شرکت در کلاس کنکور؛ آیا برای کنکور حتما باید کلاس بروم؟

09 دی 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 11 دقیقه
شرکت در کلاس کنکور؛ آیا برای کنکور حتما باید کلاس بروم؟

من بارها این جملات را شنیده‌ام؛ مدرسه ما در زمان کرونا مجازی برگزار شد و من چیز زیادی یاد نگرفتم آیا باید کلاس کنکور ثبت نام کنم؟ هر چقدر ریاضی می‌خوانم چیزی متوجه نمی‌شوم، اصلا از این درس نفرت دارم آیا باید کلاس کنکور شرکت کنم؟ یا حتی این جمله که پارسال برای همه درس‌ها کلاس رفتم اما نتیجه‌ای نگرفتم، قصد دارم امسال باز هم کلاس ثبت نام کنم!

اکثر داوطلبان کنکوری به کلاس کنکور به چشم یک معجزه نگاه می‌کنند و اینطور تصور می‌کنند که با ثبت نام در کلاس‌های مختلف می‌توانند همه تنبلی‌ها و کاستی‌هایشان را جبران کنند. در این مقاله قصد داریم بایدها و نبایدهای شرکت در کلاس کنکور را بررسی کنیم و به این پرسش پاسخ دهیم که اصلا آیا برای موفقیت در کنکور حتما باید کلاس بروید؟

آیا برای قبولی در کنکور حتما باید کلاس بروم؟

ببینید بچه‌ها در مورد شرکت در کلاس کنکور هیچ بایدی وجود ندارد، اینکه دوستتان در کلاسی ثبت نام کرده، یک رتبه برتر در مصاحبه خود از کلاس‌های موسسه خاصی تعریف کرده یا حتی شما از فلان درس متنفرید، دلایل خوبی برای شرکت در کلاس کنکور نیستند.

در واقع تعداد داوطلبانی که بدون شرکت در کلاس کنکور توانسته‌اند به اهدافشان برسند کم نیست.

تخفیف یهویی

البته به هیچ عنوان قصد ندارم بگویم شرکت در کلاس کنکور هیچ فایده‌ای ندارد یا اصلا به درد نمی‌خورد بلکه می‌خواهم فقط در صورت نیاز و آن هم با اطلاعات کامل در کلاسی ثبت نام کنید.

شاید این را صدبار شنیده باشید که برای موفق شدن تلاش خودتان در اولویت قرار دارد و بعد از آن بقیه عوامل در حکم ابزارهای کمکی هستند، در واقع شرکت در کلاس کنکور معجزه نمی‌کند! در ادامه بیشتر در این مورد صحبت می‌کنم.

از کی برای کنکور 1404 شروع کنیم؟ برای شروع دیر نیست؟

مقاله مرتبط: از کی برای کنکور 1404 شروع کنیم؟ برای شروع دیر نیست؟

یک نکته مهم قبل از شرکت در کلاس‌های کنکوری این است که داوطلب ابتدا باید یک دید صحیح، صادقانه و واقع‌گرایانه در مورد وضعیت خودش و هدف گذاری برای کنکور داشته باشد. کمتر داوطلبی به این مسئله توجه می‌کند؛ برای مثال داوطلبی می‌گوید من در درس ریاضی صفر صفرم و حتما باید کلاس شرکت کنم، سوال من این است که آیا تا به حال شخصا تلاشی جهت مطالعه این درس یا آشتی با آن کرده‌ای؟

چیزی که از شما می‌خواهم این است که قبل از اینکه تحت تاثیر تبلیغات یا جو دیگران قرار بگیرید و به سرعت برای همه درس‌ها کلاس ثبت نام کنید، چند ساعتی وقت بگذارید و سطح خودتان را در آن درس بررسی کنید. بعد از بررسی وضعیت‌تان شما جزء یکی از سه دسته زیر خواهید بود:

  • تا کنون تلاش خاصی برای رفع اشکالات خود نکرده‌اید: قبل از شرکت در کلاس فرصت کوتاهی به خودتان بدهید و از طریق کتاب درسی، جزوه معلم و درسنامه کتاب‌های کمک آموزشی یک حرکت خود جوش برای رفع مشکلتان بکنید.
  • بعد از مطالعه جزوه و درسنامه‌ها تازه متوجه نکاتی می‌شوید: حالا اگر زمان کافی در اختیار دارید همچنان به مسیرتان ادامه دهید و اگر تایم کافی ندارید می‌توانید برای برخی از مباحث دشوارتر کلاس شرکت کنید.
  • مدتی است که هر روز با آن درس سروکله می‌زنید اما متاسفانه هیچ نتیجه مثبتی نمی‌گیرید: در این صورت ضعف شما به حدی پایه‌ای است که هیچ چاره‌ای بجز شرکت در کلاس کنکور ندارید.

شرکت در کلاس کنکور آداب و اصولی دارد!

خب فرض می‌کنیم که شما صادقانه همه تلاشتان را برای برطرف کردن نقاط ضعفتان کردید اما متوجه شدید که به تنهایی از پس آن برنمی‌آیید و حتما لازم است در کلاس کنکور ثبت نام کنید. باز هم فرض می‌کنیم شما در کلاس بهترین استاد ثبت نام کرده‌اید آیا این موضوع موفقیت شما را تضمین می‌کند؟ قطعا خیر! چه خوشتان بیاید چه نه باز هم بخش بزرگی از کارها را باید خودتان انجام دهید.

این موضوع را فراموش نکنید که اگر می‌خواهید به بهترین نتیجه برسید، لازم است آداب شرکت در کلاس کنکور را بدانید و آن‌ها را رعایت کنید.

  • قبل از هر جلسه: یک پیش خوانی کوتاه داشته باشید در حدی که بدانید قرار است چه مباحثی در کلاس تدریس شوند.
  • سر کلاس: حضور فعال داشته باشید، تست‌ها را قبل از استادتان حل کنید و سوالاتتان را سر کلاس یا بعد از آن بپرسید.
  • بلافاصله بعد از کلاس: مطالب آن جلسه را مطالعه کنید، این کار را به جمعه یا آخر هفته موکول نکنید.
  • تست‌زنی و مرور: حتما هر جلسه برای مبحث مورد نظر تست بزنید و مرورهای منظم داشته باشید.

شرکت در کلاس کنکور به تنهایی معجزه نمی‌کند!

شرط می‌بندم که تعداد زیادی از داوطلبان با شنیدن جمله شرکت در کلاس کنکور به تنهایی معجزه نمی‌کند ناراحت می‌شوند. تازه حتی شرکت در کلاس کنکور و صرفا اکتفا کردن به مطالب کلاس هم معجزه زیادی نمی‌کند. چرا؟

داوطلبی را می‌شناسم که در کلاس یکی از بهترین اساتید درس زیست شرکت کرده بود اما کتاب درسی را کاملا رها کرده بود و فقط به مطالب تدریس شده در کلاس اکتفا می‌کرد، داوطلب دیگری جزوه معلم کلاس کنکور را عالی می‌خواند و آن را کاملا مسلط بود اما فقط تست‌های موجود در جزوه را حل می‌کرد و کتاب تست‌هایش را بی‌خیال شده بود. فکر می‌کنید این داوطلبان علی‌رقم زمان و انرژی زیادی که صرف می‌کردند چقدر نتیجه گرفتند؟ متاسفانه خیلی کمتر از حد انتظارشان!

شرایط یک کلاس کنکور ایده‌آل

با توجه به هزینه‌های قابل توجه کلاس‌های کنکور واقعا حیف است که زمان و پولتان را بدون تحقیق و فکر کردن هدر دهید و از آن مهم‌تر از تلاشتان نتیجه زیادی نگیرید. یک کلاس کنکور ایده‌آل باید شرایطی داشته باشد، در ادامه به مهم‌ترین موارد اشاره می‌کنیم:

  • تناسب با سطح علمی داوطلب: برای داوطلبی که تسلط خوبی روی مطالب دارد شرکت در کلاس‌های نکته و تست بسیار بهتر از کلاس‌های صفر تا صد است.
  • برنامه کلاس و طرح درس: دانستن طرح درس و برنامه کلی کلاس، به شما در چیدن یک برنامه بلندمدت شخصی کمک می‌کند.
  • رزومه استاد و موسسه کنکوری: قدرت بیان، سطح سواد، روش تدریس و رزومه استاد را حتما قبل ثبت نام در نظر بگیرید.
  • شرکت در جلسه معارفه رایگان: حتی اگر استاد مورد نظر شهرت بسیار خوبی هم دارد، از موسسه بخواهید یک جلسه معارفه رایگان برگزار کند تا متوجه شوید که اصلا می‌توانید با تدریس این استاد ارتباط برقرار کنید یا نه.
  • زمان بندی جلسات: اشکال برخی از کلاس‌های کنکوری این است که به اصطلاح مطالب را زیادی کش می‌دهند و همین باعث می‌شود داوطلب از ادامه دادن کلاس خودداری کند.

طبق برنامه کلاس جلو بروم یا آزمون؟

تطبیق دادن برنامه کلاس و آزمون چالش اکثر داوطلبان است و خبر مهم این است که هیچ وقت نمی‌توانید صد در صد برنامه کلاس و آزمون را با هم هماهنگ کنید! خب راه چاره چیست؟ ببینید شما باید این وسط یک نفر را قربانی کنید و توصیه می‌کنم که قربانی برنامه آزمونتان باشد.

قبول دارم که شما به هدف سنجش اطلاعاتتان در آزمون شرکت می‌کنید و طبیعتا اگر بودجه بندی را مطالعه نکنید شرکت در آزمون بی‌معنی خواهد بود اما یادتان باشد که معمولا در برنامه همه آزمون‌ها آیتم‌ها و زمان‌هایی برای جبران کردن وجود دارد و چه بسا بودجه بندی‌ها تا آخر سال بارها تکرار شوند.

یادتان باشد هر مطلبی فقط یک بار در کلاس کنکور تدریس می‌شود و اگر بعد از تدریس معلم و طبق آن مطالعه نکنید، عملا با شرکت در کلاس کنکور فقط زمان و پولتان را هدر داده‌اید!

کلاس کنکور آنلاین شرکت کنم یا حضوری؟

کلاس کنکور آنلاین شرکت کنم یا حضوری؟
شرکت در کلاس کنکور مزایا و معایبی دارد و برای همه مناسب نیست.

با شروع همه گیری کرونا بازار شرکت در کلاس‌های آنلاین حسابی داغ شد و بعد از گذشتن چند سال خوشبختانه مزایا و معایب شرکت در کلاس‌های آنلاین مشخص شد. در واقع به طور قطع نمی‌توانم بگویم شرکت در کلاس حضوری بهتر است یا آنلاین، تنها می‌توانم این دو را با هم مقایسه کنم و در نهایت شما باید تصمیم بگیرید که طبق شرایط خودتان، شرکت در کدام کلاس به نفعتان خواهد بود.

کلاس کنکور آنلاین و حضوری را می‌توان از نظر صرفه جویی در زمان، دسترسی به امکانات و میزان برقراری ارتباط با استاد با هم مقایسه کرد.

مقایسه کلاس کنکور حضوری و آنلاین

  • با شرکت در کلاس حضوری طبیعتا شما باید زمانی را برای رفت و آمد صرف کنید و احتمالا به استراحت بیشتری بعد از کلاس احتیاج خواهید داشت؛ این موضوع به خصوص برای داوطلبانی که در شهرهای بزرگ و شلوغ ساکن هستند اهمیت زیادی دارد.
  • شاید تا چند سال پیش شرکت در کلاس‌های یک استاد معروف پایتخت، برای داوطلبان نقاط دور افتاده یک آرزو بود اما خوشبختانه با آنلاین شدن برخی از کلاس‌ها، امکانات آموزشی به صورت عادلانه‌تری در سراسر کشور توزیع می‌شود و دسترسی داوطلبان بسیار راحت‌تر شده است.
  • شرکت در کلاس آنلاین معایب خاص خودش را دارد؛ کندی اینترنت متاسفانه باعث می‌شود که نتوانید در برخی از کلاس‌های آنلاین شرکت کنید یا برای دانلود کردن فایل کلاس باید زمان زیادی صرف کنید. به علاوه یادتان باشد که آن رابطه واقعی دانش‌آموزی و استادی در کلاس‌های آنلاین هرگز به پای کلاس‌های حضوری نمی‌رسد.

شاید ضرب المثل مرغ همسایه غاز است را شنیده باشید؛ این چه ربطی به موضوع ما دارد؟ برخی از دانش‌آموزان از ایامی که در مدرسه سپری می‌کنند به درستی استفاده نمی‌کنند و همیشه در ذهنشان معلم‌های کلاس‌های کنکوری بسیار بهتر از معلم‌های مدرسه هستند. در حالی که در بسیاری از موارد این تفکر غلط است.

پس به دانش‌آموزان توصیه می‌کنم که تا حد امکان از شرکت در کلاس‌های اضافی خودداری کنند و ابتدا سعی کنند از امکانات موجود؛ یعنی همان کلاس‌ها و اساتید مدرسه بهترین استفاده را بکنند.

هم دانش‌آموزان و هم داوطلبان فارغ التحصیل می‌توانند در کلاس‌های کنکوری شرکت کنند؛ اما نظر شخصی من این است که این کلاس‌ها بیشتر به درد داوطلبان پشت کنکوری می‌خورند.

بهترین جایگزین کلاس کنکور چیست؟

ممکن است بگویید من زمان یا هزینه شرکت در کلاس‌های کنکور را ندارم یا به هر دلیلی نمی‌خواهم در کلاس ثبت نام کنم، آیا در این صورت باز هم امکان موفقیت من وجود دارد یا برای موفقیت در کنکور حتما باید کلاس بروم؟

همان طور که شرکت در کلاس کنکور به طور قطع موفقیت کسی را تضمین نمی‌کند، شرکت نکردن در کلاس کنکور هم باعث شکست کسی در کنکور نمی‌شود. در واقع در این شرایط یک جایگزین بسیار مناسب وجود دارد و آن هم مطالعه کتاب‌های کنکوری استاندارد و مناسب است.

اگر بتوانید یک منبع استاندارد که دقیقا مناسب سطح شما باشد تهیه کنید و برای مطالعه آن زمان کافی بگذارید، گویی در کلاسی شرکت کرده‌اید که یک استاد با حوصله بارها و بارها مطالب را برای شما توضیح می‌دهد و هیچ عجله‌ای هم ندارد!

فروشگاه اینترنتی پایتخت کتاب (بانک کتاب پایتخت) بهترین راهنمای خرید کتاب کمک درسی برای داوطلبان است. برای تهیه بهترین کتاب‌های کنکوری می‌توانید به این وب سایت مراجعه کنید.

سخن آخر

برای موفق شدن در هر کاری (از جمله قبولی در کنکور) شما باید ابزار و امکانات مورد نیازتان را در اختیار داشته‌باشید اما یادتان باشد که در نهایت مهم‌ترین عامل موفقیت تلاش شخص خودتان است. در این مقاله در مورد بایدها و نبایدهای شرکت در کلاس کنکور صحبت کردیم و به این پرسش پاسخ دادیم که آیا برای موفقیت در کنکور حتما باید کلاس بروم؟

به این نتیجه رسیدیم که داوطلب باید ابتدا خودش سعی کند با امکاناتی که دارد (کتاب و مدرسه) اشکالاتش را برطرف کند و اگر نشد قدم بعدی شرکت در کلاس کنکور است. همچنین در مورد آداب شرکت در کلاس کنکور، شرایط یک کلاس مناسب و ایده‌آل و مقایسه کلاس‌های آنلاین و حضوری صحبت کردیم.

چند پرسش متداول

اصول مهم شرکت در کلاس کنکور چیست؟

اصول مهم شرکت در کلاس کنکور چیست؟ پیش‌خوانی قبل از کلاس، حضور فعال در کلاس، مطالعه و تست‌زنی بعد از کلاس و مرور منظم مطالب.

شرایط یک کلاس کنکور ایده‌آل چیست؟

تناسب با سطح علمی داوطلب، برنامه و طرح درس استاندارد، جلسه معارفه رایگان، رزومه خوب استاد و موسسه و زمان‌بندی مناسب و منطقی جلسات.

شرکت در کلاس حضوری بهتر است یا کلاس آنلاین؟

شرکت در کلاس آنلاین در زمان صرفه‌جویی می‌کند، امکان دسترسی به همه اساتید از هر نقطه‌ای از کشور هست اما ارتباط حقیقی دانش‌آموز و استاد کمتر شکل می‌گیرد.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. chriistine فروردین 3, 1402

    It is suitable 🙂

    • پایتخت کتاب دی 9, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خیلی خوشحالیم که براتون مفید بوده

  2. محبوبه فروردین 3, 1402

    به نظر من اصلا کلاس اگه آنلاین نباشه کلاسای کنکور تعطیل میشن

    • پایتخت کتاب دی 9, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 با توجه به پیشرفت کلاس ها کلا آموزش کشور داره به سمت آموزش آنلاین میره

آخرین مقالات پایتخت کتاب