تستی بخونیم یا تشریحی؟ این سوالیه که الان همه درگیرشیم!

10 دی 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 9 دقیقه
تستی بخونیم یا تشریحی؟ این سوالیه که الان همه درگیرشیم!

یکی از بچه زرنگ‌ها می‌گفت با اینکه همه نمراتم در مدرسه 20 هستند اما انگار از پس تست‌ زدن برنمی‌آیم و از این موضوع خیلی نگرانم! آیا بین تستی درس خواندن و تشریحی درس خواندن تفاوت هست؟ بالاخره درس‌هایم را تشریحی و برای مدرسه بخوانم یا تست بزنم؟ دهم یازدهمی‌ها بیشتر تستی بخوانند یا تشریحی؟

این‌ها سوالات پرتکراری هستند که این روزها ذهن دانش‌آموزان را به خود مشغول کرده‌اند. بسیاری از بچه زرنگ‌هایی که به تازگی کتاب تست خریده‌اند و اوایل راه تست‌زنی هستند، از اینکه چرا در آزمون‌های تستی به اندازه امتحانات تشریحی مدرسه موفق نیستند نگران شده‌اند.

تا انتهای این محتوا همراه ما باشید تا تفاوت تستی خواندن و تشریحی خواندن را بررسی کنیم و راهکاری ارائه دهیم که به کمک آن بتوانید هم در امتحانات تشریحی و هم در آزمون‌های تستی بدرخشید!

آزمون‌های تستی و تشریحی چه تفاوتی دارند؟

ما از همان کلاس اول ابتدایی با آزمون تشریحی آشنا می‌شویم، به همین دلیل زیر و بم اینجور امتحانات به تدریج دستمان می‌آید و ترس چندانی هم از امتحانات تشریحی نداریم. متاسفانه بعد از یک عمر تشریحی خواندن و تشریحی امتحان دادن، ناگهان در دوره متوسطه دوم دانش‌آموزان برای اولین بار با چالش تست زدن مواجه می‌شوند.

تخفیف یهویی

طبیعی است که دانش‌آموزان در ابتدا به اندازه امتحانات تشریحی در آزمون‌های تستی موفق نشوند، چون از اساس تست‌زنی با تشریحی امتحان دادن متفاوت است.

در یک آزمون تستی زمان محدود است، جواب آخر برای ما مهم است نه روشی که به جواب می‌رسیم، به جزئیات توجه بیشتری می‌شود و باید در مدت کوتاهی بین چهار گزینه شبیه به هم گزینه درست‌تر را انتخاب کنید تا در دام طراحان سوال گرفتار نشوید!

سال گذشته دانش‌آموزی داشتم که در آزمون‌هایش همیشه تراز بالایی کسب می‌کرد اما در کمال ناباوری نمرات امتحانات نهایی‌اش اصلا خوب نشدند.

دلیل این اتفاق این بود که این داوطلب به تستی درس خواندن و استفاده از راه‌حل‌های کوتاه و میانبر عادت داشت؛ در حالی که در امتحانات نهایی نوشتن تمام مراحل اهمیت دارد و جواب آخر بخش بسیار کوچکی از کل نمره هر سوال را به خود اختصاص می‌دهد.

در جدول زیر تفاوت‌های مطالعه تشریحی و مطالعه کنکوری را ارائه کرده‌ایم:

تشریحی خواندنتستی خواندن
کلیات مهم‌تر هستند و باید بتوانی مفهوم کلی یک پاراگراف را درک کنیعلاوه بر کلیات جزئیات و کلمات کلیدی و حتی قیدها هم اهمیت پیدا می‌کنند
باید مرحله به مرحله راه‌حل‌ها را یاد بگیری و بعدا آن‌ها را در امتحان بنویسیهر چقدر راه‌حل کوتاه‌تر و سریع‌تر باشد بهتر است
حفظ کردن مطالب خیلی جاها کارت را راه می‌اندازدباید مفهومی درس بخوانی و حتی مطالب مختلف را با هم ترکیب کنی
هرچه بیشتر کتاب و درسنامه بخوانی بهتر نتیجه می‌گیریباید بیشتر زمانت را صرف تست‌زنی کنی
برای مرور کردن باید مجدد متن کتاب درسی را بخوانیبرای مرور بهتر است تست کار کنی و فقط بخش‌هایی که فراموش کرده‌ای را مطالعه کنی

در مدرسه نمراتم 20 هستند اما در تست‌زنی ضعیفم!

والدین یکی از دانش‌آموزان میگفت مگر می‌شود کسی درسی را خوب یاد بگیرد و در امتحان تشریحی آن درس 20 بگیرد اما آزمون تستی همان مبحث را خراب کند؟ بله چرا که نه!

در آزمون‌های تستی استرس دانش‌آموزان چند برابر امتحانات تشریحی است؛ چون دانش‌آموز می‌داند زمان محدودی دارد، هر پاسخ غلط یک نمره منفی دارد، هستند، طراحان تا جایی که می‌توانند با دام‌ها و تله‌های تستی داوطلب را غافلگیر می‌کنند. باز هم بگویم؟ حالا چاره چیست؟

تست‌زنی یک مهارت است مثل ساز زدن، رانندگی کردن و هر مهارت دیگری؛ پس باید انقدر تست بزنید که با انواع تیپ‌های مختلف سوالات آشنا شوید و دستتان در مدیریت زمان، گذر از سوالات دام‌دار و … راه بیوفتد.

تستی یا تشریحی، مسئله این است!

گفتید تستی خواندن و تشریحی خواندن با هم فرق دارند، آزمون‌های تستی و تشریحی هم بسیار متفاوت‌اند، ما هم که بیشتر از 24 ساعت در طول روز زمان نداریم که بخشی از این زمان را در مدرسه هستیم. حالا چکار کنیم، بالاخره تستی بخوانیم یا تشریحی؟

اگر نظر من را می‌خواهید باید به هر دو روش تستی و تشریحی درس بخوانید!

تا چند سال پیش تشریحی خواندن فقط به درد مدرسه می‌خورد و امتحانات تشریحی سرنوشت و آینده دانش‌آموزان را تعیین نمی‌کردند. ولی سازمان سنجش برنامه بلندمدتی دارد تا سال به سال سهم سوابق تحصیلی را بیشتر کند، نهایی شدن امتحانات پایه‌های دهم و یازدهم تاییدی بر این قضیه است.

از این به بعد کنکور تستی _ تشریحی است!

اگر کسی ده سال قبل به من می‌گفت قرار است کنکور در آینده تستی_تشریحی شود از حرفش خیلی تعجب می‌کردم؛ اما خب می‌بینیم که این اتفاق افتاده و تازه سهم قسمت تشریحی روز به روز بیشتر هم می‌شود.

امسال سهم سوابق تحصیلی در نتیجه داوطلبان 50 درصد است و از کنکور امسال به بعد این سهم بیشتر خواهد شد و نمرات امتحانات نهایی پایه‌های دهم و یازدهم در نتیجه نهایی داوطلبان دخالت داده می‌شوند.

قبول دارم وضعیت دشواری است و کار برای شما داوطلبان سخت‌تر از قبل شده است؛ اما بیایید به جای ناامید شدن دنبال راهی باشیم تا خودمان را با این شرایط وفق دهیم. راهی که بتوانیم هم زمان هم تستی بخوانیم و هم تشریحی، هم در امتحانات نهایی موفق شویم و هم در کنکور سراسری.

اگرچه تستی خواندن و تشریحی خواندن دو روش متفاوت برای یادگیری دروس هستند؛ اما هر دو یک هدف را دنبال می‌کنند و باید هم‌زمان هر دو روش را جلو ببرید. خیلی اشتباه است که بخواهید کل سال را تست بزنید و بعد در بازه کوتاه دو سه روزه فرجه یک امتحان، تازه به فکر تشریحی خواندن بیوفتید.

اما چطور هم‌زمان هر دو روش را به کار ببریم؟ بگذارید یک مثال بزنم:

  • برای دروس محاسباتی: فرض کنید می‌خواهید مبحث مثلثات را مطالعه کنید، بعد از یادگیری اولیه فرمول‌ها حتما روش اثبات آن‌ها را هم یاد بگیرید. حالا با چند سوال تشریحی راحت شروع کنید تا کاربرد این فرمول‌ها را بهتر متوجه شوید، حتما راه‌حل‌ها را تا انتها و طبق کتاب درسی پیش بروید. بعد تعدادی تست بزنید و سعی کنید برخی سوالات را هم با فرمول کامل و مفصل کتاب درسی و هم با راه‌حل کنکوری کوتاه پاسخ دهید.
  • برای  دروس مفهومی: فرض می‌کنیم می‌خواهید یک گفتار زیست بخوانید، ابتدا یک دور در حد فهم اولیه مطالب را مطالعه کنید. در مرحله بعدی پاراگراف به پاراگراف جلو بروید و هر قسمت را یک بار برای خودتان توضیح دهید، گویی در حال پاسخگویی به سوال امتحانی آن هستید. در انتها برای گفتار مورد نظر تست بزنید، با اینکار یک بار دیگر توجه شما به جزئیات و نکات کلیدی و کنکوری کتاب جلب می‌شود.

چطور در هر دو آزمون تستی و تشریحی موفق شوم؟

چطور در هر دو آزمون تستی و تشریحی موفق شوم؟
اگر بدانید تفاوت تستی خواندن و تشریحی خواندن چیست می‌توانید در همه آزمون‌ها موفق شوید.

تشریحی خواندن برای یادگیری اولیه مطالب ضروری است و از طرفی تست زدن باعث تثبیت مطالب و تکمیل فرآیند یادگیری می‌شود.

وقتی شما روش اثبات یک فرمول را مطالعه می‌کنید قطعا راحت‌تر می‌توانید آن را به خاطر بسپارید و وقتی از آن فرمول تست می‌زنید تازه کاربردش را یاد می‌گیرید. پس از این به بعد روند مطالعه شما (به خصوص دانش‌آموزان متوسطه دوم) شامل چهار مرحله زیر خواهد بود:

  • مرحله اول: تقسیم هر فصل به چند قسمت و مطالعه کتاب و درسنامه برای هر قسمت
  • مرحله دوم: توضیح هر پاراگراف و مطلب برای خودتان (برای دروس فهمیدنی) و حل مرحله به مرحله و مطابق فرمول کتاب درسی برای هر مسئله (برای دروس محاسباتی)
  • مرحله سوم: حل تست‌های آن بخش (برای برخی تست‌های محاسباتی هر دو روش تستی و تشریحی را به کار ببرید.)
  • مرحله چهارم: حل نمونه سوالات امتحانی بعد از اتمام کل فصل

بهترین منابع تستی _ تشریحی کدامند؟

برخی کتاب‌های کمک آموزشی کار را برای داوطلبان راحت‌تر کرده‌اند چون با خرید این کتاب‌ها شما با یک تیر سه نشان می‌زنید! در واقع این منابع شامل سه قسمت یعنی درسنامه، سوالات تستی و نمونه سوالات تشریحی و امتحانی هستند و می‌توانید با تهیه این کتاب‌ها چهار مرحله‌ای که در پاراگراف قبلی توضیح دادیم را به راحتی اجرا کنید.

کتاب‌های زیر از جمله بهترین و پرطرفدارترین منابع تستی_تشریحی هستند، این منابع برای همه دروس و پایه‌های تحصیلی مختلف در وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب موجود هستند و خبر خوب اینکه اکثر کتاب‌های فروشگاه پایتخت کتاب با تخفیف ویژه و شگفت‌انگیز به فروش می‌رسند.

بهترین منابع تستی_تشریحی عبارتند از:

مقایسه آزمون تستی و تشریحی در یک نگاه

در انتها برای جمع بندی مطالب گفته شده سعی کردیم آزمون‌های تستی و تشریحی را در قالب جدول زیر با هم مقایسه کنیم:

مقایسه از نظر…آزمون تستیامتحان تشریحی
اهمیتامسال 50 درصد کنکور و سال‌های بعد اهمیت کمترامسال 50 درصد کنکور و سال‌های بعد اهمیت بیشتر
زمان آزمونمحدودمناسب و کافی
سختی سوالاتمعمولا دشوار و چالشیاکثر سوالات متوسط
نمره منفیداردندارد
نوشتن راه‌حلراه‌حل مهم نیست جواب آخر اهمیت داردتک تک مراحل راه‌حل اهمیت و بارم نمره جداگانه‌ای دارند
بهترین روش آمادگیحل تست‌های فراوان و متنوعمطالعه و مرور مطالب کتاب درسی و درسنامه، حل نمونه سوالات امتحانی

سخن آخر

زمانی که من سال آخر دبیرستان بودم همه کنکوری‌ها در تب و تاب آزمون دادن و تست زدن بودند و حتی امتحانات تشریحی مدرسه را فقط در حد گرفتن نمره پاسی مطالعه می‌کردند. این روزها این روش اصلا پاسخگو نیست و تازه به شدت به ضرر داوطلبان تمام می‌شود چون بخش قابل توجهی از نتیجه کنکور شما به نمرات امتحانات نهایی بستگی دارد.

در این محتوا ابتدا تشریحی خواندن و تستی خواندن را با هم مقایسه کردیم و بعد یک راهکار چهار مرحله‌ای برای مطالعه تستی_تشریحی دروس و موفقیت در کنکور و امتحانات نهایی ارائه دادیم. اگر هنوز هم سوالی درباره تفاوت تستی خواندن و تشریحی خواندن در ذهنتان دارید، می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. ماهان اسفند 18, 1402

    سلام برای امتحان نهایی ۱۴۰۳ متن کتاب بخونیم یا سوالات معلم؟

    • پایتخت کتاب اسفند 19, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 سوالات باید از متن کتاب باشه و باید شما متن کتاب رو مطالعه کنید در کنارش جزوه معلم تون

  2. .... دی 18, 1402

    سلام وقت بخیر …ی سوال دارم بنظرتون امتحانات نهایی دهم و یازدهم ها سخت و چالشی یا راحته ؟
    و اینکه لطفاً ی مطلبی بزارید در مورد اینکه چطور تو عید بتونیم درسا رو جمع بندی کنیم برای امتحان نهایی یازدهم

    • پایتخت کتاب دی 18, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 از نیم سال دوم جدی بخونین و در عید نوروز که تعطیلاته نیم سال اول رو هم جمع کنید که در اردیبهشت ما بتونین به تسلط برسونین

  3. یونس دی 7, 1402

    چگونه تست و تشریحی بخوانیم متوجه نشدم کامل میشه خلاصه بگید

    • پایتخت کتاب دی 8, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 مقاله رو مطالعه کردین؟ کدوم قسمت رو متوجه نشدین بفرمایید تا کامل توضیح بدیم خدمتتون

  4. مهدی دی 7, 1402

    سلام ما در کنکور ۱۴۰۳ ، دو تا کنکور داریم ، یکی اردیبهشت و یکی تیر درسته؟
    حالا چرا همون آزمون های اردیبهشت هم به ۲ قسمت تقسیم میشن یعنی ۶ و ۷ اردیبهشت؟ من متوجه نشدم لطفا پاسخ بدید ممنون

    • پایتخت کتاب دی 8, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 بله درسته کنکور ۱۴٠۳ در دو مرحله اردیبهشت ماه و تیر ماه برگزار میشه و یکسری رشته‌ها در تاریخ ۶ام و سایر رشته‌ها در تاریخ ۷ام امتحان دارند.

آخرین مقالات پایتخت کتاب