موفقیت در کنکور انسانی ؛ راز موفقیت کنکور انسانی چیست؟

14 فروردین 1403
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 11 دقیقه
موفقیت در کنکور انسانی ؛ راز موفقیت کنکور انسانی چیست؟

قبولی در رشته و دانشگاه دلخواه، از آرزوهای هر دانش‌آموزی است که در کنکور سراسری شرکت می‌کند. اما بسیاری از آن‌ها، مسیر رسیدن به موفقیت را نمی‌دانند و نمی‌توانند برنامه‌ریزی صحیحی برای آن داشته‌باشند. داوطلبان کنکور انسانی، استرس زیادی بابت مطالعه دروس خود دارند، زیرا تعداد منابع کنکور آن‌ها زیاد است و بیشتر آن‌ها جنبه حفظی دارد. از این‌رو نگران‌اند که با کمبود وقت مواجه شوند. اما با پیروی از یک‌سری دستورالعمل‌ها و توجه به برخی نکات، می‌تواند مسیر موفقیت در کنکور انسانی را برای شما هموار کند. با ما همراه باشید، تا در این‌باره بیشتر صحبت کنیم.

آیا موفقیت در کنکور انسانی و قبولی در رشته و دانشگاه موردعلاقه، یک آرزوی دست‌نیافتنی است؟

موفقیت در کنکور انسانی

هیچ‌گاه از رویاها و آرزوهایتان دست نکشید و ناامید نشوید. آن‌ها باعث می‌شوند تا انگیزه بیشتری برای درس خواندن داشته‌باشید و یک قدم به تحقق آرزوی‌تان نزدیک شوید. هیچ‌گاه اعتماد به نفس خود را از دست ندهید. قبولی در رشته روانشناسی دانشگاه تهران یا رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی و بسیاری از رشته‌‌محل‌های پرطرفدار دیگر، دست‌نیافتنی نیستند. تنها کافی‌است خود را باور کنید و برای رسیدن به آنچه آرزویش را دارید، برنامه‌ریزی کنید.

برای موفقیت در کنکور انسانی اهداف خود را تعیین کنید

هدف و انگیزه، دو عامل مهم برای موفقیت هستند. هرچه هدف شما ارزشمندتر باشد، برای دستیابی به آن، تلاش و پشتکار بیشتری به‌خرج می‌دهید.

بنابراین همیشه برای درس‌خواندن و قبولی در رشته و دانشگاه موردعلاقه خود، ارزش قائل شوید تا انگیزه کافی برای موفقیت در این راه را داشته‌باشید.

تخفیف یهویی

 این هدف به‌عنوان هدف اصلی یا همان سنگ بزرگ شناخته می‌شود. برای رسیدن به این هدف بزرگ، لازم است تا یک‌سری اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت برای خود تعیین کنید. این اهداف، سنگ‌های کوچکتری هستند که با برداشتن آن‌ها به هدف اصلی نزدیک می‌شوید. اهداف کوتاه‌مدت می‌توانند شامل مطالعه یک مبحث جدید یا پاسخ‌دادن به سوالات تستی آن مبحث باشد. همچنین اهداف بلندمدت می‌توانند مرور یا جمع‌بندی دروس را در بر بگیرند.

برنامه‌ریزی اصولی، مهم‌ترین گام در موفقیت در کنکور انسانی

می‌توان گفت، برنامه‌ریزی مهم‌ترین اقدامی است که برای موفقیت و پیروزی در کنکور انسانی باید انجام دهید. برای آن باید اطلاعات کاملی از کنکور انسانی، منابع درسی، ضرایب دروس، بودجه‌بندی سوالات و بسیاری موارد دیگر داشته‌باشید.

برنامه‌ریزی اصولی
رنامه‌ریزی مهم‌ترین اقدامی است که برای موفقیت و پیروزی در کنکور انسانی باید انجام دهید

برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند موجب شود که با کمبود وقت مواجه نشوید و بتوانید از زمان خود به بهترین شکل استفاده کنید. همچنین برنامه‌ریزی اصولی باعث می‌شود که تلاش و کوشش شما، بی‌هدف نباشد و در مسیر درست حرکت کنید.

یک برنامه جامع برای موفقیت در کنکور انسانی، چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای این‌که برنامه‌ریزی شما، باعث شود که بتوانید در بهترین رشته‌ها و دانشگاه‌ها قبول شوید، باید تمام جوانب را مورد ارزیابی قرار دهید. آگاهی از علایق و استعدادها و ویژگی‌های اخلاقی و درنظرگرفتن سوابق تحصیلی، به شما کمک می‌کنند تا برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای خود داشته‌باشید. اما یک برنامه موفق، شامل چه ویژگی‌هایی است؟ بیایید نگاهی به جدول زیر بیندازیم.

ویژگی هاتوضیحات
🙂 سادگیاگر برنامه مطالعاتی خود را ساده و روان بنویسید، خیلی راحت‌تر می‌توانید آن را اجرا کنید و زود خسته نمی‌شوید.
🤓 انعطاف‌پذیری برنامه مطالعاتی شما باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که اتفاقات پیش‌بینی‌نشده در آن لحاظ شود تا فرصت کافی برای جبران عقب‌افتادگی خود داشته‌باشید.
👌 قابلیت اجرابرنامه مورد نظر باید به‌نحوی نوشته شود، که از عهده اجرای آن بربیایید و دلسرد نشوید.
🔥 متنوعبرنامه مطالعاتی یکنواخت، موجب خستگی می‌شود. پس در هر روز دروس مختلفی را مطالعه کنید.
دارای زمان‌بندیبرای این‌که از مطالعه دروس خسته نشوید و به اندازه کافی استراحت کنید، زمان مطالعه و استراحت خود را مشخص کنید.
 قابل ارزیابییک برنامه موفق باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که بتوانید میزان پیشرفت خود را در هر مرحله ارزیابی کنید.
برنامه ریزی کنکور انسانی 1403 ؛ برنامه یکساله رایگان

مقاله مرتبط: برنامه ریزی کنکور انسانی 1403 ؛ برنامه یکساله رایگان

دروس کنکور انسانی را چگونه بخوانیم؟

باتوجه به این‌که بیشتر دروس کنکور انسانی جنبه حفظی دارند، بهترین روش این است که آن‌ها را در ذهن خود تثبیت کنید. راه‌کاری که برای آن وجود دارد، تست‌زنی زیاد و مداوم است. پس از این‌که مطالعه یک مبحث را به پایان رساندید، از مباحث گذشته، بین ۱۰ تا ۲۰ تست به‌صورت تصادفی انتخاب کنید و به آن‌ها در مدت‌زمان محدودی پاسخ دهید. این کار موجب می‌شود که مطالب درسی، به مرور در ذهن شما تثبیت شود.

یک راه دیگر که می‌توانید برای تثبیت مطالب درسی کنکور انسانی استفاده کنید، پرسش و پاسخ است. به این‌صورت که در هنگام مطالعه یک مبحث، قسمت‌های مهم آن را به شکل سوال درآورید و در یک دفتر یادداشت کنید. پاسخ سوال را نیز زیر آن بنویسید. پس از این‌که مطالعه مبحث مورد نظر به پایان رسید، سوالات را یکی‌یکی از خود بپرسید و به آن‌ها پاسخ دهید. این کار نیز به تثبیت مطالب و نکات درسی در ذهن شما کمک می‌کند.

موفقیت در کنکور ؛ 12 راز رتبه برترها + تمام رشته‌ها

مقاله مرتبط: موفقیت در کنکور ؛ 12 راز رتبه برترها + تمام رشته‌ها

برای موفقیت در کنکور انسانی، روزی چند ساعت مطالعه کنیم؟

این یکی از سوالاتی است که بیشتر شرکت‌کنندگان در کنکور انسانی می‌پرسند. پاسخ این است که میزان مطالعه شما باید به اندازه‌ای باشد که بتوانید مفاهیم اصلی هر مبحث را درک کنید و به‌طور نسبی روی آن تسلط داشته‌باشید. به عنوان مثال با یک‌ربع مطالعه یک مبحث از کتاب فلسفه و منطق، نباید انتظار داشته‌باشید که بتوانید به سوالات تستی آن به‌درستی پاسخ دهید. از طرفی مطالعه پشت‌سرهم و بدون وقفه نیز، مغز شما را خسته می‌کند و از یک جایی به‌بعد، کارایی لازم را نخواهد داشت.

افزایش ساعت مطالعه؛ چگونه ساعت مطالعه خود را افزایش دهیم؟

مقاله مرتبط: افزایش ساعت مطالعه؛ چگونه ساعت مطالعه خود را افزایش دهیم؟

پیشنهاد ما این است که بین یک‌ تا یک‌ونیم ساعت به مطالعه دروس تخصصی بپردازید و پس از آن استراحت داشته‌باشید، تا مغز شما بتواند انرژی از دست‌رفته خود را بازیابی کند. البته در حین مطالعه و در فواصل نیم‌ساعته، اگر احساس خستگی کردید، می‌توانید ۵ دقیقه استراحت کنید.

در زمان استراحت، شاید دوست داشته‌باشید یک میان‌وعده میل کنید یا یک نوشیدنی بنوشید، اما سراغ گوشی موبایل و شبکه‌های اجتماعی نروید که می‌تواند به‌شدت حواس‌تان را پرت کند و موجب اختلال در روند مطالعه شما شود.

برنامه زمانی بهتر است یا حجمی؟

این دو اصطلاح در برنامه‌ریزی برای کنکور، شناخته‌شده هستند. منظور از برنامه زمانی این است که آن‌چه اولویت دارد، زمان مطالعه است. یعنی ساعاتی که به مطالعه دروس اختصاص می‌دهید. به‌عنوان مثال برنامه‌ریزی می‌کنید که امروز یک‌ونیم ساعت را به مطالعه یک مبحث مشخص از کتاب ادبیات فارسی اختصاص دهید. در این‌جا مهم نیست که مطالعه مبحث مورد نظر به‌طور کامل انجام می‌شود یا خیر. بلکه چیزی که مهم است، زمان است.

ساعات مطالعه

اما در برنامه حجمی، زمان مطرح نیست، بلکه آنچه اهمیت دارد، مبحث و حجمی از مطالب است که باید مطالعه شوند. به عنوان مثال دانش‌آموز با خود قرار می‌گذارد که درس پنجم ادبیات یازدهم را بخواند.

اگر بخواهیم بین برنامه حجمی و زمانی، یکی را به شما پیشنهاد دهیم، انتخاب ما برنامه حجمی است. زیرا برنامه زمانی در بسیاری از موارد موجب می‌شود که نتیجه‌گیری خاصی از مطالعه خود نداشته‌باشید. چون در بیشتر اوقات، مطالعه مبحث مورد نظر، نیمه‌کاره تمام می‌شود. از طرفی همان‌طور که گفتیم، نباید مطالعه شما چندین ساعت، بدون وقفه طول بکشد، زیرا بهره‌وری مناسبی نخواهید داشت. بنابراین طوری برنامه‌ریزی کنید که مدت‌زمان مطالعه هر مبحث، بیشتر از یک‌ونیم‌ ساعت نشود.

چه ساعاتی از شبانه‌روز را به مطالعه اختصاص دهیم؟

این سوال نیز، دغدغه بسیاری از داوطلبان کنکور است. مطالعات نشان داده است که صبح‌‌هنگام، بهترین زمان برای یادگیری است. زیرا مغز پس از خواب شبانه، به اندازه کافی استراحت کرده است و هنگام صبح در بالاترین سطح انرژی قرار دارد. اما نکته‌ای که باید مدنظر داشته‌باشید این است که ساعت زیستی افراد با یکدیگر متفاوت است.

بنابراین برخی از دانش‌آموزان ممکن است در هنگام شب، آمادگی بیشتری برای یادگیری و درک مطالب درسی داشته باشند. با این‌حال، زمان مطالعه شما نباید به‌گونه‌ای باشد که در خواب شبانه‌تان اختلال ایجاد کند. همچنین درنظر داشته‌باشید که کنکور انسانی معمولا صبح برگزار می‌شود و اگر به بیداری شبانه عادت کرده باشید، در روز کنکور دچار مشکل می‌شوید و انرژی کافی برای پاسخ‌دهی به سوالات را نخواهید داشت.

خستگی هنگام مطالعه؛ راهکار طلایی رفع خستگی درس خواندن

مقاله مرتبط: خستگی هنگام مطالعه؛ راهکار طلایی رفع خستگی درس خواندن

تست‌زنی چه تاثیری در موفقیت در کنکور انسانی دارد؟

مطالعه دروس به‌تنهایی نمی‌تواند منجر به کسب رتبه خوب در کنکور شود، بلکه باید با روش‌های تست‌زنی آشنا شوید و پاسخ‌دهی به سوالات تستی دروس کنکور را تمرین کنید. اما تست‌هایی که برای آمادگی کنکور انسانی در دسترس هستند را می‌توان به سه دسته زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • تست‌های آموزشی: همان‌گونه که از اسم آن مشخص است، این نوع تست‌ها بیشتر برای درک بهتر مطلب و تثبیت آن در مغز طراحی شده‌اند. بنابراین هر زمان که یک مبحث درسی را مطالعه کردید، به تست‌های آموزشی آن پاسخ دهید. در پاسخ‌دهی به این تست‌ها، زمان و درصدگیری اهمیتی ندارد.
  • تست‌های مدت‌دار: وقتی باید به‌سراغ این تست‌ها بروید که تمام یک کتاب درسی یا مطلب را مطالعه کرده‌اید و اکنون می‌خواهید، دانش خود را محک بزنید. پس به‌سراغ تست‌های مربوط به آن می‌روید و در یک بازه زمانی معین، به آن‌ها پاسخ می‌دهید.
  • تست‌های جامع: این تست‌ها در واقع همان سوالات کنکور انسانی سال‌های قبل یا کنکورهای آزمایشی هستند که در آن‌ها شرکت می‌کنید. با شرکت در این آزمون‌ها، خود را در فضای کنکور قرار می‌دهید و دانسته‌هایتان را به چالش می‌کشید. در این مرحله درصدگیری مهم است، زیرا موجب می‌شود که از نقاط ضعف و قوت خود آگاهی پیدا کنید.

ضرایب دروس کنکور انسانی را جدی بگیرید!

در کنکور امسال، دروس عمومی حذف شده‌اند و داوطلبان کنکور انسانی، فقط باید به سوالات اختصاصی پاسخ دهند. نکته‌ای که در این‌جا اهمیت دارد، توجه به ضرایب هر درس است. دروسی که ضریب بالاتری دارند، از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. بنابراین در هنگام مطالعه دروس کنکور، برای دروس با ضریب بالاتر، اهمیت بیشتری قائل شوید و زمان بیشتری را به مطالعه آن‌ها اختصاص دهید. البته اگر هدف شما موفقیت در کنکور انسانی است، دروس با ضریب پایین نیز مهم هستند و نباید از آن‌ها غافل شوید. در ادامه جدول ضرایب دروس کنکور انسانی را مشاهده می‌کنید.

نام درسضریب
ریاضی۶
اقتصاد۲
زبان و ادبیات فارسی (تخصصی)۸
زبان عربی (تخصصی)۵
تاریخ و جغرافیا۵
علوم اجتماعی۵
فلسفه و منطق۵
روانشناسی۲

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا مسیر موفقیت در کنکور انسانی را برای شما ترسیم کنیم. استفاده از منابع درسی درست، هدف‌گذاری صحیح و برنامه‌ریزی اصولی، می‌توانند به شما در دستیابی به موفقیت در آزمون سراسری کمک کنند. در این مسیر کمک گرفتن از مشاوران تحصیلی باتجربه، می‌تواند بسیار مفید باشد. همچنین خواب کافی و تغذیه سالم، نقش مهمی در کارکرد مغز دارند و باعث می‌شوند که میزان یادگیری شما در بالاترین سطح ممکن قرار بگیرد. در نهایت اطلاع از شرایط کنکور انسانی و اخرین تغییرات آن، موجب می‌شود که با حداکثر آمادگی در جلسه آزمون سراسری حاضر شوید و آرزوهای خود را محقق کنید.

منابع: + +

سوالات پرتکرار

در این بخش به سوالات رایجی که در مورد موفقیت در کنکور انسانی پرسیده می‌شود، پاسخ می‌دهیم.

۱- مهم‌ترین اقدام برای موفق شدن در کنکور انسانی چیست؟

مهم‌ترین کاری که باید برای موفقیت و پیروزی در کنکور سراسری انجام دهید، این است که یک برنامه‌ریزی صحیح و اصولی داشته‌باشید.

۲- برنامه مطالعاتی کنکور انسانی چه ویژگی‌هایی باید داشته‌باشد؟

برنامه کنکور انسانی باید ساده، انعطاف‌پذیر، قابل اجرا، متنوع، دارای زمان‌بندی و قابل ارزیابی باشد.

۳- برای کنکور انسانی، روزی چند ساعت مطالعه کنیم؟

تعداد ساعات مطالعه در روز، بستگی به شرایط هر فرد دارد. اما ما توصیه می‌کنیم که زمان مطالعه برای هر مبحث بین یک تا یک‌ونیم ساعت باشد، تا مغز انرژی کافی برای یادگیری و درک مطلب را داشته‌باشد.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. records ap دی 22, 1402

    سلام مرسی بابات مطالب مفیدتون یه سوال داشتم
    اگر که نمره قبولی درفرهنگیان رو نگیرم میتونم بر اساس رتبه سراسری انتخاب رشته کنم ؟؟؟

    • پایتخت کتاب دی 23, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 بله میتونید

  2. مهدی آبان 14, 1401

    امسال بالاخره کنکور در دو نوبت برگزار میشه؟

    • پایتخت کتاب آبان 14, 1401

      سلام پایتختی عزیز💙 بله امسال هم کنکور در دو نوبت برگزار خواهد شد.

آخرین مقالات پایتخت کتاب