مدیریت جلسه کنکور، با این تکنیک ها همه چیز تحت کنترله!

20 آذر 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 9 دقیقه
مدیریت جلسه کنکور، با این تکنیک ها همه چیز تحت کنترله!

وقتی در مورد مدیریت و کنترل اوضاع در جلسه کنکور و تاثیر آن روی نتیجه صحبت می‌کنیم، اکثر کنکوری‌ها به این فکر می‌کنند مگر تلاش بی‌وقفه و خالصانه موفقیت ما را تضمین نمی‌کرد، اصلا مدیریت جلسه کنکور چه اهمیتی دارد؟

شاید تصور کنید کارهایی که قبل از ورود به جلسه کنکور انجام می‌دهید به تنهایی برای موفقیت شما کافی هستند، کارهایی همچون برنامه ریزی، مطالعه منظم، تست‌زنی و… در حالی که اگر مدیریت جلسه کنکور را بلد نباشید، انگار همه تلاش چند ماهه‌تان در یک چشم بر هم زدن بر باد می‌رود.

هدف ما این است که داوطلبان بتوانند از آموخته‌هایشان نهایت استفاده را ببرند و هیچ داوطلبی بعد از کنکور حسرت اینکه می‌توانستم عملکرد بهتری داشته باشم را نخورد. در این محتوا قصد داریم شما را با تکنیک‌هایی برای مدیریت جلسه کنکور آشنا کنیم.

تصویر سازی جلسه کنکور!

بزرگترین عاملی که باعث می‌شود داوطلبان سر جلسه کنکور کنترل اوضاع را از دست بدهند و به اندازه تلاششان نتیجه نگیرند، استرس و اضطراب است.

تخفیف یهویی

ما معمولا در موقعیتی که برایمان ناشناخته باشد دچار اضطراب می‌شویم، به همین دلیل ممکن است یک داوطلب دوازدهمی که تا به حال بودن در جلسه کنکور را تجربه نکرده حتی با فکر کردن به این موضوع هم استرس بگیرد.

پس به عنوان اولین قدم بیایید با هم جلسه کنکور را تصویر سازی کنیم، توصیه می‌کنم هر بار که با فکر کردن به کنکور استرس می‌گیرید این تمرین را انجام دهید:

  • تصور کنید که بعد از ورود به حوزه کنکور ابتدا از روی تابلوی راهنما شماره کلاس و شماره صندلی خود را پیدا می‌کنید، بعد از پیدا کردن صندلی خودتان شماره داوطلبی کارت ورود به جلسه را با شماره داوطلبی که روی صندلی درج شده مطابقت می‌دهید. بعد از اینکه نشستید چند نفس عمیق می‌کشید و کمی با اطرافتان آشنا می‌شوید.
  •  قبل از شروع جلسه برای چند دقیقه قرآن پخش می‌شود و بعد پاسخبرگ و دفترچه سوالات توضیع شده و آزمون کنکور رسما آغاز می‌شود. کمی استرس دارید اما از پس حل سوالات برمی‌آیید؛ پس اوضاع کم کم بهتر می‌شود و همه چیز دوباره تحت کنترل شما است!

سر جلسه کنکور ممکن است لحظاتی پیش بیاید که شما فکر کنید کنترل اوضاع از دستتان خارج شده، پس بهتر است از الان با این اتفاقات احتمالی آشنا شوید و راه‌حل مدیریت آن‌ها را یاد بگیرید. در ادامه 6 آیتمی که باید سر جلسه کنکور آن‌ها را مدیریت و کنترل کنید را با هم بررسی می‌کنیم.

  • کنترل احساسات در جلسه کنکور

استرس سر جلسه کنکور تا حدی طبیعی است و معمولا بعد از چند دقیقه و  پاسخ‌گویی به چند سوال این اضطراب بسیار کمتر می‌شود. قبل از آغاز جلسه خودتان را برای بلد نبودن تعدادی از سوالات آماده کنید؛ یعنی من می‌دانم در فلان درس چه وضعیتی دارم پس به خودم حق می‌دهم که تعدادی از سوالات را بلد نباشم و حتی اگر پشت سر هم جواب چند سوال را ندانم، باز هم دچار استرس و نگرانی نمی‌شوم.

گاهی طراحان سوال از عمد تعدادی از سوالات یک درس را بسیار سخت طراحی می‌کنند، در این موقعیت داوطلبان درس‌خوان اتفاقا بیشتر از سایر داوطلبان کنترل خود را از دست می‌دهند! در چنین اوضاعی به خودتان بگویید وقتی سوالات برای من که سطح خوبی دارم سخت است، قطعا برای سایرین سخت‌تر هم خواهد بود.

