پردرآمدترین رشته های مهندسی، 7 رشته پولساز مهندسی

16 شهریور 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 11 دقیقه
پردرآمدترین رشته های مهندسی، 7 رشته پولساز مهندسی

در سراسر دنیا رشته‌های مهندسی از جمله رشته‌های مهم و پرکاربرد و البته شیک و با پرستیژ هستند. چیزی که علاقه‌مندان به رشته مهندسی را نگران کرده است، پذیرش بدون کنکور برای برخی از رشته‌های مهندسی در گروه آزمایشی ریاضی است و همین موضوع باعث شده که داوطلبان بپرسند آیا هنوز هم درآمد و آینده شغلی رشته مهندسی خوب است یا نه؟

خوشبختانه پذیرش در پردرآمدترین رشته‌های مهندسی و تحصیل در دانشگاه‌های مشهور کشور هنوز هم فقط از طریق آزمون کنکور امکان دارد. پردرآمدترین رشته‌های مهندسی کدامند؟ خانم‌ها بهتر است در کدام رشته‌های مهندسی تحصیل کنند؟ کدام رشته‌های پردرآمد مهندسی برای اپلای و مهاجرت مناسب‌تر هستند؟ به همه این سوالات در ادامه این محتوا پاسخ داده شده است.

بازار کار رشته‌های مهندسی در ایران و جهان

همه مشاغل به نوعی محتاج هنر و علم مهندسان هستند و در واقع برای طراحی هر ابزاری که در حال حاضر در اتاق شما وجود دارد به وجود یک مهندس نیاز هست، حتی برای طراحی خود اتاقتان! در اکثر کشورهای دنیا مهندسی جایگاه ویژه‌ای دارد و متوسط درآمد مهندسان از اکثر مشاغل دیگر بالاتر است.

در ایران هم علی‌رقم شایعاتی که در مورد اشباع شدن رشته مهندسی وجود دارد، هنوز هم دانشجویانی که در رشته‌های تاپ و پرطرفدار مهندسی و در دانشگاه‌های مطرح و بزرگ کشور تحصیل می‌کنند، آینده شغلی بسیار خوب و روشنی دارند.

تخفیف یهویی

گفته شده که در چند سال آینده جهان را مهندسان و علم آن‌ها اداره می‌کنند!

پردرآمدترین رشته‌های مهندسی کدامند؟

گفتیم که رشته مهندسی از نظر درآمد و بازار کار آینده درخشانی در ایران و جهان دارد؛ اما طبیعتا درآمد همه رشته‌های مهندسی یکسان نیست و برخی رشته‌ها پردرآمدتر هستند. در یک پاراگراف دیگر به صورت جداگانه به این موضوع که چه عواملی روی درآمد رشته‌های مختلف مهندسی تاثیر می‌گذارد صحبت می‌کنیم. فعلا قصد داریم پردرآمدترین رشته‌های مهندسی را معرفی کرده و در ادامه در مورد هر رشته بیشتر توضیح دهیم:

  • مهندسی برق
  • مهندسی عمران
  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی معماری
  • مهندسی نرم افزار
  • مهندسی نفت
  • مهندسی صنایع
  • مهندسی مکانیک

درآمد رشته‌های مهندسی در ایران به چه چیزی بستگی دارد؟

شاید بتوان گفت مهم‌ترین عاملی که درآمد و بازار کار رشته‌های مهندسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نیازهای مردم جامعه است؛ برای مثال تا 30 سال پیش نیاز به مهندس مکانیک بسیار بیشتر از یک مهندس نرم افزار بود؛ چون هنوز استفاده گسترده از کامپیوتر بین مردم دنیا باب نشده بود.

بازار کار رشته‌های مهندسی در طول زمان متغیر است اما با این وجود همیشه و در هر شرایطی درآمد یک فرد باتجربه و متخصص بیشتر از سایر رقبای او است.

