با این منابع امتحان نهایی شیمی رو 20 بگیر ؛ روش مطالعه صحیح

21 اسفند 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 10 دقیقه
با این منابع امتحان نهایی شیمی رو 20 بگیر ؛ روش مطالعه صحیح

بین دروس تخصصی بچه‌های تجربی و ریاضی، درس شیمی از همه دروس شیرین‌تر و کم دردسرتر است. با این حال بعد از بررسی دقیق سوالات امتحان نهایی این درس، متوجه می‌شویم بدون منابع امتحان نهایی شیمی، باید با نمره ۲٠ این درس خداحافظی کنیم؛ چون کتاب درسی برای کسب نمره خوب در این درس اصلا کافی نیست. شاید بگویید من تا امروز وقت زیادی برای مطالعه شیمی صرف نکرده‌ام، آیا امیدی هست که بتوانم در امتحان نهایی این درس نمره خوبی کسب کنم؟ قطعا بله! در ادامه همراه پایتخت کتاب باشید تا با کمک هم روش مطالعه صحیح این درس را یاد بگیریم و بهترین کتاب‌های امتحان نهایی شیمی را بررسی کنیم.

بارم بندی امتحان نهایی شیمی

شیمی دوازدهم شامل چهار فصل است و همان طور که درجه سختی این فصول با هم متفاوت است، بارم آنها در امتحان نهایی هم با هم تفاوت دارد. برای مثال بیشترین تعداد سوالات را از فصل اول کتاب داریم، آگاهی از اهمیت و بارم هر فصل کمک می‌کند برای مطالعه این درس برنامه ریزی دقیق‌تری داشته باشید و بتوانید زمان و انرژی‌تان را عادلانه بین فصل‌های مختلف تقسیم کنید. البته یادتان باشد که برای کسب نمره ۲٠ شیمی، باید تک تک صفحات کتاب را خوب بخوانید و کامل یاد بگیرید. بارم بندی فصول مختلف شیمی در امتحان نهایی برای دانش‌آموزان تجربی و ریاضی را در جدول زیر آورده‌ایم:

اسم فصلبارم در امتحان نهایی
مولکول‌ها در خدمت تندرستی۶.۵
آسایش و رفاه در سایه الکتروشیمی۵
شیمی جلوه‌ای از هنر، زیبایی و ماندگاری۴
شیمی راهی به سوی آینده روشن‌تر۴.۵
جدول بارم بندی امتحان نهایی شیمی دوازدهم
برای امتحان نهایی فیزیک چی بخونم؟ فیزیک 20شو

مقاله مرتبط: برای امتحان نهایی فیزیک چی بخونم؟ فیزیک 20شو

روش مطالعه صحیح شیمی برای امتحان نهایی

کتاب شیمی دوازدهم ترکیبی از مسائل و مباحث حفظ کردنی است و یک دانش‌آموز زرنگ و حواس جمع می‌داند برای یادگیری هر کدام از این قسمت‌ها، باید از روش مناسب آن استفاده کند. همچنین، توصیه می‌کنیم برای قسمت مسائل خلاصه نویسی کنید، چون این خلاصه‌ها شب قبل از امتحان به دادتان می‌رسند. در ادامه در مورد روش مطالعه و خلاصه نویسی قسمت‌های مختلف شیمی صحبت می‌کنیم.

تخفیف یهویی

1- حفظیات شیمی رو اینجوری بخون

یکی از اشتباهات رایج دانش‌آموزان تجربی و ریاضی این است که قسمت حفظیات شیمی را دست کم می‌گیرند و فکر می‌کنند چون مسائل دشوارتر هستند، باید کل زمانشان را صرف یادگیری مسائل کنند. در حالی که بخش قابل توجهی از بارم کل امتحان نهایی شیمی، به قسمت حفظیات اختصاص دارد. برای مطالعه این بخش، کتاب درسی کافی است؛ اما باید همه قسمت‌های کتاب حتی تصاویر، جدول‌ها و آزمایش کنیدها را به دقت مطالعه کنید. برای مطالعه حفظیات شیمی، ابتدا یک دور سریع مطالب یک فصل را بخوانید، در مرحله بعد مطالب را به چند قسمت تقسیم کنید، هر قسمت را با دقت بیشتری مطالعه کرده و زیر کلمات کلیدی خط بکشید.

بعد از اینکه یک فصل را کامل به این روش خواندید، مجدد از ابتدای فصل شروع کنید، این بار با دیدن کلمات کلیدی سعی کنید هر جمله و پاراگراف را از حفظ بگویید.

2- روش مطالعه مسائل شیمی

بعد از اینکه حفظیات هر فصل را مطالعه کردید، سراغ قسمت مسائل بروید. برای شروع ابتدا فرمول‌ها را از روی کتاب درسی مطالعه کنید، سعی کنید مرحله به مرحله فرمول‌ها را طبق دستورالعمل کتاب درسی یاد بگیرید، سپس مسائل موجود در کتاب درسی را با همان روشی که در کتاب معرفی شده حل کنید. طبیعتا حل چند مثال راحت موجود در کتاب درسی، برای تسلط روی قسمت مسائل کافی نیست و لازم است بعد از مطالعه کتاب، به منابع کمک درسی شیمی مراجعه کنید و مثال‌های بیشتری برای این قسمت حل کنید.

3- خلاصه نویسی داشته باش

همه دانش‌آموزانی که سال گذشته موفق به کسب نمره ۲٠ شیمی شدند، معتقدند کلید موفقیت آنها مرور منظم و فراوان این درس بوده است. بهترین منبع برای مرور قسمت مسائل شیمی، خلاصه نویسی‌های شما است. خلاصه نویسی مسائل شیمی بسیار راحت است، کافی است بعد ازمطالعه یک فصل شیمی، کل فرمول‌های آن فصل را یادداشت کرده و در مقابل هر فرمول یک مثال بزنید. تا فرجه امتحان شیمی، هر شب یکی دو مبحث را انتخاب کنید، خلاصه نویسی‌های مربوط به آنها را مطالعه کرده و بعد تعدادی مسئله حل کنید. برای قسمت حفظیات نیازی به خلاصه نویسی ندارید، چون باید کل این قسمت را مو به مو به خاطر بسپارید، می‌توانید از کتاب‌های جیبی برای مرور حفظیات استفاده کنید و هر شب چند صفحه از این کتاب‌ها را مرور کنید.

روش مطالعه صحیح شیمی برای امتحان نهایی
خلاصه نویسی چیست؟ سیر تا پیاز خلاصه نویسی

مقاله مرتبط: خلاصه نویسی چیست؟ سیر تا پیاز خلاصه نویسی

4- روش‌های میانبر و تستی را فراموش کن

دوستان حتما روش‌های حل مسئله کتاب درسی را یاد بگیرید و آنها را حسابی تمرین کنید، حتی اگر راه‌حل‌های کتاب درسی طولانی هستند و راه‌حل‌های کوتاه و میانبر دیگری سراغ دارید، باز هم باید سر جلسه امتحان نهایی از روش‌های کتاب درسی استفاده کنید. یادتان باشد طراحان سوالات امتحان نهایی شیمی، برای هر مرحله از راه‌حل‌ مسائل، بارم جداگانه‌ای در نظر می‌گیرند.

5- نمونه سوالات امتحانی را دریاب

شاید فکر کنید زمان مناسب برای حل نمونه سوالات امتحانی بعد از اتمام هر فصل یا چند روز قبل از برگزاری امتحان است، اگرچه این زمان‌ها هم برای حل نمونه سوالات امتحانی مناسب هستند؛ اما توصیه من این است که قبل از شروع مطالعه هر فصل ابتدا یک دوره نمونه سوال کار کنید. بعد از حل نمونه سوال، متوجه می‌شوید کدام قسمت‌ها را فراموش کرده‌اید و باید کدام بخش‌ها را بیشتر بخوانید، به علاوه سلیقه طراحان سوال تا حد زیادی دستتان می‌آید و زمان مطالعه کتاب می‌دانید که کدام قسمت‌ها مهم‌تر و پرسوال‌تر هستند.

برای امتحان نهایی زیست چی بخونم؟ با این کتاب‌ها زیست 20 شو

مقاله مرتبط: برای امتحان نهایی زیست چی بخونم؟ با این کتاب‌ها زیست 20 شو

معرفی بهترین منابع شیمی برای امتحان نهایی

برای کسب نمره ۲٠ امتحان نهایی شیمی شما به سه منبع نیاز دارید، اول کتاب درسی که منبع اصلی شما است، دوم یک کتاب کمک آموزشی برای تمرین بیشتر مسائل و حل نمونه سوالات امتحانی و در نهایت یک کتاب جیبی برای مرور منظم فرمول‌ها و قسمت حفظیات شیمی. در ادامه بهترین و پرفروش‌ترین منابع امتحان نهایی شیمی را برای دانش‌آموزان رشته تجربی و ریاضی معرفی می‌کنیم. برای آشنایی بیشتر و خرید این منابع با قیمت مناسب و تخفیف ویژه، می‌توانید به وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب مراجعه کنید چرا ک

کتاب درسی شیمی دوازدهم، واجب و ضروری

همیشه گفته‌ام و باز هم تاکید می‌کنم که حتی اگر بهترین کتاب کمک آموزشی را تهیه کنید، باز هم برای موفقیت در امتحانات نهایی باید روی کلمه به کلمه کتاب درسی مسلط باشید. پس مهم‌ترین و اولین منبع برای امتحان نهایی شیمی، کتاب درسی است، حتی برای قسمت مسائل هم باید ابتدا راه‌حل‌ها و فرمول‌ها را از کتاب درسی مطالعه کنید، مسائل و مثال‌های کتاب را حل کنید بعد سراغ حل مثال‌های بیشتر در منابع کمک آموزشی بروید.

چنانچه تصمیم به خرید کتاب درسی آزاد دارید از پایتخت کتاب کمک بگیرید. ما کتاب درسی شیمی دوازدهم را برای رشته تجربی و ریاضی با کیفیتی بالا برای شما دانش آموزان عزیز آماده کرده ایم.

منابع کمک درسی شیمی، متناسب با سطح درسی

همانطور که در بخش های قبلی نیز گفته شد، برای تسلط بیشتر و افزایش توانایی و مهارت خود در درس شیمی باید به سراغ کتاب های کمک آموزشی بروید. در این بخش ما بهترین منابع کمک درسی شیمی دوازدهم را به شما معرفی می کنیم.

پایتخت کتاب بهترین و معتبرترین بانک کتاب برای خرید کتاب کمک درسی است. شما می توانید انواع کتاب های کمک درسی را تنها با یک سرچ ساده در سایت پیدا کنید و با قیمت مناسب خریداری کنید.

1- بانک نهایی شیمی دوازدهم خیلی سبز

بانک نهایی شیمی دوازدهم خیلی سبز

اگر در فهم مطالب کتاب درسی مشکلی ندارید و بعد از مطالعه کتاب درسی، می‌خواهید بیشتر نمونه سوال امتحانی کار کنید، کتاب بانک نهایی شیمی دوازدهم خیلی سبز بهترین منبع برای شما است. درسنامه‌های این کتاب خلاصه و جمع و جور هستند و بیشتر برای یادآوری نکات مهم کاربرد دارند، در عوض این کتاب یک بانک سوال کامل و عالی از انواع تیپ‌های سوالات امتحانی شیمی است. حجم این کتاب معقول و مناسب است، از این رو هم برای مطالعه از ابتدای سال و هم مطالعه در چند هفته قبل از امتحان شیمی کاربرد دارد.

2- فرمول بیست شیمی دوازدهم گاج

فرمول بیست شیمی دوازدهم گاج

اگر بعد از مطالعه کتاب درسی احساس می‌کنید هنوز در فهم برخی قسمت‌ها مشکل دارید و نیاز به آموزش بیشتری دارید، توصیه می‌کنم کتاب فرمول بیست شیمی دوازدهم گاج را تهیه کنید. نکته مثبت در مورد این کتاب، آموزش مطالب به کمک درسنامه و فیلم است. به این ترتیب اگر دانش‌آموزی با درسنامه ارتباط برقرار نمی‌کند و دوست دارد در یک کلاس آموزشی با کیفیت شرکت کند، می‌تواند با اسکن QR کدهای این کتاب، به بیش از ۷ ساعت فیلم آموزشی دسترسی پیدا کند. بعد از اینکه با مطالعه درسنامه‌ها و تماشای ویدیوها زیر و بم مطالب را یاد گرفتید، می‌توانید با حل نمونه سوالات متنوع این کتاب، خودتان را برای نمره ۲٠ امتحان نهایی شیمی آماده کنید.

برای امتحان نهایی عربی چی بخونم؟ عربی 20 شو

مقاله مرتبط: برای امتحان نهایی عربی چی بخونم؟ عربی 20 شو

3- شب امتحان شیمی دوازدهم خیلی سبز

شب امتحان شیمی دوازدهم خیلی سبز

همیشه تعدادی از دانش‌آموزان در طول سال کوتاهی کرده و مطالعه امتحانات را تا فرجه امتحان به تاخیر می‌اندازند، معمولا این عزیزان در فرصت کوتاهی که در اختیار دارند هم نمی‌دانند چه منبعی را مطالعه کنند و چطور در این زمان محدود نتیجه را به نفع خودشان تمام کنند. پیشنهاد ما به این داوطلبان و در کل همه دانش‌آموزانی که به دنبال یک منبع جمع و جور و در عین حال کامل برای شب امتحان هستند، کتاب شب امتحان شیمی دوازدهم خیلی سبز است. درسنامه‌های مختصر و مفید، چند دوره نمونه سوال امتحانی و نکات ارزنده مشاوره‌ای از جمله بخش‌های مهم این کتاب هستند.

4- غول امتحان شیمی دوازدهم مبتکران

غول امتحان شیمی دوازدهم مبتکران

با مطالعه کتاب غول امتحان شیمی دوازدهم مبتکران، حل تمرین‌های جامع درس به درس این کتاب و شرکت در اردوهای تدارکی این منبع، می‌توانید به راحتی غول امتحان شیمی را شکست دهید! این کتاب هم یکی از بهترین منابع برای دانش‌آموزان دقیقه نودی است، به خصوص درسنامه‌های کوتاه و خلاصه آن منبع مناسبی برای مرور و یادآوری سریع نکات مهم در شب امتحان است.

5- کتاب‌های جیبی و لقمه برای مرور

نمی‌دانم در زمان مطالعه این مقاله در چه بازه‌ای از سال تحصیلی هستید، اما فرقی هم نمی‌کند، هر زمان که تصمیم گرفته‌اید مطالعه براس امتحان نهایی شیمی را آغاز کنید، باید هر شب در برنامه خود روتین منظمی برای مرور حفظیات شیمی داشته باشید. همچنین، اگر در قسمت مسائل شیمی ضعف دارید، توصیه می‌کنم هر شب یک یا دو مبحث را انتخاب کرده و چند مثال برای آنها حل کنید. مناسب‌ترین منابع برای روتین شبانه شیمی و حتی مرور سریع نکات و فرمول‌ها شب قبل از امتحان نهایی شیمی، کتاب‌های جیبی و لقمه هستند که در ادامه تعدادی از این کتاب‌ها را معرفی می‌کنیم:

نحوه صحیح مرور مطالب خوانده شده؛ بهترین ابزارها برای مرور کردن مطالب

مقاله مرتبط: نحوه صحیح مرور مطالب خوانده شده؛ بهترین ابزارها برای مرور کردن مطالب

سخن آخر

شیمی کلیدی‌ترین درس تخصصی بچه‌های تجربی و ریاضی است، چون با تهیه منابع امتحان نهایی شیمی و یادگیری روش صحیح مطالعه این درس، می‌توانید نمره ۲٠ شیمی را در امتحان نهایی تضمین کنید و گام بزرگی به سمت هدف نهایی‌تان در کنکور بردارید. در این محتوا ابتدا در مورد بارم بندی امتحان نهایی شیمی و روش مطالعه صحیح این درس صحبت کردیم و در ادامه بهترین منابع امتحان نهایی شیمی دوازدهم را معرفی کردیم. اگر شما عزیزان تجربه استفاده از منابع معرفی شده را دارید یا سوالی در مورد امتحان نهایی شیمی دارید، می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب