روش درس خواندن برای امتحان؛ راهکارهای آمادگی برای امتحانات

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 12 دقیقه
روش درس خواندن برای امتحان؛ راهکارهای آمادگی برای امتحانات

فصل امتحانات می‌تواند برای بسیاری از دانش‌آموزان پر استرس و چالش‌برانگیز باشد. آن‌ها باید حجم زیادی از مطالب درسی را مطالعه کنند و به سوالاتی که از آن‌ها مطرح می‌شود پاسخ دهند. توصیه کارشناسان و مشاوران تحصیلی این است که دانش‌آموزان در طول ترم به اندازه کافی مطالعه داشته‌باشند، تا در شب امتحان مجبور نشوند فشار زیادی را تحمل کنند و به نتیجه دلخواه خود نرسند.

به‌دلیل اهمیت این موضوع در این مقاله قصد داریم در مورد روش درس خواندن برای امتحان صحبت کنیم. اگر علاقه‌مند هستید تا انتها همراه ما باشید.

روش درس خواندن برای امتحان تا چه اندازه اهمیت دارند؟

مهارت‌ درس‌خواندن می‌تواند به دانش‌آموزان در کسب اطلاعات، حفظ و سازماندهی آن‌ها کمک کند. این مهارت‌ها نقش مهمی در پیشرفت و موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان دارند. از مزایای یادگیری و استفاده از روش درس خواندن برای امتحان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود عملکرد تحصیلی: بهره‌مندی از روش‌های مطالعه می‌تواند در بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان بسیار مفید باشد. هنگامی‌که آن‌ها مهارت‌های درس‌خواندن خود را توسعه می‌دهند، مغزشان منظم می‌شود.
  • بهره‌وری بیشتر: یادگیری روش‌های مطالعه برای امتحان، می‌تواند به دانش‌آموز در توسعه کیفیت بهره‌وری کمک کند و باعث شود که وظایفش را سریع‌تر و موثرتر انجام دهد.
  • مدیریت بهتر زمان: با استفاده از این روش‌ها دانش‌آموزان می‌توانند زمان خود را به‌خوبی مدیریت کنند و به فعالیت‌های مختلف روزانه اختصاص دهند.
  • کاهش استرس: مهارت‌های مطالعه برای کاهش استرس و کمک به فرد برای داشتن یک ذهن روشن مهم هستند.
  • افزایش اعتماد‌به‌نفس: این روش‌ها نقش مهمی در تقویت اعتمادبه‌نفس دانش‌آموز دارند زیرا وقتی او بتواند آن‌چه را که مطالعه می‌کند خیلی خوب به خاطر بسپارد، در مورد پاسخ‌های خود در جلسه امتحان مطمئن خواهد بود.

یادگیری تکنیک‌های مطالعه برای موفقیت و کسب نمرات عالی در امتحانات بسیار مفید است، زیرا امتحان‌دادن بخشی اجتناب‌ناپذیر از تجربه تحصیلی شماست. راه‌های گوناگونی برای به حداکثر رساندن کیفیت مطالعه و کارایی شما برای حفظ اطلاعات و عملکرد خوب در روز امتحان وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تخفیف یهویی

از زمان کلاس حداکثر استفاده را ببرید

در تمام جلسات کلاس شرکت کنید و به آن‌چه معلم آموزش می‌دهد توجه داشته‌باشید و از آن‌ها یادداشت‌برداری کنید. هدف از این کار این است که وقتی یادداشت‌های خود را مرور می‌کنید، بتوانید آن‌ها را متوجه شوید.

مطالعات نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که در کلاس یادداشت‌برداری می‌کنند توجه بیشتری دارند بنابراین روند یادگیری سریع‌تری دارند و می‌توانند اطلاعات بیشتری را حفظ می‌کنند.

