در روزهای باقی مانده تا کنکور چه کار کنیم؟ بایدها و نبایدهای روزهای پایانی

20 فروردین 1403
سارا رسولی
زمان مطالعه : 13 دقیقه
در روزهای باقی مانده تا کنکور چه کار کنیم؟ بایدها و نبایدهای روزهای پایانی

روزهای باقی مانده تا کنکور ایام پراسترس و عجیبی است، نه زمان زیادی برای مطالعه و تست‌زنی همه دروس دارید و نه می‌توانید بیخیال شوید و دست روی دست بگذارید، خیلی از داوطلبان این سوال را می‌پرسند که پس در روزهای باقیمانده تا کنکور چه کار کنیم؟ و حتی چه کارهایی نباید بکنیم! فرقی نمی‌کند که از ابتدای سال تحصیلی منظم و با برنامه پیش رفته باشید یا تنبلی کرده باشید و روزهای پایانی را با حسرت و پشیمانی سپری کنید، همه شما عزیزان باید در روزهای باقی مانده از یک استراتژی مشخص پیروی کنید، استراتژی که همه رتبه برترها و افراد موفق به آن عمل کرده‌اند. در ادامه با پایتخت کتاب همراه باشید تا نقشه راه چند هفته پایانی کنکور را با هم بررسی کنیم.

در هفته‌های باقی مانده تا کنکور این کارها را انجام بده

اولین سوالی که پیش می‌آید این است که وقتی می‌گوییم چند هفته یا چند روز پایانی کنکور، منظورمان دقیقا چه بازه زمانی است؟ منظور ما ۴ الی ۶ هفته آخر است و کارهایی که در ادامه توضیح می‌دهیم، کارهایی هستند که باید در این بازه زمانی انجام دهید تا سفر طولانی و پر مخاطره کنکور را به سلامت به پایان برسانید. همچنین، در ادامه در مورد روز قبل از کنکور و کارهایی که باید در این روز انجام دهید هم صحبت می‌کنیم.

خلاصه‌ها و یادداشت‌ها را مرور کن

حجم مطالبی که باید برای کنکور مطالعه کنید بسیار زیاد است و طبیعتا در عرض چند هفته نمی‌توانید کل این مطالب را موبه‌مو بخوانید، حتی اگر با سرعت نور پیش بروید این کار امکان‌پذیر نیست! شما در این ایام فقط وقت می‌کنید نکات مهم و اصلی را مرور کنید، پس یادداشت‌ها و خلاصه‌هایی که در طول سال تهیه کرده‌اید، بهترین منابع برای مرور در چند هفته پایانی کنکور هستند. اگر در زمان مطالعه این محتوا هنوز فرصت یادداشت برداری و خلاصه‌نویسی دارید، زمان را از دست ندهید و اگر کار از کار گذشته و تا کنکور زمانی باقی نمانده است، از منابعی که در ادامه معرفی می‌کنیم استفاده کنید.

منابع مناسب تهیه کن

در روزهای باقی مانده تا کنکور باید منابع جدیدی تهیه کنید و منابعی که در طول سال از آنها استفاده می‌کردید، حتی اگر بهترین منابع کنکوری هم هستند، در این ایام به کارتان نمی‌آیند. شما برای چند هفته پایانی کنکور به دو دسته منبع نیاز دارید، دسته اول کتاب‌ های لقمه (جیبی) مهروماه که برای مرور سریع مطالب کاربرد دارند و می‌توانند جایگزین خلاصه نویسی‌ها و یادداشت‌ برداری‌هایتان شوند، دسته دوم کتاب‌های آزمون‌محوری همچون دور دنیا در ۴ ساعت گاج، فصل آزمون خیلی سبز و موج آزمون الگو که همه این منابع را می‌توانید با قیمت مناسب و تخفیف ویژه از وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب خریداری کنید.

تخفیف یهویی

پایتخت کتاب مرجع خرید کتاب کمک درسی است و هر کتابی از هر انتشاراتی و در هر مقطعی که نیاز داشته باشید برای شما با تخفیف ویژه و ارسال رایگان فراهم کرده است. کافی است کتاب مورد نظرتان را در سایت جست و جو کنید و آن را سفارش دهید.

