10 تکنیک رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه؛ خداحافظ خواب‌آلودگی!

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 6 دقیقه
10 تکنیک رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه؛ خداحافظ خواب‌آلودگی!

شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به محض باز کردن کتاب و خواندن دو صفحه از آن، دچار خواب‌آلودگی می‌شوید؟ اگر جواب شما بله است، نگران نباشید. افراد زیادی هستند که مشکلی شبیه به شما داشته و احساس خوبی نسبت به این موضوع ندارند. خواب‌آلودگی هنگام مطالعه دلایل مختلفی از جمله زمان مطالعه یا وضعیت نامناسب فرد دارد؛ اما مسئله مهم، تکنیک‌هایی است که برای رهایی از این حالت به ما کمک می‌کنند.

افزایش تمرکز؛ رفع خواب‌آلودگی

برای رهایی از خواب‌آلودگی هنگام مطالعه باید تمرکز و دقت خود را افزایش دهیم. با تقویت تمرکز به راحتی می‌توانیم ساعت‌های طولانی برای تفریح یا تحصیل، به مطالعه بپردازیم. در ادامه به شرحی از مهمترین تکنیک‌هایی که ما را از خواب‌آلودگی هنگام درس خواندن نجات می‌دهند، اشاره خواهیم داشت.

تکنیک‌های رفع خواب‌آلودگی هنگام مطالعه

  • برخاستن و حرکت کردن

هر زمان که احساس خواب‌آلودگی داشتید، از جای خود برخاسته و شروع به حرکت کردن کنید. برای این منظور لازم نیست حتما از خانه خارج شوید. شما می‌توانید درون اتاق، محیط خانه یا حیاط قدم بزنید تا به گردش جریان خون کمک کنید. همچنین می‌توانید هنگام راه رفتن کتاب را در دست گرفته و هرازگاهی نگاهی به کلمات آن بیندازید.

پخش موسیقی و رقصیدن نیز از راهکارهای موثر در رفع خواب‌آلودگی محسوب می‌شوند. همچنین از جا برخاستن و قدم زدن هر نیم ساعت تا 50 دقیقه بین مطالعه روش بسیار نتیجه بخشی برای رهایی از خواب خواهد بود.

تخفیف یهویی

تاثیر موسیقی بر حافظه | 🎵تاثیرات شگفت انگیز موسیقی بر مغز

مقاله مرتبط: تاثیر موسیقی بر حافظه | 🎵تاثیرات شگفت انگیز موسیقی بر مغز

  • با صدای بلند مطالعه کنید

برای رهایی از خواب‌آلودگی هنگام مطالعه از خواندن کتاب درون ذهن خود دست بردارید. تصور کنید قرار است متن کتاب را برای شخص دیگری بازخوانی کنید، با صدایی بلند مطالعه را شروع کرده به شکلی که صدای خود را واضح بشنوید. شنیدن صدا ذهن را درگیر کرده و در نتیجه تمرکز شما افزایش پیدا می‌کند. همچنین می‌توانید از یک دفترچه یادداشت برای نکته برداری استفاده کنید.

  • به قدر کافی آب بنوشید

آیا می‌دانستید که کم‌آبی چه تاثیر مخربی بر روی کوچک شدن مغز و کاهش تمرکز دارد. یکی از راهکارهای علمی جهت رفع خواب‌آلودگی هنگام درس خواندن، نوشیدن آب به اندازه کافی و مناسب است. هنگام مطالعه یک بطری آب کنار خود داشته باشید و به صورت منظم از آن بنوشید. اگر نمی‌توانید به دفعات آب بنوشید از میوه‌های مورد علاقه برای تهیه دتاکس (ترکیب آب و تکه‌های میوه تازه و سبزیجات) استفاده کنید تا آب، طعم بهتری پیدا کند.

  • نور اتاق خود را زیاد کنید

اگر نور اتاق شما هنگام درس خواندن کم باشد، نتیجه آن خواب‌آلودگی هنگام مطالعه خواهد بود. به همین جهت ترجیحا در طول روز مطالعه کرده و در غیر این صورت محیطی را برای کتاب خواندن انتخاب کنید که نور مناسب داشته باشد. اگر نور اتاق شما کم بوده و دسترسی به مکانی با نور بیشتر ندارید از چراغ مطالعه استفاده کنید.

  • هنگام مطالعه دراز نکشید

یکی از حالت‌های اشتباه برای مطالعه، دراز کشیدن بر روی تخت یا مبل است. در این حالت سیستم عصبی فرمان استراحت دریافت می‌کند و به صورت اتوماتیک خواب به چشمان شما رخنه می‌کند. برای جلوگیری از خواب‌آلودگی هنگام درس خواندن بر روی صندلی یا مبل به صورت صاف و عمود بنشینید. در این حالت شما کاملا هشیار باقی می‌مانید و می‌توانید به مطالعه خود برای چند ساعت ادامه دهید.

نکته دیگری که در این خصوص باید به آن توجه داشته باشید، تغییر وضعیت بدن هر چند وقت یک بار است. به این معنا که لازم نیست در تمام طول درس خواندن به صورت عمودی بنشینید. ماندن در یک وضعیت ثابت برای مدت زمان طولانی نیز ممکن است باعث خواب‌آلودگی شود. شما می‌توانید چند دقیقه روی صندلی بنشینید، سپس بایستید و در حال ایستاده درس بخوانید یا برای تغییر وضعیت بر روی زمین نشسته، به دیوار تکیه داده و پاهای خود را دراز کنید.

  • با دوستان خود درس بخوانید

اگر تکنیک‌هایی که پیش از این به آن‌ها اشاره داشتیم در شما تاثیری نداشت، برای رفع خواب‌آلودگی هنگام مطالعه، با دوستانتان درس بخوانید. این همراهی باعث می‌شود تا شما انگیزه بیشتری داشته و نکات مهم را حین مطالعه به یکدیگر یادآوری کنید. در صورتی که به یک همراه دسترسی ندارید می‌توانید در میان جمع خانواده درس بخوانید. البته برخی از افراد با بودن در جمع، تمرکز خود را از دست می‌دهند و بهترین مکان برای آن‌ها مکانی ساکت و بدون سر و صداست.

مطالعه گروهی چیست؟ انفرادی درس بخوانیم یا گروهی

مقاله مرتبط: مطالعه گروهی چیست؟ انفرادی درس بخوانیم یا گروهی

  • خوب بخوابید

خواب کافی بر روی قدرت تمرکز و حافظه ما تاثیر قابل توجهی دارد. کمبود خواب و اهمیت ندادن به این موضوع باعث می‌شود تا شما دچار خواب‌آلودگی هنگام مطالعه شوید. به این ترتیب شب قبل از درس خواندن خوب بخوابید تا در طول روز با مشکل خواب‌آلودگی مواجه نشوید.

اهمیت خواب کنکوری ها؛ چگونه خواب خود را تنظیم کنیم؟

مقاله مرتبط: اهمیت خواب کنکوری ها؛ چگونه خواب خود را تنظیم کنیم؟

  • از منطقه امن خود فاصله بگیرید

کتاب خواندن بر روی تخت یا در مکانی که محل استراحت یا ریلکس کردن شما محسوب می‌شود، خواب‌آلودگی به همراه دارد. تا جایی که امکان دارد از مطالعه در اتاق خواب یا بر روی تخت خودداری کنید. لازم است این نکته را نیز بدانید که مطالعه کردن در محیطی با دمای بالا نیز بر روی خواب‌آلودگی شما تاثیر می‌گذارد. ترجیحا دمای اتاق را بر روی 24 یا 25 درجه سانتی‌گراد نگه دارید.

  • برنامه‌ریزی کنید

یکی از بهترین تکنیک‌ها برای رفع خواب‌آلودگی هنگام درس خواندن و مطالعه، داشتن یک برنامه مشخص است. برای این منظور برنامه‌ریزی خود را به شکلی تنظیم کنید که ساعت مطالعه و ساعات استراحت حین درس خواندن برای شما مشخص باشد. همچنین می‌توانید دقایقی را به برخاستن و قدم زدن اختصاص دهید. برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند تا در ساعت مشخص شده مطالعه را به پایان رسانده و احساس خواب‌آلودگی نیز به سراغتان نمی‌آید.

  • چرت بزنید

شاید تعجب‌آور باشد اما چرت زدن حین مطالعه شما را برای ساعات طولانی سرحال نگه می‌دارد. اگر در ساعاتی از نیمروز احساس خواب‌آلودگی داشتید برای نیم ساعت چرتی قوی بزنید. پس از بیدار شدن شما کاملا پرانرژی خواهید بود و از شر خواب‌آلودگی هنگام درس خواندن نیز خلاص می‌شوید.

استراحت در دوران کنکور؛ استراحت به سبک رتبه برترها !

مقاله مرتبط: استراحت در دوران کنکور؛ استراحت به سبک رتبه برترها !

نتیجه گیری و جمع بندی

بیشتر افراد معمولا هنگام مطالعه کتاب‌های درسی حالت خواب‌آلودگی پیدا می‌کنند. خواندن کتاب‌های غیردرسی جذابیت بیشتری داشته و افراد کمتر دچار خواب‌آلودگی می‌شوند. به هر حال این حالت در هر موقعیتی ممکن است اتفاق بیفتد و شما می‌توانید از تکنیک‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره داشتیم، استفاده کنید. مورد دیگری که می‌توانید از آن برای رفع خواب‌آلودگی هنگام درس خواندن بهره ببرید، دوش گرفتن با آب ولرم یا سرد است. اگر انجام این کار برای شما میسر نبود، کافی است صورت خود را با آب سرد بشویید تا خواب به طور کامل از سرتان بپرد

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. مهدی خرداد 23, 1402

    عالی بود

    • پایتخت کتاب بهمن 5, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خیلی خوشحالیم که براتون مفید بوده

آخرین مقالات پایتخت کتاب