بهترین کتاب‌های تست زیست؛ سرعتت رو 5 برابر کن

04 مهر 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 9 دقیقه
بهترین کتاب‌های تست زیست؛ سرعتت رو 5 برابر کن

اصلا نیازی نیست به بچه‌های تجربی یادآوری کنیم که کدام درسشان از همه مهم‌تر و سرنوشت‌سازتر است! اما زمانی که عملکرد همین دانش‌آموزان را در درس زیست بررسی می‌کنیم، با نتایج نسبتا ناامید کننده‌ای مواجه می‌شویم؛ فکر می‌کنید دلیل این موضوع چیست؟ صرف نکردن زمان کافی برای خواندن زیست؟ یا روش مطالعه غلط؟

شاید این موارد هم تا حدی تاثیر داشته باشند اما آفت اصلی که به مزرعه نتایج این دانش‌آموزان آسیب می‌زند، انتخاب اشتباه منابع تست زیست شناسی است. چرا این موضوع انقدر اهمیت دارد و بهترین کتاب‌های تست زیست شناسی کدامند؟ بیایید با هم ببینیم!

اهمیت انتخاب بهترین کتاب‌های تست زیست شناسی

از آن روزهای خوشی که سوالات زیست کنکور عین خط کتاب درسی بودند سال‌ها می‌گذرد و متاسفانه یا خوشبختانه طراحان سوالات زیست شناسی، هر نوع ترفند و حقه‌ای را زمان طرح سوالات کنکوری این درس اجرا می‌کنند! از طرفی به قول یکی از اساتید مطالب درس زیست یک ظاهر آشکار دارند و یک باطن مخفی؛

یعنی شاید شما جمله‌ای را در کتاب درسی بخوانید و برداشتی از آن کنید اما برداشت شما غلط باشد. حالا برای اینکه مفهوم خط به خط مطالب کتاب درسی را یاد بگیریم و خودمان را در مقابل هر نوع سوالی در کنکور ایمن کنیم، به کتاب‌های تست زیست شناسی احتیاج داریم.

تخفیف یهویی

چطور در حل تست‌های زیست مهارت کسب کنیم؟

حتما در مورد مهندسی معکوس و روش‌های میان‌بر حل تست و … چیزهایی شنیده‌اید، لطفا هر چیزی که در این مورد شنیده‌اید را دور بی‌اندازید چون کاملا بی‌پایه و اساس هستند! ببینید حل تست‌های کنکور به خصوص حل سوالات زیست نیازمند دو چیز است؛ اول مطالب را خوب و مفهومی یاد بگیریم و بتوانیم بین آن‌ها ارتباط برقرار کنیم، دوم انقدر انواع و اقسام سوالات مختلف را حل کنیم که حسابی در این زمینه به مهارت برسیم.

بهتر است ابتدا از تست‌های یک منبع متوسط و استاندارد استفاده کنید، این سوالات را به صورت آموزشی حل کنید و بعد منابع سطح بالاتری را خریداری کنید و در سطحی فراتر از کنکور و به صورت زماندار تست بزنید.

یک کتاب زیست استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک کتاب زیست استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟
مطالعه بهترین کتاب‌های تست زیست برای موفقیت در آزمون کنکور ضروری است.

یکی از سوالات پر تکرار داوطلبان تجربی این است که از کجا بفهمم یک کتاب زیست مناسب است؟ یک کتاب زیست استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟ من در پاسخ این داوطلبان می‌گویم باید ببینید کدام کتاب تست زیست برای شخص شما مناسب است. اینکه معلم‌تان در مدرسه کتابی را معرفی کند، دوستتان از منبع خاصی نتیجه خوبی بگیرد یا فلان رتبه برتر کتابی که خودش از آن استفاده کرده را پیشنهاد دهد، نباید تنها معیار شما برای انتخاب کتاب تست زیست باشد. بلکه باید اول ببینید:

  • در کدام پایه هستید؟
  • آیا برای زیست ضعف اساسی و ریشه‌ای دارید؟
  • اگر کنکوری هستید، چقدر زمان در اختیار دارید؟
  • در چه سطح علمی قرار دارید؟
  • آیا در حل تست بیشتر مشکل دارید یا فهم مطالب؟

بهترین کتاب‌های تست زیست پایه دهم

کتاب‌های تست زیست دهمی‌ها باید بهترین و قوی‌ترین درسنامه‌ها را داشته باشند، چون قرار است الفبای علم زیست شناسی را به داوطلبان آموزش دهند. تست‌های کتاب‌های تک پایه معمولا بسیار جزئی هستند و تفاوت‌هایی با سوالات کنکور دارند؛ اما برای یادگیری مطالب زیست حل چنین سوالاتی الزامی است. همچنین مولف باید در نوشتن پاسخنامه‌ها به اندازه درسنامه‌ها دقت به خرج دهد. بهترین کتاب‌های تست زیست پایه دهم عبارتند از:

کتاب‌های تست زیست پایه دهم را به دانش‌آموزان پایه دهم و نیز داوطلبان کنکوری که در درس زیست ضعف پایه‌ای دارند توصیه می‌کنیم.