در ادامه برخی از عوامل تاثیرگذار بر درآمد رشته های مهندسی را مطالعه می‌کنید:

  • نوع رشته مهندسی
  • فرهنگ منطقه
  • موقعیت جغرافیایی (کشور و شهر مورد نظر)
  • تخصص و مهارت فرد مهندس
  • سابقه کاری و حسن شهرت
  • به روز بودن اطلاعات
  • یادگیری مهارت‌‌های مرتبط و آپدیت دائمی آن‌ها
  • دانشگاهی که فرد در آن تحصیل‌کرده است
پردرآمدترین رشته‌های انسانی برای آقایان و خانم‌ها

مقاله مرتبط: پردرآمدترین رشته‌های انسانی برای آقایان و خانم‌ها

رشته پردرآمد مهندسی برق

رشته پردرآمد مهندسی برق
مهندسی برق یکی از رشته‌های بسیار فنی و پردرآمدی به شمار می‌رود.

نه تنها نیاز جامعه به یک مهندس برق هرگز کمتر نمی‌شود بلکه روزبه‌روز این نیاز بیشتر احساس خواهد شد. دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیل شدن از این رشته دشوار می‌توانند در حوزه‌هایی مثل طراحی نقشه‌های برق ساختمانی، طراحی مدار، طراحی پروژه‌های برقی، تست و عیب‌یابی سیستم‌ها، صنایع خودروسازی، کار در نیروگاه‌ها، نصب و راه‌اندازی سیستم‌ها و تجهیزات الکتریکی و نیز به عنوان رهبر و مشاور فنی پروژه‌های بزرگ فعالیت کنند. در صورتی که در کار خودتان متخصص و با تبحر باشید، می‌توانید به درآمدهای چند صد میلیونی در ماه برسید.

وضعیت استخدام در این رشته چگونه است؟ سالیانه بسیاری از شرکت‌های دولتی و خصوصی برای استخدام مهندسان برق اقدام می‌کنند.

رشته پردرآمد مهندسی عمران

رشته پردرآمد مهندسی عمران
مهندسی عمران یکی از رشته‌های پولساز و پرطرفدار است.

ساختمان و بدنه هر پل، تونل، جاده، سد، سازه‌ هیدرولیکی و تاسیسات آب و فاضلابی با دستان هنرمند مهندسان عمران طراحی شده‌است. داوطلبان بعد از فارغ التحصیلی از رشته مهندسی عمران می‌توانند به عنوان مهندس ساخت و اجرا، صاحب شرکت‌های پیمانکاری، استاد دانشگاه، مهندس تحقیق و توسعه، مهندس مشاور و مهندس عمران سازه‌های هیدرولیکی و زلزله مشغول به کار شوند.

درآمد این رشته مهندسی هم بسیار خوب است اما با توجه به مهارت فرد به ویژه مهارت کار با نرم‌افزار، میزان این درآمد متغیر است. وضعیت استخدام در این رشته چگونه است؟ شانس استخدام مهندسان عمران در ارگان‌های دولتی بسیار بالا است.

رشته پردرآمد مهندسی پزشکی

رشته پردرآمد مهندسی پزشکی
مهندسی پزشکی از رشته‌های بسیار خلاقانه و پردرآمدی است.

طراحی، ساخت و ارتقای تمام ابزارها در حوزه پزشکی را مدیون رشته پردرآمد و خلاقانه مهندسی پزشکی هستیم. دانشجویان این رشته بعد از اتمام دوران تحصیلی خود می‌توانند در شرکت‌های مهندسی پزشکی مشغول به کار شوند و حتی شرکت خودشان را تاسیس کنند. در این شرکت‌ها مهندسان وظیفه تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی، طراحی و توسعه آن‌ها و نیز فروش تاسیسات پزشکی را به عهده دارند و از این طریق درآمد بسیار خوبی کسب می‌کنند.

اگر در راه‌اندازی شرکت خودتان موفق شوید به درآمدی می‌رسید که حتی تصورش را هم نمی‌کردید. وضعیت استخدام در این رشته چگونه است؟ فارغ التحصیلان رشته مهندسی پزشکی بیشتر در شرکت‌های خصوصی مشغول به کار می‌شوند.

رشته جذاب و پرطرفدار مهندسی معماری

رشته مهندسی معماری
مهندسی معماری یکی از رشته‌های پولساز، جذاب و پرطرفدار است.

اگر بعد از اتمام تحصیلاتتان در رشته معماری خلاقیت داشته باشید و آستین همت را بالا بزنید، هرگز مشکلات مالی را تجربه نخواهید کرد! کار کردن در این رشته بسیار جذاب و لذت‌بخش است و یک مهندس معماری می‌تواند در مشاغل متنوعی مثل طراحی فضاهای داخلی، نورپردازی و نقشه‌کشی، مدیریت پروژه، برنامه‌ریزی و طراحی شهری و شهرسازی، طراحی سازمان‌های دولتی، بازسازی و مرمت بناهای تاریخی و سرپرستی دفترهای مشاوره معماری فعالیت کند.

درآمد این رشته به میزان خلاقیت افراد بستگی دارد و بسته به نوع فعالیت هر شخص از چند ده میلیون تا چند صد میلیون متغیر است. وضعیت استخدام در این رشته چگونه است؟ فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در سازمان شهرداری استخدام و مشغول به کار شوند یا دفتر مهندسی خودشان را تاسیس کنند.

رشته پردرآمد و آینده‌دار مهندسی کامپیوتر

رشته مهندسی کامپیوتر
مهندسی کامپیوتر از رشته‌های بسیار آینده‌دار و پولساز به شمار می‌رود.

خبر خوب این است که رشته مهندسی کامپیوتر در ایران و کل دنیا همیشه و تحت هر شرایطی درآمد بسیار بالایی دارد و راه برای پیشرفت در این رشته کاملا هموار است. در واقع در هر شغل و صنعتی حتی در سایر حوزه‌های مهندسی، نیاز افراد به استفاده از علم کامپیوتر غیرقابل انکار است. اگرچه درآمد این رشته متغیر است و نمی‌توانیم عدد دقیقی برای آن بیان کنیم اما اگر به عنوان مهندس کامپیوتر در شهرهای بزرگ و پیشرفته کار کنید، درآمد بیشتری خواهید داشت.

راستی بازار مهاجرت این رشته هم حسابی داغ است؛ اگرچه برای مهندسان کامپیوتر در کشور خودمان هم راه برای کسب درآمد بالا بسیار هموار است. وضعیت استخدام در این رشته چگونه است؟ اگرچه ادارات و ارگان‌های دولتی زیادی مایل به استخدام مهندسان کامپیوتر هستند اما درآمد این رشته در صورت راه‌اندازی مشاغل غیر دولتی هم بسیار خوب است.

رشته پردرآمد و لاکچری مهندسی نفت

رشته پردرآمد و لاکچری مهندسی نفت
مهندسی نفت یکی از رشته‌های فنی و سخت اما با درآمد زیاد محسوب می‌شود.

با توجه به اهمیت نفت در دنیا و وجود منابع و پالایشگاه‌های نفت فراوان در خاورمیانه و کشورمان، یکی از رشته‌های مهندسی که هنوز لاکچری محسوب می‌شود و درآمد و مزایای بسیار خوبی دارد، رشته مهندسی نفت است. مهندسان نفت در میدان‌های نفتی و گازی، سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی نفت و گاز، صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌های نفت و گاز مشغول به کار هستند.

از آنجایی که اکثر این مهندسان در شرایط دشواری کار می‌کنند و مجبورند از شهر و خانواده‌شان دور باشند، از مزایای شغلی و درآمد بسیار خوبی بهره‌مند می‌شوند. وضعیت استخدام در این رشته چگونه است؟ اکثر افراد بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی می‌توانند در پالایشگاه‌ها، سازمان پتروشیمی و نیز  سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی نفت و گاز استخدام شوند.

رشته پردرآمد مهندسی صنایع

رشته پردرآمد مهندسی صنایع
مهندسی صنایع رشته‌ای با پیشرفت شغلی زیاد و درآمد بالا است.

یکی از رشته‌های نسبتا جدید اما بسیار پردرآمد و آینده‌دار مهندسی به خصوص در ایران، رشته پردرآمد مهندسی صنایع است. شاید اطلاعات شما در مورد این رشته زیاد نباشد، فعلا در همین حد بدانید که به طور کلی وظیفه یک مهندس صنایع کمک به سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف برای افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و بهینه‌سازی منابع و نیز آموزش به کارگیری ابزارهای مدیریتی است.

درآمد این رشته ارتباط مستقیمی با اطلاعات و دانش مهندسان دارد و نیز رشته‌ای است که پیشرفت شغلی و افزایش درآمد آن در گروه توانایی مهندسان در برقراری ارتباطات کاری و اجتماعی با سایر ارگان‌ها است. وضعیت استخدام در این رشته چگونه است؟ اکثر فارغ التحصیلان این رشته در شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی مشغول به کار هستند، اگرچه راه برای استخدام دولتی این رشته نیز بسیار هموار است.

پردرآمدترین رشته های تجربی ؛ با این رشته ها پول پارو کن!

مقاله مرتبط: پردرآمدترین رشته های تجربی ؛ با این رشته ها پول پارو کن!

پردرآمدترین رشته‌های مهندسی برای خانم‌‎ها

درست نیست که فردی رشته تحصیلی و شغلش را صرفا بر اساس جنسیتش انتخاب کند و مثلا فقط به دلیل اینکه خانم است، از تحصیل در رشته‌ای که در آن استعداد و توانایی دارد خودداری کند. نا سلامتی از قدیم گفته‌اند خواستن توانستن است؛ پس هر خانمی با تلاش و پشتکار می‌تواند در رشته مهندسی مورد علاقه‌اش کار کند و به درآمد بسیار خوبی هم برسد و خوشبختانه از این نظر محدودیتی وجود ندارد.

با این حال برخی از داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها می‌پرسند که کدام رشته‌های پردرآمد مهندسی از لحاظ فیزیکی و روحی برای خانم‌ها مناسب‌تر هستند؟ خانم‌های زیادی در رشته‌های مهندسی زیر خوش درخشیده‌اند و به درآمدهای بالایی رسیده‌اند:

  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی صنایع
  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی معماری

پردرآمدترین رشته‌های مهندسی برای اپلای و مهاجرت

گفتیم که رشته‌های مهندسی در ایران به خصوص در شهرهای بزرگ و صنعتی، درآمد بسیار خوبی دارند و پیش‌بینی شده که طی سال‌های آینده بازار کار برخی از رشته‌های مهندسی بهتر هم بشود. با این حال برخی از داوطلبان علاقه دارند بعد از اتمام تحصیل، برای کار یا ادامه تحصیلات به سایر کشورها مهاجرت کنند.

برخی از رشته‌های مهندسی مثل مهندسی هوافضا در برخی کشورها آینده شغلی و درآمد بهتری دارند.

در زیر لیست پردرآمدترین رشته‌های مهندسی برای اپلای و مهاجرت را به همراه درآمد تقریبی این رشته‌ها مشاهده می‌کنید:

  • مهندسی کامپیوتر با درآمد تقریبی 117220 دلار
  • مهندسی نفت با درآمد تقریبی 137000دلار
  • مهندسی هوافضا با درآمد تقریبی 116500 دلار
  • مهندس هسته‌ای با درآمد تقریبی 116500 دلار

جمع بندی

در این مقاله 7 رشته از پردرآمدترین رشته‌های مهندسی را معرفی کردیم و در مورد درآمد و بازار کار هر کدام توضیحات مفیدی را ارائه دادیم. اطلاعات مورد نیاز برای نوشتن این مقاله را از وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب دریافت کردیم، شما هم برای آشنایی بیشتر با سایر رشته‌ها و درآمد آن‌ها می‌توانید از سایت فروشگاه پایتخت کتاب دیدن کنید.

چند سوال متداول

پردرآمدترین رشته‌های مهندسی کدامند؟

رشته‌های مهندسی برق، عمران، مکانیک، صنایع، نفت، کامپیوتر و مهندسی پزشکی از جمله پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در ایران و جهان هستند.

بازار کار رشته‌های مهندسی در ایران و جهان چگونه است؟

با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی، دنیای آینده را مهندسان اداره خواهند کرد و در نتیجه بازار کار رشته‌های مهندسی در ایران و جهان روز‌به‌روز بهتر می‌شود.

پردرآمدترین رشته‌های مهندسی برای خانم‎ها کدامند؟

رشته‌های مهندسی کامپیوتر ، مهندسی پزشکی، مهندسی صنایع و مهندسی معماری از جمله پردرآمدترین رشته‌های مهندسی برای خانم‎ها محسوب می‌شوند.

پردرآمدترین رشته‌های مهندسی برای اپلای و مهاجرت چه رشته‌هایی هستند؟

رشته‌های مهندسی نفت، مهندسی هوافضا، مهندسی پزشکی، مهندسی کامپیوتر و مهندسی هسته‌ای از جمله بهترین رشته‌های مهندسی برای اپلای و مهاجرت هستند.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب