پشتیبانی

از کی برای کنکور 1404 شروع کنیم؟ برای شروع دیر نیست؟

26 دی 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 11 دقیقه
از کی برای کنکور 1404 شروع کنیم؟ برای شروع دیر نیست؟

بازه اسفند و فروردین ماه یکی از بازه‌های مهم و سرنوشت ساز برای کنکوری‌ها است؛ چون اکثر داوطلبانی که تا این زمان در خواب خرگوشی بودند یا فکر می‌کردند تا روز کنکور زمان بسیار زیادی در اختیار دارند، ناگهان به خودشان می‌آیند و تصمیم می‌گیرند برای رسیدن به هدفشان به طور جدی تلاش کنند. همه این داوطلبان بدون استثنا یک سوال مهم در ذهن دارند؛ اگر از الان شروع کنم چقدر امکان موفقیت دارم؟ با شروع از اسفند می‌توانم فلان رشته را قبول شوم؟ خب جواب دقیق این سوال را احتمالا فقط یک پیشگو می‌داند! اما طبق تجربیات من داوطلبانی زیادی بوده‌اند که از بهمن یا اسفند استارت مطالعه برای کنکور را زده‌اند و توانسته‌اند به هدفشان برسند، بارزترین مثال این قضیه خود من هستم!

بهترین زمان شروع مطالعه برای کنکور

بهترین زمان شروع مطالعه برای کنکور همین امروز است! اکثر افراد همیشه منتظر یک موقعیت خاص برای شروع کردن هستند و فکر می‌کنند باید اتفاق بزرگی در زندگی‌شان رخ بدهد تا برای رسیدن به هدفشان استارت کار را بزنند. اما یک داوطلب باهوش و زرنگ منتظر نمی‌ماند و حتی یک روز را هم به بهانه اینکه موقعیت ایده‌آلی برای شروع مطالعه گیر بیاورد به هدر نمی‌دهد. چند بار به خودتان قول داده‌اید که از شنبه شروع می‌کنم؟ شاید بهتر باشد به جای اینکه منتظر رسیدن روز شنبه بمانید، الان که تب و تاب و انگیزه شروع دارید، بلافاصله بعد از مطالعه این مقاله یک قلم و کاغذ بردارید و ببینید که تا به جای کار با خودتان چند چند هستید! کسی را می‌شناسید که از اسفند شروع کرده باشد و قبول شده باشد؟ برای شروع دیر نیست؟ ببینید ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است؛ به ضرب المثل‌ها اعتماد کنید.

بهترین جملات انگیزشی کنکور؛ بخون و تسلیم نشو!

مقاله مرتبط: بهترین جملات انگیزشی کنکور؛ بخون و تسلیم نشو!

آیا با شروع از اسفند امکان موفقیت دارم؟

می‌توانم بیشتر از ده نفر را مثال بزنم که از بهمن یا اسفند مطالعه برای کنکور را شروع کرده‌اند و توانسته‌اند به هدفشان برسند. البته ترجیح می‌دهم کسی را مثال بزنم که بیشترین آشنایی را با او دارم؛ یعنی خودم! در اواسط بهمن سال 97 از دانشگاه فارغ التحصیل شدم و تصمیم گرفتم بعد از چهار سال دوری از کنکور، برای هدفی که همیشه می‌خواستم باز هم تلاش کنم. از کی شروع کردم؟ من منتظر رسیدن شنبه نماندم و از یک روز پنج‌شنبه درست روز بعد از بازگشتنم به خانه استارت مطالعه برای کنکور را زدم. یادتان باشد هر چقدر شروع کاری را به تعویق بی‌اندازید، به تدریج شروع کردن برایتان سخت‌تر می‌شود تا جایی که در نهایت توان شروع کردن را نخواهید داشت. انتهای داستانم چه شد؟ قبولی در رشته مورد علاقه‌ام، قشنگ است نه؟ به همان اندازه دشوار هم هست، توصیه می‌کنم که این محتوا را تا انتها مطالعه کنید؛ چون هدف از تولید آن آموزش نحوه صحیح برنامه ریزی کنکور است.

تخفیف یهویی

برای کنکور 1404 از کجا شروع کنیم؟

پاسخ این سوال به وضعیت تحصیلی شما بستگی دارد؛ آیا صفر صفر هستید یا از ابتدای سال چیزهایی کم و بیش خوانده‌اید اما اکنون می‌خواهید به صورت جدی برای کنکور 1404 شروع کنید؟ پاسخ این سوال بر نحوه برنامه‌ریزی شما تاثیر زیادی دارد؛ پس قبل از هر چیزی تکلیف این موضوع را مشخص کنید. حال اگر:

  • در وضعیت صفر هستید ابتدا تعداد روزهای باقی مانده تا کنکور 1404 را حساب کنید و بعد با توجه به پایه علمی و سرعت مطالعه‌تان، تعیین کنید که برای هر فصل و مبحث به چند ساعت مطالعه نیاز دارید. برای مثال برای مطالعه فصل تابع به 20 ساعت احتیاج دارم و اگر هر روز دو ساعت ریاضی بخوانم، مبحث تابع در عرض 10 روز تمام می‌شود. این کار را برای همه درس‌ها انجام دهید تا یک برنامه ریزی بلند مدت برای خودتان داشته باشید.
  • از اول سال کم و بیش مطالعه کرده‌اید، ابتدا دقیقا مباحثی که خوانده‌اید را مشخص کنید تا در آینده در کنار مطالعه مطالب جدید، این مباحث را هم مرور کنید. برای مطالب جدید هم درست مثل داوطلبان وضعیت صفر برنامه ریزی بلند مدت را انجام دهید.
برنامه ریزی کنکور انسانی 1403 ؛ برنامه یکساله رایگان

مقاله مرتبط: برنامه ریزی کنکور انسانی 1403 ؛ برنامه یکساله رایگان

برنامه ریزی برای کنکور 1404

در زمان باقی مانده تا کنکور 1404 داشتن یک برنامه ریزی صحیح برای شروع مطالعه بسیار اهمیت دارد و شما را از بی‌راهه رفتن یا تنبلی کردن نجات می‌دهد؛ البته که از آن مهم‌تر پایبندی به برنامه و اجرای منظم آن است. حواستان باشد که دقیقا متناسب با زمان باقی مانده، حجم دروس و میزان توانایی خودتان برنامه ریزی کنید. یادتان باشد که هر چقدر برنامه شما منطقی‌تر و متناسب با سطح توانایی‌تان باشد امکان اجرا کردن آن بیشتر می‌شود. آشنایی با انواع برنامه ریزی کمک زیادی به شما خواهد کرد. تحقیقات نشان داده‌اند که داشتن یک دفتر برنامه ریزی، به داوطلبان برای متعهد شدن به برنامه‌هایشان کمک می‌کند؛ بهترین دفتر برنامه ریزی کنکور را می‌توانید از وب سایت پایتخت کتاب تهیه کنید.

شروع مطالعه از صفر برای کنکور اردیبهشت، اگه صفری اینجوری درس بخون (ویژه رشته انسانی)

مقاله مرتبط: شروع مطالعه از صفر برای کنکور اردیبهشت، اگه صفری اینجوری درس بخون (ویژه رشته انسانی)

انواع برنامه ریزی برای کنکور 1404

  • برنامه ریزی بلند مدت: این یعنی تکلیف چند چیز را مشخص کنید؛ تا چه تاریخی یک دور مطالعه درس‌ها را تمام می‌کنید، در چه زمان‌هایی مرور می‌کنید؟ در چه تاریخی وارد بازه جمع بندی می‌شوید؟
  • برنامه ریزی میان مدت: در اینجا با توجه به هدفتان، حجم مطالب باقی مانده و زمانی که در اختیار دارید باید تعیین کنید که هر هفته برای هر درس به چند ساعت مطالعه نیاز دارید. قرار است یک برنامه هفتگی بنویسید و زمان مطالعه درس‌ها، حجمی که در طول هفته از هر درس مطالعه می‌کنید و زمان استراحت هفتگی را مشخص کنید.
  • برنامه ریزی کوتاه مدت: همان برنامه روزانه شما است که باید از شب قبل یا صبح قبل از هر کاری مشخص کنید که در آن روز چه درس‌هایی می‌خوانید و برای هر درس چند صفحه و چه مدت زمانی را در نظر دارید.

