پشت کنکور بمونم یا سربازی برم؟ دو راهی سرنوشت ساز

21 شهریور 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 8 دقیقه
پشت کنکور بمونم یا سربازی برم؟ دو راهی سرنوشت ساز

تجربه من نشان داده که اولین واکنش اکثر شما‌ها بعد از دیدن رتبه و ترازتان معمولا یک واکنش احساسی است و ممکن است در چنین شرایطی یک تصمیم اشتباه بگیرید و بعدا پشیمان شوید. اکثر بچه‌ها ابتدای کار به اصطلاح سرشان داغ است و تصمیم می‌گیرند هرچقدر لازم است برای رسیدن به هدفشان صبر کنند؛ اما بعد از گذشتن چند ماه و چشیدن سختی‌های راه بیخیال تصمیمشان می‌شوند!

به نظر می‌رسد شرایط برای آقا پسرها سخت‌تر هم هست چون اگر به هر دلیلی دانشگاه نروند، خدمت مقدس سربازی انتظارشان را می‌کشد! این روزها داوطلبان زیادی سر دو راهی سرنوشت ساز پشت کنکور ماندن یا سربازی رفتن گیر کرده‌اند، بیایید ببینیم کدام تصمیم بهتر است.

لطفا پشت کنکور نمان اگر…

قبل از هر کاری می‌خواهم در مورد پشت کنکور ماندن چند تذکر بدهم تا با علم و آگاهی کامل تصمیم بگیرید که بمانید یا به سربازی بروید. بعد اگر منطقی و عقلانی تصمیم گرفتید که پشت کنکور بمانید و همه جوانب کار را هم سنجیدید، آن وقت به این موضوع می‌پردازیم که چطور می‌توان معافیت تحصیلی گرفت و پشت کنکور ماند.

به عنوان کسی که پشت کنکوری بودن را تجربه کرده، می‌خواهم صادقانه صحبتی با شما بکنم؛ اگر ویژگی‌های زیر را دارید فعلا قید پشت کنکور ماندن را بزنید:

تخفیف یهویی

  1. اگر روحیه ضعیفی دارید و توانایی مدیریت احساساتتان را ندارید.
  2. اگر حرف اطرافیان برایتان خیلی اهمیت دارد.
  3. اگر فقط برای چشم و هم چشمی یا به اصرار والدین قرار است پشت کنکور بمانید.
  4. اگر مغرورید، نمی‌توانید از صفر شروع کنید و فکر می‌کنید مطالب را بلدید.
  5. اگر تقصیر را گردن محیط، شرایط و سایر افراد می‌اندازید و مسئولیت اشتباهاتتان را قبول نمی‌کنید.
  6. اگر درگیر روابط عاطفی هستید و تصمیم ندارید حداقل امسال بیخیال این قضیه شوید.
  7. اگر اراده ندارید به برنامه‌هایتان پایبند باشید.
  8. اگر تصمیم دارید همچنان تا دیر وقت بیدار بمانید و صبح تا ظهر را بخوابید.
  9. اگر رسیدن به هدفتان اهمیت چندانی برایتان ندارد.

بزرگترین مشکلات پشت کنکور ماندن + راه‌حل

خب من ویژگی‌هایی که در پاراگراف قبل گفتید را ندارم یا اگر هم دارم می‌خواهم اراده کنم و آن‌ها را برطرف کنم؛ پشت کنکور بمانم؟ من ترجیح می‌دهم مشکلات پشت کنکور ماندن را هم بدانید، باز هم با خودتان فکر کنید و شرایط را سبک سنگین کنید، بعد تصمیم نهایی‌تان را بگیرید. بزرگترین مشکلات پشت کنکور ماندن و راه‌حل آن‌ها:

مشکلات پشت کنکور ماندنراه حل
خستگیاستراحت منظم روزانه، هفتگی، ماهیانه
از دست دادن انگیزهتجسم دائمی هدف و مطالعه مقالات انگیزشی وب سایت پایتخت کتاب
ضعف پایه‌ای در دروسخرید کتاب‌های کنکوری استاندارد و مناسب
استرستا حدی طبیعی و مفید است، هرچقدر پیشرفت کنی اعتماد به نفست بالا می‌رود و استرست کمتر می‌شود.
تنبلیبرنامه ریزی روزانه متناسب با سطح توانمندی و تعیین جریمه
فراموشی مطالبمرور کردن و آزمون دادن
حرف و متلک دیگرانبی‌توجهی، وقتی به هدفت برسی همین آدم‌ها ستایشت می‌کنند

معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری‌ها

داوطلبان پسر بعد از سن 18 سالگی یا باید در حال تحصیل در دانشگاه باشند یا به خدمت سربازی بروند، حالا اگر داوطلبی در کنکور قبول نشود و در سن مشمولیت سربازی باشد، در عین حال ‌بخواهد پشت کنکور بماند و یک سال دیگر هم برای رسیدن به هدفش تلاش کند، باید از معافیت تحصیلی برخوردار باشد.

سوالات زیادی در این زمینه پیش می‌آید؛ مثلا تا چند سال می‌توانم پشت کنکور بمانم؟ چطور معافیت تحصیلی دریافت کنم؟ چه مدارکی برای معافیت تحصیلی لازم دارم؟ در ادامه پاسخ تک تک این سوالات را داده‌ایم.

تا چند سال می‌توان پشت کنکور ماند و معافیت داشت؟

اگر داوطلب آقایی در سن 18 سالگی دیپلم بگیرد فقط مجاز است همان سال و سال بعد از آن در کنکور شرکت کند؛ یعنی نهایتا تا یک سال و سه ماه بعد از دریافت مدرک دیپلم اجازه کنکور دادن دارد.

به عبارت دیگر داوطلبان پسر فقط می‌توانند یک مرتبه پشت کنکور بمانند. حالا اگر داوطلبی در سن 20 سالگی موفق به اخذ دیپلم شود، حداکثر یک بار و همان سال می‌تواند در کنکور شرکت کند. خبر بد اینکه اگر داوطلبی معافیت تحصیلی یا برگه پایان خدمت نداشته باشد، حتی اگر در کنکور سراسری پذیرفته شود هم نتیجه او باطل می‌شود و اجازه رفتن به دانشگاه را ندارد!

می‌خواهم پشت کنکور بمانم، چطور معافیت تحصیلی دریافت کنم؟

اگر تصمیم دارید پشت کنکور بمانید و نمی‌خواهید از خدمت سربازی غیبت بخورید، باید گواهی اشتغال به تحصیل داشته باشید. این گواهی فقط برای مدت یک سال اعتبار دارد و بعد از آن باطل خواهد شد. حالا گواهی اشتغال به تحصیل را از کجا دریافت کنم؟

برای گرفتن معافیت تحصیلی می‌توانید به صورت حضوری به مراکز پلیس + 10 مراجعه کنید و گواهی اشتغال به تحصیل بگیرید یا به صورت غیر حضوری در سامانه epolice یا اپلیکیشن پلیس من اقدامات لازم را انجام دهید.

مدارک لازم برای دریافت معافیت تحصیلی پشت کنکوری‌ها

اگر قصد دارید پشت کنکور بمانید و برای دریافت معافیت تحصیلی اقدام کنید، بهتر است در سایت یا اپلیکیشن پلیس + 10 از قبل مدارک مورد نیاز را بررسی کنید. سال‌ گذشته داوطلبان برای دریافت معافیت تحصیلی به مدارک زیر نیاز داشتند:

  • اصل کارت ملی و شناسنامه
  • کپی کارت ملی و شناسنامه
  • 6 قطعه عکس پشت نویسی شده

اجازه تحصیل در دانشگاه برای داوطلبانی که از سربازی غیبت کرده‌اند

فرض کنیم داوطلبی از فرصت یک سال و سه ماهه‌اش استفاده کرده و دو مرتبه در کنکور شرکت کرده اما به هدفش نرسیده است. آیا این داوطلب از خدمت سربازی غیبت می‌خورد؟ چنین داوطلبی چطور می‌تواند باز هم کنکور بدهد؟ خوشبختانه برای این دسته از داوطلبان راه‌حلی وجود دارد.

اگر چنین شرایطی دارید می‌توانید در کنکور امسال انتخاب رشته کنید و ثبت نام‌تان را به صورت کامل انجام دهید، حالا برایتان معافیت تحصیلی صادر می‌شود و اجازه دارید یک بار دیگر هم کنکور بدهید. در صورتی که در رشته مورد نظرتان پذیرفته شدید، می‌توانید از رشته قبلی انصراف بدهید. یادتان باشد که در هر مقطع فقط یک بار اجازه دارید انصراف بدهید.

بالاخره پشت کنکور بمانم یا سربازی بروم؟

بالاخره پشت کنکور بمانم یا سربازی بروم؟
می‌توانید در حین خدمت سربازی خود را برای آزمون کنکور آماده کنید

کم نبودند داوطلبانی که اول خیالشان را از بابت پایان خدمت راحت کردند و بعد مجدد کنکور دادند و به هدفشان رسیدند؛ یعنی ابتدا دو سال سربازی را طی کردند، در این دو سال از زمان استفاده کردند و تا حد امکان درس خواندند و بعد با خیال راحت در کنکور شرکت کردند.

این نکته مهم را هم به یاد داشته باشید که ممکن است دو سال سربازی و فاصله گرفتن از درس، باعث شود بخش زیادی از مطالب را فراموش کنید.

همچنین سال به سال رقبای شما تازه نفس‌تر و آماده‌تر می‌شوند و متاسفانه قوانین جدید سازمان سنجش هم خیلی ثابت و قابل پیش بینی نیستند! حالا با در نظر گرفتن همه اینها خودتان باید تصمیم بگیرید، پشت کنکور می‌مانید یا سربازی می‌روید؟

سخن آخر

آیا ارزش دارد یک سال دیگر برای رسیدن به خواسته‌ام تلاش کنم یا بهتر است قید درس را بزنم و به خدمت مقدس سربازی بروم؟ پاسخ دادن به این سوال چندان راحت نیست؛ اما از شما می‌خواهم احساساتی قضاوت نکنید و بعد از آگاهی کامل از قوانین و نیز با توجه به شناختی که از خودتان دارید تصمیم نهایی را بگیرید.

در این محتوا سعی کردیم تمام جوانب این کار را بررسی کنیم و به سوالات رایجی که در این زمینه وجود دارند پاسخ دهیم. از عزیزانی که در این زمینه تجربه‌ای داشته‌اند تقاضا می‌کنیم در کامنت این محتوا، تجربیات ارزشمند خود را با سایر افراد به اشتراک بگذارند.

چند سوال متداول

تا چند سال می‌توان کنکور داد و معافیت داشت؟

داوطلبان پسر حداکثر تا یک سال و سه ماه بعد از دریافت مدرک دیپلم خود می‌توانند در کنکور شرکت کنند؛ یعنی یک سال حق پشت کنکور ماندن را دارند.

چطور معافیت تحصیلی دریافت کنیم؟

می‌توانید به صورت حضوری به مراکز پلیس + 10 مراجعه کنید یا به صورت غیر حضوری در سامانه epolice یا اپلیکیشن پلیس من اقدامات لازم را انجام دهید.

مدارک لازم برای دریافت معافیت تحصیلی پشت کنکوری‌ها چیست؟

اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه و 6 قطعه عکس پشت نویسی شده از جمله مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت تحصیلی هستند.

چطور بعد از دو بار کنکور دادن، مجدد در کنکور شرکت کنیم؟

می‌توانید در یک رشته ثبت نام کنید تا معافیت تحصیلی یک ساله برایتان صادر شود و بعد از قبولی در رشته مورد نظرتان از رشته قبلی انصراف دهید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب