بهترین منابع فیزیک کنکور 1403؛ لیست بهترین کتاب ها

01 اسفند 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 23 دقیقه
بهترین منابع فیزیک کنکور 1403؛ لیست بهترین کتاب ها

مشکل اکثر داوطلبان رشته تجربی و ریاضی در درس فیزیک این است که به درک درستی از روش مطالعه و فهم این درس نرسیده‌اند، زیرا برای به تسلط رسیدن در این درس صرفا حفظ کردن چند فرمول کافی نیست. برای درک مطالب و مفاهیم درس فیزیک، باید از قدرت تجسم خوبی برخوردار باشید تا بتوانید به سوالات این درس که اکثرا طراحی خلاقانه‌ای دارند، پاسخ دهید. اگرچه منکر اهمیت کتاب درسی فیزیک نیستیم اما برای تسلط بهتر بر روی مطالب کتاب و رسیدن به درصد مطلوب در آزمون‌ها، به یک منبع کمک درسی نیز نیاز دارید.

یکی از چالش‌های داوطلبان کنکور تجربی و ریاضی، انتخاب یک منبع مناسب برای درس فیزیک است که به دلیل اهمیت این موضوع، در این مقاله از پایتخت کتاب به بررسی بهترین منابع فیزیک کنکور تجربی و ریاضی 1403 می‌پردازیم.

آنچه خواهید خواند ...

اهمیت درس فیزیک در کنکور تجربی و ریاضی

با بررسی کارنامه‌های بچه‌های تجربی، متوجه این موضوع شده‌ایم که بسیاری از داوطلبان در درس فیزیک عملکرد بهتری نسبت به درس ریاضی دارند و با درس فیزیک ارتباط بهتری برقرار می‌کنند؛ در نتیجه میانگین درصد داوطلبان در این درس به نسبت درس ریاضی بیشتر است. اما باز هم درس فیزیک یکی از معضلات و چالش‌های پیش روی داوطلبان کنکور تجربی است؛ پس اگر شما بتوانید به درصد بالایی در این درس برسید، چند هیچ از رقبایتان جلو می‌افتید.

برای بچه‌های رشته ریاضی، فیزیک با ضریب 9 در مقام دوم و بعد از ریاضی با ضریب 12 قرار دارد. اما در نظر بگیرید که برای پاسخ‌گویی به سوالات ریاضی باید از هفت خوان رستم عبور کنید، در حالی‌که فیزیک از آن دسته درس‌هایی است که اگر فوت کوزه‌گری حل تست‌های آن را یاد بگیرید، از پس حل همه سوالات آن در کنکور برمی‌آیید. 

تخفیف یهویی

بنابراین، هم در کنکور ریاضی و هم در کنکور تجربی، درس فیزیک یکی از مهمترین درس هاست که اگر داوطلبان بتوانند این درس را با درصد بالایی بزنند، در رتبه کنکورشان تاثیر خیلی خوبی دارد. اما سوال اینجاست که چگونه این کار را انجام دهیم؟ با کمک منابع و کتاب های کمک درسی که در ادامه برای فیزیک کنکور ریاضی و تجربی معرفی می‌کنیم.

آیا برای فیزیک کتاب درسی را بخوانیم؟

معلم من گفته کتاب درسی فیزیک مفت نمی‌ارزد به جای آن جزوه من را مطالعه کن و اصلا کتاب درسی را دور بی‌انداز! متاسفانه این تصور غلطی است که بین داوطلبان وجود دارد و اگر بدانید چقدر با حذف کتاب درسی کار خودتان را سخت می‌کنید، حتی به فکر نادیده گرفتن یک صفحه از کتاب درسی هم نمی‌افتید! کتاب درسی فیزیک مهم‌ترین منبع شما برای یادگیری اولیه این درس است و باید آن را کامل بخوانید و تک تک مثال‌هایش را حل کنید. اگر کتاب‌ درسی‌ شما کهنه شده‌اند، می‌توانید جدیدترین چاپ کتاب‌های درسی فیزیک رشته ریاضی و تجربی را از وب سایت پایتخت کتاب خریداری کنید که لیست این کتاب ها را در زیر برای شما قرار داده ایم:

قبل از هر کاری منابع مناسب خودتان را پیدا کنید

قبل از هر کاری بهترین منابع فیزیک مناسب خودتان را پیدا کنید

بسیاری از داوطلبان برای انتخاب منبع، تنها به توصیه‌های نفرات برتر کنکور یا شهرت یک منبع خاص اکتفا می‌کنند. یادتان باشد انتخاب منبع برای مطالعه درس فیزیک، به اندازه تلاشی که برای مطالعه این درس می‌کنید اهمیت دارد. لازم است به اندازه کافی وقت بگذارید، کتاب‌ها و منابع مختلف را بررسی کنید و بعد برای تهیه آنها تصمیم بگیرید، تلاش ما این است که مسیر را برای شما هموارتر کنیم. پس در ادامه بیایید با کمک هم منابع مختلف را مورد بررسی قرار دهیم تا یک کتاب مناسب برای شما بیابیم. قبل از اینکه ادامه این مطلب را مطالعه کنید، باید ویژگی‌های کتاب کمک آموزشی مناسب‌تان را تعیین کنید.

پس یک خودکار و کاغذ بردارید و نکات مهمی که هنگام انتخاب کتاب کمک آموزشی فیزیک باید مدنظر قرار دهید را یادداشت کنید:

  • کتاب باید متناسب سطح علمی یا پایه شما در درس فیزیک باشد.
  • نوع منبع مورد نیاز شما کدام است؟ درسنامه محور یا تست محور؟
  • منبع مورد نظر باید پاسخنامه تشریحی خوبی داشته باشد.
  • تست‌های کتاب باید طبقه بندی شده باشند و منبع تست‌ها مشخص باشد.
  • یک کتاب تست خوب در عین جامع بودن و برطرف کردن نیازهای شما باید مقرون به صرفه باشد.
بهترین منابع شیمی کنکور 1403؛ تحلیل بهترین کتاب شیمی

مقاله مرتبط: بهترین منابع شیمی کنکور 1403؛ تحلیل بهترین کتاب شیمی

بهترین منابع فیزیک کنکور برای داوطلبان ضعیف

اگر در درس فیزیک وضعیت خوبی ندارید، اصلا نگران نباشید! برای یادگیری عمیق و مفهومی این درس، کافی است یک استراتژی درست و مناسب داشته باشید. ابتدا منابع مناسب خود را پیدا کنید، یک برنامه منظم برای مطالعه فیزیک داشته باشید و به برنامه‌تان متعهد باشید.

اگر سطح شما در درس فیزیک ضعیف است، بهترین روش مطالعه برای شما این است که ابتدا یک سر تیتر یا موضوع از کتاب درسی انتخاب کنید، سپس مطلب مورد نظر را از روی کتاب درسی بخوانید و مثال‌های کتاب درسی را حل کنید، در ادامه مطلب مورد نظر را از درسنامه کتاب کمک آموزشی خود به دقت مطالعه کنید. در نهایت برای فهم بهتر موضوع، به تعداد کافی از آن مبحث تست آموزشی حل کنید.

پس متوجه می‌شویم که منبع مناسب برای شما، کتابی است که درسنامه قوی و مفصلی داشته باشد و سطح تست‌های آن استاندارد و منطقی باشد. فقط یادتان باشد که برای مطالعه چنین کتاب‌های پر حجمی به زمان زیادی نیاز دارید و برای خرید آن‌ها باید از تابستان یا نهایتا اول سال تحصیلی اقدام کنید.

بهتر است کار خود را با حل سوالات راحت و متوسط شروع کنید و به مرور سطح تست‌ها را بالا ببرید؛ در نتیجه بهتر است منابعی را انتخاب کنید که تست‌ها را طبقه بندی کرده باشد. در ادامه، بهترین منابع فیزیک کنکور برای داوطلبان ضعیف را معرفی می‌کنیم.

بهترین منابع زیست کنکور 1403؛ منابع رتبه برترها

مقاله مرتبط: بهترین منابع زیست کنکور 1403؛ منابع رتبه برترها

1- مجموعه کتاب‌های فیزیک خیلی سبز

خیلی سبز با سابقه درخشان در تولید کتاب‌های کمک‌آموزشی کنکور، به واسطه محتوای خلاقانه، درسنامه‌های قوی و تست‌های متعدد، انتخابی ایده‌آل برای داوطلبان کنکوری است. تنوع کتاب‌های فیزیک خیلی سبز بسیار زیاد است و این انتشارات برای داوطلبان کنکور ریاضی و تجربی در هر سطحی کتاب تالیف کرده است. توصیه ما به داوطلبانی که در درس فیزیک ضعف پایه‌ای دارند، تهیه فیزیک پایه (شامل دهم و یازدهم در یک کتاب) و فیزیک دوازدهم خیلی سبز است. هر کدام از این کتاب‌ها شامل دو جلد هستند و نقطه قوت آنها، درسنامه‌های کامل و جامعی است که با لحنی روان و صمیمی مطالب را تدریس کرده است، طوری که هنگام مطالعه درسنامه این کتاب‌ها حضور یک معلم باسواد و با تجربه را در کنار خود احساس خواهید کرد.

به علاوه، تست‌های این منابع از آسان به سخت مرتب شده‌اند؛ در نتیجه اگر در ابتدای مسیر یادگیری درس فیزیک هستید، بهتر است از تست‌های راحت‌تر شروع کنید. در انتها لازم است صحبت کوتاهی در مورد پاسخ نامه تشریحی این کتاب‌ها داشته باشیم؛ با مطالعه پاسخ نامه تشریحی این کتاب‌ها در ضمن مطالعه روش حل هر سوال، می‌توانید نکات مفیدی یاد بگیرید.

و اما دهم یازدهمی‌ها: اگر دانش‌آموز دهمی یا یازدهمی هستید، توصیه ما به شما تهیه کتاب‌های تک پایه فیزیک خیلی سبز است. کتاب تک پایه فیزیک دهم و تک پایه فیزیک یازدهم رشته ریاضی و تجربی خیلی سبز هم مانند دیگر کتاب‌های این انتشارات، در دو جلد تالیف شده‌اند؛ جلد اول شامل سوالات تستی و آزمون‌ها و جلد دوم شامل درسنامه و پاسخنامه تشریحی است. مزیت کتاب‌های تک پایه این است که جزئیات بیشتری برای هر مبحث بیان کرده‌اند و برای آموزش گام به گام و پایه‌ای درس فیزیک طراحی شده‌اند. این موضوع به سود دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم است اما داوطلبان کنکور سراسری فرصت کافی برای مطالعه این حجم از مطالب را ندارند.

لیست مجموعه کتاب‌های فیزیک خیلی سبز در زیر آمده است که می توانید بر روی آن ها کلیک کرده و توضیحات جامع، ویدیوی معرفی، نمونه صفحات و سایر اطلاعات کتاب را بدست آورید: 

2- آموزش شگفت انگیز فیزیک تک پایه خیلی سبز

انتشارات خیلی سبز برای هر داوطلبی با هر سطح علمی یک کتاب فیزیک مناسب دارد، برای داوطلبانی که در این درس ضعف پایه‌ای دارند و حتی فکر می‌کنند منابع قبلی هم برایشان سنگین است، کتاب‌های آموزش شگفت انگیز فیزیک تک پایه رشته ریاضی و تجربی یک گزینه عالی محسوب می‌شود. در این منابع درس فیزیک قدم به قدم و با ساده‌ترین زبان ممکن تدریس شده است، طوری که حتی ضعیف‌ترین داوطلبان هم از پس مطالعه این کتاب‌ها برمی‌آیند. لیست این کتاب ها در زیر برای شما آورده شده است:

3- فیزیک جامع کنکور خیلی سبز

بعد از اینکه با مطالعه یکی از کتاب‌های بالا توانستید به یک تسلط نسبی روی مطالب درس فیزیک برسید، توصیه می‌کنم برای تثبیت آموخته‌هایتان و نیز حل تست و سوال بیشتر، حتما کتاب فیزیک جامع کنکور خیلی سبز را تهیه کنید. فیزیک جامع کنکور خیلی سبز برای داوطلبان هر دو گروه آزمایشی ریاضی و تجربی تالیف شده و یک بانک کامل از انواع تست‌های استاندارد است که همه تیپ‌های مختلف سوالات کنکور را پوشش می‌دهد. لیست این دو کتاب در زیر قرار گرفته شده است:

4- کتاب‌های فیزیک میکرو طبقه بندی گاج

اگرچه کتاب‌های فیزیک خیلی سبز طراحی بسیار خوبی برای دانش‌آموزان ضعیف دارند؛ اما کتاب‌های فیزیک میکرو طبقه بندی گاج، برای این دانش‌آموزان حتی از کتاب‌های خیلی سبز هم مفیدتر هستند. سری کتاب‌های فیزیک میکرو طبقه بندی گاج هم برای داوطلبان رشته ریاضی و هم برای بچه‌های کنکور تجربی موجود هستند و شامل کتاب فیزیک پایه (دهم و یازدهم در یک مجموعه) و کتاب فیزیک دوازدهم هستند. هر کدام از این کتاب‌ها دو جلدی هستند و شامل درسنامه قوی، مجموعه تست‌های طبقه بندی شده و پاسخنامه تشریحی مفصل است. شاید بتوان گفت تفاوت این کتاب‌ها با کتاب‌های خیلی سبز در لحن درسنامه این دو کتاب است؛ لحن کتاب میکروطبقه بندی گاج، یک لحن رسمی است اما در این کتاب همه نکات به دقت و به صورت پایه‌ای توضیح داده شده‌اند.

و اما دهم یازدهمی‌ها: دانش‌آموزان دهم و یازدهم بهتر است از کتاب‌های تک پایه که به صورت جداگانه به مطالب هر پایه پرداخته‌اند استفاده کنند. زیرا طراحی این کتاب‌ها کمی متفاوت است و در این کتاب جزئیات بیشتری بیان شده است. سبک این کتاب‌ها هم دقیقا مشابه کتاب‌های فیزیک پایه و دوازدهم میکرو طبقه بندی گاج است و این منابع برای داوطلبان هر دو رشته ریاضی و تجربی موجودند. با اینکه درسنامه این کتاب‌ها بسیار کامل و جامع است اما این موضوع نباید باعث شود از مطالعه کتاب درسی فیزیک غافل شوید.

لیست مجموعه کتاب‌های فیزیک میکرو طبقه بندی گاج در زیر آمده است که می توانید بر روی آن ها کلیک کرده و توضیحات جامع، ویدیوی معرفی، نمونه صفحات و سایر اطلاعات کتاب را بدست آورید: 

5- کتاب‌های فیزیک انتشارات منتشران

انتشارات منتشران با درسنامه‌های عمیق و تست‌های گام به گام تا تسلط کامل، به داوطلبان کنکوری در یادگیری عمیق مفاهیم و حل تست‌های متنوع کمک می‌کند. کتاب‌های فیزیک جامع رشته تجربی منتشران و فیزیک جامع رشته ریاضی منتشران ویژه داوطلبان کنکور می باشد و شامل مطالب فیزیک پایه دهم، یازدهم و دوازدهم هستند. این کتاب‌ها را مجید ساکی و فرزاد نامی در دو جلد تالیف کرده‌اند، جلد اول شامل سوالات و جلد دوم شامل درسنامه و پاسخنامه تشریحی است. این کتاب‌ها دارای تست‌های استاندارد، پاسخ‌های تشریحی و درسنامه‌های کاربردی هستند. در جلد اول همه تست‌های کنکورهای سال‌های گذشته آورده شده ‌است، البته تست‌هایی که مربوط به مطالبی هستند که در کنکورهای سال‌های گذشته بوده‌اند اما در کنکور حاضر نیستند، حذف شده‌اند.

6- کتاب‌های فیزیک کنکور سری آبی انتشارات قلم چی

انتشارات قلم‌ چی با بیش از 30 سال سابقه در زمینه آموزش کنکور، به عنوان یکی از معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین ناشران کمک‌آموزشی در ایران شناخته می‌شود. این انتشارات با ارائه طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات آموزشی، در تلاش است تا داوطلبان کنکور را در مسیر موفقیت یاری رساند. کتاب فیزیک جامع آبی قلم چی از بهترین منابع فیزیک برای رشته تجربی و ریاضی است که به صورت مجزا نوشته شده است. محتوا، رویکرد و آهنگ پیشروی مباحث کتاب درسی جدید دهم، یازدهم و دوازدهم، مبنای تولید این سری کتاب‌ها قرار گرفته است. در بخش سوالات این سری کتاب‌ها از سه منبع سوال‌‌های شناسنامه‌‌دار شامل کنکور های سراسری، آزمون های کانون و طرح از کتاب درسی استفاده شده است.

لینک این دو کتاب در زیر برای شما آورده شده که می توانید در صورت تمایل خریداری کنید: 

بهترین منابع فیزیک کنکور برای داوطلبان قوی

دانش‌آموزانی که روی مطالب کتاب درسی به تسلط کامل رسیده‌اند و علاوه بر کتاب درسی یک منبع کمک آموزشی را به عنوان کتاب دور اول تمام کرده‌اند؛ وضعیت مطلوبی در درس فیزیک دارند و لازم است تست‌های پیشرفته‌تری کار کنند. یکی از مهم‌ترین مراحل مطالعه هر درس، مرحله رسیدن به تسلط است؛ بهترین روش برای مسلط شدن در درس فیزیک حل تست‌‌‌های چالشی است.

بعد از حل تست‌های آموزشی اکنون زمان آن فرا رسیده است که سوالات چالش برانگیز و دشوارتری کار کنید. از طرفی منبعی که می‌خواهید انتخاب کنید باید تست محور باشد؛ زیرا شما نیازی به یک درسنامه مفصل و جامع ندارید؛ پس باید کتابی انتخاب کنید که شامل تست‌های دشوار و پیشرفته به همراه پاسخنامه تشریحی دقیق باشد.

بهترین منابع حسابان کنکور 1403؛ منابع رتبه برترها

مقاله مرتبط: بهترین منابع حسابان کنکور 1403؛ منابع رتبه برترها

1- کتاب فیزیک نردبام خیلی سبز

مجموعه کتاب‌های نردبام خیلی سبز، با تست‌های دشوار و نوآورانه، به دانش‌آموزان در یادگیری عمیق مفاهیم و آمادگی برای کنکور کمک می‌کنند. یکی از بهترین منابع دور دوم برای دانش‌آموزان قوی، کتاب‌های فیزیک نردبام خیلی سبز هستند. سطح سوالات این کتاب‌ها پیشرفته است اما درسنامه جامع و کاملی ندارند و در آنها نکات مهم بسیار مختصر و در حد مروری بیان شده‌اند. مولفان این سری کتاب‌ها‌ تمام تلاش خود را برای طراحی تست‌های خلاقانه و با ایده‌های نو به کار گرفته‌اند، اکثر تست‌های این منابع تالیفی هستند و تعداد سوالات تکراری در آنها بسیار انگشت شمار است.

کتاب‌های فیزیک نردبام هم به صورت پایه به پایه و جداگانه و هم به صورت جامع برای داوطلبان کنکور ریاضی و کنکور تجربی تالیف شده‌اند. این کتاب‌ها فاقد نکات اضافی هستند و همین موضوع باعث شده حجم آنها بیش از حد زیاد نشود. لیست این کتاب ها در زیر آمده است که جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید از این کتاب ها دیدن کنید:

2- کتاب‌های فیزیک سه سطحی قلم‌چی

این دسته کتاب‌ها به صورت تک پایه و برای داوطلبان هر دو گروه آموزشی ریاضی و تجربی طراحی شده‌اند، از آنجایی که این منابع مخصوص داوطلبان سطح پیشرفته هستند، فاقد درسنامه‌اند و تمرکز کتاب روی تست‌های سطح بالا و پاسخنامه تشریحی آنها است. طبقه‌بندی سوالات این کتاب‌ها منحصر به فرد است و شامل تست‌های نسبتا دشوار، دشوار و دشوارتر می‌شوند و تمام تیپ‌های مختلف تستی را پوشش می‌دهند. لیست این کتاب ها در زیر قرار گرفته است گه در صورت تمایل می توانید مشاهده کنید:

3- کتاب‌های فیزیک نشر الگو، یک حریف تمرینی قوی

توصیه اساتید درس فیزیک به دانش‌آموزان قوی این است که بعد از تسلط روی تست‌های کنکور سراسری، به سراغ تست‌هایی بروند که یک سروگردن از سطح کنکور بالاتر هستند. کتاب‌های فیزیک نشر الگو به عنوان منبع دوم برای دانش‌آموزان قوی کاربرد دارند، زیرا درسنامه کامل و مفصلی ندارند و بیشتر برای حل تمرین و تست‌های پیشرفته به کار می‌روند.

این کتاب‌ها به صورت پایه به پایه و برای داوطلبان هر دو رشته ریاضی و تجربی تالیف شده‌اند، برای پایه دهم و یازدهم هر کدام یک جلد و برای پایه دوازدهم دو جلد شامل سوال و پاسخنامه در نظر گرفته شده است. تست‌های کتاب‌های فیزیک نشر الگو سطح بندی شده هستند و به صورت تست‌های سطح اول و سطح دوم طبقه بندی شده‌اند.

نشر الگو، علاوه بر کتاب‌های پایه به پایه، کتاب‌های جامع فیزیک برای رشته تجربی و ریاضی منتشر کرده است. تست‌های این کتاب ها هم از سطح آسان تا پیشرفته طبقه بندی شده‌اند و هم تست‌های مهم برای مرور و جمع بندی سریع مشخص شده‌اند. همچنین، در قسمت پاسخنامه برای تک تک سوالات علاوه بر ارائه راه‌حل‌های کوتاه و خلاقانه، پاسخ‌های تشریحی با ارائه خط فکری برای حل مسائل آورده شده است؛ در کنار تمام موارد گفته شده، کتاب جامع فیزیک نشر الگو یک درسنامه کاربردی اما مختصر براساس مفاهیم کتاب درسی دارد.

لیست مجموعه کتاب‌های فیزیک نشر الگو در زیر آمده است که می توانید بر روی آن ها کلیک کرده و توضیحات جامع، ویدیوی معرفی، نمونه صفحات و سایر اطلاعات کتاب را بدست آورید: 

4- آی کیو فیزیک جامع ریاضی و تجربی

کتاب‌های فیزیک جامع آی کیو یکی از کاربردی‌ترین کتاب‌های فیزیک هستند؛ چون این منابع بانک وسیع و گسترده‌ای از انواع تست (از ساده تا دشوار) هستند و بستر مناسبی را برای پیشرفت گام به گام داوطلبان فراهم می‌کنند. اکثر سوالات این کتاب در سطح تست‌های کنکور سراسری هستند و در کنار تست‌های استاندارد، تعدادی سوال چالشی و دشوار هم به چشم می‌خورند. پاسخ‌نامه‌ تشریحی کتاب‌های آی کیو فیزیک جامع کنکور رشته تجربی گاج و آی کیو فیزیک جامع کنکور رشته ریاضی گاج بسیار کامل و با دقت نوشته شده است و چیزی کم از یک درسنامه قوی ندارد.

برای جمع بندی درس فیزیک چه کتاب هایی مناسب هستند؟

من نمی‌دانم که این مقاله را در چه بازه زمانی مطالعه می‌کنید؛ اما اگر در زمان مطالعه این مقاله تا کنکور فاصله زمانی زیادی ندارید و زمان شما برای مطالعه منابع گفته شده در این مقاله کافی نیست، مفیدترین منابع برای شما کتاب‌های مخصوص مرور و جمع بندی است. البته یادتان باشد که این کتاب‌ها درسنامه جامعی ندارند و بیشتر مخصوص آن دسته از داوطلبانی هستند که حداقل یک دور مباحث درس فیزیک را مطالعه کرده‌اند. در ادامه، منابع منتخب جمع بندی درس فیزیک را برای داوطلبان کنکور ریاضی و تجربی ارائه کرده‌ایم. 

لیست کتاب های جمع بندی فیزیک از سری کتاب های ذکر شده در زیر آمده است که می توانید بر روی آن ها کلیک کرده و توضیحات جامع، ویدیوی معرفی، نمونه صفحات و سایر اطلاعات کتاب را بدست آورید: 

بهترین منابع فیزیک کنکور 1403؛ لیست بهترین کتاب ها

مقاله مرتبط: بهترین منابع فیزیک کنکور 1403؛ لیست بهترین کتاب ها

بهترین کتاب تست فیزیک کنکور تجربی و ریاضی

راه یادگیری و تسلط بر درسی مانند فیزیک حل تست و سوالات متنوع است و حتما خودتان متوجه شده‌اید که برای یادگیری زیروبم این درس، تنها مطالعه جزوه معلم یا درسنامه‌ها کافی نیست بلکه باید دست به قلم شوید و با انواع سوالات دست و پنجه نرم کنید. ما در این محتوا برای داوطلبان ضعیف و قوی رشته‌های تجربی و ریاضی، بهترین کتاب تست فیزیک موجود در بازار را معرفی کردیم که با مراجعه به بخش های قبلی می توانید لیست آن ها را ببینید.

برای آموزش درس فیزیک چه کتاب‌هایی مناسب هستند؟

سری کتاب‌های سیر تا پیاز انتشارات گاج بهترین منابع برای آموزش گام به گام درس فیزیک حتی به ضعیف‌ترین داوطلبان رشته‌های ریاضی و تجربی هستند. این کتاب‌ها از چهار بخش فیلم آموزشی، درسنامه، پرسش‌های تشریحی و پرسش‌های چهارگزینه‌ای (1×4) تشکیل شده‌اند که در ادامه به تشریح هر قسمت می‌‌پردازیم. گام نخست این اثر، فیلم‌های آموزشی بوده که با اسکن  QR کدهای ابتدای کتاب امکان تماشای آنها برای دانش‌آموزان فراهم می‌شود. در این قسمت، هر فصل به تعدادی جلسه تقسیم شده که در هر جلسه مطالب، تمرین‌ها و فعالیت‌های کتاب درسی با جزئیات تدریس شده است.

 قسمت آموزش و درس‌‌نامه بخش بعدی این منابع است که در این قسمت با مثال و تست، تمامی نکات درسی تفهیم شده است. گفتنی است که تست‌های این قسمت از ساده به دشوار و البته به ‌صورت موضوعی چیدمان شده است. بیان این مورد خالی از لطف نیست که در این بخش تمامی تست‌های کنکور داخل و خارج از کشور قابل استفاده و منطبق بر کتاب درسی جدید آورده شده است. بخش دیگر کتاب‌‌های سیر تا پیاز مجموعه‌ای جامع از سوالات تشریحی و نمونه سوالات امتحانی است که به دانش‌آموزان در کسب موفقیت در امتحانات کلاسی و آزمون‌های پایان‌ترم کمک زیادی می‌کند.

لیست مجموعه کتاب‌های فیزیک سیر تا پیاز گاج در زیر آمده است که می توانید بر روی آن ها کلیک کرده و توضیحات جامع، ویدیوی معرفی، نمونه صفحات و سایر اطلاعات کتاب را بدست آورید: 

منابع منتخب فیزیک کنکور از نگاه رتبه برترها

احتمالا دوست دارید با رتبه برترها صحبت کنید و نظرشان را در مورد بهترین منابع فیزیک کنکور ریاضی و تجربی بدانید، ما این کار را از طرف شما انجام داده‌ایم:

  • فیزیک پایه کنکور رشته ریاضی و تجربی مهروماه: این کتاب مناسب داوطلبان متوسط و ضعیفی است که دنبال یک منبع کامل اما با حجم معقول هستند. درسنامه‌های این منبع تمام مطالب کتاب درسی را پوشش داده‌اند و در عین حال حجم مناسب و قابل قبولی دارند. تست‌ها روندی آموزشی دارند و برای هر موضوع به دقت طبقه بندی شده‌اند.
  • فیزیک جامع کنکور رشته ریاضی و تجربی خیلی سبز: لحن درسنامه‌های این کتاب تا حدی رسمی است و برای درک کامل آنها باید از قبل اطلاعات کمی داشته باشید؛ پس درسنامه‌ها بیشتر مناسب داوطلبان سطح متوسط و بالاتر طراحی شده‌اند تا داوطلبان ضعیف. نقطه قوت این کتاب تست‌های متنوع و میکروطبقه بندی آن هستند که تمام مطالب کتاب درسی و حتی تمارین آن را هم پوشش می‌دهند.
  • نردبام فیزیک جامع کنکور تجربی و ریاضی خیلی سبز: اگر از حل سوالات کنکوری و استاندارد خسته شده‌اید و به دنبال یک منبع سطح بالا با سوالات ترکیبی و چالشی هستید، کتاب نردبام فیزیک خیلی سبز گزینه بسیار خوبی برای شما است. این کتاب شامل درسنامه‌های کاربردی و نکته محور، سوالات متنوع، خلاقانه و فراتر از سطح کنکور و پاسخنامه‌های تشریحی و کامل است.

در جدول زیر همه اطلاعات این محتوا را به صورت خلاصه ارائه داده‌ایم، اگر بین دو کتاب که در یک سطح هستند بر سر دو راهی مانده‌اید، بهتر است از هر کتاب یک نمونه کوتاه بخوانید تا متوجه شوید که با کدام منبع بهتر ارتباط برقرار می‌کنید. در وب سایت پایتخت کتاب در صفحه خرید هر منبع لینک دانلود نمونه آن کتاب وجود دارد.

اگه ضعف پایه‌ای داریاگه دنبال بانک تست جامع هستیاگه خیلی خفنی و میخوای سنگین کار کنیاگه میخوای سریع مرور و جمع بندی کنی
فیزیک تک پایه رشته ریاضی و تجربی تست خیلی سبزفیزیک جامع کنکور رشته تجربی و ریاضی خیلی سبزفصل آزمون فیزیک کنکور رشته تجربی و ریاضی خیلی سبزجمع بندی فیزیک کنکور رشته ریاضی و تجربی مهروماه
آموزش شگفت انگیز فیزیک تک پایه رشته ریاضی و تجربی خیلی سبزآی کیو فیزیک جامع کنکور رشته ریاضی و تجربی گاجنردبام فیزیک جامع کنکور ریاضی و تجربی خیلی سبزکتاب‌های جمع‌بندی سیب انتشارات مهروماه
فیزیک پایه دهم و یازدهم رشته ریاضی و تجربی خیلی سبزفیزیک جامع کنکور رشته تجربی و ریاضی آبی قلم چیفیزیک پایه کنکور رشته تجربی و ریاضی دهم و یازدهم سه سطحی قلم چیکتاب‌های فیزیک موج آزمون ریاضی و تجربی
فیزیک پایه کنکور دهم و یازدهم رشته تجربی و ریاضی ویندوز الگوفیزیک جامع کنکور رشته تجربی و ریاضی منتشران …کتاب‌های فیزیک فصل آزمون ریاضی و تجربی
کتاب‌های فیزیک سیر تا پیاز گاج … … …
جدول خلاصه بهترین کتاب فیزیک کنکور

چند توصیه مهم برای پیشرفت در درس فیزیک

بعد از صحبت با برترین اساتید فیزیک کنکور و مطالعه تجربیات نفرات برتر کنکور سراسری، به نکات مهمی در زمینه مطالعه درس فیزیک دست پیدا کردیم که بهتر است آنها را با شما نیز در میان بگذاریم. البته قبل از هرچیزی باید این نکته را به شما یادآوری کنیم که اگرچه مطالعه توصیه‌ها و تجربیات نفرات برتر مفید و سودمند است اما باید همیشه به دنبال روش مطالعه یا منابعی باشید که شما با آنها راحت‌تر هستید. در ادامه چکیده این مطالب را برای شما آورده‌ایم:

  • از مطالعه مفاهیم و تمرینات کتاب درسی غافل نشوید؛ زیرا اکثر مواقع نکات موجود در تمرینات کتاب درسی در قالب تست در کنکور سراسری مطرح می‌شوند.
  • کتاب کمک درسی خود را دقیقا متناسب سطح‌تان انتخاب کنید؛ حل کردن تست‌هایی که از سطح شما بالاترند باعث ناامیدی و سردرگمی شما می‌شود و با حل کردن تست‌های آسان دچار اعتماد بنفس کاذب می‌شوید.
  • از مرور و جمع بندی مطالب غافل نشوید، روند مطالعه شما فقط با یک جمع بندی درست و اصولی تکمیل می‌شود و تنها راه غلبه کردن بر استرس ناشی از فراموشی مطالب، جمع بندی و مرور صحیح مطالب است.
  • اگر در درس فیزیک ضعف دارید و زمان کافی برای یادگیری گام به گام و پایه‌ای همه مطالب ندارید، توصیه می‌کنیم از بین تمامی مباحث فیزیک کنکور، چند مبحث مهم و پرسوال را انتخاب کرده و بیشتر وقتتان را روی این مباحث صرف کنید.
  • در حین حل تست‌ها، حتما سوالات مهم یا دشوار را علامت دار کرده و آنها را چند بار مرور کنید.
  • اگر دانش‌آموز پایه دهم یا یازدهم هستید، خوشبختانه وقت کافی برای مطالعه کامل تمام مطالب درس فیزیک دارید، پس یادگیری مطالب و رفع اشکالات خود را تا سال کنکور به تعویق نیندازید. از همین ابتدای مسیر یک کتاب مناسب سطح تان که ترجیحا درسنامه خوبی داشته باشد، انتخاب کنید و با یک برنامه ریزی دقیق و منظم پیش بروید.
  • یادتان باشد بخش زیادی از یادگیری درس فیزیک به حل مسائل و تست‌های متنوع وابسته است؛ پس صرفا با خواندن مطالب یا حفظ کردن فرمول‌ها نمی‌توانید به نتیجه مطلوبی برسید. حل تمرین‌ها و تست‌ها را با سوالات آسان شروع کنید و به تدریج سطح سوالات را بالاتر ببرید.
  • ابتدا یک منبع را به عنوان منبع دور اول انتخاب کنید و تست‌های آن را چند بار کار کنید و نکات لازم را استخراج کنید. اگر روی منبع اول به اندازه کافی مسلط شدید، سراغ منبع دوم بروید؛ بهتر است یک منبع تست محور را انتخاب کنید که شامل سوالات چالشی و خلاقانه‌ است، بهتر است سطح سوالات منبع دوم از سطح کنکور سراسری پیشرفته‌تر باشند.
  • در انتها توصیه می‌کنیم که دانش‌آموزان ضعیف وقت زیادی روی مطالب کتاب درسی بگذارند و مطالعه این درس را هر روز در برنامه خود قرار دهند، دانش‌آموزان متوسط بهتر است تمرکزشان روی درسنامه کتاب تست‌شان باشد و در انتخاب یک کتاب درسنامه محور دقت کنند. بهتر است دانش‌آموزان قوی هم حل تست و تمرینات سخت و چالشی را در اولویت قرار دهند تا سطح خود را در درس فیزیک حفظ کنند و آن را ارتقا دهند.

سخن آخر

برای موفقیت در رقابت نفس‌گیر کنکور باید حواستان را جمع کنید و در انتخاب کتاب‌های کنکوری هوشمندانه عمل کنید. فیزیک درس سرنوشت‌ساز و رتبه‌آور رشته ریاضی و تجربی است؛ پس هیچ داوطلبی حق ندارد در این درس متوسط باشد بلکه باید عملکردی عالی داشته باشد. در این محتوا بهترین منابع فیزیک کنکور تجربی و ریاضی 1403 را بر اساس سطح داوطلبان مختلف معرفی کردیم تا با کمک آنها بتوانید در این درس بدرخشید. همه کتاب های معرفی شده در این محتوا با قیمت مناسب و تخفیف ویژه در وب سایت پایتخت کتاب موجود هستند. از داوطلبانی که تجربه استفاده از این منابع را داشته‌اند، دعوت می‌کنیم در کامنت این محتوا تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.

داوطلبان می‌توانند برای آشنایی با منابع جامع و تخصصی سایر درس ها، به مقاله “بهترین منابع کنکور ریاضی” و “بهترین منابع کنکور تجربی” مراجعه کنند.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. هدیه آبان 1, 1402

    سلام فیزیک خیلی سبز رو کار کردم و تموم شده
    از الان تا کنکور به نظرتون چه منبعی رو تهیه کنم تا به درصد 100 برسم

    • پایتخت کتاب آبان 3, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 از کتاب آی کیو گاج هم میتونید استفاده بکنید

  2. محمدامین خرداد 25, 1402

    سلام
    ببخشید من میرم دوازدهم و برای فیزیک، من فیزیک دهم میکرو طبقه بندی و فیزیک یازدهم میکرو قرن جدید رو زدم، و درصد فیزیکم توی قلمچی ۵۰ به بالا هست، الان تو تابستون به نظرتون من برم نردبام دهم و یازدهم بزنم یا نشر الگو دهم و یازدهم؟(IQ جامع متاسفانه همین میکرو ها رو کپی کردن و بخاطر همین IQ رو دیگه نمیخرم)

  3. امیرحسین فروردین 30, 1402

    سلام خسته نباشید ببخشید من برای سال یازدهمم میخواستم که کلاس های تاملند ثبت نام میکنم و بنظر شما تست خیلی سبز و نشرالگو مکمل خوبی هستند؟

    • پایتخت کتاب فروردین 30, 1402

      سلام
      بله مناسب هستش و میتونید ازشون استفاده بکنید

  4. Ali مهر 9, 1401

    سلام فرق نردبام و نشر الگو چیه؟

  5. مروارید خرداد 21, 1401

    سلام من دنبال کتاب فیزیک پیش میکرو نظام قدیم هستم شما موجود دارید؟

    • پایتخت کتاب خرداد 21, 1401

      سلام
      نه متاسفانه دوست عزیز.. کتاب های نظام قدیم آموزشی دیگه تولید نمیشن.

آخرین مقالات پایتخت کتاب