سبک زندگی کنکوری ها، لایف استایل رتبه برترها چگونه است؟

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 13 دقیقه
سبک زندگی کنکوری ها، لایف استایل رتبه برترها چگونه است؟

می دانید فرق یک انسان موفق و هدفمند (در هر زمینه ای) با یک فرد آماتور و مبتدی چیست؟ یک فرد حرفه‌ای می داند که اگر هدفی داشته‌باشد باید تمام زندگی‌اش را هم‌جهت با رسیدن به خواسته‌اش کند و در یک کلام باید لایف‌استایل و سبک زندگی‌اش را در راستای رسیدن به هدفش تنظیم کند.

به عنوان یک داوطلب کنکوری شاید تا کنون فکر می‌کردید که برای موفق شدن در کنکور، فقط داشتن ساعت مطالعه بالا، حل تست فراوان و شرکت در کلاس کافی است و شاید کمتر به این موضوع فکر کرده‌باشید که همه اجزای زندگی روزمره شما، از خوابیدن و غذا خوردن گرفته تا روابط‌تان با دیگران روی نتیجه نهایی‌تان تاثیرگذارند.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله قال قضیه را بکنیم و به تمام بایدها و نبایدهای سال کنکور بپردازیم و خلاصه شما را با سبک زندگی کنکوری‌های موفق آشنا کنیم.

منظور از سبک زندگی کنکوری چیست؟

به مجموعه عادت‌ها و رفتارهایی که هر فرد در طول زندگی روزمره‌اش انجام می‌دهد، سبک زندگی یا لایف استایل می‌گویند.

تخفیف یهویی

با مطالعه مصاحبه رتبه‌های برتر سال‌های گذشته و بررسی زندگی افراد موفق، به این نتیجه رسیدیم که چنین اشخاصی سبک زندگی‌شان را در راستای دستیابی به هدف‌هایشان تنظیم می‌کنند. فکر می‌کنید در مورد سبک زندگی کنکوری‌ها چه چیزهایی اهمیت دارد؟

برخی از برجسته‌ترین مواردی که در اصلاح لایف‌استایل کنکوری‌تان باید در نظر داشته باشید، عبارتند از خواب و بیداری، تغذیه، ورزش، تفریح و استراحت، روابط، استفاده از گوشی موبایل و فضای مجازی و…

در این مقاله می‌خواهیم تک به تک آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

پنج اصل مهم در سبک زندگی کنکوری‌ها

قبل از اینکه تک به تک موارد لایف استایل و سبک زندگی یک کنکوری را بررسی کنیم، بیایید ابتدا تکلیف‌مان را با چند اصل مهم مشخص کنیم:

اصل اول: همه اطرافیان باید شما را به عنوان یک فرد کنکوری بشناسند؛ یعنی برای همه توضیح دهید که امسال، سالی متفاوت با همه سال‌های زندگی شما است و این موضوع همه چیز زندگی‌تان را تحت شعاع قرار خواهد داد.

اصل دوم: امسال افراط و تفریط ممنوع است؛ یعنی همان‌قدر که بیش از حد خوابیدن و تفریح کردن مضر است، کم‌خوابی و سخت‌گیری بیش از اندازه هم می‌تواند به شما ضرر بزند.

اصل سوم: رفتار نوسانی ممنوع؛ یعنی اینکه یک هفته عالی و با انگیزه درس بخوانید و بعد دو هفته بیخیال درس شوید، عملا شما را به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رساند. یادتان باشد رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود.

اصل چهارم: قدرت نه گفتن را تقویت کنید؛ به درخواست بیرون رفتن‌های مداوم دوستانتان یا هر چیزی که برنامه‌ریزی شما را به هم می‌زند، قاطعانه نه بگویید!

اصل پنجم: نا امیدی و جا زدن ممنوع؛ شبیه به یک ناخدای با تجربه رفتار کنید و دل به دریای کنکور بزنید؛ یعنی خودتان را برای برخورد کردن با موانع و سختی‌های احتمالی آماده کنید. یادتان باشد برای هر مشکلی قطعا راه‌حلی هست که یا باید راهی بیابید یا خودتان راهی بسازید؛ پس ناامیدی و جا زدن ممنوع!

هدف گذاری برای کنکور، نحوه انتخاب صحیح هدف برای کنکور

مقاله مرتبط: هدف گذاری برای کنکور، نحوه انتخاب صحیح هدف برای کنکور

خواب و سبک زندگی کنکوری

خواب و سبک زندگی کنکوری
یکی از قسمت‌های مهم سبک زندگی کنکوری‌ها خواب منظم و با کیفیت است.

به عنوان یک فرد بزرگسال بالغ و به خصوص یک داوطلب کنکوری که ساعت‌ها از ذهنش کار می‌کشد؛ باید 7 الی 8 ساعت خواب شبانه باکیفیت داشته باشید.

در سبک زندگی کنکوری‌های موفق، بهترین ساعت برای خوابیدن 11 شب و بهترین ساعت بیدار شدن در صبح، ساعت 6 صبح است.

اگر شب‌ها به سختی به خواب می‌روید یا تا صبح بارها از خواب بیدار می‌شوید و خواب شما کیفیت خوبی ندارد، به دنبال علت آن باشید. برخی از علل بی‌خوابی یا بدخوابی در شب عبارتند از:

  • استفاده از گوشی موبایل قبل از خواب
  • فکر و خیال و درگیری ذهنی
  • خواب بعد از ظهر بیشتر از یک ساعت
  • بی‌تحرکی در طول روز
  • مصرف قهوه بعد از ساعت 2 بعدازظهر
اهمیت خواب کنکوری ها؛ چگونه خواب خود را تنظیم کنیم؟

مقاله مرتبط: اهمیت خواب کنکوری ها؛ چگونه خواب خود را تنظیم کنیم؟

ورزش و سبک زندگی کنکوری

من همیشه گفته‌ام که به عنوان یک داوطلب کنکوری توقع نداریم که شما در سال کنکور به یک ورزشکار حرفه‌ای تبدیل شوید؛ بلکه کافی است هر روز 30 دقیقه را صرف انجام چند حرکت ساده کششی و نرمش کنید یا 30 دقیقه در هوای آزاد پیاده‌روی کنید.

مخصوصا اگر یک داوطلب پشت کنکوری هستید و تمام وقت خود را در خانه می‌گذرانید باید حتما ورزش کردن را در سبک زندگی کنکوری‌تان بگنجانید. برخی از فواید ورزش کردن برای کنکوری‌ها عبارتند از:

  • ترشح هورمون‌های شادی‌آور و بهبود خلق و خو
  • افزایش تمرکز ذهنی و حافظه
  • کنترل وزن
  • خواب راحت شبانه
  • تقویت استخوان‌ها و عضلات برای نشستن‌های طولانی مدت
  • تقویت نیروی اراده

هر وسیله و ماشینی به سوخت مناسب خودش نیاز دارد و هیچ ماشینی و دستگاهی پیشرفته‌تر از بدن و مغز انسان نیست. حالا تصور کنید که از این مغز هر روز چند ساعت کار می‌کشید و آن را وادار به فکر کردن، به حافظه سپردن و حل مسئله می‌کنید؛ پس باید بهترین و مناسب‌ترین سوخت را برای آن فراهم کنید.

در طول روز چه غذاهایی مصرف می‌کنید؟ آیا به بهانه اینکه درس می‌خوانم و گرسنه می‌شوم بی‌حساب کالری دریافت می‌کنید؟ بایدها و نبایدهایی برای تغذیه‌ در سال کنکور وجود دارند که لازم است یک مقاله جداگانه به آن اختصاص دهیم؛ اما فعلا در همین حد بدانید که در سال کنکور بهتر است برخی موارد را رعایت کنید:

  • نوشیدن 8 الی 10 لیوان آب
  • دریافت کالری مورد نیاز و اجتناب از پرخوری یا رژیم سخت گرفتن
  • کنترل مصرف قهوه و کافئین
  • استفاده از قندهای طبیعی و پیچیده به جای بیسکویت و شکلات
  • داشتن ساعت مشخص برای صرف هر وعده غذایی
  • مصرف صبحانه
  • مصرف میوه و سبزیجات تازه
  • جایگزین کردن مصرف هله‌ هوله با آجیل و مغزها

برنامه ریزی به سبک رتبه‌های برتر کنکور

رتبه‌های برتر کنکور برای هر چیزی در لایف استایلشان برنامه‌ریزی دارند؛ البته در حال حاضر منظور ما بیشتر برنامه‌ریزی درسی است. استانداردترین حالت این است که یک داوطلب برای بلندمدت (مثلا کل سال یا یک نیم سال)، میان‌مدت (برای یک ماه یا یک هفته) و کوتاه‌مدت و به صورت روزانه برنامه‌ریزی کند.

یک برنامه‌ریزی استاندارد باید انعطاف پذیر باشد و در آن زمان‌های جبرانی برای اتفاقات پیش‌بینی نشده در نظر گرفته شود. همچنین باید به همان اندازه که برای مطالعه برنامه‌ریزی می‌کنید، برای استراحت کردن هم برنامه داشته‌باشید.

در نهایت سبک زندگی کنکوری‌تان را به نحوی تنظیم ‌کنید تا بتوانید به بخش زیادی از برنامه ریزی‌های خود برسید.

اسامی نفرات برتر کنکور 1402 اعلام شد 🥇 {ویدیو + تصاویر}

مقاله مرتبط: اسامی نفرات برتر کنکور 1402 اعلام شد 🥇 {ویدیو + تصاویر}

استراحت و تفریح کردن به سبک زندگی کنکوری

در ابتدای مقاله گفتیم که افراط و تفریط در سال کنکور ممنوع است؛ پس اگر بی‌وقفه و بدون استراحت درس می‌خوانید و از این بابت به خودتان افتخار می‌کنید، سخت در اشتباهید.

استراحت و تفریح کردن در سبک زندگی کنکوری‌ها شامل استراحت روزانه و هفتگی است؛ یعنی باید حتما در میانه روز (ظهر یا بعد از ظهر) یک زمان حداقل یک ساعته و در پایان روز و بعد از اتمام برنامه‌تان یک بازه زمانی یک الی دو ساعته را برای استراحت کردن در نظر بگیرید.

حتما در طول هفته یک نصف روز (ترجیحا جمعه‌ها) را به استراحت و تفریح اختصاص دهید تا برای شروع پر قدرت یک هفته بهتر، انرژی کافی داشته‌باشید.

بایدها و نبایدهای شرکت در کلاس کمک آموزشی در سال کنکور

بگذارید خیالتان را راحت کنم؛ هیچ کلاس کنکوری یا کتابی برای شما معجزه نمی‌کند! معنی این حرفم اصلا این نیست که شرکت در کلاس کنکور یا تهیه کتاب کنکوری کاری بی‌فایده است؛ بلکه می‌خواهم بگویم اراده و تلاش شما حرف اول را می‌زند و حتی در این زمینه هم بایدها و نبایدهایی وجود دارد.

برای مثال اگر در درس ریاضی ضعف دارید، ابتدا یک کتاب ریاضی کنکوری مناسب تهیه کنید و سعی کنید خودتان کم کم ضعفتان را برطرف کنید؛ اگر این کار جواب نداد حالا مجازید در کلاس کنکور ثبت نام کنید.

به علاوه اینکه صرفا سر کلاس کنکور حضور فیزیکی داشته باشید کمکی به شما نمی‌کند؛ بلکه سه اصل مهم پیش‌خوانی، گوش دادن فعالانه در کلاس و مرور مطالب بعد از کلاس را فراموش نکنید.

بایدها و نبایدهای خرید کتاب و منابع در سال کنکور

بایدها و نبایدهای خرید کتاب و منابع در سال کنکور
سبک زندگی کنکوری‌ به همراه انتخاب بهترین منابع متناسب با نیازتان باعث موفقیت شما در کنکور می‌شود.

قبول دارم که برای موفقیت در کنکور سراسری مطالعه کتاب درسی به هیچ وجه کافی نیست؛ پس لازم است برای هر درسی یک یا دو کتاب کنکوری مناسب تهیه کنید و آن‌ها را در کنار کتاب درسی مطالعه کنید.

یادتان باشد که گاهی یک کتاب خوب و استاندارد که دقیقا مناسب نیازهای شما باشد، می‌تواند نقش بهترین کلاس‌های کنکوری را برایتان ایفا کند.

برخی از بایدها و نبایدهای خرید کتاب در سال کنکور عبارتند از:

  • قبل از خرید کتاب سطح علمی‌تان را دقیقا مشخص کنید.
  • معیار اصلی شما برای تهیه کتاب کنکوری باید سطح علمی خودتان باشد نه توصیه رتبه برترها یا دوستانتان.
  • از تعدد منابع بپرهیزید و همزمان از چند کتاب مختلف برای یک درس استفاده نکنید.
  • بهترین راه برای تهیه کتاب کنکوری، خرید آنلاین از فروشگاه‌های معتبری مانند بانک کتاب پایتخت است.
  • از مطالعه کتاب درسی غافل نشوید.

عبادت و سبک زندگی کنکوری‌ها

سال کنکور سالی پر از دغدغه، اضطراب و دل‌مشغولی است و اگر در این سال راهی برای آرام کردن خودتان پیدا نکنید، ممکن است بعد از مدتی ناامید شوید و مشکلات به شما غلبه کنند. جمله معروف جز با یاد خدا دل‌ها آرام نمی‌گیرند را سرلوحه کار خودتان قرار دهید و هر موقع احساس کردید فشار زیادی تحمل می‌کنید یا استرس و نگرانی به شما غلبه کرده است، به شیوه خودتان عبادت کنید؛ چون در سبک زندگی کنکوری‌های موفق عبادت همیشه جایگاه ویژه‌ای دارد.

علاوه بر عبادت کردن، برای رهایی از استرس و فشار ذهنی، می‌توانید روزانه چند دقیقه مدیتیشن کنید؛ برای انجام این کار کافی است در یک محیط راحت و آرام قرار بگیرید و روی دم و بازدمتان تمرکز کنید.

کنکور کم خرج، 12 ترفند کاهش هزینه‌های دوران کنکور

مقاله مرتبط: کنکور کم خرج، 12 ترفند کاهش هزینه‌های دوران کنکور

بایدها و نبایدهای روابط در سال کنکور

اجازه بدهید کمی رک با شما صحبت کنم؛ برای عاشق شدن همیشه وقت دارید پس خواهش می‌کنم درست سال کنکورتان عاشق نشوید! عشق یک احساس عالی و مثبت است و من منکر این نیستم؛ اما در سال کنکور باید شش دانگ حواستان جمع باشد و همه تمرکزتان معطوف به درس‌هایتان باشد. ر

وابط با افراد یکی از قسمت‌های بسیار مهم سبک زندگی کنکوری‌ها است، این روابط فقط شامل روابط احساسی نیست؛ بلکه رابطه با اعضای خانواده، دوستان، رقیبان و… را هم شامل می‌شود. در یک کلام در سال کنکور با اطرافیانتان روابط مسالمت آمیز داشته باشید و خودتان را درگیر دعوا و حاشیه نکنید.

به علاوه سعی کنید در جمع دوستانی قرار بگیرید که با شما هم جهت هستند، هدف مشخصی برای زندگی‌شان دارند و در نتیجه شما را بهتر درک می‌کنند.

بایدها و نبایدهای استفاده از موبایل و  فضای مجازی در سال کنکور

بایدها و نبایدهای استفاده از موبایل و  فضای مجازی در سال کنکور
یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سبک زندگی کنکوری‌‌ها محدود کردن استفاده از گوشی موبایل و فضای مجازی است.

نیازی نیست در سال کنکور گوشی موبایلتان را خاموش کنید و به طور کلی قید هر نوع استفاده از آن را بزنید؛ بلکه باید در استفاده از گوشی موبایل هوشمندانه عمل کنید.

همچنین قصد ندارم بگویم همه شبکه‌های اجتماعی را حذف کنید؛ اگرچه ضرر استفاده از برخی از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام در سال کنکور بر هیچ‌کس پوشیده نست.

برخی از افراد از طریق شبکه‌های اجتماعی با مشاورین یا معلم‌هایشان در ارتباط هستند. در کل قصد دارم بگویم گوشی موبایل امروزه به یک جزء جدانشدنی در لایف استایل و سبک زندگی کنکوری‌ها تبدیل شده است؛ اما می‌خواهم به سه اصل مهم توجه کنید:

  • اولا: در حین مطالعه به هیچ عنوان موبایل کنار دستتان نباشد (مگر اینکه داخل موبایل فایل یا فیلم درسی ببینید)
  • دوما: تایم‌های خاصی برای استفاده کردن از گوشی مشخص کنید و فقط در آن زمان‌ها اجازه استفاده متفرقه از موبایلتان را دارید.
  • سوما: هر شبکه اجتماعی یا برنامه‌ای که ذهن شما را آشفته می‌کند و تا ساعت‌ها برایتان درگیری ذهنی ایجاد می‌کند را از گوشی موبایلتان حذف کنید. پیگیر اخبار ناگوار نباشید، چون چنین اخباری فقط تمرکز شما را از بین خواهندبرد.

یک داوطلب کنکوری ساعت‌های زیادی از روز را به مطالعه کردن می‌پردازد؛ اکثر این زمان‌ها شما نشسته‌اید و نحوه نشستن‌تان تاثیر زیادی روی سلامتی کوتاه‌مدت و بلندمدت‌تان دارد.

از جمله بایدها و نبایدهای نحوه نشستن این است که حتما پشت میز بنشینید و از نشستن روی زمین و به خصوص تخت خوابتان خودداری کنید. نحوه نشستن شما پشت میز هم بسیار مهم است و لازم است صاف بنشینید و به اصطلاح قوز نکنید.

اگر طولانی مدت گردنتان را پایین بی‌اندازید، ممکن است به اعصاب و عروق آن ناحیه فشار وارد شود و نتیجه آن سردردهای مکرر و آزار دهنده خواهد بود؛ پس سعی کنید زیر کتابتان چند کتاب قرار دهید تا سطح آن را بلند کرده و هم سطح چشمتان قرار دهید.

در زمان مطالعه از نشستن‌های طولانی مدت بپرهیزید؛ بهتر است هر نیم ساعت یکبار از جای خودتان بلند شوید، چند قدم راه بروید و کمی به بدنتان کش و قوس دهید.

ارگونومی هنگام مطالعه؛ نشستن درست هنگام مطالعه چگونه است؟

مقاله مرتبط: ارگونومی هنگام مطالعه؛ نشستن درست هنگام مطالعه چگونه است؟

باید و نبایدها پس از آزمون سراسری

از شما می‌خواهم که از الان تا روز کنکور جانانه و با همه توانتان تلاش کنید و اصلا به همین دلیل در این مقاله از شما خواستم سبک زندگی کنکوری داشته باشید؛ تا احتمال موفقیتتان را افزایش دهید. اما بعد از برگزاری کنکور، همه خوشبختی و زندگی آینده‌تان را محدود به نتیجه کنکور ندانید.

کم نبودند داوطلبانی که در سال کنکور موفق به قبولی در رشته مورد نظرشان نشدند اما بعدها در زمینه‌های دیگری درخشیدند و به موفقیت باورنکردنی دست پیدا کردند. پس خواهش می‌کنم از روز بعد از برگزاری کنکور تا دریافت نتیجه، زندگی را به کام خودتان تلخ نکنید و بعد از یک دوره طولانی تلاش و مطالعه، یک استراحت چند هفته‌ای به خودتان بدهید.

تغذیه روز قبل کنکور؛ قبل از کنکور چی بخوریم؟

مقاله مرتبط: تغذیه روز قبل کنکور؛ قبل از کنکور چی بخوریم؟

سخن آخر

هیچ رتبه برتر کنکور یا هیچ انسان موفقی به صورت تصادفی و بدون برنامه به اهدافش نرسیده است؛ پس به عنوان یک داوطلب کنکوری که با تمام وجود خواستار رسیدن به هدفش است، باید یک لایف استایل و سبک زندگی کنکوری برای خودتان انتخاب کنید؛ یعنی همه عادات و رفتارهای روزمره شما در جهت رسیدن به هدفتان باشد.

در این مقاله سعی کردیم جزء به جزء سبک زندگی کنکوری‌های موفق (خواب، تغذیه، ورزش، عبادت، تفریح، شرکت در کلاس و…) را مورد بررسی قرار دهیم و به بایدها و نبایدهای سال کنکور پرداختیم.

سوالات پر تکرار

منظور از سبک زندگی کنکوری چیست؟

یعنی یک داوطلب کنکوری باید همه عادت‌ها و رفتارهای زندگی روزانه‌اش را به گونه‌ای تنظیم کند که در جهت رسیدن به هدفش باشد.

چه مواردی شامل سبک زندگی کنکوری هستند؟

مواردی مانند خواب، تغذیه، استراحت، ورزش، تفریح، عبادت، شرکت در کلاس کنکور، انتخاب کتاب کنکوری، روابط با اطرافیان، استفاده از گوشی موبایل و شبکه‌های مجازی.

بایدها و نبایدهای خرید کتاب در سال کنکور چیست؟

باید حتما کتاب‌های کنکوری‌تان را متناسب با سطح علمی خودتان تهیه کنید، از تعدد منابع و خرید چند نوع کتاب برای یک درس پرهیز کنید. بهترین راه برای تهیه کتاب کنکوری خرید اینترنتی و مراجعه به وب سایت‌های معتبری مانند بانک کتاب پایتخت است.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. علیرضا تیر 18, 1402

    عالی و تاثیر گذار🌹

    • پایتخت کتاب بهمن 17, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خیلی خوشحالیم از این بابت

  2. تینا دی 13, 1401

    ممنون خیلی مفید بود

    • پایتخت کتاب بهمن 17, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خیلی خوشحالیم از این بابت

  3. معصومه دی 11, 1401

    عالی بو اجرتون با خدا💚

    • پایتخت کتاب بهمن 17, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خیلی خوشحالیم از این بابت

  4. دکتر ۱۴۰۲ دی 11, 1401

    ممنون خیلی کامل و مفید بود …. انشالله سال بعد تو لباس پزشکی ام .👩🏻‍⚕️💉🩺

    • پایتخت کتاب بهمن 17, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خیلی خوشحالیم که براتون مفید بوده

  5. _S.r.d.a دی 10, 1401

    ایول حاجی

    • پایتخت کتاب بهمن 17, 1402

      💙

  6. zahra دی 9, 1401

    خیلی خوب بود ممنونم.. انشاالله که به هدفم میرسم👩‍⚕️✌🏼❤️

    • پایتخت کتاب بهمن 17, 1402

      سلام پایتختی عزیز 💙 انشالله که میرسید

  7. استرپ کوکوس نومونیا دی 9, 1401

    عالی و کامل

    • پایتخت کتاب بهمن 17, 1402

      سلام پایتختی عزیز 💙 خوشحالیم از این بابت

  8. Ehsan heydari دی 9, 1401

    عالی و کامل🤝

    • پایتخت کتاب بهمن 17, 1402

      سلام پایتختی عزیز 💙 خیلی خوشحالیم از این بابت

  9. امید ایمانی دی 8, 1401

    انشاالله هرجا که هستید موفق باشید خیلی ممنونم

    • پایتخت کتاب بهمن 17, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 ممنون از شما

  10. مرضیه دی 8, 1401

    عالی بود مچکرم 🥰🌱

    • پایتخت کتاب بهمن 17, 1402

      💙

  11. ستاره مشرقی دی 8, 1401

    واقعا مطلب حقی بود

    • پایتخت کتاب بهمن 17, 1402

      سلام پایتختی عزیز 💙 خیلی خیلی خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بوده

آخرین مقالات پایتخت کتاب