ترمیم معدل 1403؛ تاریخ ثبت نام ترمیم معدل

08 اسفند 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 13 دقیقه
ترمیم معدل 1403؛ تاریخ ثبت نام ترمیم معدل

تا دو سال پیش آزمون کنکور به تنهایی سرنوشت داوطلبان را تعیین می‌کرد اما از کنکور 1402 به بعد معدل و نمرات امتحان نهایی هم به دغدغه‌های کنکوری‌های مظلوم اضافه شد! اصلا کاری نداریم که تاثیر سوابق تحصیلی به نفع داوطلبان تمام می‌شود یا به ضرر آن‌ها، بلکه در این محتوا قصد داریم به چند سوال پرتکرار در مورد ترمیم معدل 1403 پاسخ دهیم.

سوالاتی همچون حتما باید در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنیم؟ بچه‌های نظام قدیم هم باید ترمیم معدل کنند؟ امسال چند بار می‌‌توان ترمیم انجام داد؟ ثبت نام ترمیم معدل 1403 چه زمانی است؟ آیا نمرات درس‌های سلامت و بهداشت و علوم اجتماعی هم مهم است؟

حتما باید ترمیم معدل کنیم؟

ترمیم معدل اصلا اجباری نیست یعنی اگر فکر می‌کنید به هر دلیلی نمی‌توانید در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنید، مجبور به انجام این کار نیستید! اما منطق و عقل سلیم حکم می‌کند اگر نمرات خوبی ندارید ترمیم معدل را شرکت کنید؛ چون:

امسال تاثیر سوابق تحصیلی 50 درصد است و این یعنی تاثیر کنکور و معدل به یک اندازه است.

تخفیف یهویی

بگذارید یک مثال بزنم، سال گذشته یکی از دانش‌آموزانم معدل خوبی نداشت و به بهانه اینکه می‌خواهم زمانم را برای کنکور بگذارم، در امتحانات ترمیم معدل شرکت نکرد. در نهایت با وجود درصدهای خوب، به رتبه دلخواهش نرسید. به علت اهمیت ترمیم معدل، توصیه می‌کنم ادامه محتوا را به دقت مطالعه کنید.

چه کسانی مجاز به ترمیم معدل کنکور 1403 هستند؟

اولین سوالی که بچه‌ها در مورد ترمیم معدل می‌پرسند این است که آیا من مجاز به شرکت در امتحانات ترمیم معدل هستم؟ البته اکثرا برای داوطلبان نظام قدیم یا تغییر رشته‌ای این سوال پیش می‌آید. داوطلبان زیر می‌توانند در امتحانات ترمیم نمره شرکت کنند:

  • داوطلبان دارای دیپلم نظری نظام جدید  یا 3-3-6
  • داوطلبان دارای دیپلم فنی حرفه‌ای و کاردانش نظام جدید
  • فارغ التحصیلان دوره متوسطه سالی واحدی ترمی واحدی سال 84 به بعد
  • فارغ التحصیلان دوره متوسطه شاخه‌های نظری قبل از 84
  • فارغ التحصیلان نظام قدیم کاردانش و فنی حرفه‌ای
  • طلاب حوزه‌های علمیه که دارای سطح یک حوزه هستند.
  • متقاضیان شرکت در گروه آزمایشی غیر مرتبط با دیپلم خود
  • تمامی داوطلبان دارای سابقه کامل یا ناقص

نظام قدیمی‌ها هم باید ترمیم معدل کنند؟

برای پاسخ به این سوال باید داوطلبان نظام قدیم را به دو دسته تقسیم کنیم، دسته اول نظام قدیمی‌هایی که دیپلم‌شان برای بعد از سال 84 است و داوطلبانی که دیپلمه‌های قبل از سال 84 هستند. داوطلبان نظام قدیمی که دیپلم خود را بعد از سال 84 دریافت کرده‌اند، تاثیر سوابق تحصیلی برای آن‌ها مشابه با بچه‌های نظام جدید است و در صورتی که بخواهند نمراتشان را ارتقا دهند، می‌توانند در امتحانات ترمیم نمره شرکت کنند.

وضعیت داوطلبان نظام قدیمی که قبل از سال 84 دیپلم گرفته‌اند متفاوت است؛ چون این داوطلبان حتما باید برای ایجاد سوابق تحصیلی اقدام کنند و یک بار تمام دروس نهایی پایه دوازدهم را امتحان دهند، در غیر این صورت 50 درصد سوابق تحصیلی را از دست می‌دهند.

ترمیم معدل برای تغییر رشته‌ای‌ها

اوضاع تغییر رشته‌ای‌ها هم تقریبا مشابه داوطلبان نظام قدیمی است که قبل از سال 84 دیپلم گرفته‌اند، یعنی این داوطلبان هم برای دریافت سهم سوابق تحصیلی باید دروس تخصصی رشته مورد نظرشان را حتما امتحان دهند. بگذارید دقیق‌تر توضیح دهم؛ فرض کنید داوطلبی دیپلم انسانی دارد و می‌خواهد در کنکور تجربی 1403 شرکت کند، این داوطلب فقط سهم سوابق تحصیلی مربوط به دروس عمومی را دارد و اگر دروس تخصصی رشته تجربی را امتحان ندهند، سهم سوابق تحصیلی دروس تخصصی برای او صفر خواهد بود.

اگر داوطلبی دیپلم قبل از سال 84 را داشته باشد و برای ایجاد سوابق تحصیلی اقدام نکند، سهم سوابق تحصیلی او برای تمام دروس عمومی و تخصصی صفر است.

امسال چند بار امکان ترمیم معدل داریم؟

امسال چند بار امکان ترمیم معدل داریم؟
سازمان سنجش تعداد دفعات ترمیم معدل 1403 را افزایش داده است.

تا همین چند روز پیش صحبت از این بود که داوطلبان فقط یک مرتبه امکان ترمیم معدل دارند؛ یعنی اگر شما سال‌های گذشته در امتحانات ترمیم معدل شرکت کرده‌اید، امسال مجاز به شرکت در این امتحانات نیستید. از آنجایی که این موضوع به ضرر تعداد زیادی از داوطلبان تمام می‌شود و سوابق تحصیلی 50 درصد نتیجه کنکور داوطلبان است،  خوشبختانه سازمان سنجش تعداد دفعات ترمیم معدل را افزایش داده است.

به گفته بانکی‌پور نماینده مجلس و عضو شورای انقلاب فرهنگی، با وزیر آموزش و پرورش صحبت شده و به زودی فرصت مجدد ترمیم معدل اعلام رسمی خواهد شد.

کدام درس‌ها را باید امتحان دهیم؟

یکی دیگر از سوالاتی که داوطلبان بارها از ما پرسیده‌اند این است که آیا نظام قدیمی‌ها هم باید در امتحان دروسی همچون سلامت و بهداشت هم شرکت کنند؟ برای اینکه یک بار برای همیشه این قضیه را روشن کنیم، توجه شما را به جدول زیر جلب می‌کنیم:

اگر داوطلب..این دروس را امتحان بده
نظام قدیم قبل از سال 84 هستیتمام دروس رشته مورد نظرت را امتحان بده (ایجاد سوابق تحصیلی) نیازی به شرکت در امتحان سلامت و بهداشت یا علوم اجتماعی نیست.
نظام قدیم بعد از سال 84 هستیدروسی که نمره خوبی نداری را امتحان بده (نیازی نیست در امتحانات سلامت و بهداشت و علوم اجتماعی شرکت کنی)
نظام جدید هستیدروسی که نمره خوبی نداری را امتحان بده (نمره سلامت و بهداشت و علوم اجتماعی هم برای شما اهمیت دارد.)
تغییر رشته‌ای هستیدروس تخصصی رشته مورد نظرت را امتحان بده (ایجاد سوابق تحصیلی)

ثبت نام ترمیم معدل 1403 چه زمانی است؟

داوطلبان علاقه‌مند به شرکت در امتحانات ترمیم معدل1403، به وب سایت my.medu.ir مراجعه کنند و به صورت غیرحضوری در امتحانات ترمیم معدل ثبت نام کنند.

زمان دقیق تر بزودی اعلام خواهد شد. تا این لحظه طبق اعلام بیشتر دانش آموزان پنل ترمیم معدل باز نشده است.

برای ثبت نام در آزمون ترمیم معدل ۱۴۰۳ به مدارک زیر احتیاج دارید:

  • کپی گواهی موقت
  • یک قطعه عکس
  • کپی از صفحه اول شناسنامه
  • کپی کارنامه فارغ التحصیلی
  • تاییده تحصیلی
  • رسید واریز هزینه به شماره حساب مجاز دولتی

آیا نمرات ترمیم معدل در کارنامه ثبت می‌شوند؟

یکی از تفکرات اشتباه داوطلبان این است که تصور می‌کنند معدل کل یا معدل دیپلم در کنکور تاثیر دارد؛ در حالی که نمرات هر درس به صورت جداگانه اهمیت دارند. یعنی مثلا برای درس زیست شما یک تراز کنکور دارید و یک تراز مربوط به نمره امتحان نهایی این درس. نحوه محاسبه تراز هم موضوع پیچیده‌ای است و نیازی نیست شما ذهنتان را درگیر آن کنید.

نمرات ترمیم معدل در کارنامه شما ثبت نمی‌شوند و تاثیری روی معدل شما ندارند و این نمرات تنها در نتیجه کنکورتان تاثیر خواهند داشت.

ترمیم معدل برای دیپلمه‌های غیر مرتبط

قبل از اینکه به سوالات پرتکرار شما عزیزان پیرامون ترمیم معدل پاسخ دهیم، بیایید وضعیت ترمیم معدل دیپلمه‌های غیر مرتبط یا تغییر رشته‌ای‌ها را بررسی کنیم.

من دیپلم تجربی دارم و می‌خواهم امسال در کنکور رشته انسانی شرکت کنم، سوابق تحصیلی برای من به چه صورت اعمال می‌شود؟ آیا باید در امتحان ترمیم معدل دروس رشته انسانی شرکت کنم؟ ابتدا این موضوع را برای داوطلبان نظام جدید بررسی می‌کنیم، در انتهای مقاله در مورد ترمیم معدل نظام قدیمی‌ها به صورت جداگانه صحبت کرده‌ایم.

دیپلمه‌های غیر مرتبط برای دریافت سهم کامل سوابق تحصیلی باید در امتحانات برخی دروس تخصصی رشته موردنظرشان شرکت کنند، در غیر این صورت سهم نمره آن درس خاص برای آن‌ها صفر در نظر گرفته می‌شود.

می‌خوام ازدروسی که باید امتحان بدیدروسی که میتونی جایگزین کنی
رشته ریاضی برم تجربیزیست شناسینمرات حسابان و هندسه جایگزین ریاضی رشته تجربی
رشته انسانی برم تجربیزیست، شیمی، فیزیک و ریاضینمره جامعه شناسی به جای نمره هویت اجتماعی
رشته فنی برم تجربیتمام دروس تخصصیاگر عمومی‌ها رو داری نیاز نیست امتحان اونها رو بدی
رشته تجربی برم ریاضیحسابان، هندسه و ریاضیات گسستهنیاز نیست فیزیک رو امتحان بدی
رشته انسانی برم ریاضیحسابان، هندسه، گسسته، فیزیک و شیمینمره جامعه شناسی به جای نمره هویت اجتماعی
رشته فنی برم ریاضیتمام دروس تخصصیاگر عمومی‌ها رو داری نیاز نیست امتحان اونها رو بدی
رشته ریاضی برم انسانیتاریخ، جغرافیا، علوم و فنون، عربی تخصصی، جامعه شناسی و فلسفهاز حسابان و گسسته‌تون نمره ریاضی انسانی استخراج میشه
رشته تجربی برم انسانیتاریخ، جغرافیا، علوم و فنون، عربی تخصصی، جامعه شناسی و فلسفه 
رشته فنی برم انسانیتمام دروس تخصصیاگر عمومی‌ها رو داری نیاز نیست امتحان اونها رو بدی

ترمیم معدل نظام قدیمی‌ها

ترمیم معدل نظام قدیمی‌ها
ترمیم معدل دانش‌آموزان نظام قدیم یکی از چالش‌های این داوطلبان برای ورود به رشته دانشگاهی دلخواهشان است.

از آنجایی که تعدادی از شرکت کنندگان کنکور داوطلبان نظام قدیم هستند و ترمیم معدل برای این عزیزان تفاوت‌های جزئی با داوطلبان نظام قدیم دارد، تصمیم گرفتیم فرآیند ترمیم معدل این داوطلبان را به صورت جداگانه بررسی کنیم:

  • داوطلبانی که دیپلمشان برای قبل از سال 84 است باید در امتحانات کتبی نهایی پایه دوازدهم نظام جدید رشته مورد نظرشان شرکت کرده و ایجاد سوابق تحصیلی کنند.
  •   برای داوطلبانی که بعد از سال 84 دیپلم گرفته‌اند هیچ اجباری برای شرکت در امتحانات ترمیم معدل وجود ندارد و این داوطلبان در صورت تمایل می‌توانند در امتحانات دروسی که نمره مطلوبی از آن کسب نکرده‌اند شرکت کنند.
  •  برای داوطلبانی که امتحانات دوره پیش‌دانشگاهی آن‌ها نهایی نبوده است، فقط نمرات امتحانات نهایی سوم دبیرستان اهمیت دارد.
  • داوطلبان نظام قدیم نیازی به شرکت در امتحانات هویت و سلامت ندارند اما می‌توانند در صورت تمایل در امتحان نهایی زمین‌شناسی پایه یازدهم شرکت کنند.

با چه معدلی چه رشته‌ای قبولم؟

در انتها ممکن است هنوز هم نتوانید برای شرکت در امتحانات ترمیم معدل تصمیم بگیرید و با خودتان فکر کنید که با توجه به هدفم نمرات کدام دروس را باید ترمیم کنم و چه معدلی باید داشته باشم.

به همین دلیل در انتهای محتوا در قالب سه جدول جداگانه حدود معدل را برای قبولی در رشته‌های دانشگاهی مختلف سه گروه آزمایشی تجربی، ریاضی و انسانی بررسی کرده‌ایم.

  • برای بچه‌های تجربی
اسم رشتهحدود معدل
پزشکی، دندان، دارو و فیزیوتراپی دانشگاه‌های تهران19/5
پزشکی تعهدی دانشگاه‌های تهران18/5 به بالا
پزشکی، دندان، دارو و فیزیوتراپی دانشگاه‌های تهران (شهریه پرداز)19 به بالا
پزشکی، دندان، دارو و فیزیوتراپی سایر استان‌ها18/7 به بالا
پزشکی، دندان، دارو و فیزیوتراپی تعهدی سایر استان‌ها17/5 به بالا
پزشکی، دندان، دارو و فیزیوتراپی سایر استان‌ها (شهریه پرداز)18/5 به بالا
بینایی سنجی، شنوایی سنجی، کاردرمانی، گفتار درمانی و تغذیه دانشگاه‌های تهران18 به بالا
بینایی سنجی، شنوایی سنجی، کاردرمانی، گفتار درمانی و تغذیه سایر استان‌ها18/7 به بالا
بینایی سنجی، شنوایی سنجی، کاردرمانی، گفتار درمانی و تغذیه سایر استان‌ها(شهریه پرداز)16/8 به بالا
پرستاری، رادیولوژی، علوم آزمایشگاهی، اتاق عمل و هوشبری دانشگاه‌های تهران18 به بالا
پرستاری، رادیولوژی، علوم آزمایشگاهی، اتاق عمل و هوشبری دانشگاه‌های تهران (شهریه پرداز)17/5 به بالا
پرستاری، رادیولوژی، علوم آزمایشگاهی، اتاق عمل و هوشبری سایر استان‌ها16/8 به بالا
پرستاری، رادیولوژی، علوم آزمایشگاهی، اتاق عمل و هوشبری سایر استان‌ها (شهریه پرداز)16 به بالا
  • برای بچه‌های ریاضی
اسم رشتهحدود معدل
مهندسی کامپیوتر تهران19/5 به بالا
مهندسی کامپیوتر سایر استان‌ها18/5 به بالا
مهندسی معماری و عمران تهران19 به بالا
مهندسی معماری و عمران سایر استان‌ها18 به بالا
مهندسی هوافضا و مکانیک تهران19/5 به بالا
مهندسی هوافضا و مکانیک سایر استان‌ها18 به بالا
مهندسی برق تهران19 به بالا
مهندسی برق تهران سایر استان‌ها17 به بالا
مهندسی صنایع و مهندسی پزشکی تهران19 به بالا
مهندسی صنایع و مهندسی پزشکی سایر استان‌ها18 به بالا
مهندسی پلیمر و شیمی تهران19 به بالا
مهندسی پلیمر و شیمی سایر استان‌ها17 به بالا
  • برای بچه‌های انسانی
اسم رشتهحدود معدل
حقوق و روانشناسی تهران19/5
حقوق و روانشناسی سایر استان‌ها18/5 به بالا
مدیریت و حسابداری تهران19 به بالا
مدیریت و حسابداری سایر استان‌ها18 به بالا
اقتصاد تهران19 به بالا
اقتصاد سایر استان‌ها18 به بالا
علوم تربیتی و مشاوره تهران19 به بالا
علوم تربیتی و مشاوره سایر استان‌ها18 به بالا
علوم سیاسی و جامعه شناسی تهران18/5 به بالا
علوم سیاسی و جامعه شناسی سایر استان‌ها17 به بالا
ادبیات و زبان شناسی تهران18/5 به بالا
ادبیات و زبان شناسی سایر استان‌ها16 به بالا

سخن آخر

اگرچه امتحانات ترمیم معدل از سال‌ها قبل برگزار می‌شدند اما با این حال هنوز هم سوالات زیادی پیرامون این امتحانات مهم و سرنوشت‌ساز در ذهن داوطلبان وجود دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم یک محتوای اختصاصی برای این موضوع بنویسیم.

ابتدا در مورد اهمیت معدل صحبت کردیم و گفتیم ترمیم معدل از نان شب هم واجب‌تر است، در ادامه به 20 سوال پرتکرار داوطلبان در مورد این امتحانات پاسخ دادیم، در مورد ترمیم معدل نظام قدیمی‌ها به صورت جداگانه نکاتی ارائه دادیم و در نهایت حدود معدل لازم برای قبولی در رشته‌های دانشگاهی سه گروه آزمایشی تجربی، ریاضی و انسانی را در قالب سه جدول ارائه کردیم.

اگر هنوز هم سوالی در مورد ترمیم معدل1403 در ذهن دارید، می‌توانید آن را در دیدگاه این محتوا با ما مطرح کنید.

چند سوال متداول

ترمیم معدل برای تغییر رشته‌ای‌ها به چه صورت است؟

داوطلبانی که می‌خواهند در کنکور غیر مرتبط با دیپلمشان شرکت کنند، برای دریافت سهم سوابق تحصیلی باید در امتحانات دروس تخصصی رشته مورد نظرشان شرکت کنند.

امسال چند بار امکان ترمیم معدل داریم؟

خبر خوب اینکه مجلس تصمیم گرفته به داوطلبانی که قبلا ترمیم معدل کرده‌اند، فرصت مجدد ترمیم نمراتشان را بدهد.

آیا دیپلمه‌های قبل از سال 84 باید در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنند؟

دیپلمه‌های قبل از سال 84 برای دریافت سهم سوابق تحصیلی باید برای ایجاد سوابق تحصیلی اقدام کنند.

آیا نمرات ترمیم معدل در کارنامه ثبت می‌شوند؟

نمرات ترمیم معدل در کارنامه ثبت نمی‌شوند و روی معدل تاثیری ندارند، این نمرات فقط برای کنکور سراسری کاربرد دارند.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه

نظر خود را ثبت کنید

نظرات ثبت شده

  1. بنیامین اسفند 29, 1402

    سلام ببخشید ترمیم معدل شروع شده

    • پایتخت کتاب اسفند 29, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 فعلا خیر متاسفانه

  2. رسول پرچمی اسفند 28, 1402

    سلام آیا کسانی که یک درس افتاده دارند ودی نتونستند پاس کنند می تونند ترمیم بزنند؟؟

    • پایتخت کتاب اسفند 29, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 گفتن که بله میشه

  3. Pari اسفند 28, 1402

    سلام طبق بخشنامه میشه با دیپلم ناقص ترمیم کرد؟؟

    • پایتخت کتاب اسفند 29, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 بله میشه ولی بخشنامه ش هنوز نیومده

  4. دنیا سلطانی اسفند 28, 1402

    سلام من فارغ التحصیل ۱۴۰۲ یه درسم پاش نشده میتونم ترمیم شرکت کنم ؟؟
    توروخدا جواب بدید

    • پایتخت کتاب اسفند 29, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 بله میتونید

  5. دنیا سلطانی اسفند 28, 1402

    سلام توروخدا جواب بدید
    من یه درسم پاش نشده فارغ التحصیل ۱۴۰۲ میتونم ترمیم شرکت کنم؟😭

    • پایتخت کتاب اسفند 29, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 بله میتونید طبق اخبار اعلام شده

آخرین مقالات پایتخت کتاب