نوروز کنکوری ها؛ نحوه برنامه ریزی مطالعه کنکور در عید 1403

18 فروردین 1403
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 11 دقیقه
نوروز کنکوری ها؛ نحوه برنامه ریزی مطالعه کنکور در عید 1403

داوطلبان کنکور به خصوص دانش‌آموزان کنکوری می‌توانند از فرصت طلایی عید نوروز ۱۴۰3 به نفع خود استفاده کنند. مدارس تقریباً یک هفته قبل از عید تعطیل می‌شوند و این فرصتی طلایی برای دانش‌آموزانی است که می‌خواهند در کنکور ۱۴۰3 شرکت کنند. آن‌ها می‌توانند با یک برنامه‌‌ریزی صحیح و اصولی از این فرصت استفاده کرده و مطالعه‌ی خوبی جهت آمادگی کنکور داشته‌باشند. بازه‌ی زمانی نوروز کنکوری‌ها حدودا از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین است.

فرصت طلایی عید برای کنکوری ها

عید نوروز، فرصتی طلایی برای تمام کنکوری‌ها است. چه برای فارغ التحصیلانی که تا کنون نتوانسته‌اند طبق برنامه‌ی خود پیش بروند و در درس‌هایشان پیشرفت چشمگیری نداشته‌اند و چه برای دانش‌آموزانی که زمان زیادی را صرف مدرسه رفتن و مطالعه‌ی دروس مدرسه‌شان کرده‌اند، اکنون می‌توانند با فراغ بال به برنامه‌‌ریزی بپردازند و از مدت زمانی که در عید نوروز ۱۴٠3 در اختیار دارند، برای مطالعه و جبران کاستی‌ها استفاده کنند.

نوروز علاوه بر اینکه فرصتی برای خودسازی و خلوت هر انسانی جهت ایجاد تغییرات اساسی در خصوصیات رفتاری است، فرصتی برای کنکوری‌ها نیز هست که بتوانند تغییراتی در برنامه‌های درسی خود ایجاد کنند. با فرا رسیدن بهار، مدت زمانی که در طول روز در اختیار کنکوری‌ها قرار می‌گیرد، بیشتر می‌شود و با توجه به طولانی‌تر شدن روز، می‌توانند برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشند تا تعداد ساعات مطالعه‌ی خود را در عید نوروز افزایش دهند.

هر چند؛ کنکوری‌ها نباید تمام روزهای تعطیلی عید نوروز ۱۴۰3 را به مطالعه‌ اختصاص دهند. چرا که باعث خستگی داوطلبان کنکور خواهد شد.  بنابراین؛

تخفیف یهویی

در تعطیلات عید دو سه روزی را صرف تفریح، استراحت و دید و بازدیدهای عید کنید و بقیه‌ی روزها را به مطالعه اختصاص دهید تا هم برنامه‌ی یکنواختی نداشته‌ باشید و هم احساس خستگی نکنید.

تابستان کنکور، نحوه مطالعه کنکور از تابستان

مقاله مرتبط: تابستان کنکور، نحوه مطالعه کنکور از تابستان

بهترین زمان برنامه ریزی مطالعه کنکور در عید ۱۴٠3 چه زمانی است؟

متاسفانه بسیاری از داوطلبان با نحوه‌ی برنامه‌ریزی آشنا نیستند و حتی زمان مناسبی را برای برنامه‌ریزی انتخاب نمی‌کنند. بهترین زمان برای شروع برنامه‌ریزی نوروز ۱۴۰3 چند روز پیش از شروع تعطیلات است. یعنی نباید این طور باشد که داوطلبان روز عید یا یک روز پیش از عید و یا حتی پس از گذشت چند روزی از تعطیلات عید، برنامه‌ریزی نوروز را انجام دهند. بلکه؛

داوطلبان باید قبل از اینکه عید ۱۴۰3 شروع شود و وارد تعطیلات شوند، برنامه‌ریزی فشرده‌ای را برای نوروز تدارک ببینند.

داوطلبان نباید توقع داشته باشند که بتوانند در مدت‌زمان کوتاه عید نوروز، تمام دروس عقب افتاده‌ی خود را پوشش دهند، بلکه باید به جمع‌‌بندی و مرور بعضی از درس‌ها پرداخته و یا مباحثی را برای جبران عقب افتادگی‌ها و تقویت نقاط قوت خود انتخاب کنند.

برنامه‌ریزی عید ۱۴۰3 برای کنکوری‌ها از چند جهت دارای اهمیت ویژه است:

  • دانش آموزان در این ایام می‌توانند به مطالعه‌ی دروسی که تا به حال فرصت خواندن آن‌ها را پیدا نکرده‌اند بپردازند و بتوانند در آن دروس خود را تقویت کنند.
  • بسیاری از داوطلبان از این فرصت طلایی عید نوروز برای جبران عقب افتادگی‌ها در دروس خاصی استفاده می‌کنند که شاید بعد از عید نیز فرصت پرداختن به آن‌ها نباشد.
  • عده‌ای از داوطلبان نیز وجود دارند که قبلاً درس‌های خود را خوانده‌اند اما موفق به جمع‌بندی و مرور نشده‌اند. بنابراین از فرصت طلایی نوروز ۱۴۰3 برای مرور و جمع بندی مطالب خوانده شده استفاده می‌کنند.
  • دسته‌ای از داوطلبان نیز وجود دارند که از این تعطیلات برای تجدید قوا و رفع خستگی و تقویت روحیه خود استفاده می‌کنند. هر چند نباید به گونه‌ای باشد که به مطالعه‌ی آن‌ها لطمه بزند و بتوانند با یک برنامه‌‌ریزی صحیح هم به استراحت بپردازند و هم مطالعه کنند. اگر برنامه‌ریزی صحیح نداشته باشند نمی‌توانند زمان بین مطالعه و استراحت خود را تفکیک کنند.
  • برنامه‌ریزی صحیح به تمام داوطلبان با هر پایه‌ی علمی و میزان مطالعه کمک می‌کند که از این فرصت طلایی به نفع خود استفاده کرده و بتوانند پیشرفت چشمگیری در درس‌هایشان حاصل کنند. مطالعه بدون برنامه‌ریزی صحیح، باعث اتلاف وقت داوطلبان در عید نوروز ۱۴۰3 می‌شود و متاسفانه این فرصت قابل بازگشت نخواهد بود.

 کنکوری‌ها در سال کنکور و ایام عید نوروز باید چگونه استراحت کنند؟

مطالعه بدون استراحت بازدهی خوبی نخواهد داشت. تمام داوطلبان کنکور چه فارغ التحصیلان و چه دانش‌آموزان باید حتماً مدت زمانی را در سال کنکور به استراحت و تفریح اختصاص دهند. در ایام نوروز ۱۴۰3، کنکوری‌ها باید زمانی را به استراحت، تفریح و دید و بازدیدهای عید اختصاص دهند.

البته این مدت زمان باید مجموعاً ۲ الی ۳ روز شود و به صورت پشت سر هم نباشد. یعنی داوطلبی که زمان مطالعه‌ی خود را مفید سپری کرده و در درس‌هایش پیشرفت کرده، می‌تواند به عنوان پاداش نصف روز و یا چند ساعت را به استراحت، تفریح و یا دید و بازدید اختصاص دهد.

علت اینکه داوطلبان باید دو سه روز استراحت خود را متوالی و پشت سر هم انجام ندهند، این است که حتی یک یا دو روز فاصله گرفتن از مطالعه باعث می‌شود داوطلب انگیزه‌ی خود را از دست دهد و به سختی به شرایط قبل برگردد.

همچنین اگر داوطلبان وقت خود را به بطالت بگذرانند، احساس خوبی به آن‌ها دست نمی‌دهد و ممکن است دچار عذاب وجدان شوند و از برنامه‌های خود خیلی عقب بمانند.

اهمیت ساعات خواب در سال کنکور و ایام عید ۱۴٠3 نیز بسیار بااهمیت است. تمام داوطلبان کنکور باید ۷ ساعت در شب، خواب کامل داشته باشند. توصیه‌ی ما این است که داوطلبان شب‌ها زودتر بخوابند و صبح‌ها اندکی زودتر بیدار شوند. چرا که میزان یادگیری در شب کاهش پیدا می‌کند و در صبح به مقدار چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

برنامه ریزی برای کنکور 1403 به سبک رتبه برترها

مقاله مرتبط: برنامه ریزی برای کنکور 1403 به سبک رتبه برترها

نحوه‌ی مطالعه‌ برای کنکور در ایام عید

نحوه‌ی مطالعه‌ برای کنکور در ایام عید
برنامه‌ریزی نوروز کنکوری‌ها باید شامل مطالعه، تست زنی، جمع‌بندی، مرور و خلاصه‌نویسی باشد.

ساعات مطالعه باید مشخص باشند و داوطلبان باید حتماً در ایام نوروز ساعات مطالعه خود را نسبت به پیش از عید نوروز افزایش دهند. نحوه درس خواندن داوطلبان در نوروز با نحوه درس خواندن آن‌ها برای کنکور در تابستان، کاملا متفاوت است.  این تفاوت شامل تعداد ساعات مطالعه نیز می‌شود.

اولویت بندی در برنامه‌ریزی برای نوروز نقش مهمی دارد. یعنی داوطلب باید بداند که اولویت او برای مطالعه چیست؟ اگر داوطلبی در دروسی ضعف دارد، باید اول آن‌ها را پوشش دهد و اگر داوطلبی به دنبال تقویت بعضی مباحث مهم است، باید آن را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.  داوطلبانی که مشکل خاصی ندارند و تا زمان نوروز مطالعه خوبی داشته‌اند، می‌توانند جمع‌بندی و مرور را در اولویت کار خود قرار دهند.

تمام دانش‌آموزان کنکوری و داوطلبان کنکور می‌توانند یک جدول زمان‌بندی برای مطالعه‌ی خود طراحی کنند. به این صورت که تمام کارهایی را که می‌خواهند در مدت زمان عید ۱۴۰3 انجام دهند، در آن جدول یادداشت کرده و برای هر کدام از کارها زمان مشخصی را تعیین کنند. داوطلبان می‌توانند یک دفتر برنامه ریزی مناسب تهیه کرده و تمام برنامه‌های مطالعاتی خود را در آن یادداشت کنند.

مدت زمان مطالعه‌ی روزانه در نوروز ۱۴٠3 کنکوری‌ها باید بین ۸ تا ۱۰ ساعت مطالعه همراه با تست باشد.

اگر داوطلبان از پیش به خلاصه‌برداری و نکته‌برداری پرداخته باشند، می‌توانند در ایام نوروز آن‌ها را مطالعه کرده اما اگر تاکنون این کار را انجام نداده‌اند هنوز هم دیر نیست.

کنکوری‌ها می توانند هنگام مطالعه‌ی عید خلاصه‌برداری کنند تا در هفته‌های پایانی کنکور، منبعی برای مرور و جمع‌بندی داشته باشند.

بهترین منابع مطالعاتی کنکوری‌ها برای عید کدامند ؟

حال که با نحوه برنامه‌ریزی برای کنکوری‌ها در نوروز ۱۴۰3 آشنا شدید، باید بدانید که منابع مناسبی که در عید ۱۴۰3 و جهت آمادگی کنکور می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید چه منابعی هستند؟

بهترین منابعی که داوطلبان می‌توانند هنگام مطالعه در عید نوروز از آن‌ها استفاده کنند، باید شامل کتاب‌ها و منابعی باشد که خلاصه‌ای از درس‌ها و نکات مهم را در خود جای داده باشند و علاوه بر آن تست‌های طبقه‌بندی شده و موضوعی نیز داشته‌باشند.

کتاب‌های مختلفی برای دوران جمع‌بندی کنکوری‌ها وجود دارند که داوطلبان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. همچنین خلاصه‌ها و نکاتی که خود داوطلب در هنگام مطالعه یادداشت کرده می‌تواند یکی از منابع اصلی در این ایام باشد. اگر خلاصه‌ها، صحیح و اصولی نوشته شده‌باشند؛ به داوطلبان برای مرور و جمع‌بندی کمک می‌کنند.

همان‌طور که میدانید نحوه‌ی برنامه‌ریزی صحیح برای کنکور، در هر داوطلب با سایرین متفاوت است. تعداد ساعات مطالعه، زمان‌های استراحت و نحوه‌ی مطالعه در هر داوطلب با بقیه فرق دارد. داوطلبان باید برنامه‌ریزی منعطفی داشته باشند. به این صورت که ساعات استراحت و مطالعه آن‌ها مشخص باشد و بیشتر از روزی ۱٠ ساعت به مطالعه نپردازند.

البته بسیاری از داوطلبان پتانسیل مطالعه تا ۱۲ ساعت و بیشتر در ایام عید را نیز دارند و حساب آن‌ها از بقیه جداست. برنامه‌ریزی باید به گونه‌ای باشد که قابل اجرا باشد. برنامه‌های بسیار سنگین و غیراصولی به هیچ عنوان قابل اجرا نیستند و داوطلبان را خسته و ناامید می‌کنند.

منظور از برنامه‌ریزی منعطف این نیست که داوطلبان زمانی را به بطالت بگذرانند و وقت زیادی را صرف استراحت کنند. بلکه به این معناست که داوطلبان بتوانند برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند تا هم تجدید قوا کنند و هم بتوانند عقب‌افتادگی‌های خود در طی سال تحصیلی را جبران کنند.

پیشی گرفتن از رقبا با برنامه‌ ریزی اصولی مطالعه کنکور در عید ۱۴٠3

این مدت‌زمان به ظاهر کوتاه بهترین فرصت برای ربودن گوی سبقت از سایر رقبا در کنکور سراسری است. اگر با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی به مطالعه بپردازید، می‌توانید از سایر داوطلبان کنکور پیشی گرفته و یک قدم به موفقیت نزدیک‌تر شوید. زیرا بسیاری از داوطلبان در این ایام فقط به تفریح می‌پردازند و به اصطلاح می‌خواهند تجدید قوا کنند و از مطالعه غافل می‌شوند.

داوطلبانی می‌توانند موفق باشند که در ایام نوروز ۱۴۰3 با برنامه‌ریزی دقیق به مطالعه، جمع‌بندی و تست‌زنی بپردازند.

بهترین دفتر برنامه ریزی کنکور

مقاله مرتبط: بهترین دفتر برنامه ریزی کنکور

برنامه ریزی نوروز کنکوری‌ها بر اساس انواع داوطلبان

داوطلبان هنگام برنامه‌ریزی برای ایام عید باید بتوانند خود را در یکی از دو دسته‌ی زیر قرار دهند و بر اساس آن برنامه‌‌ریزی کنند:

  • دسته‌ی اول: داوطلبانی هستند که در طول سال تحصیلی به مقدار کافی مطالعه کرده‌اند و در بیشتر دروس خود پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. این دسته از داوطلبان به تست زنی و جمع‌بندی نیاز دارند و نیازی نیست مطلب جدیدی را یاد بگیرند. آن‌ها می‌توانند نقاط قوت خود را تقویت کرده و یا نقاط ضعفشان را در ایام نوروز برطرف کنند.
  • دسته‌ی دوم: آن دسته از داوطلبانی هستند که متاسفانه در طی سال به اندازه‌ی کافی مطالعه نکرده‌اند. آن‌ها مطالب خوانده‌نشده‌ی بسیاری دارند و یا اصلا هنوز شروع به مطالعه برای کنکور نکرده‌اند! کار برای این دسته از داوطلبان اندکی سخت‌تر می‌شود. آن‌ها باید مباحث مهم و تست خیز کنکور را شناسایی کرده و بر اساس بودجه‌بندی کنکور از هر درسی، فقط چند مبحث مهم را انتخاب کرده و بخوانند.

پرسش‌های متداول

نحوه‌ی برنامه ریزی مطالعه کنکور در عید ۱۴٠3 برای کنکوری‌ها چگونه است؟

  داوطلبانی که در طی سال دروس خود را مطالعه کرده‌اند، در ایام نوروز می‌توانند به جمع بندی و مرور مطالب بپردازند. آن‌ها با یک برنامه ریزی ۸ تا ۱۰ ساعته میتواند از سایر رقبای خود پیشی بگیرند. داوطلبانی نیز که از دروس خود جا ماند‌اند، می‌توانند از این فرصت برای جبران عقب افتادگی‌ها استفاده کنند.

کنکوری در ایام نوروز از چه منابعی استفاده کنند؟

  بهترین منابع داوطلبان برای مطالعه‌ی عید نوروز می‌تواند نکات و خلاصه‌هایی باشد که خودشان نوشته‌اند و یا استفاده از کتاب‌های جمع بندی باشد. داوطلبان نباید از حل تست‌های کنکور نیز غافل شوند.

بهترین زمان برنامه ریزی مطالعه عید برای کنکوری‌ها چه زمانی است؟

بهترین زمان برای برنامه ریزی ایام عید ۱۴٠3 کنکوری‌ها،  چند روز پیش از شروع تعطیلات است.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. ssss بهمن 14, 1400

    🙂

آخرین مقالات پایتخت کتاب