روزی چند ساعت درس بخوانیم تا نتیجه بگیریم؟

27 دی 1402
حسین دلدار
زمان مطالعه : 9 دقیقه
روزی چند ساعت درس بخوانیم تا نتیجه بگیریم؟

سوالی که برای داوطلبان کنکور و دانش‌آموزان مطرح می‌شود، این است که روزی چند ساعت درس بخوانیم تا نتیجه بگیریم؟ این سوال بسیار کلی است و پاسخ دادن به آن نیازمند دانستن جزئیات بسیاری است. در ادامه‌ی مطلب تمام این جزئیات را با هم بررسی می‌کنیم تا به یک نتیجه‌گیری صحیح برای برنامه‌ریزی مطالعاتی داوطلبان و دانش‌آموزان بر اساس ساعات مورد نیاز مطالعه برسیم.

در نظر داشته باشید که افراد مختلف از نظر ویژگی‌های فردی، استعداد تحصیلی، روحیات و توانایی مطالعه با هم متفاوت هستند. به همین دلیل، برای هر یک از این افراد، تعداد ساعات درس خواندن در روز با دیگری متفاوت است.

به عنوان یک داوطلب کنکور،  روزی چند ساعت درس بخوانیم؟

ساعات مطالعه‌ی روزانه‌ی هر یک از داوطلبان کنکور به شرایط خاصی بستگی دارد. از جمله اینکه داوطلب توانایی چند ساعت مطالعه در روز را دارد؟ داوطلب تا چه اندازه بار علمی دارد؟ برای مطالعه‌ی هر درس به چقدر زمان نیاز دارد و همچنین تعداد ساعاتی که داوطلبان در هفته‌ها و ماه‌های پایانی نیاز دارند، با تعداد ساعاتی که صرف مطالعه در طی سال تحصیلی می‌کنند کاملاً متفاوت است.

دانش آموز کنکوری با فارغ التحصیل کنکوری متفاوت است و فرصت مطالعه برای فارغ التحصیلان بیشتر است. دانش آموزان مدت زمانی را صرف رفتن به مدرسه می‌کنند و تعداد ساعت کمتری برای درس خواندن در اختیار دارند.

تخفیف یهویی

شاید بسیاری از اطرافیان ناآگاه به شما توصیه کنند که باید حداقل روزانه ۱۵ الی ۱۶ ساعت وقت را صرف درس خواندن کنید تا بتوانید در کنکور موفق شوید! اما این تصور کاملا اشتباه است. حتماً باید توانایی خود را برای مطالعه در نظر بگیرید.

در مجموع داوطلبانی که دانش آموز هستند، بین ۳۰ تا ۴۵ ساعت در هفته و داوطلبانی که فارغ التحصیل و به اصطلاح پشت کنکوری هستند، بین ۶۰ تا ۹۰ ساعت در هفته باید برای کنکور درس بخوانند.

اگر در طی سال تحصیلی روزانه بین ۶ تا ۸ ساعت مطالعه می‌کنید، می‌توانید بعد از عید نوروز و در هفته‌های پایانی مانده به کنکور، این زمان را به ۱۰ یا ۱۲ ساعت در روز افزایش دهید.

اینکه چگونه باید تعداد ساعت‌های مطالعه‌ی خود را افزایش دهید، به صورت کاملا تدریجی است و می‌توانید هفته‌ای نیم تا یکساعت به ساعات مطالعه‌ی خود اضافه کنید.

نکته‌ی مهم اینکه هیچ وقت کیفیت مطالعه را فدای کمیت نکنید. حتی اگر روزی ۵ ساعت به مطالعه اختصاص می‌دهید سعی کنید که مفید باشد.

انرژی برای درس خواندن، چطور سرحال درس بخوانیم؟

مقاله مرتبط: انرژی برای درس خواندن، چطور سرحال درس بخوانیم؟

روزی چند ساعت برای امتحانات مدرسه درس بخوانیم تا نمره‌ی خوبی بگیریم؟

برای تعیین تعداد ساعاتی که دانش آموزان نیاز دارند درس بخوانند تا موفق شوند، می‌توان گفت که فاکتورهای متعددی در آن دخیل هستند. یکی از این فاکتورها، هدف‌گذاری دانش‌آموزان است. اینکه بدانند هدفشان از درس خواندن چیست؟ آیا می‌خواهند برای کنکور سال‌های آینده‌ی خود آماده شوند؟ و یا می‌خواهند در امتحانات مدرسه نمره‌ی دلخواه خود را کسب کنند و یا اصلا می‌خواهند چه نمره‌ای کسب کنند؟

بعضی از دانش آموزان نیز خود را برای آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه آماده می‌کنند که آن‌ها تعداد ساعات متفاوتی برای مطالعه نیاز دارند. پایه‌ی تحصیلی دانش‌آموزان و اینکه تندخوان هستند و یا در تفهم مطالب نیاز به زمان بیشتری دارند، نیز در این برنامه‌ریزی دخیل هستند.