بهترین کتاب‌های تست زیست پایه یازدهم

ویژگی‌های بهترین کتاب‌های تست زیست پایه یازدهم هم تا حد زیادی شبیه به منابع زیست پایه دهم است. البته داوطلبان یازدهمی بهتر است نیم نگاهی به زیست دهم هم داشته باشند تا مطالب آن را فراموش نکنند، بهترین راه برای مرور سریع مطالب زیست دهم، حل تست است.

همچنین توصیه می‌کنم یازدهمی‌ها در تابستان سال کنکور، از کتاب‌های پایه زیست (مثل کتاب زیست شناسی پایه دهم و یازدهم خیلی سبز) برای جمع بندی مطالب هر دو پایه استفاده کنند.

بهترین کتاب‌های تست زیست پایه یازدهم عبارتند از:

  • زیست شناسی یازدهم تست خیلی سبز
  • زیست شناسی یازدهم میکرو گاج
  • ماجراهای من و درسام زیست شناسی یازدهم خیلی سبز
  • زیست شناسی یازدهم سیر تا پیاز گاج
  • زیست شناسی یازدهم سه سطحی قلم چی (منبع سطح بالا)

به کدام دسته از داوطلبان پیشنهاد می‌کنیم؟ یازدهمی‌ها بهتر است از همان ابتدای سال تحصیلی به فکر تهیه این کتاب‌ها باشند، همچنین داوطلبانی که در درس زیست از اساس و پایه ضعف دارند هم می‌توانند از این منابع استفاده کنند.

بهترین کتاب‌های تست زیست پایه دوازدهم

ما معمولا به داوطلبان دوازدهمی پیشنهاد می‌کنیم که از کتاب‌های تست جامع به جای کتاب‌های تک پایه استفاده کنند؛ چون در سال کنکور حجم کارهایی که باید انجام دهید بسیار زیاد است و زمان تنگ است. اما اگر داوطلبی روی زیست پایه‌های دهم و یازدهم تسلط کامل دارد و می‌خواهد مطالعه برای کنکور را از تابستان شروع کند، می‌تواند از کتاب‌های تست زیر برای زیست دوازدهم استفاده کند:

کتاب‌های تست زیست دوازدهم را به داوطلبانی که در فهم و تست‌زنی زیست دوازدهم مشکل دارند و داوطلبانی که مطالعه برای کنکور را از تابستان آغاز کرده‌اند، پیشنهاد می‌کنیم.

برترین کتاب‌های تست زیست شناسی جامع کنکور

ویژگی مهم کتاب‌های تست جامع زیست شناسی، درسنامه‌های کاربردی و جمع‌وجور و بانک تست کامل آن‌هاست.

مولفان سعی کرده‌اند کتاب‌های تست جامع زیست را طوری بنویسند که مناسب زمان محدود کنکوری‌ها باشد و همه نیازهای آن‌ها را برطرف کند؛ بنابراین از پرداختن به جزئیات غیرضروری و مطالب حاشیه‌ای خودداری شده است و کتاب‌ها کاملا تست محور هستند. بهترین کتاب‌های تست زیست شناسی جامع کنکور عبارتند از:

به کدام دسته از داوطلبان پیشنهاد می‌کنیم؟ این منابع را به همه داوطلبان دوازدهمی و پشت کنکوری با سطح علمی متوسط رو به بالا پیشنهاد می‌کنیم.

بهترین منابع جمع بندی زیست کنکور

شاید فکر کنید رتبه برترها تا خود روز کنکور درس می‌خوانند؛ اما آن‌ها استراتژی متفاوتی برای چند هفته پایانی دارند و در این زمان به جای خواندن مطالب جدید، مطالبی که در طول سال مطالعه کرده‌اند را مرور و جمع‌بندی می‌کنند. اگر شما هم قصد جمع‌بندی سریع مطالب درس زیست را دارید یا دقیقه نود به فکر کنکور افتاده‌اید، منابع زیر را تهیه کنید:

  • جمع بندی زیست شناسی کنکور خیلی سبز
  • جمع بندی زیست شناسی کنکور مهروماه

کدام کتاب‌ تست زیست برای من مناسب‌تر است؟

خب برویم سر اصل مطلب! اگر بعد از خواندن این محتوا هنوز نتوانسته‌اید تصمیم بگیرید که کدام منبع را انتخاب کنید، به جدول زیر توجه کنید تا به سرعت متوجه همه چیز بشوید و تصمیم گیری برایتان راحت شود:

اگه دهمی هستی یا توی زیست ضعف پایه‌ای داریزیست شناسی دهم تست خیلی سبز, زیست شناسی دهم سیر تا پیاز گاج, ماجراهای من و درسام زیست شناسی دهم خیلی سبز, زیست شناسی دهم میکرو گاج, آی کیو زیست شناسی دهم گاج
اگه یازدهمی هستی یا توی زیست ضعف پایه‌ای داریزیست شناسی یازدهم تست خیلی سبز, زیست شناسی یازدهم میکرو گاج, زیست شناسی یازدهم سیر تا پیاز گاج, ماجراهای من و درسام زیست شناسی یازدهم خیلی سبز, زیست شناسی یازدهم سه سطحی قلم چی
اگه میخوای زیست دهم و یازدهم رو جمع کنیزیست شناسی پایه دهم و یازدهم خیلی سبز, زیست شناسی پایه کنکور دهم و یازدهم سه سطحی قلم چی
اگه از تابستون شروع کردیزیست شناسی دوازدهم تست خیلی سبز, زیست شناسی دوازدهم برآیند الگو, سیر تا پیاز زیست شناسی دوازدهم گاج, هرکول زیست شناسی دوازدهم راه اندیشه, زیست شناسی دوازدهم نردبام خیلی سبز
اگه کنکوری هستی و پایه‌ات متوسطهزیست جامع خیلی سبز, زیست شناسی جامع کنکور نشر الگو, زیست شناسی جامع کنکور میکرو گاج, زیست شناسی جامع کنکور مهروماه, زیست شناسی جامع کنکور آبی قلم چی
اگه وقت تنگه یا میخوای جمع‌بندی کنیجمع بندی زیست شناسی کنکور خیلی سبز , جمع بندی زیست شناسی کنکور مهروماه
اگه خفنی و رقیب می‌طلبیفصل آزمون زیست شناسی کنکور خیلی سبز, زیست جامع آی کیو گاج, موج آزمون زیست الگو

منابع منتخب زیست از نظر رتبه برترها

بیایید ببینیم رتبه برترها از میان این همه کتاب تست زیستی که معرفی کردیم، کدام منابع را پیشنهاد می‌دهند. از داوطلبان عزیزی که منابع معرفی شده در این محتوا را مطالعه کرده‌اند تقاضا می‌کنیم در کامنت این محتوا نظرات و تجربیات باارزش خود را با سایر داوطلبان در میان بگذارند. و اما منابع منتخب زیست از نظر رتبه برترها:

  • بهترین منابع برای داوطلبان ضعیف: کتاب‌های زیست تک پایه خیلی سبز یا سیر تا پیاز گاج.
  • برای کنکوری‌ها با سطح متوسط: کتاب‌های زیست جامع خیلی سبز یا زیست شناسی جامع کنکور نشر الگو
  • برای داوطلبان خفن و حل تست دشوار: کتاب‌های فصل آزمون زیست شناسی کنکور خیلی سبز یا زیست جامع آی کیو گاج
  • برای دقیقه نودی‌ها یا ایام جمع بندی: جمع بندی زیست شناسی کنکور خیلی سبز

سخن آخر

من روزی چند ساعت زیست می‌خوانم، تمام جملات کتاب را حفظ کرده‌ام اما درصد و ترازم در آزمون‌ها هیچ پیشرفتی نمی‌کند، چه کنم؟ اولا نگران نباشید این یک مشکل رایج بین داوطلبان تجربی است و دوما راه‌حل آن تجدید نظر در منابع کنکوری و کتاب‌های تست زیست شناسی است که می‌خوانید، احتمالا منابع درستی انتخاب نکرده‌اید.

در این محتوا سعی کردیم برای هر داوطلبی با هر سطح علمی و در هر مقطعی بهترین منابع ممکن را معرفی کنیم. بهترین کتاب‌های تست زیست شناسی با تخفیف ویژه در وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب موجود هستند.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب