آخرین اخبار ادغام آزمون تیزهوشان با نمونه دولتی؛ مراحل ثبت نام

03 اسفند 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 8 دقیقه
آخرین اخبار ادغام آزمون تیزهوشان با نمونه دولتی؛ مراحل ثبت نام

مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان از هر لحاظ یک سروگردن بالاتر از سایر مدارس هستند و طبیعتا هر دانش‌آموز هدفمند و سخت‌کوشی قصد دارد در این مدارس تحصیل کند. تا امسال دانش‌آموزان مجبور بودند برای تحصیل در یکی از این مدارس دو مرحله آزمون دهند، یک مرحله برای مدارس تیزهوشان و یک مرحله برای مدارس نمونه دولتی، که این موضوع بار روانی زیادی به همراه داشت. از چند سال قبل طرح ادغام آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی ارائه شد اما اجرای آن تا به امسال به تعویق افتاد و چندی پیش با خبر شدیم که قرار است در سال 1403 تنها یک آزمون برای ورود به مدارس خاص برگزار شود. آیا این موضوع به نفع دانش‌آموزان است؟ ثبت نام این آزمون به چه صورت است؟ بیایید با هم به جزئیات ادغام آزمون تیزهوشان با نمونه دولتی بپردازیم.

بخشنامه اسفندماه 1402

چرا مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که تحصیل در مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان چقدر روی موفقیت دانش‌آموزان تاثیر دارد؟ آیا همه نفرات برتر کنکور در مدارس خاص تحصیل کرده‌اند؟ حقیقت این است که مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان چه از لحاظ سطح علمی و امکانات آموزشی و چه از نظر رقابت بین دانش‌آموزان، از مدارس دولتی چند هیچ جلو هستند. بررسی سوابق تحصیلی نفرات برتر کنکورهای اخیر نشان می‌دهد که اکثر این داوطلبان از مدارس خاص فارغ التحصیل شده‌اند، می‌دانم این خبر ناراحت کننده است و اصلا عادلانه نیست! در هر صورت اگر رویای تحصیل در رشته‌های تاپ و دانشگاه‌های برتر کشور را دارید، همه تلاشتان را برای قبولی در آزمون مدارس خاص به کار گیرید. بیایید ابتدا ببینیم قضیه ادغام آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی چیست.

تیزهوش شو

ادغام آزمون تیزهوشان با نمونه دولتی

اولین سوالی که قصد داریم به آن پاسخ دهیم این است که آیا خبر ادغام آزمون تیزهوشان با نمونه دولتی صحت دارد؟ نخستین بار در سال 97 آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی با هم ادغام شد که البته نتیجه این کار چندان راضی کننده و مطلوب نبود! با این حال اخیرا روابط عمومی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اعلام کرد به منظور کاهش استرس دانش‌آموزان و نیز صرفه جویی در مصرف کاغذ، این دو آزمون بعد از 5 سال جدایی مجدد با هم ادغام می‌شوند. پس فعلا چیزی که می‌دانیم این است که یک منبع رسمی این خبر را منتشر کرده اما طبق معمول باید چند روزی منتظر انتشار دستور العمل رسمی اجرای این قانون جدید باشیم.

آیا ادغام آزمون تیزهوشان با نمونه دولتی به نفع دانش‌آموزان است

آیا طبق گفته مسئولین، ادغام آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی واقعا به نفع دانش‌آموزان است؟ این موضوع که دانش‌آموزان مجبور نیستند در دو آزمون جداگانه شرکت کنند نقطه قوت ادغام آزمون مدارس خاص است؛ چون در هر مرحله و برای شرکت در هر آزمون دانش‌آموز و والدینش استرس و اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند. با این حال ادغام این دو آزمون از چند جهت می‌لنگد و جای سوال دارد! اولا سطح دو آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی با هم متفاوت است و از آنجایی که قرار است سوالات مشترکی برای این دو آزمون طراحی شود، سطح این سوالات جای سوال دارد. دوما درس هوش و استعداد تحصیلی مخصوص آزمون مدارس تیزهوشان است و متقاضیان تحصیل در این مدارس باید مطالب هر دو پایه هشتم و نهم را مطالعه کنند؛ در حالی که منبع متقاضیان تحصیل در مدارس نمونه دولتی دروس پایه نهم است.

تخفیف یهویی

منابع آزمون مشترک نمونه دولتی و تیزهوشان

در اطلاعیه رسمی ادغام آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی اعلام شده است که سوالات برای متقاضیان مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان مشترک و یکسان خواهد بود. حالا مسئله متقاضیان مدارس نمونه دولتی این است که آیا باید برای درس هوش و استعداد تحصیلی خودمان را آماده کنیم؟ اگرچه هنوز جزئیات رسمی در این باره منتشر نشده؛ اما به احتمال زیاد سوالات درس هوش در آزمون مشترک مدارس خاص وجود دارد و امکان دارد که تاثیر این درس را برای متقاضیان نمونه دولتی صفر در نظر بگیرند یا ضریب بسیار کمی به آن اختصاص دهند. با این حال توصیه می‌کنم متقاضیان تحصیل در مدارس نمونه دولتی دست نگه دارند و منتظر اخبار تکمیلی باشند.

شرایط شرکت در آزمون مشترک مدارس نمونه و تیزهوشان

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد شرکت در آزمون مشترک مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان باید به آن توجه کنید این است که هر دانش‌آموز می‌تواند در زمان ثبت نام، برای تحصیل در هر دو مدرسه تیزهوشان و نمونه یا فقط یکی از این مدارس اقدام کند. همچنین اگر شما علاقه‌مند به تحصیل در یکی از این مدارس هستید، اجازه انتخاب یکی از رشته‌های نظری را دارید؛ اما اگر زمان ثبت نام علاقه‌مندی خود را به هر دو مدرسه تیزهوشان و نمونه دولتی اعلام کنید، می‌توانید برای هر مدرسه یک رشته جداگانه انتخاب کنید. برای مثال اگر زمان ثبت نام هر دو مدرسه نمونه و تیزهوشان را انتخاب کرده‌اید می‌توانید برای یک مدرسه رشته تجربی و برای مدرسه دیگر رشته ریاضی را انتخاب کنید. اما اگر فقط یکی از این مدارس را انتخاب کرده‌اید، اجازه دارید یک رشته را انتخاب کنید.

شرط معدل به چه صورت است؟

برای اطلاع از جزئیات دقیق ادغام آزمون تیزهوشان با نمونه دولتی باید منتظر دستور العمل رسمی این آزمون بمانیم؛ با این حال در همان اطلاعیه اولیه‌ای که منتشر شده است تکلیف شرط معدل دانش‌آموزان برای شرکت در این آزمون معلوم شده است، این شرط معدل برای متقاضیان تحصیل در مدارس تیزهوشان بسیار حیاتی و مهم است. شرط معدل برای شرکت در آزمون مشترک مدارس نمونه و تیزهوشان به صورت زیر است:

  • دانش‌آموزانی که زمان ثبت نام می‌خواهند هر دو مدرسه تیزهوشان و نمونه دولتی را انتخاب کنند باید حداقل معدل آنها 19 باشد.
  • شرط معدل برای متقاضیان مدرسه نمونه دولتی کمرنگ‌تر است و این دانش‌آموزان کافی است خرداد سال نهم معدل بالای 17 کسب کنند.
بهترین منابع آزمون تیزهوشان ششم به هفتم

مقاله مرتبط: بهترین منابع آزمون تیزهوشان ششم به هفتم

زمان و نحوه ثبت نام آزمون مشترک

علاقه‌مندان شرکت در آزمون مشترک مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان می‌توانند از تاریخ چهارشنبه 15 فروردین 1403 تا روز شنبه 25 فروردین ماه 1403 به واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir مراجعه کرده و شیوه‌نامه شرکت در این آزمون را مطالعه کنند و برای ثبت‌ نام در این آزمون سرنوشت‌ساز اقدام کنند. توجه کنید که همه مراحل ثبت نام، دریافت کارت ورود به جلسه و حتی اعلام نتایج از طریق وب سایت my.medu.ir خواهد بود. از آنجایی که هنوز دستور العمل رسمی ادغام آزمون مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان منتشر نشده است، توصیه می‌کنم دانش‌آموزان وب سایت پایتخت کتاب را برای دریافت آخرین اخبار دنبال کنند، جدیدترین اخبار و جزئیات این آزمون به محض انتشار در این صفحه اطلاع‌رسانی خواهند شد.

برای آزمون مشترک نمونه و تیزهوشان چطور مطالعه کنیم؟

من هدفم تحصیل در مدرسه نمونه دولتی است و اصلا قصد شرکت در آزمون تیزهوشان ندارم، اگر قرار باشد آزمون این دو مدرسه با هم ادغام شود و در این آزمون از درس هوش و استعداد تحصیلی سوال طرح شود، من چکار کنم؟ باید این درس را هم مطالعه کنم و به فکر تهیه منابع برای این درس باشم؟ وقتی خبر جدیدی منتشر می‌شود من همیشه از دانش‌آموزان می‌خواهم خونسردی خود را حفظ کنند و فعلا بر اساس برنامه‌های قبلی‌شان مطالعه کنند. چون ما هنوز به طور قطع خبری از سوالات این آزمون نداریم و قرار است جزئیات دقیق این آزمون طی هفته‌های آینده منتشر شود؛ پس منطقی است که تا آن زمان شما برنامه خودتان را ادامه دهید و تغییرات لازم را در آینده اعمال کنید.

اهمیت منابع کمک درسی برای آزمون تیزهوشان؛ پیشنهاد هوش کمپلکس برای تیزهوشان

مقاله مرتبط: اهمیت منابع کمک درسی برای آزمون تیزهوشان؛ پیشنهاد هوش کمپلکس برای تیزهوشان

سخن آخر

اولین تلاش رسمی و جدی دانش‌آموزان برای تحصیل در رشته رویایی‌شان، شرکت در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان است. طبق آخرین اخبار قرار است در سال 1403 آزمون ورودی این دو مدرسه با هم ادغام شود، این موضوع از برخی جهات به نفع دانش‌آموزان است اما از برخی جنبه‌ها هم سوال برانگیز است. در این محتوا سعی کردیم جزئیات خبر ادغام آزمون تیزهوشان با نمونه دولتی را بررسی کنیم و به سوالات احتمالی شما عزیزان پاسخ دهیم. اگر هنوز هم در این زمینه سوالی در ذهنتان دارید می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما در میان بگذارید.

چند سوال متداول

آیا خبر ادغام آزمون تیزهوشان با نمونه دولتی قطعی است؟

طبق اطلاعیه رسمی آموزش و پرورش، آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی در سال 1403 با هدف کاهش استرس داوطلبان با هم ادغام خواهد شد.

آیا سوالات متقاضیان مدارس نمونه و تیزهوشان مشترک است؟

در این مورد هنوز خبر رسمی اعلام نشده اما به احتمال زیاد سوالات برای داوطلبان مشترک خواهد بود.

برای ثبت نام در آزمون مشترک نمونه دولتی و تیزهوشان چطور اقدام کنیم؟

همه مراحل ثبت نام، دریافت کارت ورود به جلسه و حتی اعلام نتایج این آزمون از طریق وب سایت my.medu.ir خواهد بود.

شرایط شرکت در آزمون مشترک نمونه دولتی و تیزهوشان چیست؟

متقاضیان مدرسه تیزهوشان باید حداقل معدل 19 و متقاضیان مدرسه نمونه دولتی باید حداقل معدل 17 را در امتحانات خرداد پایه نهم کسب کنند، برای کسب اطلاعات و جزئیات بیشتر وب سایت پایتخت کتاب را دنبال کنید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه

نظر خود را ثبت کنید

نظرات ثبت شده

  1. متین فروردین 5, 1402

    سلام لطفا کتاب های مخصوص آزمون تیزهوشان برای آزمون پیش رو رو برام میفرستین؟

  2. آیدا دهقان خرداد 18, 1401

    عالی مرسی👌 کنکور ۴۰۱

  3. مبینا فروردین 28, 1401

    لطفا تاریخ آزمون امسال رو هم بنویسید

    • ادمین پایتخت کتاب فروردین 28, 1401

      سلام
      آزمون ورودی دبیرستان‌ های استعدادهای درخشان،، راس ساعت 9 صبح روز جمعه 1401/3/27 ( 27 خرداد 1401 ) در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

آخرین مقالات پایتخت کتاب