نحوه صحیح مرور مطالب خوانده شده؛ بهترین ابزارها برای مرور کردن مطالب

مقاله مرتبط: نحوه صحیح مرور مطالب خوانده شده؛ بهترین ابزارها برای مرور کردن مطالب

جمع‌بندی کن و تست بزن

یکی از احساسات شومی که تقریبا همه داوطلبان در چند هفته پایانی کنکور با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند، احساس فراموشی مطالب است. گاهی این احساس کاذب است و گاهی واقعا برخی جزئیات را فراموش‌ کرده‌اید، حالا از کجا بفهمیم دقیقا چه قسمت‌هایی را فراموش کرده‌ایم و چه مطالبی نیاز به مرور دارند؟ بهترین کار آزمون دادن و جمع‌بندی است، به این ترتیب که هر سه روز یک بار در یک آزمون شرکت می‌کنید، آن آزمون را به دقت تحلیل می‌کنید و صفحات و مباحثی که فراموش کرده‌اید را مشخص می‌کنید. حالا تا آزمون بعدی، مطالبی که فراموش کرده‌اید را مرور می‌کنید. در مقاله روش جمع‌ بندی کنکور، در این مورد بیشتر صحبت کرده‌ایم.

ساعت خواب و بیداری‌ات را تنظیم کن

ساعت خواب و بیداری‌ات را تنظیم کن

اگر عادت دارید شب‌ها تا دیر وقت بیدار بمانید، صبح‌ها نزدیک ظهر از خواب بیدار شوید و عصرها چند ساعت بخوابید، لازم است در هفته‌های پایانی کنکور همه این عادات غلط را دور بی‌اندازید و ساعت خواب و بیداری‌تان را تنظیم کنید. کافی است یک هفته شب‌ها قبل از ساعت ۱۲ بخوابید و صبح‌ها ساعت ۷ از خواب بیدار شوید، این کار چه لزومی دارد؟ شما نیاز دارید شب قبل از کنکور یا دست کم چند شب قبل از کنکور به اندازه کافی بخوابید و استراحت کنید و صبح روز کنکور به موقع بیدار شوید و از آن مهم‌تر باید عادت کنید در بازه صبح سرحال باشید و مغزتان به خوبی فعالیت کند.

روش تحلیل آزمون های آزمایشی؛ چگونه بدون مشاور تحلیل کنم؟

مقاله مرتبط: روش تحلیل آزمون های آزمایشی؛ چگونه بدون مشاور تحلیل کنم؟

تکنیک‌های آزمون دادن را تمرین کن

حتی اگر در طول سال تحصیلی در هیچ آزمونی شرکت نکرده‌اید، توصیه می‌کنم در روزهای باقی مانده تا کنکور، خودتان در منزل آزمون دهید تا بتوانید تکنیک‌های مدیریت زمان و کنترل احساسات را تمرین کنید. باید برای خودتان یک استراتژی خاص تعیین کنید، مثلا چطور با سوالات شک‌دار برخورد کنید، چطور زمان را مدیریت کنید، چه زمان استراحت کوتاهی داشته باشید و… تا این کارها را به صورت عملی انجام ندهید، متوجه اشتباهات خود در زمان آزمون دادن نمی‌شوید. توصیه می‌کنم مقاله مدیریت جلسه کنکور  و مدیریت زمان در کنکور را بخوانید.

شبیه سازی فضای کنکور در خانه؛ به روش رتبه برترها

مقاله مرتبط: شبیه سازی فضای کنکور در خانه؛ به روش رتبه برترها

قطع ارتباط کن!

استرس و فشار روانی هفته‌های آخر کنکور به خودی خود زیاد هست، پس نباید اجازه دهید افراد منفی‌باف به این استرس دامن بزنند! توصیه می‌کنم در این ایام گوشی موبایلتان را خاموش کنید و اصلا برای چند هفته غیب شوید، باور کنید اتفاق بدی نمی‌افتد. هر چقدر هم با خودتان تصمیم بگیرید که جواب دوستان یا اقوام منفی‌باف را ندهید، باز هم ممکن است با دیدن تماس یا پیام آنها وسوسه شوید. به جای اینکه وقت‌تان را با عزاداری گروهی در جمع دوستان مضطرب‌تان هدر دهید، یا پای سرزنش اطرافیان بنشینید، تست بزنید و خلاصه‌هایتان را مرور کنید.

روحیه‌ات را قوی کن

داوطلبان سخت‌کوش و درس‌خوان زیادی را می‌شناسم که فقط به خاطر روحیه ضعیفی که داشتند در چند قدمی هدفشان برای کنکور متوقف شدند و برعکس داوطلبانی هستند که خیلی درس نخوانده‌اند، اما چون روحیه خود را حفظ می‌کنند، از دانسته‌هایشان بیشترین استفاده را برای موفقیت در کنکور می‌کنند. 

در روزهای پایانی به جای حسرت خوردن، سعی کنید گزینه‌هایی که پیش رو دارید را به خاطر آورید، مثلا اگر در کنکور به نتیجه دلخواهتان نرسیدید، یک سال دیگر تلاش می‌کنید یا اصلا دنبال کاری که در آن مهارت دارید می‌روید. همچنین، اگر از ابتدای سال تحصیلی خوب درس خوانده‌اید، به خودتان شک نکنید، همه داوطلبان سخت‌کوش بالاخره به چیزی که حقشان هست می‌رسند و اگر شما موفق نشوید پس چه کسی قرار است موفق شود!

روز قبل از کنکور این کارها را انجام بده

عملکرد، سطح انرژی و روحیه شما سر جلسه کنکور، تا حد زیادی به کارهایی بستگی دارد که روز قبل از کنکور انجام می‌دهید. مواردی که در ادامه توضیح می‌دهم، کارهایی هستند که خود من به شخصه روز قبل از کنکورم انجام دادم و باعث شد سر جلسه بهترین عملکرد را از خودم نشان دهم.

مثل همیشه از خواب بیدار شو

برخی داوطلبان به بهانه اینکه می‌خواهم انرژی ذخیره کنم، در صبح روز قبل از کنکور بیشتر از بقیه روزها می‌خوابند. در حالی‌که اگر در این روز تا لنگ ظهر بخوابید، نه تنها انرژی ذخیره نمی‌کنید بلکه این کار باعث می‌شود شب کنکور که بیشتر از همیشه به استراحت نیاز دارید، نتوانید خوب بخوابید. پس در صبح روز قبل از کنکور سعی کنید بین ساعت ۷ الی ۸ صبح از خواب بیدار شوید و با آرامش صبحانه‌تان را میل کنید.

تا ظهر مطالعه کن

خیلی از داوطلبان می‌پرسند آیا باید روز قبل از کنکور درس بخوانیم؟ روز قبل از کنکور قرار نیست با حل آزمون یا مطالعه مباحث دشوار مغزتان را خسته کنید و به خودتان استرس بدهید، حتی اگر کل روز را درس نخوانید هیچ اتفاق بدی نمی‌افتد. اگر اصرار دارید حتما روز قبل از کنکور مطالعه داشته باشید و با این کار استرس‌تان کم می‌شود، می‌توانید تا ظهر درس بخوانید، آن هم در حدی که یادداشت‌ها و خلاصه‌هایتان را مرور کنید، کتاب زیست را تورق کنید یا تست‌های کنکوری که از قبل علامت زده‌اید را مجدد حل کنید. به هیچ وجه سراغ مباحث دشوار نروید و این حس که من هیچی بلد نیستم یا همه چیز را فراموش کرده‌ام را در خودتان تقویت نکنید.

حوزه امتحانی

حوزه آزمونت را شناسایی کن

عصر روز قبل از کنکور حوزه امتحانی‌تان را شناسایی کنید و اگر می‌توانید تا محل حوزه کنکورتان بروید، به خصوص اگر در شهرهای بزرگ و شلوغ زندگی می‌کنید، حتما این کار را انجام دهید. رفتن تا حوزه کنکور دو مزیت بزرگ برای داوطلبان دارد، اول اینکه با دیدن جایی که قرار است در آن کنکور بدهید استرس‌تان کم می‌شود و روز بعد این مکان برایتان ناآشنا نخواهد بود، دوم اگر مسیر رسیدن به حوزه مشکلی دارد، مثلا شلوغ و پرترافیک است یا باید از مسیر خاصی به حوزه کنکور بروید، از روز قبل متوجه این موضوع می‌شوید و صبح کنکور استرس به موقع رسیدن یا پیدا کردن آدرس حوزه امتحانی‌تان را نخواهید داشت.

یک کار حال خوب کن انجام بده

برخی داوطلبان اصرار دارند روز قبل از کنکور درس بخوانند اما توصیه من به این عزیزان و همه کنکوری‌ها این است که روز قبل از کنکور یک کار آرامش‌بخش و حال خوب کن انجام دهید. مثلا به مکانی که به شما آرامش می‌دهد بروید، از افرادی که حال دلتان را خوب می‌کنند مثل پدربزرگ و مادربزرگ‌ها دیدن کنید، یک فیلم کمدی ببینید، در طبیعت و هوای آزاد قدم بزنید و خلاصه هر کاری که حس بهتری به شما می‌دهد را انجام دهید. همچنین، خروج از منزل و کمی فعالیت، به شما کمک می‌کند شب کنکور بتوانید راحت‌تر به خواب بروید.

مدیتیشن کن

هرگز تاثیر مدیتیشن و تنفس عمیق را روی کاهش اضطراب دست کم نگیرید، روز قبل از کنکور به محض اینکه احساس کردید استرس دارید، به یک مکان آرام و راحت بروید، بنشینید یا دراز بکشید، یک موسیقی بدون کلام آرامش‌بخش پخش کنید، چشمانتان را ببندید و فقط روی نفس‌هایتان تمرکز کنید. نفس عمیق بکشید و نفستان را برای ۵ ثانیه نگه دارید و به تدریج آن را بیرون بدهید، اجازه دهید افکار مختلف به ذهنتان بیایند و بروند و اصلا با آنها درگیر نشوید.

وسایلت را آماده کن

شب قبل از کنکور وسایلی همچون کارت ورود به جلسه، کارت ملی و شناسنامه، بطری آب معدنی، دو عدد مداد، پاک‌کن و تراش، تعدادی شکلات و حتی لباس‌هایی که قرار است سر جلسه کنکور بپوشید را آماده کنید. به این ترتیب روز بعد می‌توانید با خیال راحت آماده شوید و استرس پیدا کردن لوازمتان را نخواهید داشت. حتی می‌توانید از شب قبل صبحانه مورد علاقه‌تان را آماده کنید تا صبح کنکور بتوانید با رغبت بیشتری صبحانه بخورید.

وسایل مورد نیاز کنکور 1403؛ سر جلسه کنکور چی ببریم؟

مقاله مرتبط: وسایل مورد نیاز کنکور 1403؛ سر جلسه کنکور چی ببریم؟

سبک و به موقع شام بخور

شب کنکور از خوردن غذاهای چرب و سنگین، فست فود و خوراکی‌هایی که ممکن است دستگاه گوارشتان را بهم بریزند و در خواب شبانه‌تان اختلال ایجاد کنند خودداری کنید. در عوض یک شام مقوی و سبک آماده کنید و سعی کنید کمی زودتر شام بخورید اما نه آنقدر زود که نصفه شب از گرسنگی ضعف کنید. بهتر است بین شام خوردن و خوابیدن دو ساعت فاصله بی‌اندازید، انجام این کارها کمک می‌کند خواب شبانه راحت‌تری داشته باشید و صبح روز کنکور با انرژی و سرحال از خواب بیدار شوید.

کمی زودتر به رختخواب برو

شب کنکور نیازی نیست از سر شب به رختخواب بروید و خودتان را مجبور به خوابیدن کنید، بلکه کافی است کمی زودتر از همیشه برای خوابیدن آماده شوید. قبل از خواب می‌توانید دعا بخوانید یا مدیتیشن کنید و خلاصه هر کاری که باعث آرامشتان می‌شود را انجام دهید. اکثر داوطلبان کنکور و حتی رتبه برترها شب قبل از کنکور استرس زیادی را تحمل می‌کنند و ممکن است نتوانند خوب بخوابند، اشکالی ندارد برای خوابیدن به خودتان فشار نیاورید و از مصرف قرص‌های آرامبخش یا خواب‌آور خودداری کنید چون ممکن است عوارضی برایتان داشته باشند. 

حتی اگر خوابتان نمی‌برد باز هم ساعت را برای فردا صبح کوک کنید و سعی کنید استراحت کنید، همچنین از یکی از اعضای خانواده بخواهید او هم برای اطمینان بیشتر ساعت کوک کند.

در روزهای باقی مانده تا کنکور این سه تا کارو نکن!

در روزهای باقی مانده تا کنکور این سه تا کارو نکن!

در نهایت لازم است در مورد سه کار اشتباه و سمی که داوطلبان در روزهای باقی مانده تا کنکور انجام می‌دهند و با انجام این کارها هر چه در طول سال رشته‌اند را پنبه می‌کنند، صحبت کنیم.

مبحث جدید مطالعه نکن

دوستان لطفا در هفته‌های پایانی طمع نکنید و سراغ مباحثی که تا به حال آنها را مطالعه نکرده‌اید نروید. یکی از بدترین عادات داوطلبان در روزهای پایانی کنکور این است که به جای مرور و تثبیت مطالبی که خوانده‌اند، سراغ یادگیری مباحث جدید می‌روند و چون وقت کافی برای یادگیری و تست‌زنی این مباحث ندارند، از مطالعه آنها نتیجه نمی‌گیرند. 

به علاوه، با این کار شما فرصتی که در آن می‌توانستید مطالب را جمع‌بندی و مرور کنید را هم از دست می‌دهید. در نتیجه سر جلسه یکسری اطلاعات ناقص از مباحثی که جدید مطالعه کرده‌اید دارید و جزئیات مباحثی که در طول سال خوانده بودید را هم فراموش کرده و سوالات مربوط به این مباحث را هم از دست می‌دهید.

در فضای مجازی غرق نشو

تعدادی از داوطلبان در روزهای باقی مانده تا کنکور استرس و اضطراب را بهانه می‌کنند و از صبح تا شب در شبکه‌های اجتماعی پرسه می‌زنند، این داوطلبان اعتقاد دارند در مدت زمان باقی مانده هیچ کاری نمی‌توان انجام داد و به همین دلیل وقتشان را هدر می‌دهند. از این بدتر داوطلبانی هستند که در شبکه‌های اجتماعی با دیگر داوطلبان دائم در ارتباط‌‌ هستند. شاید بگویید مگر این کار چه اشکالی دارد؟

مشکل این است که در این فضاها و در هفته‌های پایانی کنکور، کمتر کسی اطلاعات مثبت و مفیدی به اشتراک می‌گذارد، بلکه برعکس اکثر داوطلبان در حال نالیدن از وضعیت خود و ابراز احساسات منفی هستند، شک نکنید که این احساسات و افکار منفی ناخودآگاه شما را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند.

خودت را سرزنش نکن

سرزنش کردن گاهی بد نیست و حتی لازم است، برای مثال اگر در ابتدا یا میانه سال تحصیلی هستید و درس نمی‌خوانید، بد نیست به خودتان تلنگری بزنید؛ اما چند هفته و چند روز باقی مانده تا کنکور اصلا زمان مناسبی برای سرزنش کردن و حسرت خوردن نیست! چون در این ایام حتی اگر بابت کم کاری‌ها و درس نخواندن‌هایتان عمیقا پشیمان شوید هم فرصت چندانی برای جبران کردن ندارید و با سرزنش کردن خودتان، فقط اوضاع روحی‌تان را بدتر از چیزی که هست می‌کنید. می‌توانید در عوض با بررسی عملکرد گذشته‌تان، از این قضیه درس بگیرید و برای آینده و سال بعد هدف‌گذاری کنید و تصمیمات جدیدی بگیرید.

سخن آخر

روزهای باقی مانده تا کنکور گویی دیرتر از همیشه سپری می‌شوند و سرشار از احساس نگرانی، پشیمانی و اضطراب هستند. با این حال کارهایی وجود دارند که با انجام آنها می‌توانید سپری شدن این ایام را راحت‌تر کرده و اطلاعات و دانسته‌هایی که در طول سال تحصیلی کسب کرده‌اید را تثبیت کنید. در این محتوا در مورد کارهایی که باید در روزهای باقی مانده تا کنکور و روز قبل از کنکور انجام دهید صحبت کردیم و به سه کاری که نباید در هفته‌های پایانی انجام دهید هم اشاره کردیم. در پایان اگر سوالی در مورد موضوع این محتوا دارید می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه این مقاله با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب