دهیم. در ادامه 4 راهکار معرفی می‌کنیم که می‌توانند شما را از دام اعتیاد به موبایل در سال کنکور نجات دهند.

  • اپلیکیشن‌های اضافی و کانال‌های خبری را حذف کنید

قبول کنید که در سال کنکور حجم داده‌هایی که هر روز وارد مغزتان می‌شوند به خودی خود زیاد هست؛ پس خواهش می‌کنم بیشتر از این دغدغه و مشغولیت ذهنی برای خودتان دست و پا نکنید! اگر می‌خواهید استفاده از گوشی را در سال کنکور محدود کنید و کیفیت و ساعت مطالعه‌تان را افزایش دهید، همین الان برنامه‌هایی مانند اینستاگرام یا کانال‌های خبری را از گوشی‌تان پاک کنید بعد ادامه این محتوا را مطالعه کنید.

وقتی که برای چند دقیقه اخبار را می‌خوانید یا چرخی در اکسپلور اینستاگرام می‌زنید، انواع و اقسام داده‌ها به مغزتان هجوم می‌آورند، آن وقت تا چند ساعت بعد به صورت ناخودآگاه ذهنتان درگیر همان داده‌هایی است که برای چند دقیقه دریافت کرده بودید.

  • شماره موبایلتان را تغییر دهید

بهتر است در سال کنکور تعارف کردن را کنار بگذارید و خیلی رک و صادقانه شرایط را به دوستانتان توضیح دهید و از آن‌ها بخواهید تعداد دفعات زنگ زدن یا پیام دادنشان را تا حد امکان محدود کنند. یکی از والدین به من می‌گفت دخترم این مسئله را با دوستانش در میان گذاشته و آن‌ها هم قبول کرده‌اند که فقط در روزهای استراحتش با او تماس بگیرند؛ اما گاهی برخی از دوستانش که از این موضوع اطلاع ندارند بی‌خبر زنگ می‌زنند و یکی دو ساعت تایمش را می‌گیرند.

اگر شما هم این مشکل را دارید و می‌خواهید در سال کنکور گوشی را ترک کنید، خط قدیمی‌تان را خاموش کنید و شماره موبایلتان را تغییر دهید.

  • از اعضای خانواده کمک بگیرید

اگر خودتان اراده کافی برای ترک کردن گوشی در سال کنکور را دارید و می‌توانید به تنهایی این موضوع را مدیریت کنید، تبریک من را بپذیرید اما اگر فکر می‌کنید هر بار که گوشی‌تان را در کشوی میز می‌گذارید و با خودتان تصمیم می‌گیرید که تا شب این کشو را باز نمی‌کنم؛ اما هنوز نیم ساعت نگذشته است که خودتان را در حال چک کردن موبایلتان می‌یابید، حتما از یکی از اعضای خانواده کمک بگیرید.

می‌توانید موبایلتان را خاموش کنید یا آن را در حالت پرواز قرار دهید و به یکی از والدین‌تان بسپارید و از او بخواهید که تا شب موبایل را جایی مخفی کند! بعد از مدتی به این موضوع عادت می‌کنید و ناخودآگاه تمایلی برای استفاده کردن از گوشی‌تان نخواهید داشت.

  • از اپلیکیشن‌های مدیریت گوشی موبایل استفاده کنید

خوشبختانه اپلیکیشن‌های مدیریت زمان مفیدی وجود دارند که با نصب کردن آن‌ها بر روی گوشی‌تان متوجه می‌شوید که دقیقا چه مدت از گوشی استفاده کرده‌اید و این زمان را به استفاده از کدام برنامه‌ها اختصاص داده‌اید.

به علاوه برخی از این نرم افزارها این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی را تا حد امکان کاهش دهید؛ چون این برنامه‌ها بعد از یک مدت زمان خاصی و تا مدتی شبکه‌های اجتماعی را از دسترس‌تان خارج می‌کنند.

در ادامه قصد دارم چند اپلیکیشن‌ مدیریت استفاده از گوشی را به شما معرفی کنم تا به کمک آن‌ها بتوانید راحت‌تر گوشی را در سال کنکور ترک کنید و بیشتر درس بخوانید.

  • Forest: به ازای مدت زمان مشخصی که از گوشی موبایل استفاده نکنید در این برنامه یک درخت رشد می‌کند، اگر بیشتر مقاومت کنید کم کم صاحب یک جنگل مجازی می‌شوید که از اراده شما تغذیه می‌کند!
  • Space: این برنامه مدت زمان استفاده از برنامه‌های مختلف و نیز تعداد دفعات خاموش روشن کردن صفحه گوشی‌تان را محاسبه می‌کند و اگر این کارها از یک حد خاصی بیشتر شود، به تدریج با کم کردن نور گوشی یا قطع کردن اعلان‌ها امکان دسترسی شما به برنامه‌ها را محدود می‌کند.
  • Moment: کار کردن با این برنامه بسیار راحت است و بعد از مدتی با مشاهده ساعت‌هایی که از گوشی استفاده می‌کنید و مواردی که به خاطر آن‌ها تایمتان را صرف می‌کنید، تشویق می‌شوید که استفاده از گوشی در سال کنکور را محدود کنید.
  • Flipd: این برنامه می‌تواند اپلیکیشن‌های اعتیاد آور را برای مدتی از دسترس شما خارج کرده و مسدود کند، به علاوه با نصب این برنامه می‌توانید به دوستانتان متصل بشوید و برای محدود کردن استفاده از گوشی با هم مسابقه بدهید.
استراحت در دوران کنکور؛ استراحت به سبک رتبه برترها !

مقاله مرتبط: استراحت در دوران کنکور؛ استراحت به سبک رتبه برترها !

سخن آخر

گوشی موبایل در سال کنکور یک شمشیر دو لبه است؛ در واقع نه می‌شود آن را کامل حذف کرد و نه درست است که از آن بیش از حد استفاده کنیم. تمرکز اصلی ما در این محتوا روی موضوع مدیریت گوشی در سال کنکور است.

در ابتدا در مورد مضرات اعتیاد به موبایل یا استفاده خارج از کنترل از آن صحبت کردیم و در ادامه راهکارهایی برای مدیریت استفاده از موبایل در سال کنکور ارائه دادیم. در انتها چند اپلیکیشن‌ کاربردی معرفی کردیم که به کمک آن‌ها می‌توانید مدت زمان استفاده از گوشی را مدیریت کنید و تایم مطالعه مفیدتان را افزایش دهید.

سوالات متداول

آیا باید گوشی را در سال کنکور کاملا کنار بگذاریم؟

خیر، گوشی در سال کنکور استفاده‌های مفید درسی هم دارد، از طرفی شما باید استفاده از گوشی را محدود و آن را مدیریت کنید نه اینکه گوشی را کاملا حذف کنید.

مضرات اعتیاد به موبایل در سال کنکور چیست؟

هدر دادن زمان مفید برای مطالعه، به هم ریختن چرخه خواب و بیداری، خسته کردن چشم‌ها، کاهش تمرکز، درگیری ذهنی  عاطفی و…

اپلیکیشن‌های مدیریت استفاده از گوشی موبایل کدامند؟

اپلیکیشن‌‌های‌ Forest، Flipd، Space و Moment می‌توانند شما را از دام اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی برهانند!

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. ستین دی 21, 1401

    کل کلاس ها رو کردن آنلاین و ما چه بخوایم و چه نخواییم به گوشی معتاد میشیم.

    • پایتخت کتاب دی 7, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 لطفا مقاله رو بخون و قدم به قدم پیش برو قطعا بهترین نتجیه رو میگیری حتی الان که کلاس ها آنلاین شدن.

آخرین مقالات پایتخت کتاب