دقت داشته باشید که اگر مطلبی را متوجه نشدید حتما دست خود را بالا ببرید و بپرسید، یا این‌که یادداشت کنید تا بعد از کلاس از معلم خود جویا شوید.

با هم‌کلاسی‌ها مطالعه کنید

تشکیل گروه‌های مطالعه از بین هم‌کلاسی‌ها، یک راه ارزشمند و سرگرم‌کننده و یک روش درس خواندن برای امتحان است. درس‌خواندن با هم، به ایجاد عادت‌های خوب مطالعه کمک می‌کند، همکاری در پروژه‌های گروهی را افزایش می‌دهد و اعتمادبه‌نفس را بالا می‌برد.

بهترین روش درس خواندن برای امتحان، ساخت فلش‌کارت است

یکی از روش‌های موثر درس‌خواندن برای دانش‌آموزان، بازنویسی نکات، مفاهیم و تعاریف مهم بر روی فلش‌کارت است. فلش‌کارت‌ها برای شما این امکان را فراهم می‌کنند که بدون کمک دیگران، خود را امتحان کنید.

همچنین فلش‌کارت‌های دیجیتالی و اپلیکیشن‌های مطالعه، راه دیگری برای سازماندهی و بررسی مطالب درسی هستند.

مکان مطالعه؛ بهترین مکان برای یادگیری من کجاست؟

مقاله مرتبط: مکان مطالعه؛ بهترین مکان برای یادگیری من کجاست؟

یک محل خوب برای مطالعه پیدا کنید

برخی از دانش‌آموزان سکوت محیط کتابخانه را دوست دارند، در حالی‌که برخی دیگر جنب‌وجوش یک کافه شلوغ را می‌پسندند. بعضی از دانش‌آموزان نیز نشستن پشت میز خود را برای مطالعه ترجیح می‌دهند و برخی دیگر جایی بیرون از خانه و زیر نور خورشید را برای درس‌خواندن دوست دارند.

هر جایی را که برای مطالعه انتخاب می‌کنید مطمئن شوید که مکانی است که می‌توانید تمرکز داشته‌باشید و دچار حواس‌پرتی نمی‌شوید.

موضوع مطالعه را در فواصل زمانی معین تغییر دهید

صرف زمان زیاد روی یک موضوع، می‌تواند تمرکز شما را کاهش دهد. یک روش درس خواندن برای امتحان این است که برای جلوگیری از خستگی یادگیری، هر ۳۰ دقیقه یک‌بار، موضوع مطالعه را تغییر دهید. این کار سبب تازه‌شدن دوباره مغز می‌شود و می‌توانید به‌راحتی روی مطالب چالش‌برانگیز تمرکز کنید.

بخوانید و مرور کنید

بر اساس اصل منحنی فراموشی ابینگهاوس، ما ۷۰ درصد از آموخته‌هایمان را در عرض ۲۴ ساعت اول فراموش می‌کنیم. به‌همین دلیل، مرور اطلاعات جدید یک روز بعد از کلاس، به افزایش یادگیری و درک مطلب کمک می‌کند. بنابراین:

  • هر شب زمانی را برای مرور سریع مطالب درسی اختصاص دهید.
  • فصل‌ها را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید تا بتوانید راحت‌تر آن‌ها را مطالعه کنید.
  • با خلاصه‌کردن و یادداشت‌برداری از مطالب می‌توانید به‌راحتی و بدون این‌که نیاز به بازخوانی کل فصل‌ها باشد، مفاهیم و نکات مهم را مرور کنید.
  • بخش‌های دشوار را علامت بزنید تا بعدا دوباره به سراغ آن‌ها بروید.

منظم بمانید

برنامه‌ریزی برای انجام تکالیف، پروژه‌ها و جلسات مطالعه، جهت سازماندهی درس‌خواندن بسیار مهم است. از یک نرم‌افزار یا اپلیکیشن برنامه‌ریز برای پیگیری ضرب‌العجل‌ها، تاریخ‌های امتحان و زمان‌های مطالعه استفاده کنید تا هیچ‌چیز مهمی فراموش‌تان نشود.

برنامه درسی خود را برای تاریخ‌های امتحان بررسی کنید و یک برنامه مطالعاتی که مناسب شما باشد را برنامه‌ریزی کنید.

از تجسم استفاده کنید

یک روش درس خواندن برای امتحان، بهره‌گیری از تجسم است. با خلاصه‌کردن مطالب و هایلایت‌ کردن کلمات و مفاهیم کلیدی، بر روی مهم‌ترین مطالب درسی خود تمرکز کنید. اگر طرفدار یادداشت‌های نوشتاری سنتی نیستید، می‌توانید آن‌ها را به نمودار، نقشه‌های ذهنی یا طرح‌های کلی تبدیل کنید تا تصاویری بسازید که می‌توانند به شما در درک مفاهیم پیچیده کمک کنند.

روی درک مطلب تمرکز کنید

به‌خاطرسپردن به معنای یافتن راه‌هایی برای یادآوری و تکرار حقایق است. درک مطلب، کمی عمیق‌تر از به‌خاطرسپردن است و به این معنی است که می‌توانید دانش جدید را در زمینه‌های مختلف به کار ببندید و بدانید که چگونه با مفاهیم دیگر ارتباط دارد.

در امتحانات معمولا میزان درک مطلب دانش‌آموزان مورد آزمایش قرار می‌گیرد و بنابراین نباید فقط روی حفظ‌ کردن مطالب تمرکز کنید.

در جلسه رفع اشکال شرکت کنید

اگر معلم شما چند روز قبل از امتحان قرار است یک جلسه رفع اشکال برگزار کند، حتما در آن شرکت کنید. در این جلسه می‌توانید اطلاعات مهمی در مورد فرمت امتحان و آن‌چه ممکن است از آن سوال بیاید به‌دست آورید. همچنین از موضوعات کلیدی آگاه می‌شوید و می‌توانید تمرکز مطالعات خود را روی آن‌ها قرار دهید.

متمرکز بمانید

نگه‌داشتن ذهن در مسیر درست، می‌تواند تاثیر زیادی در یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات داشته‌باشد. تلفن همراه خود را در حالت پرواز قرار دهید و دیگر عوامل حواس‌پرتی را از خود دور نگه دارید. همچنین می‌توانید یک موسیقی آرام بی‌کلام پخش کنید تا به شما کمک کند تمرکز بیشتری روی مطالعه خود داشته‌باشید.

وقفه‌های کوتاه داشته‌باشید

طبق تحقیقات انجام‌شده، به ازای هر ۳۰ دقیقه مطالعه، باید یک استراحت کوتاه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای برای بازیابی انرژی ذهنی و جسمی خود داشته‌باشید.

جلسات کوتاه مطالعه موثرتر هستند و به شما کمک می‌کنند از زمان خود به بهترین نحو استفاده کنید. پس به مغز و بدن خود فرصت تازه‌شدن بدهید تا بتوانید با انرژی و تمرکز بیشتر درس بخوانید.

در زمان استراحت کمی هوای تازه دریافت کنید و به‌یاد داشته‌باشید که ورزش‌کردن جریان خون را به مغز افزایش می‌دهد و می‌تواند انرژی و درک شما را بهبود بخشد. به‌همین دلیل انجام چند حرکت کششی در زمان استراحت می‌تواند مفید باشد.

از خود مراقبت کنید

مصرف غذاهای ناسالم به‌خصوص فست‌فود برای صرفه‌جویی در زمان، استراتژی هوشمندانه‌ای برای مطالعه نیست. درعوض یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه، پروتئین و چربی‌های سالم، می‌تواند به تقویت ذهن شما کمک کند.

همین امر در مورد خواب نیز صادق است. پس برای خواب باکیفیت شب قبل از امتحان، برنامه‌ریزی کنید.

آموزش دادن به دیگران، یک روش درس خواندن برای امتحان

یک روش درس خواندن آموزش به دیگران است. توضیح دادن مفاهیم به یک همکلاسی یا دوست، راهی عالی برای اطمینان از این است که خودتان واقعاً آن مطالب را درک کرده‌اید و به شما کمک می‌کند تا بهتر یاد بگیرید.

وقتی با پردازش اطلاعات راه‌های جدیدی برای توضیح یک مفهوم برای دیگران پیدا می‌کنید، حتما بر آن مطلب مسلط می‌شوید.

دانش خود را بیازمایید

هنگامی‌که مطالعه درس مورد نظر را به پایان رساندید، بر اساس حدسی که در مورد نحوه طرح سوالات می‌زنید، از خود یک امتحان آزمایشی بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند تا مطالب را در سطح عمیق‌تری درک کنید و میزان یادگیری خود را بسنجید.

همچنین با این روش نقص‌ها و کاستی‌های خود را متوجه می‌شوید و می‌توانید در جهت رفع آن‌ها اقدام کنید.

به خود پاداش دهید

عادت‌کردن به درس‌خواندن و مطالعه ممکن است سخت باشد. برای همین گاهی اوقات می‌توانید به خود پاداش دهید تا انگیزه کافی برای ادامه مطالعه داشته‌باشید. دعوت‌کردن خود به یک شام خوشمزه یا دیدن یک فیلم سینمایی می‌توانند نمونه‌هایی از این پاداش باشند.

نقش والدین در آمادگی دانش آموزان برای امتحانات

نقش والدین در آمادگی دانش آموزان برای امتحانات
والدین نقش حساسی در انتخاب بهترین روش درس خواندن برای امتحان و موفقیت دانش‌آموزان دارند.

اکنون که با روش درس خواندن برای امتحان آشنا شدید، ببینید والدین برای امتحانات دانش‌آموزان چه نقشی دارند. پدر و مادرها همیشه نقش مهمی در شکل‌دادن به آینده فرزندان خود داشته‌اند. بیشتر آن‌ها، فعالانه فرزند خود را تشویق می‌کنند تا اهدافش را دنبال کند و گاهی در سکوت، پشت سر او به‌عنوان یک ستون حمایت‌کننده حضور دارند.

امتحانات سخت‌ترین دورانی است که دانش‌آموزان با آن مواجه می‌شوند و استرس‌های روحی شدیدی را پشت سر می‌گذارند. برای همین والدین می‌توانند نقش مهمی در مهار سطح استرس و آمادگی فرزندان خود برای امتحان داشته‌باشند. اما والدین در زمان امتحانات چه کاری می‌توانند برای فرزند خود انجام دهند؟

غذای سالم و مقوی آماده کنید

والدین باید یک رژیم غذایی ساده و مغذی در هنگام امتحانات برای فرزند خود برنامه‌ریزی کنند. زیرا خوردن غذاهای سنگین، دانش‌آموز را بی‌حال می‌کند. میان وعده‌های کوچک و سالم تهیه کنید. ترکیبی مغذی از میوه‌های خشک و آجیل، یک میان‌وعده خوب و سالم است.

فرزند خود را به ورزش‌کردن تشویق کنید

ورزش بدنی باعث ترشح اندورفین یا همان هورمون شادی می‌شود. بنابراین به فرزندتان کمک کنید تا برنامه‌ای برای مطالعه تنظیم کند که زمان کافی برای ورزش در آن وجود داشته‌باشد. ورزش‌کردن موجب می‌شود که در جلسه امتحان تمرکز بیشتری داشته‌باشد.

در محیط خانه آرامش برقرار کنید

گفتگوهای استرس‌زای خود را کنار بگذارید. در طول زمان امتحانات فرزندتان را به‌خاطر مسائل بی‌اهمیتی مانند اتاق نامرتب یا قرارندادن وسایل در جای مناسب سرزنش نکنید. انگیزه اصلی شما باید حفظ مناسب فضای خانه برای احساس آرامش دانش‌آموز باشد.

با فرزند خود همدلی کنید

فرزندتان را تشویق کنید تا درباره نگرانی‌های خود در مورد امتحان با شما صحبت کند. مثلاً احساسش را درباره امتحان مورد نظر بگوید یا روشی که برای رسیدن به نتیجه مطلوب در نظر دارد را بیان کند.

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید فرزند خود را متوجه آن کنید این است که امتحانات پایان همه چیز نیستند و در واقع فقط وسیله‌ای هستند برای سنجش موقعیت و تلاش دانش‌آموز برای ارتقاء خودش.

اگر احساس می‌کنید که فرزندتان مضطرب است و استرس دارد سعی کنید با صحبت‌های هیجان‌انگیز حس مثبتی در او ایجاد کنید.

زندگی اجتماعی و روابط خود را محدود کنید

برای تشویق فرزندتان به محدودکردن تعاملات اجتماعی خود در فصل امتحانات، با مهارکردن زندگی اجتماعی خود، پیش‌قدم شوید. از برگزاری مهمانی در خانه یا شرکت در دورهمی‌ها خودداری کنید، مکالمات تلفنی با دوستان و اقوام را کوتاه نگه دارید و هنگام تماشای تلویزیون یا گوش‌دادن به موسیقی صدای آن را کم کنید.

سخن پایانی

حقیقت این است که یک روش مشخص برای مطالعه وجود ندارد، یکسری تکنیک‌ها هستند که می‌توانند به شما در بهینه‌سازی زمان و آمادگی برای امتحان کمک کنند. این تکنیک‌ها ممکن است شامل مطالعه گروهی، ساخت فلش‌کارت، یادداشت‌برداری و … باشند.

در این مقاله در مورد روش درس خواندن برای امتحان صحبت کردیم که می‌توانید باتوجه به مواردی که توضیح دادیم روال درس‌خواندن خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که بهترین عملکرد را در امتحان داشته‌باشید و به نمره عالی دست پیدا کنید.

شما چه روش‌های دیگری را پیشنهاد می‌دهید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات ارزشمند خود را در قسمت نظرات این محتوا با ما و خوانندگان عزیز به اشتراک بگذارید.

منابع: + + +

سوالات پرتکرار

در این قسمت به سوالات رایجی که در مورد روش درس خواندن برای امتحان پرسیده می‌شود، پاسخ می‌دهیم.

۱- استفاده از روش‌های مطالعه، چه تاثیری بر موفقیت دانش‌آموزان دارد؟

بهره‌گیری از این روش‌ها باعث بهبود عملکرد تحصیلی، بهره‌وری بیشتر، مدیریت زمان بهتر، کاهش استرس و افزایش اعتماد‌به‌نفس می‌شود.

۲- بهترین تکنیک مطالعه برای موفقیت در امتحانات چیست؟

تکنیک‌های مختلفی برای آن وجود دارد که می‌توان به مطالعه گروهی، ساخت فلش‌کارت، آموزش‌دادن به دیگران و … اشاره کرد.

۳- والدین در فصل امتحانات فرزند خود چه کارهایی باید انجام دهند؟

برای او غذای سالم و مقوی آماده کنند، محیط خانه را آرام نگه دارند، با او همدلی کنند و به صحبت‌هایش گوش دهند، روابط اجتماعی خود را محدود کنند و فرزند خود را به ورزش‌کردن تشویق کنند.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه

نظر خود را ثبت کنید

نظرات ثبت شده

  1. Afshin فروردین 11, 1402

    عالی

    • پایتخت کتاب بهمن 17, 1402

      سلام پایتختی عزیز 💙 خیلی خوشحالیم که براتون مفید بوده

آخرین مقالات پایتخت کتاب