تغذیه روز قبل کنکور؛ قبل از کنکور چی بخوریم؟

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 8 دقیقه
تغذیه روز قبل کنکور؛ قبل از کنکور چی بخوریم؟

افرادی که قصد شرکت در کنکور سراسری را دارند، علاوه‌بر داشتن برنامه مطالعاتی صحیح و آمادگی برای پاسخ‌دهی به سوالات تستی، لازم است که جنبه‌های دیگر آن را نیز درنظر داشته‌باشند. یکی از موارد مهمی که می‌تواند در نتیجه کنکور موثر باشد، تغذیه است.

داوطلبان باید نسبت‌به غذایی که قبل از کنکور می‌خورند، بسیار با احتیاط عمل کنند، تا روز کنکور دچار مشکل نشوند. به دلیل اهمیت این موضوع، در این مقاله قصد داریم در مورد تغذیه روز قبل کنکور و روز کنکور صحبت کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

صبحانه روز قبل از کنکور

افرادی که در نوبت صبح کنکور دارند، می‌دانند که درب‌های محل برگزاری آزمون راس ساعت ۷ صبح بسته می‌شود. بنابراین بهتر است از چند روز قبل، صبح خیلی زود بیدار شوند تا ساعت بدن‌شان تنظیم شود و روز کنکور، خواب‌آلوده و کسل نباشند.

صبح روز قبل از کنکور که از خواب بیدار می‌شوید، بهتر است صبحانه‌ای که به آن علاقه دارید را آماده و میل کنید. اگر جزو افرادی هستید که به صبحانه‌ خوردن عادت ندارید، می‌توانید امتحان کنید و ببینید بعد از خوردن صبحانه، حال‌‌واحوال‌تان چگونه است. آیا دچار تهوع می‌شوید یا خیر؟

تخفیف یهویی

دانستن این موضوع بسیار مهم است. زیرا فردی که قرار است کنکور دهد، بهتر است صبح کنکور، صبحانه بخورد، اما اگر جزو افرادی هستید که صبحانه‌خوردن باعث ایجاد حالت تهوع در شما می‌شود، باید از این مسئله آگاه باشید.

سبک زندگی کنکوری ها، لایف استایل رتبه برترها چگونه است؟

مقاله مرتبط: سبک زندگی کنکوری ها، لایف استایل رتبه برترها چگونه است؟

ناهار و تغذیه روز قبل کنکور

پیشنهاد می‌کنیم، ناهار روز قبل از کنکور را همراه با خانواده و در فضایی آرام صرف کنید. همچنین خوردن ناهار بهتر است دیروقت نشود و حدود ساعت یک بعد‌ازظهر باشد. تغذیه روز قبل کنکور و غذایی که برای ناهار انتخاب می‌کنید، باید جزو غذاهایی باشد که آن را دوست دارید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم حتما شامل پلو باشد. از غذاهای مناسب برای ناهار قبل از روز کنکور، می‌توان به چلومرغ، چلوماهیچه، چلوجوجه و … اشاره کرد.

میان‌وعده‌ و تغذیه روز قبل کنکور

پرخوری‌کردن در روز قبل از کنکور می‌تواند به‌ضرر شما تمام شود. پرخوری باعث می‌شود که احساس سنگینی کنید و آرامش و راحتی خود را از دست بدهید. همچنین پرخوری سبب ایجاد حالت خواب‌آلودگی می‌شود. اگر با چنین شرایطی بخوابید، به‌طور حتم با حالتی آشفته از خواب بیدار خواهید شد و خلق‌وخوی خوبی نخواهید داشت.

از این‌رو توصیه می‌کنیم برای تغذیه روز قبل کنکور، از خوردن غذاها و میان‌وعده‌های چرب و شیرین اجتناب کنید تا دچار چنین مشکلاتی نشوید.

بهترین میان‌وعده برای روز قبل کنکور می‌تواند مقداری آجیل مغز، دو یا سه واحد میوه، یک بستنی یا یک لیوان شیر باشد.

شام قبل از کنکور

خوردن دیروقت شام قبل از کنکور، اصلا توصیه نمی‌شود و بهتر است دیرتر از ساعت ۸ شب نشود. همچنین موارد زیر را برای داشتن یک وعده مناسب برای شب قبل از کنکور در نظر داشته باشید:

  • غذاهای چرب و سنگین انتخاب مناسبی نیستند، زیرا باعث می‌شوند که معده اسید زیادی ترشح کند.
  • از طرف دیگر وقتی غذای پرحجم و سنگین می‌خورید، بدن برای هضم کردن آن، حجم زیادی خون، وارد دستگاه گوارش می‌کند و همین مسئله سبب می‌شود که خون کافی به مغز نرسد و عملکرد آن کاهش یابد. همچنین به دلیل استرسی که برای کنکور دارید، بدن مقدار زیادی کورتیزول ترشح می‌کند و همین امر سبب حالت تهوع و ترش کردن می‌شود.
  • انتخاب غذاهای سبک برای شام قبل از کنکور بهترین گزینه است. یک تکه گوشت یا مرغ کبابی که نمک کمی داشته‌باشد، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد، زیرا یک غذای مقوی و سبک است.
  • اگر می‌خواهید همراه با غذای خود برنج بخورید، بهتر است ساده و حجم کم و بدون حبوباتی مثل عدس و لوبیا باشد.
  • غذاهایی که دارای حبوبات هستند، برای شام قبل از کنکور مناسب نیستند، زیرا ایجاد نفخ می‌کنند و ممکن است موجب شوند که خواب راحتی نداشته‌باشید.
  • از مصرف نوشیدنی‌های شیرین بپرهیزید، زیرا انرژی خیلی زیادی دارند و به‌سرعت قند خون را بالا می‌برند، اما با همان سرعت نیز بدن دچار افت قند می‌شود.

غذاهای مناسب قبل از خواب شب کنکور

بهتر است شب کنکور، زود به رختخواب بروید و خود را برای یک خواب آرام و عمیق آماده کنید. خواب کافی شب قبل از کنکور، باعث می‌شود تا صبح سرحال باشید و مغز شما در بالاترین سطح انرژی قرار بگیرد. داشتن کمی استرس طبیعی است.

نوشیدن یک فنجان دمنوش گل‌گاوزبان می‌تواند به رفع اضطراب و استرس شما کمک کند و موجب شود که یک خواب آرام را در شب قبل از کنکور تجربه کنید.

همچنین خوردن یک سیب یا یک لیوان شیر گرم، نیم‌ساعت قبل از خواب سبب می‌شود که مغز شما ملاتونین ترشح کند و باعث آرامش و یک خواب راحت شود.

صبحانه روز کنکور

صبحانه روز کنکور
تغذیه روز قبل کنکور و به ویژه صبحانه می‌تواند در موفقیت شما موثر باشد.

صبحانه روز کنکور به اندازه تغذیه روز قبل کنکور مهم است و باید در انتخاب آن محتاطانه عمل کنید. زیرا خوردن برخی غذاها می‌تواند حال شما را دگرگون کند و باعث شود در جلسه کنکور تمرکز کافی برای پاسخ‌دهی به سوالات نداشته‌باشید. توصیه‌های ما برای صبحانه روز کنکور شامل موارد زیر است:

  • همان‌طور که اشاره کردیم، اگر خوردن صبحانه زودهنگام باعث ایجاد حالت تهوع در شما می‌شود، بهتر است یک صبحانه سبک بخورید و فقط به نوشیدن یک فنجان نسکافه یا قهوه یا یک استکان چای بسنده کنید.
  • مصرف چای به‌دلیل داشتن تئین و قهوه به‌دلیل داشتن کافئین، می‌توانند شما را در طول جلسه کنکور سرحال نگه دارند. البته باید به‌خاطر داشته‌باشید که این دو نوشیدنی، ادرارآور هستند. پس در مصرف آن‌ها زیاده‌روی نکنید.

بهترین صبحانه برای صبح کنکور، صبحانه‌ای است که سرشار از پروتئین باشد. غذاهایی مثل تخم‌مرغ آب‌پز همراه با عسل، عدسی، یا نان و پنیر و مغز گردو، انتخاب مناسبی هستند.

  • مقداری حلیم گندم خانگی به‌دلیل داشتن فیبر، می‌تواند گزینه خوبی برای صبحانه روز کنکور باشد.
  • نانی که برای صبحانه انتخاب می‌کنید، بهتر است از نوع نان‌های سبوس‌دار باشد. زیرا نان سفید یا نان لواش به دلیل این‌که بدون سبوس هستند، به‌سرعت قند خون را بالا می‌برند. در این شرایط بدن انسولین زیادی ترشح می‌کند و موجب افت ناگهانی قند خون و بی‌حالی شما می‌شود.
  • نوشیدن شیر برای صبحانه کنکور، ممکن است کمی شما را خواب‌آلوده کند. بنابراین به‌جای آن می‌توانید از آب پرتقال طبیعی استفاده کنید تا موجب شادابی و نشاط شما شود.

میان‌وعده مناسب در جلسه کنکور

جلسه کنکور معمولا چند ساعت طول می‌کشد و به‌دلیل این‌که مغز، انرژی زیادی را مصرف می‌کند، توصیه می‌شود مقداری خوراکی به‌عنوان میان‌وعده همراه خود داشته‌باشید تا دچار ضعف و افت قند خون نشوید. اما انتخاب این میان‌وعده‌ها نیز مهم است.

آبمیوه‌های صنعتی، بیسکویت کرم‌دار، کیک و … گزینه مناسبی نیستند. به‌جای آن‌ها می‌توانید آجیل مغز، خرما، انجیر، توت خشک، میوه یا آب‌میوه طبیعی را جایگزین کنید. این میان‌وعده‌ها قند مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کنند و مانع ضعف می‌شوند. همچنین بیسکویت‌های سبوس‌دار ساده نیز گزینه مناسبی برای میان‌وعده در جلسه کنکور هستند.

یادتان نرود که حتما یک بطری آب معدنی همراه خود به جلسه کنکور ببرید، تا بتوانید تشنگی خود را برطرف کنید.

روش مطالعه زیست کنکور؛ چگونه زیست را ۱۰۰ بزنیم؟

مقاله مرتبط: روش مطالعه زیست کنکور؛ چگونه زیست را ۱۰۰ بزنیم؟

سخن پایانی

تغذیه روز قبل کنکور و روز کنکور، بسیار مهم است و تاثیر زیادی بر نتیجه کنکور شما خواهد داشت. زیرا در جلسه کنکور بدن شما باید در شرایطی متعادل باشد و انرژی لازم برای مغز را تامین کند. غذاهایی که در روز قبل از کنکور مصرف می‌کنید، بهتر است از بین غذاهای سالم و کم‌چرب انتخاب شوند.

همچنین برای صبحانه روز کنکور، غذاهایی با پروتئین و فیبر بالا را انتخاب کنید. میان‌وعده‌هایی مثل آجیل مغز، انجیر و توت خشک، خرما و بیسکویت سبوس‌دار، گزینه‌های مناسبی برای جلسه کنکور هستند.

سوالات پرتکرار

در این قسمت به سوالاتی که در مورد تغذیه روز قبل کنکور پرسیده می‌شود، پاسخ می‌دهیم.

۱- شام قبل از کنکور چی بخوریم؟

یک تکه مرغ یا گوشت کبابی همراه با کمی برنج یا یک تکه نان سبوس‌دار

۲- صبحانه روز کنکور چی بخوریم؟

نان و پنیر و گردو یا تخم‌مرغ آپ پز همراه با عسل یا یک کاسه عدسی همراه با نان سبوس‌دار

۳- میان‌وعده مناسب جلسه کنکور چیست؟

آجیل مغز، خرما، انجیر و توت خشک، بیسکویت سبوس دار، میوه یا آب‌میوه طبیعی

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. مونا مرداد 31, 1402

    سپاس

    • پایتخت کتاب بهمن 17, 1402

      💙

  2. حمید دی 8, 1401

    چلوکباب برای افزایش ساعات مطالعه خوبه

    • پایتخت کتاب دی 8, 1401

      سلام
      چلوکباب برای همه چی خوبه

آخرین مقالات پایتخت کتاب