غیبت در کنکور؛ اگر سر جلسه کنکور نریم چی میشه؟

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 4 دقیقه
غیبت در کنکور؛ اگر سر جلسه کنکور نریم چی میشه؟

شرکت در کنکور سراسری و موفقیت در آن، دغدغه بسیاری از دانش‌آموزان است. بسیاری از داوطلبان کنکور برای این‌که به این موفقیت دست پیدا کنند، از سال‌های قبل، برنامه‌ریزی دقیقی برای آن انجام می‌دهند. اما گاهی اوقات شرایط غیرمنتظره‌ای پیش می‌آید که افراد نمی‌تواند در جلسه کنکور حاضر شوند. آن‌ها نگران هستند که غیبت‌‌شان در کنکور با محرومیت‌هایی همراه باشد.

به‌دلیل اهمیت این موضوع، در این مقاله قصد داریم در مورد غیبت در کنکور صحبت کنیم و به سوالاتی که در این زمینه وجود دارد، پاسخ دهیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

قوانین و مقررات غیبت در کنکور

داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون سراسری را دارند، لازم است به جنبه‌های مختلف آن توجه داشته‌باشند. آن‌ها علاوه‌بر این‌که باید به مطالعه دروس کنکور بپردازند و بتوانند به‌خوبی به سوالات تستی پاسخ دهند، باید از دیگر ضوابط کنکور مثل وسایل مجاز و غیرمجاز کنکور، قوانین مربوط به پوشش و غیبت در کنکور اطلاعات کافی داشته‌باشند، تا دچار مشکل نشوند.

یکی از مسائلی که باعث نگرانی بسیاری از داوطلبان شده است، مسئله غیبت‌کردن در آزمون سراسری است. آن‌ها نمی‌دانند که اگر به هر دلیلی در جلسه کنکور غیبت کردند، با چه عواقبی روبه‌رو می‌شوند. برای همین لازم است که در این مورد به‌طور مفصل صحبت شود تا داوطلبان آسوده‌خاطر باشند.

تخفیف یهویی

 اگر سر جلسه کنکور نریم، می‌توانیم سال بعد در کنکور شرکت کنیم؟

باتوجه به قوانین سازمان سنجش، داوطلبانی که به هر دلیل نتوانند در جلسه کنکور سراسری حاضر شوند، این فرصت را دارند که در سال‌های بعد دوباره در کنکور ثبت‌نام و شرکت کنند.

با توجه به این قانون، جای هیچ‌گونه نگرانی بایت غیبت در کنکور وجود ندارد و اگر داوطلب نتوانست در جلسه کنکور حاضر شود، بدون قید و شرط می‌تواند سال آینده در کنکور شرکت کند.

آیا نرفتن سر جلسه کنکور باعث محروم شدن از کنکور سال بعد میشه؟

آیا نرفتن سر جلسه کنکور باعث محروم شدن از کنکور سال بعد میشه؟
غیبت در کنکور باعث محرومیت داوطلب از شرکت در کنکور سال بعد نمی‌شود.

برای این‌که به این سوال پاسخ دهیم، بهتر است قوانین و مقررات محرومیت از کنکور را با هم بررسی کنیم.

  • افرادی که هم‌اکنون به‌عنوان دانشجوی روزانه در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مشغول تحصیل هستند، حق شرکت در آزمون سراسری را ندارد.
  • افرادی که فارغ‌التحصیل رشته‌های پزشکی و رشته‌های مورد نیاز وزارت بهداشت هستند و مشمول طرح نیروی انسانی قرار گرفته‌اند، نمی‌توانند در کنکور سراسری شرکت کنند. این رشته‌ها عبارتند از: دندانپزشکی، پزشکی، پرستاری، داروسازی، هوش‌بری، اتاق عمل، علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی و فوریت‌های پزشکی.
  • آقایانی که از مقاطع کاردانی و کارشناسی فارغ‌التحصیل شده‌اند و هم‌اکنون مشمول قانون نظام وظیفه هستند، نمی‌توانند در کنکور سراسری شرکت کنند. آن‌ها فقط اجازه شرکت در کنکور کارشناسی ناپیوسته و کنکور کارشناسی ارشد را دارند.
  • افرادی که در فاصله کنکور تا اعلام نتایج، مشمول قانون نظام وظیفه می‌شوند، در صورت قبولی نمی‌توانند در دانشگاه ثبت‌نام کنند، مگر این‌که در زمان تعیین‌شده، دفترچه اعزام به خدمت خود را تکمیل و ارسال کرده باشند.

همان‌طور که متوجه شدید، هیچ‌کدام از محرومیت‌های فوق، شامل غیبت در جلسه کنکور نمی‌شود و داوطلبان نباید از این بابت نگران باشند.

چگونه رشته دانشگاهی مورد علاقه خود را پیدا کنیم؟ مهم‌ترین معیارها

مقاله مرتبط: چگونه رشته دانشگاهی مورد علاقه خود را پیدا کنیم؟ مهم‌ترین معیارها

سخن پایانی

در این مقاله در مورد غیبت در کنکور و عواقبی که ممکن است برای داوطلبان داشته باشد، صحبت کردیم. طبق قوانین سازمان سنجش، افرادی که به هر دلبلی نتوانند در جلسه کنکور حاضر شوند، با هیچ‌گونه محرومیت مواجه نخواهند شد و سال بعد این فرصت را دارند تا دوباره در کنکور شرکت کنند.

سوالات پرتکرار

۱- نرفتن در جلسه کنکور چه عواقب دارد؟

غیبت در جلسه کنکور، هیچ عواقبی برای فرد نخواهد داشت.

۲- اگر نتوانیم در جلسه کنکور حاضر شویم، آیا از کنکور سال بعد محروم می‌شویم؟

خیر. افرادی که در جلسه کنند غیبت کنند، امکان شرکت در کنکور سال آینده را دارند.

۳- آیا محدودیتی برای غیبت در جلسه کنکور وجود ندارد؟

خیر. تاکنون هیچ محدودیتی در این زمینه وجود نداشته است.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. مسعود اسفند 4, 1402

    سلام
    من برای ارشد دوتا کد رشته محل ثبت نام کردم که آزمون اولی صبح و دومی بعد از،ظهر هستش،آزمون اول رو غیبت کنم از آزمون دومم محروم نمیشم؟

    • پایتخت کتاب اسفند 4, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 متاسفانه برای ارشد رو اطلاعی نداریم

  2. عرفان شهریور 3, 1402

    سلام وقت بخیر
    کنکور ثبت نام کردم اما سرجلسه نرفتم غیبت خوردم الان میخوام انتخاب رشته کنم با ازمون (دانشگاه پیام نور) میگه کد علاقه مندی خریداری کنین وارد کنین .خریداری کردیم ۲ بار ولی قسمتی باز نمیشه ک وارد کنیم.خواستم ببینم دلیل چیه؟از طریق سوابق تحصیلی میخوایم انتخاب رشته کنیم ک خطا میده میگه چون کنکور ثبت نام کردین از طریق انتخاب رشته با ازمون اقدام کنین ک باز نمیشه

    • پایتخت کتاب شهریور 5, 1402

      در این مورد بهتر است با واحد مربوطه یا دفتر پذیرش دانشگاه پیام نور یا یک مشاور تحصیلی تماس بگیرید تا بتوانید مشکل خودتان را توضیح دهید و راهنمایی لازم را دریافت کنید. آنها می‌توانند بهترین راه حل را برای شما پیشنهاد دهند و به مشکلاتی که با خرید کد علاقه‌مندی مواجه هستید راهنمایی کنند.

  3. پوریا مرداد 29, 1402

    بسیار ممنون بابت مطلب کاربردی و مهمی که قرار دادید

  4. محمدی تیر 14, 1402

    سلام من کنکور دی ۱۴۰۱ رو شرکت کردم و اولین کنکورم بود اما مشکلی برام پیش اومده و تصمیم دارم که کنکور فردا رو نرم
    میخواستم بدونم محرومیتی ایجاد میکنه؟

    • پایتخت کتاب تیر 14, 1402

      سلام
      تا اونجایی که ما اطلاع داریم هیچ مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.

  5. محمدی تیر 14, 1402

    سلام من کنکور دی ۱۴۰۱ رو شرکت کردم و اولین کنکورم بود حالا مشکلی برام پیش اومده که کنکور فردا رو تصمیم دارم که نرم
    میخواستم بدونم محرومیتی ایجاد میکنه؟

  6. سینا درفشی فر آذر 28, 1401

    سلام من برای کنکور دی ماه ثبت نام کردم ولی پشیمون شدم میخوام توی تیر شرکت کنم مشکلی که پیش نمیاد.؟

    • پایتخت کتاب آذر 28, 1401

      سلام
      خیر مشکلی پیش نخواهد آمد

آخرین مقالات پایتخت کتاب