  • مدیریت زمان

بعد از کنترل احساسات، مدیریت زمان بزرگترین چالش کنکوری‌ها است. داوطلبی تعریف می‌کرد در حال حل سوال پنجم بودم که زمان پاسخ‌گویی به سوالات آن دفترچه تمام شد، موافقم خیلی موقعیت دردناکی است! اما نگران نباشید کافی است تکنیک‌های مدیریت زمان را یاد بگیرید و آن‌ها را به اندازه کافی تمرین کنید، آن وقت قول می‌دهم در همان زمان محدود هم بتوانید نتیجه زحماتتان را بگیرید.

  • گذر از سوالات دام‌دار کنکور

مشاوری داشتم که همیشه می‌گفت برخی از سوالات کنکور را برای جواب ندادن طرح کرده‌اند! چرا فکر می‌کنید موظفید به همه سوالات پاسخ دهید؟ برخی داوطلبان طوری برای پاسخ دادن به یک سوال دشوار و دام‌دار اصرار می‌کنند که گویی امتیاز آن سوال چند برابر امتیاز سایر سوالات است.

اگر سوالی غلط بود، برای شما نامفهوم بود، پاسخ آن طولانی بود یا در کل سوالی نبود که بتوانید با کمی فکر کردن و در زمان استاندارد به آن پاسخ دهید، لطفا قیدش را بزنید و عبور کنید!

  • شرایط جوی نامناسب جلسه کنکور

داوطلبی سر جلسه کنکور سردرد شدیدی گرفته بود وقتی دلیلش را پرسیدم متوجه شدم تمام مدت کنار پنجره و زیر آفتاب نشسته بوده است! دوستان قرار است سر جلسه کنکور نتیجه زحمات چند ماهه‌تان را بگیرید پس با کسی تعارف نکنید و اگر احساس می‌کنید جایی که نشسته‌اید مناسب شما نیست و در آن احساس راحتی نمی‌کنید، حتما به مراقبین جلسه اطلاع دهید تا شما را جابه‌جا کنند.

  • مقابله با سروصدای جلسه کنکور

اگر مقاله مکان مطالعه را از وبلاگ پایتخت کتاب خوانده باشید، آنجا به این موضوع اشاره کوچکی کرده‌ایم که کمی سروصدا سر جلسه کنکور وجود دارد و کاملا طبیعی است. در واقع سر جلسه کنکور سکوت مطلق برقرار نیست و اگر فکر می‌کنید این موضوع می‌تواند تمرکزتان را به هم بزند، از الان سعی کنید در محیطی درس بخوانید که کاملا ساکت و خلوت نباشد.

به عبارت دیگر از الان برای سکوت محیط مطالعه وسواس نداشته باشید تا سر جلسه کنکور هم با صدای باز کردن خوراکی سایر داوطلبان یا ورق زدن دفترچه سوالات کلافه نشوید! با این حال اگر سروصداهای جلسه کنکور بیش از حد تحمل شما بود، حتما اعتراض خود را به مراقبین جلسه اعلام کنید.

  • کنترل خستگی جسمی و ذهنی سر جلسه

پاسخ دادن به سوالات کنکور و دست و پنجه نرم کردن با تست‌های دشوار بخش زیادی از انرژی ذهنی و جسمی داوطلبان را می‌گیرد. فرض کنید شخصی یک ساعت بی‌حرکت روی صندلی بنشیند و بی‌وقفه از مغزش کار بکشد، قطعا بعد از یک ساعت کم کم گردنش درد می‌گیرد و ممکن است احساس خستگی کند و حتی نوشته‌ها را تیره و تار ببیند.

توصیه می‌کنم بعد از پاسخ دادن به سوالات هر درس، یک وقفه کوتاه بی‌اندازید و برای چند ثانیه به چشمانتان استراحت دهید، چند جرعه آب بنوشید یا یک ماده قندی بخورید. این کار زمان زیادی از شما نمی‌گیرد اما کمک می‌کند تا انتهای جلسه کنکور انرژی جسمی و ذهنی خود را در سطح بالایی حفظ کنید.

مدیریت زمان در کنکور؛ 11 تکنیک طلایی که باید بدانید!

مقاله مرتبط: مدیریت زمان در کنکور؛ 11 تکنیک طلایی که باید بدانید!

تکنیک‌های مدیریت زمان سرجلسه کنکور

تکنیک‌های مدیریت زمان سرجلسه کنکور
یکی از اصلی ترین مهارت‌ها در مدیریت جلسه کنکور ، مربوط به مدیریت زمان است.

از آنجایی که موضوع مدیریت زمان بسیار حیاتی و مهم است و اکثر داوطلبان در این زمینه مشکل دارند، تصمیم گرفتیم این مسئله را به صورت جداگانه بررسی کنیم. قبل از هر چیزی دوست دارم بدانید جای نگرانی نیست چون برای پاسخ‌گویی به بخش زیادی از سوالات کنکور، زمان کافی در اختیار دارید.

هر چقدر تسلط داوطلبی روی مطالب بیشتر باشد و از قبل تست زمان‌دار کار کرده باشد، بهتر می‌تواند زمانش را سر جلسه کنکور مدیریت کند.

اگر می‌خواهید سر جلسه کنکور وقت کم نیاورید، تکنیک‌های زیر را اجرا کنید:

  • ابتدا با توجه به وضعیتی که دارید تعداد سوالاتی که می‌توانید پاسخ بدهید را به صورت تقریبی برای خودتان مشخص کنید. مثلا من در درس ریاضی سطح متوسطی دارم و می‌توانم از هر 10 سوال به 5 سوال پاسخ دهم و اجازه دارم نیمی از سوالات را پاسخ ندهم و به خاطر این موضوع مضطرب نمی‌شوم!
  • قبل از پاسخ دادن به سوالات هر درس، مدت زمان اختصاص داده شده به آن درس را بنویسید و بخشی از این زمان را ذخیره کنید. مثلا درسی 25 دقیقه زمان دارد، شما 20 دقیقه زمان برای پاسخ‌گویی به سوالات آن درس در نظر بگیرید و 5 دقیقه را ذخیره کنید.
  • از اولین سوال شروع کنید، هر سوالی که با نگاه اول یا با کمی فکر کردن به پاسخ آن رسیدید را جواب دهید، در غیر این صورت یا باید دور سوال خط بکشید تا بعدا به آن برگردید یا پشت آن ضربدر بزنید، به این معنی که کلا از این سوال صرف نظر کرده‌اید.
  • به این ترتیب اگر زمان‌تان را روی سوالات دام‌دار یا سوالاتی که پاسخ‌گویی به آن‌ها وقت زیادی می‌خواهد هدر ندهید، موفق می‌شوید یک دور کل سوالات آن درس را ببینید. اینکه کل سوالات یک درس را ببینید بسیار مهم است، چون خیلی وقت‌ها سوالات آخر سوالات راحتی هستند!
  • در انتها در زمانی که ذخیره کرده بودید، برگردید و به چند سوال که دور آن‌ها خط کشیده بودید پاسخ دهید.

اینکه شما تکنیک‌های مدیریت جلسه کنکور را به صورت تئوری بلد باشید و ده‌ها مقاله در این مورد مطالعه کنید، هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. پس حتما در آزمون‌های آزمایشی یا حتی زمان حل تست در منزل، این تکنیک‌ها را بارها و بارها تمرین کنید تا ملکه ذهنتان شوند.

نکته مهم دیگر این است که در کنار حل تست آموزشی شما باید حتما تست زمان‌دار کار کنید و با مرور مرتب مطالب، سعی کنید به تسلط خوبی برسید. وقتی شما از قبل تست نزده باشید یا روی دروس تسلط نداشته باشید، فرقی نمی‌کند سر جلسه چقدر زمان به شما بدهند، به احتمال زیاد نتیجه مطلوبی کسب نخواهید کرد.

چگونه سریع حفظ کنیم؟ تکنیک‌های حفظ سریع مطالب

مقاله مرتبط: چگونه سریع حفظ کنیم؟ تکنیک‌های حفظ سریع مطالب

سخن آخر

بیایید اینطور فکر کنیم که شرکت در رقابت نفس‌گیر کنکور، مدیریت سر جلسه، پاسخ‌دادن به سوالات چالشی در مدت زمان محدود و آن هم در حالی که مضطرب هستیم یک تمرین بزرگ برای مقابله با چالش‌های بزرگتر در آینده و در محیط دانشگاه و کار است! در واقع موفقیت در کنکور هنر می‌خواهد و صرفا با مطالعه انبوهی از مطالب و حل تست نمی‌توانید موفقیت خود را تضمین کنید.

در این محتوا در مورد مدیریت جلسه کنکور؛ یعنی مدیریت احساسات، شرایط و از همه مهم‌تر زمان صحبت کردیم و تکنیک‌هایی ارائه دادیم تا با کمک آن‌ها بتوانید همه چیز را سر جلسه کنکور تحت کنترل خود بگیرید. اگر هنوز هم سوالی در این مورد در ذهن دارید، می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب