راهنمای جامع تغییر رشته در دبیرستان 1403؛ شرایط، مراحل و قوانین

04 اردیبهشت 1403
سارا رسولی
زمان مطالعه : 9 دقیقه
راهنمای جامع تغییر رشته در دبیرستان 1403؛ شرایط، مراحل و قوانین

 شاید با عشق و علاقه رشته دبیرستان‌تان را انتخاب کرده باشید اما بعد از مدتی سایه شوم تردید روی تصمیم‌تان افتاده و می‌خواهید از شرایط تغییر رشته دبیرستان سر در بیاورید. موقعیتی که در حال حاضر در آن قرار دارید کاملا قابل درک است، رشته‌ دبیرستانی که انتخاب کرده‌اید آنطور که فکر می‌کردید نیست و به دنبال راهی برای تغییر مسیرتان هستید. احتمالا هنوز تصمیم قطعی در این مورد نگرفته‌اید، از طرفی علاقه‌ای به رشته حال حاضرتان ندارید و از طرفی جرات تغییر رشته هم ندارید. می‌دانم ده‌ها سوال بی‌جواب در ذهنتان دارید، ما هم تصمیم گرفتیم قدری شرایط را برایتان راحت‌ کنیم تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید. تا انتها با پایتخت کتاب همراه باشید تا با شرایط، مراحل و قوانین تغییر رشته دبیرستان را بررسی کنیم.

کدام دانش‌آموزان تغییر رشته دهند؟

گاهی دانش‌آموزان به جای اینکه به اندازه کافی در مورد رشته تحصیلی‌شان تحقیق کنند و استعداد و علاقه خود را در نظر بگیرند، صرفا بر اساس یکسری تبلیغات، توصیه دوستان و حتی اصرار والدین رشته‌ای را برای متوسطه دوم انتخاب می‌کنند. چون این دانش‌آموزان با معیارهای درستی انتخاب رشته نکرده‌اند و در زمان انتخاب رشته خوب تحقیق نکرده‌اند، بعد از مدتی پشیمان می‌شوند و حتی انگیزه‌ای برای درس خواندن و ادامه دادن ندارند. در نتیجه می‌بینیم دانش‌آموزی که در متوسطه اول عملکرد عالی داشته، در متوسطه دوم به شدت دچار افت تحصیلی شده است. بهترین راه‌حل برای این دسته از دانش‌آموزان، تغییر رشته است.

انتخابی سرنوشت‌ ساز؛ راهنمای جامع انتخاب رشته نهم به دهم

مقاله مرتبط: انتخابی سرنوشت‌ ساز؛ راهنمای جامع انتخاب رشته نهم به دهم

در کدام پایه‌ها می‌توانیم تغییر رشته دهیم؟

در متوسطه دوم دانش‌آموزان در دو پایه مجاز به تغییر رشته دبیرستانی خود هستند، یکی تغییر رشته از پایه دهم به پایه یازدهم و دیگری تغییر رشته از پایه یازدهم به پایه دوازدهم است. طبیعتا هر چقدر زودتر برای تغییر رشته متوسطه اول اقدام کنید بهتر است، یعنی افرادی که از پایه دهم به پایه یازدهم تغییر رشته می‌دهند، دردسر کمتری دارند و نتایج بهتری در کنکور و امتحانات نهایی کسب می‌کنند. با این حال تعدادی از داوطلبان تا پایه یازدهم همچنان برای تغییر رشته تردید دارند و دیرتر در این مورد تصمیم می‌گیرند. به هر حال تغییر رشته متوسطه دوم یکسری مراحل و شرایط دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

تخفیف یهویی

مراحل کلی تغییر رشته در متوسطه دوم (دهم به یازدهم + یازدهم به دوازدهم)

مراحل کلی تغییر رشته در متوسطه دوم

فرقی نمی‌کند در کدام پایه برای تغییر رشته اقدام کنید، در هر صورت برای تغییر رشته دبیرستان لازم است مراحل اداری سه گانه زیر را طی کنید:

  1. فرم یا نمونه برگ الف را از مدرسه دریافت کنید، در این فرم باید دلایل تغییر رشته، رشته تحصیلی کنونی و رشته‌ای که قصد دارید در آن تحصیل کنید را مشخص کنید. همچنین اولیای شما باید این فرم را امضا کنند.
  2. فرم مورد نظر را باید به مشاور و مدیر مدرسه تحویل دهید تا آنها هم فرم مربوطه را تایید کنند.
  3. در انتها باید این فرم را به کمیسیون آموزشی اداره آموزش و پرورش منطقه خودتان تحویل دهید. بعد از تایید این فرم در ارگان مربوطه، دو هفته قبل از برگزاری امتحانات خرداد یا شهریور ماه، انتخاب رشته شما انجام می‌شود تا برای تکمیل فرآیند تغییر رشته، در یکسری امتحانات شرکت کنید.

توجه کنید که در صورتی که می خواهید اقدام به تغییر رشته در وسط سال دهم یا تغییر رشته در وسط سال یازدهم کنید، حتما قبل از آن با مشاوره صحبت کنید تا به درستی شما را راهنمایی کند.

رشته علوم تجربی؛ جامع ترین راهنمای رشته علوم تجربی

مقاله مرتبط: رشته علوم تجربی؛ جامع ترین راهنمای رشته علوم تجربی

تغییر رشته در دبیرستان چه شرایطی دارد؟

تغییر رشته متوسطه دوم صرفا پر کردن یک فرم و طی کردن مراحل قانونی نیست؛ بلکه شرایطی دارد و اصل کار این است که برای تغییر رشته در امتحانات برخی دروس شرکت کنید. خبر خوب اینکه نمره دروس مشترک بین دو رشته را می‌توانید تطبیق دهید (البته در صورتی که در آن درس نمره قبولی کسب کرده باشید) و فقط شرکت در امتحان دروس غیر مشترک الزامی است. برای مثال اگر دانش‌آموزی بخواهد از رشته ریاضی به رشته تجربی تغییر رشته دهد، نیازی نیست در امتحان درس شیمی شرکت کند. در ادامه لیست دروس امتحانی برای تغییر رشته از رشته‌های مختلف و پایه‌های دهم و یازدهم را به صورت جداگانه ارائه کرده‌ایم.

لیست دروس امتحانی تغییر رشته از پایه دهم به یازدهم

در جدول زیر در ردیف اول اسم رشته‌ای که می‌خواهید در آن تحصیل کنید را نوشته‌ایم و در ستون مقابل، اسم درس‌هایی که در صورت تغییر رشته به آن رشته باید امتحان بدهید را نوشته‌ایم. برای این دروس می‌توانید در امتحانات شهریور یا خرداد شرکت کنید. این جدول مربوط به تغییر رشته از پایه دهم به یازدهم است و نیازی به شرکت در امتحانات دروس مشترک دو رشته نیست:

عنوان رشته‌ای که می‌خواهید در آن تحصیل کنیدلیست دروسی که باید در امتحان آنها شرکت کنید
علوم تجربیریاضی۱، زیست۱، شیمی۱، فیزیک۱
ریاضی فیزیکریاضی۱، هندسه۱، فیزیک۱، شیمی۱
ادبیات و علوم انسانیعلوم و فنون ادبی۱، اقتصاد، منطق، جامعه‌شناسی۱
فنی حرفه‌ایتمامی دروس شایستگی فنی و غیرفنی رشته مورد نظر
کارودانشدروس شایستگی غیرفنی رشته مورد نظر
علوم و معارف اسلامیتاریخ تخصصی۱، عربی تخصصی۱، اصول و عقاید۱، علوم و معارف قرآنی تخصصی۱
رشته ریاضی و فیزیک؛ جامع ترین راهنمای رشته ریاضی فیزیک

مقاله مرتبط: رشته ریاضی و فیزیک؛ جامع ترین راهنمای رشته ریاضی فیزیک

لیست دروس امتحانی تغییر رشته از پایه یازدهم به دوازدهم

این جدول هم برای بچه‌هایی که می‌خواهند از پایه یازدهم به پایه دوازدهم تغییر رشته دهند کاربرد دارد، لازم به ذکر است که برای شرکت در امتحانات دروس رشته مورد نظر، می‌توانید در امتحانات خرداد یا شهریور شرکت کنید و نیازی به پاس کردن دروس مشترک دو رشته ندارید:

عنوان رشته‌ای که می‌خواهید در آن تحصیل کنیدلیست دروسی که باید در امتحان آنها شرکت کنید
علوم تجربیریاضی۲، زیست شناسی۲، فیزیک۲، شیمی۲
ریاضی فیزیکحسابان۱، هندسه۲، فیزیک۲، شیمی۲
ادبیات و علوم انسانیعلوم و فنون ادبی۲، عربی تخصصی۲، جامعه شناسی۲، فلسفه۲
علوم و معارف اسلامیعلوم و معارف قرآنی، اصول عقاید۲، عربی تخصصی۲، تاریخ تخصصی۲
رشته انسانی؛ جامع ترین راهنمای رشته علوم انسانی

مقاله مرتبط: رشته انسانی؛ جامع ترین راهنمای رشته علوم انسانی

قوانین مهم درباره تغییر رشته متوسطه دوم سال 1403

در انتها برای اینکه به تمام سوالاتی که در مورد تغییر رشته متوسطه دوم (دبیرستان) دارید پاسخ دهیم و هیچ ابهامی در ذهنتان باقی نماند، توجه شما را به چند نکته تکمیلی جلب می‌کنیم:

  • برای تغییر رشته متوسطه دوم بازه زمانی خاصی مشخص شده است و هر لحظه که اراده کردید نمی‌توانید تغییر رشته دهید. باید فرم تقاضای تغییر رشته را از حداقل ۱۵ روز قبل از برگزاری امتحانات خرداد یا شهریور ماه به اداره آموزش و پرورش تحویل دهید.
  • برای دریافت فرم مخصوص تغییر رشته یا فرم الف، می‌توانید به سامانه سناد مراجعه کنید یا این فرم را از مدیر مدرسه تحویل بگیرید.
  • در صورتی که مدرسه محل تحصیلتان رشته‌ای که می‌خواهید بعد از تغییر رشته در آن تحصیل کنید را نداشته باشد، آموزش و پرورش شما را به مدرسه‌ای که رشته دلخواه شما را دارد ارجاع می‌دهد.
  • اگر در امتحانات تغییر رشته خرداد موفق به کسب نمره قبولی نشدید، می‌توانید در امتحانات شهریور ماه شرکت کنید.
  • دانش‌آموزان پایه دهم رشته ریاضی که قصد دارند به رشته تجربی تغییر رشته بدهند، کافی است درس زیست شناسی ۱ را امتحان بدهند چون سایر دروس را قبلا پاس کرده‌اند.
  • دانش‌آموزان پایه دهم تجربی که قصد تحصیل در رشته ریاضی را دارند، نیازی به شرکت در امتحان شیمی۱ و ریاضی ۱ ندارند اما باید در امتحان هندسه ۱ و فیزیک ۱ شرکت کنند. چون فیزیک۱ رشته ریاضی، یک فصل بیشتر از فیزیک۱ رشته تجربی دارد.
  • اگر به عنوان یک دانش‌آموز نهمی این محتوا را مطالعه می‌کنید، در انتخاب نظری یا فنی بودن رشته متوسطه دوم نهایت دقت را به خرج دهید، چون تغییر رشته از رشته‌های نظری (ریاضی، تجربی، انسانی) به رشته‌های فنی و برعکس بسیار دشوار است.

سوالات متداول

در کدام پایه‌ها می‌توانیم تغییر رشته دهیم؟

در متوسطه دوم دانش‌آموزان می‌توانند از پایه دهم به یازدهم و از پایه یازدهم به دوازدهم تغییر رشته دهند.

مراحل کلی تغییر رشته در متوسطه دوم کدامند؟

دریافت فرم الف و پر کردن آن همراه با امضای رضایت والدین، تایید فرم الف از سوی مشاور و مدیر مدرسه و در نهایت تحویل این فرم به به کمیسیون آموزشی اداره آموزش و پرورش منطقه خودتان و سپس شرکت در امتحانات مربوطه.

برای تغییر رشته چه زمانی از سال تحصیلی اقدام کنیم؟

باید فرم تقاضای تغییر رشته را از حداقل ۱۵ روز قبل از برگزاری امتحانان خرداد یا شهریور ماه به اداره آموزش و پرورش تحویل دهید.

زمان تغییر رشته کدام دروس تطبیق داده می‌شوند و در امتحان کدام دروس را باید شرکت کنیم؟

در متن محتوا در این مورد مفصل صحبت کرده‌ایم و این موضوع را برای تغییر رشته از پایه دهم به یازدهم و پایه یازدهم به دوازدهم برای تمامی رشته‌ها بررسی کرده‌ایم.

سخن آخر

اگر در زمان انتخاب رشته دبیرستان با چشم باز و حواس‌جمع عمل نکرده‌اید یا می‌خواهید انتخاب رشته کنید و کنجکاوید که آیا راه بازگشت دارید یا خیر، باید ابتدا با شرایط تغییر رشته دبیرستان آشنا شوید. در این محتوا ابتدا گفتیم در چه پایه‌هایی می‌توانیم تغییر رشته دهید، سپس در مورد مراحل تغییر رشته، شرایط آن و دروسی که باید برای تغییر رشته امتحان دهید، صحبت کردیم. اگر در پایان این مقاله همچنان سوالی در مورد شرایط، قوانین و مراحل تغییر رشته دارید، می‌توانید سوالات خود را در قسمت دیدگاه این محتوا مطرح کنید، کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب