مدیریت زمان در کنکور؛ 11 تکنیک طلایی که باید بدانید!

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 9 دقیقه
مدیریت زمان در کنکور؛ 11 تکنیک طلایی که باید بدانید!

پاسخ‌دادن به سوالات کنکور می‌تواند استرس‌زا و اعصاب‌خردکن باشد. اما اگر برنامه مطالعاتی خود را به‌درستی اجرا کرده باشید و بتوانید زمان خود را مدیریت کنید، بهترین نتیجه را خواهید گرفت. مدیریت زمان یکی از مهارت‌هایی است که داوطلبان کنکور سراسری باید فرا بگیرند و در جلسه آزمون از آن بهره‌مند شوند.

از نحوه آماده‌شدن برای آزمون تا چگونگی سازمان‌دهی زمان پس از شروع کنکور، نکاتی است که در مدیریت زمان خود باید به آن‌ها توجه داشته‌باشید. به‌دلیل اهمیت این موضوع در این مقاله قصد داریم نکات و ترفندهای مدیریت زمان در کنکور را به شما ارائه کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

مدیریت زمان چیست؟

مدیریت زمان عبارت است از برنامه‌ریزی یا سازمان‌دهی زمانی، بین فعالیت‌های مختلف برای به‌حداکثر رساندن اثربخشی آن‌ها.

افرادی که می‌توانند مهارت‌های مدیریت زمان را به‌خوبی اجرا کنند، در زمان کمتر، کارهای بیشتری انجام می‌دهند.

تخفیف یهویی

در این بخش به معرفی ترفندها و تکنیک‌هایی می‌پردازیم که داوطلبان کنکور می‌توانند از آن‌ها برای مدیریت زمان خود در جلسه آزمون سراسری استفاده کنند.

۱- مدت زمان پاسخ‌دهی به سوالات را تخمین بزنید

بودجه‌بندی زمان برای هر بخش یا هر سوال کنکور را جدی بگیرید. در ابتدای آزمون ۱ یا ۲ دقیقه به خود فرصت دهید و آزمون را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و تصمیم بگیرید که به هر بخش چقدر زمان اختصاص می‌دهید. برنامه خود را بر اساس مدت زمانی که برای پاسخ‌دادن به سوالات طول می‌کشد، تنظیم کنید.

فراموش نکنید که در پایان آزمون، چند دقیقه را برای مرور جواب‌های خود درنظر بگیرید.

۲- در طول آزمون، مراقب زمان باشید

برای سوالات مختلف، بیشتر از آن‌چه که برنامه‌ریزی کرده‌اید، زمان صرف نکنید. شاید وسوسه‌انگیز باشد که چند دقیقه بیشتر برای حل یک معادله ریاضی، فیزیک یا شیمی وقت بگذارید، اما به‌یاد داشته‌باشید که انجام این کار، زمان شما را برای پاسخ‌دهی به سوالات دیگر کوتاه می‌کند.

اگر ۲ دقیقه برای پاسخ‌دادن به یک سوال درنظر گرفته‌اید، به محض این‌که این زمان تمام شد، سراغ سوال بعدی بروید.

اگر در پایان کنکور، زمانی برایتان باقی ماند یا توانستید به سوالات سریع‌تر از آن‌چه برنامه‌ریزی کرده‌ بودید پاسخ دهید، می‌توانید به عقب برگردید و کمی بیشتر روی سوالاتی که نیمه‌کاره رهایشان کرده‌اید کار کنید.و اگر متوجه شدید که از زمان برنامه‌ریزی‌شده خود عقب مانده‌اید، روی سؤالاتی تمرکز کنید که می‌دانید می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید.

افزایش کیفیت مطالعه؛ چگونه کیفیت مطالعه را بالا ببریم؟

مقاله مرتبط: افزایش کیفیت مطالعه؛ چگونه کیفیت مطالعه را بالا ببریم؟

۳- برای مدیریت زمان سر جلسه کنکور، در ابتدا تمام سوالات را بخوانید

۱ تا ۲ دقیقه به خود فرصت دهید، تا کل سوالات کنکور را مرور کنید. به‌این ترتیب، متوجه خواهید شد که قرار است با چه سوالاتی روبه‌رو شوید. قبل از این‌که شروع به پاسخ‌گویی کنید، تعداد سؤالات و انواع سؤالاتی که باید به آن‌ها پاسخ دهید را مورد بررسی قرار دهید.

در حین انجام این کار، به سوالاتی توجه کنید که مطمئن هستید می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید. حتی ممکن است بخواهید علامتی در کنار آن‌ها بگذارید تا بتوانید راحت‌تر پیدایشان کنید.

4- اول به سوالات ساده پاسخ دهید

با سوالاتی شروع کنید که به پاسخ‌دهی صحیح آن‌ها اطمینان بیشتری دارید. شروع کردن با بخشی از آزمون که احساس می‌کنید به‌خوبی می‌توانید به سوالات آن بخش پاسخ دهید اقدامی هوشمندانه در مدیریت زمان در کنکور است.

این اقدام نه‌تنها اعتمادبه‌نفس شما را افزایش می‌دهد، بلکه به احتمال زیاد می‌توانید به سؤالات این بخش سریع‌تر پاسخ دهید و برای بخشی که ممکن است وقت‌گیرتر باشد، زمان بیشتری داشته‌باشید.

اگر با سوالات سخت شروع کنید، ممکن است وقت کم بیاورید. همچنین این امکان وجود دارد که زمان کافی برای پاسخ‌دهی به سوالات راحت را از دست بدهید.

۵- برگردید و روی سوالات سخت کار کنید

وقتی که جواب‌دادن به سوالات آسان و راحت تمام شد، اکنون وقت آن رسیده است که به‌سراغ سوالات سخت و دشوار بروید. به‌یاد داشته‌باشید که برای پاسخ‌دادن به این سوالات نیز باید مدیریت زمان در کنکور را جدی بگیرید. اگر در مورد یک سوال به این نتیجه رسیده‌اید که برای شما قابل حل نیست، آن را رها کنید و سراغ سؤال بعدی بروید.

در پایان آزمون اگر هنوز وقت داشتید برای سوالات سختی که می‌دانید می‌توانید از عهده پاسخ‌دهی به آن‌ها بربیایید وقت بگذارید.

برای این‌که سوالات دشوار را از سوالات ساده و راحت تفکیک کنید، بهتر است هر دسته از آن‌ها را با یک نشانه خاص، علامت‌گذاری کنید. همچنین سوالات دشوار را نیز می‌توانید به دسته‌های مختلف تقسیم و علامت‌گذاری کنید.

۶- از هر زمان اضافی برای بررسی پاسخ های خود استفاده کنید.

جواب‌های خود را دوباره مورد بررسی قرار دهید و سعی کنید به سوالاتی که باقی‌مانده‌اند، پاسخ دهید. به‌جای این‌که جلسه آزمون را قبل از پایان زمان آن ترک کنید، بهتر است از زمان اضافی برای بررسی جواب‌های خود بهره ببرید. هر سوال سخت را دوباره بررسی کنید، زیرا احتمال بروز اشتباه در جواب‌دادن به این سوالات بیشتر است.

۷- برای آمادگی در مدیریت زمان در کنکور، در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید

 برای آمادگی در مدیریت زمان در کنکور، در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید
مدیریت زمان در کنکور یکی از مهمترین فاکتورها برای موفقیت در آزمون است.

این کار می‌تواند، آمادگی شما را برای مدیریت زمان در کنکور به‌میزان زیادی افزایش دهد. شرکت در آزمون‌های آزمایشی موجب می‌شود که در فضای شبیه‌سازی‌شده کنکور قرار بگیرید و بتوانید خود را به‌طور جدی محک بزنید.

حتی می‌توانید این‌کار را در خانه نیز انجام دهید. دفترچه‌های کنکور سال‌های قبل یا آزمون‌هایی که برای این منظور طراحی شده‌اند را تهیه کنید. طبق مدت زمانی که برای کنکور اصلی دارید، وقت خود را تنظیم کنید و به سوالات پاسخ دهید. هرچه بیشتر خود را در معرض آزمون‌های آزمایشی قرار دهید، با تسلط بیشتری می‌توانید وقت خود را مدیریت کنید.

قوانین جلسه کنکور 1403، قوانینی که هر داوطلب باید بداند.

مقاله مرتبط: قوانین جلسه کنکور 1403، قوانینی که هر داوطلب باید بداند.

۸- به‌موقع و با تمام لوازم مورد نیاز در جلسه کنکور حاضر شوید

آماده‌بودن برای کنکور، به شما کمک می‌کند تا کمتر عصبی باشید. مطمئن شوید که دقیقاً چه چیزهایی برای جلسه کنکور نیاز دارید و آن‌ها را از چند روز قبل آماده کنید.

همچنین در روز آزمون طبق ساعتی که تعیین‌شده در محل برگزاری حاضر شوید تا بتوانید با آرامش کامل به سوالات پاسخ دهید. درغیر این‌صورت، از همان ابتدا استرس بر شما غلبه خواهد کرد و تمرکز کافی برای مدیریت زمان در کنکور را نخواهید داشت.

۹- با دقت به دستورالعمل‌های جلسه کنکور گوش دهید

قبل از این‌که به داوطلبان اجازه دهند که دفترچه سوالات را بردارند و به سوالات پاسخ دهند، معمولا یک‌سری دستورالعمل‌ها را به داوطلبان گوش‌زد می‌کنند. توجه به این دستورالعمل‌ها بسیار مهم است، زیرا گاهی اوقات نکاتی در آن‌ها وجود دارد که می‌تواند در پاسخ‌دهی به سوالات و مدیریت زمان در کنکور به شما کمک کند.

حتی اگر به‌خاطر کنکور کمی عصبی هستید چند نفس عمیق بکشید و با دقت به جزئیات گوش دهید تا دقیقا بدانید چه کاری باید انجام دهید. همچنین اگر هر یک از دستورالعمل‌ها نامشخص به‌نظر می‌رسند دست خود را بالا ببرید و از یکی از مسئولان جلسه بخواهید تا آن را برای شما توضیح دهد.

گاهی اوقات ممکن است برخی دستورالعمل‌ها در ابتدای دفترچه کنکور نوشته شده باشند، بنابراین قبل از شروع پاسخ‌دهی به سوالات، حتماً آن‌ها را مطالعه کنید.

۱۰-  برای مدیریت زمان در کنکور، هر سوال را به‌طور کامل بخوانید

گاهی اوقات طراحان سوالات کنکور، آن‌ها را به‌گونه‌ای طرح می‌کنند که پیچیده یا گیج‌کننده است. به‌همین دلیل باید آن‌ها را با دقت و به‌طور کامل بخوانید. عجله در خواندن سوال ممکن است باعث شود که آن را اشتباه متوجه شوید و اشتباه پاسخ دهید. همچنین پاسخ‌ها را نیز با دقت بخوانید تا بتوانید گزینه مناسب را انتخاب کنید.

گاهی اوقات، کلمات خاصی در سؤال، به شما سرنخ‌هایی می‌دهند. توجه به این سرنخ‌ها می‌تواند در یافتن پاسخ صحیح به شما کمک کند.

۱۱- وقتی شروع به پاسخ دادن سوالات کردید، عجله نکنید

عجله کردن در پاسخ‌دادن به سوالات کنکور، فقط منجر به اشتباه می‌شود. شما زمان زیادی را به مطالعه دروس کنکور اختصاص داده‌اید، تمرین کرده‌اید و در آزمون‌های آزمایشی شرکت کرده‌اید و زمان خود را بودجه‌بندی کرده‌اید. بنابراین دلیلی برای عجله وجود ندارد.

ممکن است برای کنکور کمی مضطرب شده باشید و بخواهید با عجله کنکور را تمام کنید، اما مدیریت زمان این است که به جای سرعت، روی دقت تمرکز داشته‌باشید.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از پاسخ‌دهی به سوالات چند نفس عمیق بکشید تا آرام شوید و بتوانید بهتر تمرکز کنید.

چگونه سریع حفظ کنیم؟ تکنیک‌های حفظ سریع مطالب

مقاله مرتبط: چگونه سریع حفظ کنیم؟ تکنیک‌های حفظ سریع مطالب

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی نکات و ترفندهای مدیریت زمان در کنکور پرداختیم. موفقیت در این آزمون سرنوشت‌ساز علاوه بر این‌که نیاز به آمادگی علمی دارد، مدیریت زمان نیز در آن موثر است و باید جدی گرفته شود. برای همین به داوطلبان توصیه می‌کنیم که این نکات را جدی بگیرید و از آن‌ها برای پاسخ‌دادن به سوالات کنکور استفاده کنند. با مدیریت صحیح زمان در کنکور، به موفقیت در این آزمون امیدوار باشید.

مدیریت جلسه کنکور، با این تکنیک ها همه چیز تحت کنترله!

مقاله مرتبط: مدیریت جلسه کنکور، با این تکنیک ها همه چیز تحت کنترله!

منبع: +

سوالات متداول

۱- مدیریت زمان در آزمون سراسری چه تاثیری دارد؟

مدیریت زمان موجب می‌شود که بتوانید بودجه‌بندی مناسبی از زمان برای پاسخ‌دهی به سوالات کنکور داشته‌باشید و با کمبود وقت مواجه نشوید.

۲- در کنکور باید به چه سوالاتی اول از همه پاسخ دهیم؟

سوالات راحت و آسان و سوالاتی که برای شما آشنا هستند، باید زودتر از بقیه پاسخ داده شوند.

۳- شرکت در آزمون‌های آزمایشی، چه تاثیری در مدیریت زمان دارد؟

شرکت در این آزمون‌ها سبب می‌شود که با فضای کنکور آشنا شوید و استرس و اضطراب شما کاهش پیدا کند و بهتر بتوانید زمان خود را مدیریت کنید.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه

نظر خود را ثبت کنید

نظرات ثبت شده

  1. حنا مهر 16, 1402

    من امسال دندون پزشکی دانشگاه شهید بهشتی قبول میشم.
    یادگاری:) 🐾

    • پایتخت کتاب بهمن 17, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 ایشالا که قبول میشید

  2. دکتر ۱۴۰۲ دی 26, 1401

    من امسال دانشگاه تهران پزشکی قبول میشم ✌🏻😎🩺
    بماند به یادگار

    • پایتخت کتاب بهمن 17, 1402

      💪

  3. سیما فرح بخش دی 22, 1401

    من امسال رتبه برترم. بماند به یادگار

    • پایتخت کتاب بهمن 17, 1402

      💪💪

آخرین مقالات پایتخت کتاب