یک شروع طوفانی به سبک رتبه برترها!

شاید بگویید که رتبه برترها از خیلی وقت پیش مطالعه برای کنکور را شروع کرده‌اند، درست است اما رتبه برترها هم برای شروع کردن از اصول ثابتی استفاده کرده‌اند. فرقی نمی‌کند که از تابستان شروع کنید یا اسفند، باید برای یک شروع طوفانی کارهای زیر را انجام دهید:

  • منابع‌تان را تکمیل کنید، بهترین کتاب‌ها در این بازه زمانی کتاب‌هایی هستند که درسنامه‌های کوتاه اما کاملی دارند و اکثر تست‌های آنها در قالب سوالات کنکور است. برای تهیه بهترین منابع می‌توانید به فروشگاه اینترنتی پایتخت کتاب مراجعه کنید.
  • برنامه ریزی بلند مدت‌تان را دقیقا مشخص کنید، می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید یا از یک مشاور کمک بگیرید.
  • آزمون آزمایشی شرکت کنید؛ البته از آنجایی که آزمون‌ها از مهر ماه شروع شده‌اند به احتمال زیاد نمی‌توانید به بودجه بندی آنها برسید؛ فعلا هر هفته یا دو هفته یک بار خودتان در منزل آزمونی از خودتان بگیرید و بعد در آزمون‌های جامع بعد از عید موسسات کنکوری شرکت کنید.
  • هفته اول مطالعه‌تان را با چیزی حدود 6 ساعت در روز آغاز کنید تا به درس خواندن عادت کنید، بعد از آن هر هفته یک ساعت به ساعت مطالعه‌تان اضافه کنید تا به 10 الی 12 ساعت در طول روز برسید.
برنامه ریزی کنکور تجربی 1403؛ برنامه یک ساله رایگان

مقاله مرتبط: برنامه ریزی کنکور تجربی 1403؛ برنامه یک ساله رایگان

اگر صفر صفر هستی…

من صفر صفرم و می‌خواهم مطالعه برای کنکور 1404 را از اسفند ماه شروع کنم، چطور شروع کنم؟ همیشه داوطلبان به دنبال یک دستور العمل دقیق هستند و می‌خواهند همه چیز را قدم به قدم به آنها بگوییم.

  • قدم اول: لازم است برای مطالعه برخی از درس‌ها مباحث مهم‌تر را مشخص کنید و مطالعه آنها را در اولویت قرار دهید. مثلا داوطلبان تجربی بهتر است زیست و شیمی را کامل مطالعه کنند اما برای فیزیک می‌توانند چند مبحث دشوار یا کم اهمیت را حذف کنند.
  • قدم دوم: برای شروع مطالعه حواستان به پیش نیازها باشد؛ مثلا اگر روی مبحث تابع تسلط نداشته باشید احتمالا هنگام مطالعه حد یا مشتق به مشکل برمی‌خورید. توصیه می‌کنم مطالعه را از پایه دهم شروع کنید.
  • قدم سوم: به زندگی روزانه‌تان نظم دهید؛ این نظم شامل ساعت خواب و بیداری، بازه‌های مطالعاتی، زمان‌های استراحت، میزان استفاده از گوشی و … است.
  • قدم چهارم: به تدریج خودتان را به داشتن ساعت مطالعه بالا عادت دهید؛ از تمام زمان‌هایتان به خوبی استفاده کنید و به اندازه استراحت کنید.
  • قدم پنجم: تست‌زنی جزئی از یادگیری است؛ پس حتی اگر در وضعیت صفر هم هستید تست‌زنی را فراموش نکنید.
برنامه ریزی کنکور ریاضی 1403 ؛ برنامه یکساله رایگان

مقاله مرتبط: برنامه ریزی کنکور ریاضی 1403 ؛ برنامه یکساله رایگان

استارت مطالعه برای کنکور 1404 با یک روحیه قوی

من هم وقتی مطالعه برای کنکور را از بهمن ماه شروع کردم استرس داشتم و احساس سردرگمی می‌کردم. اما به خودم گفتم تو برای فکر کردن به این مسائل زمان نداری! با خودم تصمیم گرفتم که وقت و انرژی‌ام را هدر ندهم و به جای پرداختن به شک‌ها و استرس‌ها تایمم را برای پیشرفت کردن صرف کنم. در زمینه کنکور روحیه قوی و جنگنده عامل مهمی است و برای داوطلبانی که از اسفند شروع می‌کنند این موضوع اهمیت چند برابری دارد. خیلی خوب میشد اگر مطالعه‌ات را از تابستان یا مهر شروع می‌کردی اما به هر دلیلی این موضوع تا به امروز به تاخیر افتاده است؛ به این فکر کن که اگر الان هم زمان را با فکر کردن به اینکه دیر شروع کردی یا آینده چه می‌شود هدر دهی، چند ماه دیگر حسرت همین روزهایی که میشد مطالعه کنی و به هدفت نزدیک شوی را می‌خوری.

اولویت بندی یک اصل مهم برای شروع از اسفند ماه

وقتی که زمان کم است اولویت بندی کردن مثل یک معجزه عمل می‌کند و باعث می‌شود کارها به موقع تمام شوند. اگر مطالعه برای کنکور را از اسفند شروع کرده‌ایم باید برای چه چیزی اولویت بندی کنیم؟ در واقع برای همه چیز:

  • کارهای روزانه: در زمان باقی مانده تا کنکور در ابتدای روز خوابیدن مهم‌تر است یا درس خواندن، در طول روز دیدن یک دوست یا تماشای سریال اهمیت بیشتری دارد یا تست زدن؟ مطمئنم خودتان جواب را می‌دانید!
  • ترتیب خواندن مباحث: لازم است در هر درسی پیش نیازها را رعایت کنید و علاوه بر آن مطالعه مباحث مهم و سوال‌خیز باید اولویت شما باشد.
  • انتخاب تست‌ها: اگر مبحثی 300 تا تست دارد و زمان کم است نیازی نیست همه 300 تست را حل کنید، بهتر است سوالات را یک در میان یا به صورت مضربی کار کنید.
روش جمع بندی کنکور؛ از کی و چطور جمع بندی کنیم؟

مقاله مرتبط: روش جمع بندی کنکور؛ از کی و چطور جمع بندی کنیم؟

نکات مهم شروع از اسفند

زمانی که دانش‌آموز بودم اگر فرجه امتحانی زیاد بود بیشتر تنبلی می‌کردم ولی در فرجه‌های کوتاه‌تر از جان و دل مایه می‌گذاشتم؛ پس بیایید به جای سرزنش خودتان که چرا از اسفند شروع کردم، نیمه پر لیوان را ببینیم. می‌خواهیم در زمان باقی مانده بیشترین بازدهی را از تلاشتان داشته باشید. نکات زیر برای شروع مطالعه کنکور 1404 از اسفند ماه به کارتان می‌آید:

  • خودتان را با کسی مقایسه نکنید، کم نبودند داوطلبانی که از تابستان شروع کردند اما بعد از عید کم آوردند.
  • چند منبعی نباشید و خودتان را با تهیه انبوه کتاب‌ها و فیلم‌ها گیج نکنید.
  • روش مطالعه صحیح هر درس را یاد بگیرید تا از زمانتان بیشترین استفاده را بکنید.
  • تست‌زنی را به ماه آخر موکول نکنید و از همین الان تست آموزشی بزنید.
  • مرورهای منظم داشته باشید.
  • از کیفیت غافل نشوید؛ مطالعه 80 درصد مطالب با کیفیت 100 بهتر از مطالعه 100 درصد مطالب با کیفیت 80 است.
  • صبر داشته باشید، استمرار و امید کلیدهای طلایی برای باز کردن هر دری هستند!

بهترین زمان شروع مطالعه برای کنکور ویژه دهم یازدهمی‌ها

اگر به عنوان یک دانش‌آموز دهمی در حال مطالعه این محتوا هستید، از شما می‌خواهم که سعی کنید امسال یادگیری اولیه مطالب را کامل کنید و هر ابهام یا اشکالی دارید تا پایان سال در مدرسه برطرف کنید و اگر بتوانید در تابستان دروس پایه دهم را مرور کنید سال بعد کارتان بسیار راحت خواهد بود. اگر دانش‌آموز پایه یازدهم هستید، باید از الان عادت‌هایی مثل نظم داشتن و تست‌زنی را در خودتان به وجود آورید و در تابستان دروس دهم و یازدهم را جمع بندی و رفع اشکال کنید. با فکرهایی مثل هنوز خیلی وقت دارم و درست نیست از الان خودم را خیلی خسته کنم، خودتان را گول نزنید! اگر کارهایی که گفتم را انجام دهید، در سال کنکور رقبایتان به گرد پای شما هم نمی‌رسند!

روش مطالعه فیزیک کنکور؛ چگونه فیزیک را 100 بزنیم؟

مقاله مرتبط: روش مطالعه فیزیک کنکور؛ چگونه فیزیک را 100 بزنیم؟

سخن آخر

رستگار رحمانی رتبه 1 کنکور سال 88 از بهمن ماه شروع کرد البته که ده‌ها مثال مشابه این برای کسانی که از امروز می‌خواهند مطالعه برای کنکور 1404 را شروع کنند، وجود دارد. در این مقاله به شما یاد دادیم که استارت کارتان را چطور بزنید، شما را با انواع برنامه‌ریزی برای کنکور آشنا کردیم و گفتیم رتبه برترها چگونه مطالعه برای کنکور را شروع می‌کنند. در ادامه در مورد اهمیت اولویت بندی کردن و نیز داشتن روحیه قوی در زمان باقی مانده صحبت کردیم و در انتها چند توصیه برای دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم داشتیم.

سوالات متداول

بهترین زمان شروع مطالعه برای کنکور کدام است؟

از ابتدای سال یازدهم اما اگر داوطلب پشت کنکوری هستید بهترین زمان شروع همین امروز است!

آیا با شروع از اسفند امکان موفقیت دارم؟

داوطلبان زیادی در این زمان باقی مانده به هدفشان رسیده‌اند؛ باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید و به آن پایبند باشید.

برای کنکور 1404 از کجا شروع کنیم؟

این بستگی به وضعیت حال حاضر شما دارد؛ اینکه در وضعیت صفر هستید یا چیزهایی مطالعه کرده‌اید، در مقاله در این باره مفصل صحبت شده است.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه

نظرات ثبت شده

  1. الهام تیر 19, 1402

    سلام وقتتون بخیر
    من فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد هستم ورشته دبیرستانم هم ریاضی بوده و سال 85 از دبیرستان فارغ التحصیل شدم. الان میخوام برای کارشناسی رشته روانشناسی اقدام کنم. چیکار باید کنم؟کتب درسی نظام جدید رو باید بگیرم ؟ برای تغییر رشته کار خاصی باید انجام بدم؟

    • پایتخت کتاب تیر 19, 1402

      سلام
      بله کتاب درسی نظام جدید رو بتید بگیرید. برای بقیه سوال هاتون هم بهتره از یک مشاوره تحصیلی کمک بگیرید تا دقیق راهنمایی تون کنن

  2. مهدی فروردین 31, 1402

    سلام شما کتاب درسی هم میفروشید ؟

    • پایتخت کتاب فروردین 31, 1402

      سلام ما کتاب درسی تمامی مقاطع رو موجود داریم از برگه زیر میتونید خرید کنید.
      اگه هر کتابی که میخواستین داخل سایت نبود با دفتر تماس بگیرید تا کامل راهنمایی تون کنیم.
      خرید کتاب درسی

  3. ستاره فروردین 9, 1402

    سلام من امسال دهم هستم وقراره برم یازدهم میخام برای کنکور۱۴۰4 درس های دهم ویازدهم رو توی تابستان امسال بخونم ویک پیشخوانی هم برای درس های دوازدهم داشته باشم میشه لطفا راهنمایی کنید که چطور برنامه ریزی داشته باشم؟

    • پایتخت کتاب فروردین 9, 1402

      سلام
      دوست عزیز ما مشاوره تخصصی متاسفانه نداریم.

  4. آرین فروردین 6, 1402

    خیلی عالی و کامل بود.دمتون گرم!!!

  5. زهرا باقری فروردین 4, 1402

    بسیار عالی 💖

  6. عالیه فروردین 3, 1402

    عالیه

آخرین مقالات پایتخت کتاب