روش مطالعه روانشناسی کنکور؛ چگونه روانشناسی را 100 بزنیم؟

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 11 دقیقه
روش مطالعه روانشناسی کنکور؛ چگونه روانشناسی را 100 بزنیم؟

روانشناسی یکی از رشته‌هایی است که بسیاری از داوطلبان کنکور انسانی دوست دارند در این رشته تحصیل کنند. برای کنکور انسانی تنها یک کتاب برای طرح سوالات روانشناسی وجود دارد. بنابراین داوطلبان کار آسانی در پیش دارند و با برنامه‌ریزی صحیح و مطالعه دقیق این کتاب می‌توانند به سوالات روانشناسی در کنکور پاسخ دهند.

اما روش مطالعه روانشناسی کنکور چگونه است؟ در این مقاله قصد داریم پاسخی جامع و کامل به این سوال ارائه کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

تیپ‌بندی سوالات روانشناسی کنکور

اگر بخواهیم درس روانشناسی را با سایر دروس کنکور انسانی مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که درسی است که سوالات آن فقط از یک کتاب طرح می‌شود و حجم کتاب هم کمتر از ۲۰۰ صفحه است. بنابراین به‌نظر می‌رسد روش مطالعه روانشناسی کنکور، می‌تواند بسیار راحت‌تر از دروس دیگر باشد.

در سال‌های گذشته ۲۰ سوال پایانی کنکور انسانی به درس روانشناسی اختصاص داشت. اکنون باتوجه به تغییرات زیادی که در کنکور ۱۴۰۲ ایجاد شده است و حذف دروس عمومی از کنکور، باید دید آیا تعداد و بودجه‌بندی سوالات مانند سال‌های گذشته است یا خیر.

تخفیف یهویی

با توجه به سوالات روانشناسی در کنکورهای گذشته، می‌توان تیپ‌بندی سوالات آن را در چهار دسته قرار داد که در ادامه در مورد آن‌ها توضیح می‌دهیم.

روش مطالعه روانشناسی کنکور برای سوالات حفظی

معمولا نیمی از سوالات روانشناسی به مباحث حفظی اختصاص دارد. شاید پیش خود فکر کنید که سوالات حفظی آسان هستند و به‌راحتی می‌توان به آن‌ها پاسخ داد، درحالی‌که این سوالات می‌توانند شما را به دردسر بیندازد.

چالشی که مباحث حفظی روانشناسی برای داوطلبان ایجاد می‌کنند، فراموشی است. به‌همین دلیل باید چندبار این مباحث را به‌طور دقیق بخوانید، نکات مهم آن‌ها را یادداشت کنید و با تست‌زنی مداوم، مطالب روانشناسی را در ذهن خود به‌خوبی حک کنید.

طراحان سوالات کنکور معمولا سوالات حفظی را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنند که پاسخ آن‌ها بسیار شبیه به یکدیگر باشند و داوطلبان را دچار شک و تردید کنند.

روش مطالعه روانشناسی کنکور برای سوالات مفهومی

در کنکور سال‌های اخیر علاقه طراحان به سوالات مفهومی بیشتر شده است. به‌همین دلیل داوطلبان باید آمادگی لازم برای پاسخ‌دهی به این سوالات را داشته‌باشند.

هنگام مطالعه کتاب روانشناسی باید بتوانید تشخیص دهید که از چه بخش‌هایی ممکن است سوالات مفهومی طرح شود. بدین‌ترتیب می‌توانید تمرکز خود را روی این قسمت‌ها بیشتر کنید و تسلط بیشتری بر مفاهیم آن داشته‌باشید.

از جمله مباحثی که احتمال طرح سوالات مفهومی از آن‌ها بیشتر است، می‌توان به مباحث تعارض، واکنش در برابر ناکامی، خطاهای گفتاری، انواع حافظه بلندمدت، خطاهای ادراکی، رشد شناختی نوجوانان، انواع توجه، اصول مهم حافظه و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

سوالات مفهومی – حفظی

جواب‌دادن به این سوالات وقت بیشتری را از شما می‌گیرد و داوطلبانی که بتوانند در زمان محدود خود به این نوع سوالات پاسخ صحیح دهند به‌طور حتم درس روانشناسی را به‌طور عمیق مطالعه کرده‌اند و بر روی مباحث مختلف آن مسلط هستند.

البته تعداد سوالات حفظی-مفهومی، معمولا کم است و نباید نگران آن باشید. مبحث راست‌دست یا چپ‌دست بودن، یکی از مباحثی است که امکان طرح چنین سوالاتی از آن وجود دارد.

سوالات غافل‌گیرکننده

طراحان سوالات روانشناسی برای این‌که بتوانند داوطلبان را به چالش بکشند و آن‌ها را دچار خطا کنند، یک‌سری سوالات را برای غافل‌گیری داوطلبان طرح می‌کنند. منظور از سوالات غافل‌گیرکننده سوالاتی است که از مباحث به‌ظاهر کم‌اهمیت طرح می‌شود. یعنی مباحثی که داوطلبان توجهی به مطالعه آن ندارند و به چشم‌شان نمی‌آید.

کادرهای آبی‌رنگ، جملات پایانی هر درس و فعالیت‌ها، از جمله مواردی هستند که به عنوان منابع طرح سوالات غافل‌گیرکننده مورد استفاده طراحان قرار می‌گیرند.

بنابراین از هیچ‌یک از مباحث و مطالب آن، به‌سادگی عبور نکنید و همه را بادقت و صبر و حوصله بخوانید. 

روش مطالعه روانشناسی کنکور انسانی
بهترین روش مطالعه روانشناسی کنکور انسانی خلاصه نویسی و مرور مطالب به طور منظم است.

اشاره کردیم که کتاب روانشناسی یک کتاب کم‌حجم است. اما کم‌حجم بودن آن دلیل نمی‌شود که از مطالعه آن چشم‌پوشی کنید یا آن را به تعویق بیندازید. در قسمت قبل انواع سوالات روانشناسی کنکور را بررسی کردیم و متوجه شدیم که باید برنامه‌ریزی مناسبی برای مطالعه آن داشته‌باشید.

پیش‌خوانی، مطالعه عمیق، مرور، خلاصه‌نویسی و تست‌زنی می‌توانند در تسلط کافی بر مباحث روانشناسی بسیار مفید باشند. در ادامه درباره هریک از موارد ذکرشده توضیحاتی را ارائه می‌دهیم.

  • پیش‌خوانی کنید

پیش از آن‌که به مطالعه عمیق درس روانشناسی بپردازید، یک‌بار کتاب آن را به‌صورت روزنامه‌وار و به‌منظور تعیین مباحث و مفاهیم مهم و آشنایی با سرفصل‌های آن بخوانید.

در حین خواندن اگر به مطالبی برخورد کردید که بااهمیت به‌نظر می‌سند آن‌ها را علامت بزنید. همچنین سوالات خود را جایی یادداشت کنید و از معلمان یا هم‌کلاسی‌هایتان بپرسید.

  • مطالعه عمیق را جدی بگیرید

پس از پیش‌خوانی نوبت به مطالعه عمیق می‌رسد. شما باید خط‌به‌خط و پاراگراف‌به‌پاراگراف کتاب روانشناسی را به‌طور دقیق بخوانید و نکات و مفاهیم آن را درک کنید. همچنین می‌توانید قسمت‌های مهم آن را علامت بزنید یا هایلایت کنید.

  • مرور کردن یادتان نرود

مرور مطالب و مفاهیم، نقش مهمی در تثبیت آن‌ها در ذهن دارد. این‌کار موجب می‌شود آن‌چه که خوانده‌اید به حافظه بلندمدت شما منتقل شود و در آنجا باقی بماند. پس هیچ‌گاه از مرور درس روانشناسی غافل نشوید تا بتوانید تسلط خود را بر مفاهیم و نکات آن بالا ببرید.

  • خلاصه‌نویسی مهم‌ترین رکن روش مطالعه روانشناسی کنکور است

برای درسی مثل روانشناسی که جنبه حفظی و مفهومی دارد، خلاصه‌نویسی می‌تواند برای مرور سریع و یادآوری نکات مهم بسیار مفید باشد.

زیرا هرچه به روز کنکور انسانی نزدیک می‌شوید وقت ارزش بیشتری پیدا می‌کند و باید بهترین استفاده را از آن ببرید. با خلاصه‌نویسی می‌توانید تا حد زیادی در وقت خود صرفه‌جویی کنید و آمادگی بیشتری برای پاسخ‌دادن به سوالات روانشناسی داشته‌باشید.

  • با تست‌زنی به حداکثر آمادگی برسید

باتوجه به این‌که در روز کنکور قرار است به سوالات تستی جواب دهید، تست‌زنی و یادگیری تکنیک‌های آن نقش مهمی در کسب درصدهای بالا از درس روانشناسی خواهد داشت.

تست‌های تالیفی می‌توانند ذهن شما را برای چالش‌های جدید آماده کنند، در حالی‌که تست‌های روانشناسی کنکور سال‌های قبل به شما کمک می‌کنند تا با نحوه طرح سوالات این درس آشنایی پیدا کنید و در روز کنکور آمادگی بیشتری برای جواب‌دادن به سوالات داشته‌باشید.

ضریب روانشناسی در کنکور

همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم کنکور ۱۴۰۲ دچار تغییر و تحول زیادی شده است و داوطلبان باید فقط به سوالات دروس اختصاصی پاسخ دهند و دیگر خبری از سوالات دروس عمومی نیست. داوطلبان کنکور انسانی باید ۸ درس را برای این آزمون مطالعه کنند که روانشناسی یکی از آن‌هاست.

نتیجه کنکور انسانی ۶۰ درصد از کل نمره داوطلب را تشکیل می‌دهد و ۴۰ درصد باقی‌مانده مربوط به سوابق تحصیلی داوطلب است.

در کنکور ۱۴۰۲ دیگر خبری از زیرگروه نیست و هر درس فقط یک ضریب دارد. ضریب درس روانشناسی کنکور انسانی برابر با ۲ است و در کنار درس اقتصاد کمترین ضریب را دارد. البته این به معنی بی‌اهمیت‌بودن آن نیست بلکه اگر می‌خواهید در کنکور به رتبه‌های برتر دست پیدا کنید، باید درصد بالایی از روانشناسی کسب کنید.

برای کنکور چند ساعت روانشناسی بخوانیم؟

با درنظرگرفتن این‌که روانشناسی کنکور تنها یک کتاب کم‌حجم دارد، بنابراین نیاز نیست زمان زیادی را به مطالعه آن اختصاص دهید. اما:

توصیه می‌کنیم حتما مطالعه یک‌ونیم تا دوساعت در هفته را برای درس روانشناسی در نظر بگیرید.

بودجه‌بندی روانشناسی در کنکور

اطلاع از بودجه‌بندی دروس کنکور می‌تواند باعث شود که روش مطالعه شما هدف‌مندتر باشد. در ادامه جدول بودجه‌بندی روانشناسی کنکور را براساس سوالات سال‌های اخیر به شما ارائه می‌کنیم.

مبحثتعداد سوال
روانشناسی، تعریف و روش مورد مطالعه۷
روانشناسی رشد۴
تصمیم‌گیری۲
انگیزه و نگرش۱
روانشناسی سلامت۱
احساس توجه و ادراک۱
بودجه بندی

روش مطالعه روانشناسی کنکور رتبه‌های برتر

آگاهی از نحوه مطالعه رتبه‌های برتر می‌تواند برای داوطلبان کنکور انسانی الهام‌بخش باشد و نکات مفیدی در اختیار آن‌ها قرار دهد. در این قسمت پای صحبت نفرات برتر کنکور انسانی می‌نشینیم تا ببینیم روش مطالعه آن‌ها چگونه بوده است.

  • فائزه کریمی رتبه ۴۴ منطقه ۲ کنکور انسانی:

او درباره روش مطالعه روانشناسی می‌گوید: «من برای این‌که بر درس روانشناسی تسلط کافی پیدا کنم، متن کتاب را با دقت مطالعه می‌کردم و پس از آن برای خودم توضیح می‌دادم. همچنین وقتی مطالعه هر مبحث را به‌پایان می‌رساندم، در فرصت مناسب شروع به تمرین تست‌زنی هر مبحث می‌کردم.»

  • علی‌اصغر حافظ رتبه ۹۱ منطقه یک کنکور انسانی:

او درباره مطالعه روانشناسی کنکور این‌گونه صحبت می‌کند: «من روانشناسی را یک درس مطالعه‌محور می‌دانم. برای همین کتاب را با دقت مطالعه می‌کردم و بعد از آن به‌سراغ پاسخ‌دهی به تست‌های آن می‌رفتم. مهم‌ترین نکته‌ای که برای درس روانشناسی باید درنظر داشته‌باشید، این است که در مطالعه آن عجله نکنید.

  • فاطمه یوسف‌نسب رتبه ۱۰۵ منطقه یک کنکور انسانی:

او درباره روش مطالعه روانشناسی کنکور چنین می‌گوید:«من ابتدا به‌طور دقیق و کامل، کتاب روانشناسی را خواندم و سپس خلاصه‌نویسی می‌کردم. همچنین بعد از مطالعه هر مبحث، به تست‌های مربوط به آن پاسخ می‌دادم و تست‌هایی را که اشتباه جواب داده بودم را علامت می‌زدم تا دوباره آن‌ها را مرور کنم.»

در انتخاب منبعی که برای موفقیت در روانشناسی کنکور مطالعه می‌کنید این موضوع را در نظر داشته باشید که کتاب درسی را در ابتدا به طور کامل مطالعه کنید و بعد از آن برای بالا بردن سطح درسی و تسلط کامل به انواع تست‌های کنکوری به سراغ کتاب‌ها و منابع کمک‌درسی بروید.

از جمله بهترین کتاب‌های کمک‌درسی روانشناسی کنکور انسانی عبارتند از:

  • فصل آزمون روانشناسی کنکور خیلی سبز
  • تیزشیم روان شناسی مشاوران آموزش
  • روان شناسی جامع کنکور مشاوران آموزش
  • آی کیو روان شناسی کنکور گاج
  • روانشناسی کنکور آبی قلم چی
  • نردبام روانشناسی کنکور خیلی سبز
  • جیبی نکته باز روانشناسی کنکور خیلی سبز
  • جمع بندی روانشناسی کنکور خیلی سبز
  • روان شناسی کنکور لقمه مهروماه

تمامی کتاب‌های معرفی شده در این محتوا را می‌توانید با خیال راحت و با بهترین قیمت از وب‌سایت پایتخت کتاب خریداری کنید و در اسرع وقت آن را درب منزل تحویل بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد روش مطالعه روانشناسی کنکور صحبت کردیم. سازمان سنجش برای این درس در کنکور ۱۴۰۲، ضریب ۲ را تعیین کرده است و از این نظر، روانشناسی پایین‌ترین ضریب را در بین دروس کنکور انسانی دارد.

سوالات روانشناسی کنکور سال‌های گذشته، بیشتر از قسمت‌های حفظی کتاب مطرح شده‌اند و مابقی آن‌ها اختصاص به سوالات مفهومی و سوالات غافل‌گیرکننده دارد. پیش‌خوانی، مطالعه عمیق، مرور، خلاصه‌نویسی و تست‌زنی، برای تسلط و کسب درصد بالا در این درس می‌تواند بسیار موثر باشد.

منابع: +

سوالات پرتکرار

۱- بهترین روش مطالعه روانشناسی کنکور چیست؟

همان‌طور که در مقاله به‌طور مفصل توضیح دادیم، برای این‌که بتوانید به سوالات روانشناسی به بهترین شکل پاسخ دهید، باید پیش‌خوانی، مطالعه عمیق، مرور، خلاصه‌نویسی و تست‌زنی را مد نظر قرار دهید.

۲- بهترین منبع برای روانشناسی کنکور کدام است؟

به‌طور حتم، کتاب درسی بهترین و مهم‌ترین منبع روانشناسی کنکور است. اما در کنار آن می‌توانید از کتاب‌های کمک‌آموزشی نیز بهره ببرید.

۳- آیا روانشناسی یک درس کم‌اهمیت در کنکور انسانی است؟

خیر. درست است که این درس ضریب پایینی در کنکور دارد. اما اگر می‌خواهید جزء نفرات برتر کنکور شوید، باید بتوانید درصد بالایی از درس روانشناسی کسب کنید.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه

نظر خود را ثبت کنید

نظرات ثبت شده

  1. سهیل فروردین 6, 1402

    در کل، این مقاله بسیار برای دانش‌آموزان مفید است و به‌دنبال کنکور، حتماً باید از این روش‌ها برای ارتقاء نمره کاربردی استفاده کرد.

    • پایتخت کتاب بهمن 17, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خوشحالیم از این بابت

آخرین مقالات پایتخت کتاب