برای ساعات مطالعه خود یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید. مثلا تعیین کنید که مبحثی که امروز در مدرسه یاد گرفته‌اید را مطالعه کرده و برای آن یک ساعت زمان بگذارید. حتماً زمان‌های خاصی را برای مطالعه‌ی خود مشخص کرده و در دفتر برنامه‌ریزی خود یادداشت کنید.

در حقیقت نمی‌توان تعداد ساعات مشخصی را برای درس خواندن تعیین کرد و این تعداد ساعت‌ها، به خود داوطلب و فاکتورهایی که اشاره کردیم بستگی دارد.

ساعت بیولوژیکی بدن، مسئول تنظیم خودکار خواب و بیداری بدن هر انسان است. ساعت بیولوژیکی در افراد مختلف متفاوت است و همین ساعت بیولوژیکی بر تعیین ساعت درس خواندن افراد موثر است  بنابراین؛ اینکه افراد چه ساعتی را برای درس خواندن مناسب‌تر بدانند از هر فرد به فرد دیگر متغیر است.

معمولاً بهترین ساعات یعنی ساعت طلایی درس خواندن هر کسی، صبح‌ها از حدود ۹ صبح تا ۲ بعد از ظهر و بعد از ظهرها از حدود ۴ بعد از ظهر تا ۱۰ شب تعیین شده است. چرا که مغز در آن ساعت‌ها در بهترین حالت یادگیری خود قرار می‌گیرد.

بر خلاف تصور همگان، ساعات ۴ تا ۷ صبح ساعات مناسبی برای مطالعه نیست. بنابراین؛ ساعت مطالعه بر اینکه روزی چند ساعت درس بخوانیم بسیار موثر است. اگر طبق ساعت بیولوژیکی بدن خود مطالعه کنید و از تمام ساعات مفید مطالعه بهره بگیرید، تعداد ساعات بیشتری در روز را می‌توانید صرف مطالعه کنید.

سعی کنید همیشه ساعات مشخصی را برای مطالعه در نظر بگیرید و اینطور نباشد که مثلاً یک روز، صبح‌ها مطالعه کنید و یک روز شب‌ها. سعی کنید زمان خود را بین تمام ساعات مناسب روز برای مطالعه تقسیم کنید.

سبک زندگی کنکوری ها، لایف استایل رتبه برترها چگونه است؟

مقاله مرتبط: سبک زندگی کنکوری ها، لایف استایل رتبه برترها چگونه است؟

روش مطالعه بهینه برای دانش آموزان و کنکوری‌ها

روش مطالعه بهینه برای دانش آموزان و کنکوری‌ها
در سوال روزی چند ساعت درس بخوانیم تا نتیجه بگیریم؟ این را در نظر بگیرید که کیفیت مطالعه بسیار مهم‌تر از تعداد ساعات مطالعه است.

داوطلبان کنکور باید با روش‌های مطالعه‌ی صحیح،  نحوه‌ی صحیح برنامه‌ریزی برای کنکور،  سبک زندگی،  مطالعه و لایف استایل رتبه‌های برتر کنکور سراسری،  آشنایی داشته باشند.

تعیین هدف 

سعی کنید بر اساس توانایی‌های خود، هدف‌های قابل دسترس برای خود انتخاب کنید. اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت خود را تعیین کرده و بنویسید. همچنین؛ برای تعداد ساعات مطالعه خود نیز برنامه‌ریزی کرده و یک تعداد ساعات مطالعه‌ی هدف برای خود انتخاب کنید.

مرور هر درس در همان روز 

سعی کنید درسی که هر روز خوانده‌اید، در همان روز مرور کنید. این کار زمان زیادی نیاز ندارد و حتی نیاز نیست جزو ساعات مطالعه‌ی شما به حساب بیاید. می‌توانید با صرف زمانی بسیار کوتاه، مطالبی را که چند ساعت وقت صرف مطالعه‌ی آن‌ها کرده‌اید، به راحتی مرور کنید تا آن‌ها را راحت‌تر به خاطر بسپارید.

مطالعه در محیط مناسب

  محیط مناسب مطالعه، باید نور کافی داشته باشد. شلوغ و بی‌نظم نباشد و به شما حس خوبی هنگام مطالعه منتقل کند. این کار نیز به مطالعه‌ی بهینه‌ی شما کمک خواهد کرد.

تمرکز حواس

  تعداد ساعاتی که در روز برای درس خواندن اختصاص می‌دهید، در صورتی بهترین نتیجه را خواهد داد که با تمرکز حواس درس بخوانید. عوامل پرت کننده‌ی حواس را از خود دور کنید و در آرامش درس بخوانید. برقراری آرامش هنگام درس خواندن و آرامش ذهن،  در یادگیری بسیار مهم است.

داوطلبانی که ذهن آرامی دارند هم مطالب را به خوبی یاد می‌گیرند و هم محفوظاتشان را به خوبی به خاطر می‌آورند.

بازه‌های زمانی کوتاه برای مطالعه

اگر تصمیم دارید روزی ۷ ساعت درس بخوانید، می‌توانید آن را به ۵ تا ۶ بازه تقسیم کنید. هر چقدر بازه‌های زمانی کوتاه‌تری برای درس خواندن انتخاب کنید، دیرتر خسته می‌شوید.

خلاصه نویسی

  از بهترین روش‌های بهینه سازی مطالعه، خلاصه‌نویسی مطالب خوانده شده است. خلاصه‌نویسی به شما کمک می‌کند که حجم کمتری را برای مرور داشته باشید و زمان کمتری را هنگام مرور به آن اختصاص دهید.

بنابراین؛ در وقت خود صرفه جویی می‌کنید و بیشتر ساعات مطالعه‌ی خود را به درک و فهم مطالب درسی اختصاص می‌دهید و مرور در زمان‌های کوتاهی صورت می‌گیرد. این کار، تمرکز شما را نیز بالا برده و باعث می‌شود در هنگام مرور و جمع‌بندی از پراکنده‌خوانی پرهیز کنید.

آرامش ذهن؛ رازهای ایجاد آرامش در هنگام درس‌خواندن

مقاله مرتبط: آرامش ذهن؛ رازهای ایجاد آرامش در هنگام درس‌خواندن

این که برای هر درس چند ساعت در روز زمان مطالعه اختصاص دهید، کاملاً بستگی به خود شما دارد. یعنی اگر در آن درس ضعیف هستید، باید ساعات بیشتری را به مطالعه‌ی آن درس اختصاص دهید و اگر در آن درس متوسط و قوی هستید، به تناسب، تعداد ساعات مطالعه‌ی آن درس نیز کمتر می‌شود و می‌توانید بیشتر زمان خود را صرف تکرار و تمرین و تست زنی کنید.

درس‌های مفهومی مستلزم صرف تعداد ساعات بیشتری برای مطالعه هستند و قطعاً درس‌های حفظی و ساده‌تر را می‌توان در تعداد ساعات کمتری خواند و نتیجه گرفت.

در مجموع؛ می‌توان گفت که تعداد ساعاتی که برای هر درس در روز اختصاص می‌دهید مهم نیست. مهم این است که کیفیت مطالعه‌ی شما به چه صورت باشد و از همان تعداد ساعات، بهترین بهره را بگیرید.

روزی چند ساعت درس بخوانیم تا بتوانیم جزو رتبه‌های برتر کنکور باشیم؟

شما می‌توانید جزو رتبه‌های برتر کنکور باشید، در صورتی که از ابتدای سال تحصیلی با برنامه‌ریزی صحیح شروع به مطالعه کنید.

  بهتر است ماه‌های اولی که مطالعه را شروع می‌کنید، روزانه بین ۷ تا ۸ ساعت درس بخوانید و به مرور زمان در ماه‌های پایانی منتهی به کنکور تعداد ساعات مطالعه‌ی خود را به ۱۰ الی ۱۲ ساعت برسانید.

البته این در داوطلبان مختلف ممکن است متغیر باشد. اما مهمترین اصل برای رتبه‌ی برتر شدن این است که آهسته و پیوسته درس بخوانید و سعی کنید هیچ روزی را بدون مطالعه سپری نکنید. ساعات استراحت خود را از ساعات مطالعه جدا کرده و در دفتر برنامه‌ریزی خود یادداشت کنید.

افزایش ساعت مطالعه؛ چگونه ساعت مطالعه خود را افزایش دهیم؟

مقاله مرتبط: افزایش ساعت مطالعه؛ چگونه ساعت مطالعه خود را افزایش دهیم؟

سوالات متداول

برای موفقیت در کنکور روزی چند ساعت درس بخوانیم؟

  به طور میانگین روزانه ۶ تا ۸ ساعت درس خواندن در طی سال تحصیلی و بین ۸ تا ۱٠ ساعت درس خواندن در ماه‌های نزدیک به کنکور، برای موفقیت در کنکور کافی است.

ساعت مطالعه چه تاثیری بر تعداد ساعات مطالعه می‌گذارد؟

  انتخاب بهترین و مناسب‌ترین ساعت برای مطالعه، کمک می‌کند که بتوانید ساعات بیشتری را به مطالعه اختصاص دهید.

داوطلبان برتر،  روزی چند ساعت درس می‌خوانند؟

  تعداد ساعات مطالعه‌ی رتبه‌های برتر کنکور، در ابتدای شروع مطالعه ۷ الی ۸ ساعت است و پس از نوروز به ۱۲ ساعت نیز می‌رسد.

درباره نویسنده

حسین دلدار

نویسنده : حسین دلدار

فارغ التحصیل رشته رادیولوژی، مشاور تخصصی کنکور تجربی، انسانی و ریاضی فیزیک و عضو تیم تولید محتوای پایتخت کتاب

نظرات کاربران ثبت دیدگاه

نظر خود را ثبت کنید

نظرات ثبت شده

  1. ممنون مطالب باعث دلگرمی ما شد فروردین 1, 1403

    ممنون از مطالب خوبتون باعث دلگرمی ما شد

    • پایتخت کتاب فروردین 4, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙 خیلی خوشحالیم که براتون مفید بوده

  2. مهدی اسفند 22, 1401

    ممنون از مطلب خوبتون

    • پایتخت کتاب دی 20, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خوشحالیم از این بابت

آخرین مقالات پایتخت کتاب