شبیه سازی فضای کنکور در خانه؛ به روش رتبه برترها

14 فروردین 1403
سارا رسولی
زمان مطالعه : 8 دقیقه
شبیه سازی فضای کنکور در خانه؛ به روش رتبه برترها

قبل از شرکت در امتحان مهم و سرنوشت‌سازی مثل کنکور، لازم است خودتان را حسابی برای آن آماده کنید. سر جلسه کنکور باید بتوانید زمان محدودتان را مدیریت کنید، همه جزئیات را به یاد آورید و به استرس و اضطرابتان در جلسه کنکور غلبه کنید. همه چیزهایی که گفتیم مهارت هستند و لازم است به اندازه کافی آنها را تمرین کنید؛ بهترین راه برای تمرین این مهارت‌ها، شبیه سازی فضای کنکور در خانه است.

چرا مشاوران روی شبیه‌سازی فضای کنکور انقدر تاکید دارند؟ چطور فضای کنکور را در خانه شبیه‌سازی کنیم؟ از چه کتاب‌هایی برای انجام این کار استفاده کنیم؟ این کتاب‌ها را از کجا تهیه کنیم؟ پاسخ همه این سوالات را در این محتوا خواهید یافت. مطالب این محتوا حاصل مشاوره چندین ساعته با رتبه‌های برتر کنکور سراسری است.

شبیه سازی کنکور، بهترین راه جمع‌بندی مطالب

حجم و تنوع مطالبی که داوطلبان برای شرکت در کنکور مطالعه می‌کنند زیاد است و از قضا طراحان سوال کنکور هم علاقه زیادی به طرح سوال از جزئیات ریز هر درس دارند. بسیاری از داوطلبان یادگیری‌شان را کامل می‌کنند، تست می‌زنند و در طول سال در آزمون‌ها شرکت می‌کنند اما سر جلسه کنکور فقط به خاطر فراموش کردن یک نکته یک سوال را از دست می‌دهند. ترسناک شد نه؟

اگر از رتبه برترها در مورد کارهایی که در ماه‌های پایانی انجام دادند بپرسید، همه آن‌ها به شما در مورد جمع‌بندی مطالب خواهند گفت: جمع‌بندی یعنی شما در چند هفته پایانی یک دور همه مطالب را مرور کنید و از همه مهم‌تر مشخص کنید که کدام نکات یادتان رفته و نیاز به مطالعه مجدد دارند.

تخفیف یهویی

استانداردترین روش برای جمع‌بندی مطالب، حل آزمون‌های سه روز یکبار در منزل است، به این شرط که در این آزمون‌ها شرایط کنکور را برای خودتان شبیه‌سازی کرده باشید.

روش جمع بندی کنکور؛ از کی و چطور جمع بندی کنیم؟

مقاله مرتبط: روش جمع بندی کنکور؛ از کی و چطور جمع بندی کنیم؟

فواید شبیه سازی کنکور در خانه

فواید شبیه سازی کنکور در خانه
یکی از فواید شبیه سازی فضای کنکور در خانه، پیدا کردن نقاط ضعف و اصلاح آن‌هاست.

چرا همه مشاوران و رتبه‌برترها روی شبیه سازی کنکور اصرار دارند؟ شبیه سازی کنکور در خانه چه فوایدی دارد؟

  • قبل از شرکت در جلسه کنکور، بارها تکنیک‌های آزمون دادن را تمرین می‌کنید.
  • متوجه می‌شوید که در حین آزمون دادن دچار چه خطاهایی می‌شوید؛ مثلا آیا زمان کم می‌آورید یا بی‌دقتی می‌کنید؟
  • از نظر روانی برای شرکت در کنکور آماده می‌شوید و استرستان کاهش پیدا می‌کند.
  • با حل آزمون‌های چند روز یکبار متوجه نقص‌های علمی خود می‌شوید و می‌توانید تا آزمون بعدی اشکالاتتان را برطرف کنید.
  • نکات موجود در سوالات کنکورهای سراسری و آزمون‌های آزمایشی معتبر را مرور می‌کنید.
  • هر ساله سوالات کنکور سراسری با سوالات کنکورهای چند سال اخیر درصدی شباهت دارد، پس چه بهتر که این سوالات را در منزل بارها حل کنید.
وسایل مورد نیاز کنکور 1403؛ سر جلسه کنکور چی ببریم؟

مقاله مرتبط: وسایل مورد نیاز کنکور 1403؛ سر جلسه کنکور چی ببریم؟

  • گام اول: برنامه‌ریزی کنید

برای حل آزمون‌ها در منزل برنامه‌ مشخصی داشته باشید؛ برای مثال با توجه به شرایط علمی که دارید می‌توانید هفته‌ای دو یا سه آزمون از خودتان بگیرید.

برخی داوطلبان چند روز پشت سر هم آزمون می‌دهند و بعد یک هفته بین کارشان وقفه می‌اندازند؛ حتما باید آزمون دادن شما طبق الگوی منظمی باشد.

  • گام دوم: انتخاب فضای مناسب

اول از هر چیزی باید بگویم که شرایط سر جلسه کنکور خیلی از مواقع ایده‌آل نیست؛ یعنی ممکن است کمی سروصدای داوطلبان وجود داشته‌باشد یا از شانستان صندلی شما جایی باشد که تهویه خوبی ندارد و هوا گرم است.

وقتی قرار است در خانه شرایط کنکور را برای خودتان شبیه‌سازی کنید، کمی صدای اعضای خانواده یا هوای گرم اتاق به شما کمک می‌کند تا خودتان را برای هر شرایطی در جلسه کنکور آماده کنید.

راستی شما که از آن دسته داوطلبان نیستید که روی تخت خواب، مبل یا کف اتاق می‌نشینند و همان جا از خودشان آزمون می‌گیرند؟! یادتان نرود که حتما در زمان آزمون دادن پشت میز بنشینید.

مکان مطالعه؛ بهترین مکان برای یادگیری من کجاست؟

مقاله مرتبط: مکان مطالعه؛ بهترین مکان برای یادگیری من کجاست؟

  • گام سوم: رعایت زمان‌بندی

لطفا تقلب نکنید و سوالات هر درس را دقیقا در تایم استاندارد و کنکوری آن حل کنید! موضوع زمان در کنکور بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است و بسیاری از داوطلبان بعد از جلسه کنکور به این نتیجه می‌رسند که تعداد زیادی از سوالات را بلد بودند اما به خاطر نداشتن زمان کافی آن‌ها را از دست داده‌اند. قبل از اینکه این اتفاق در جلسه کنکور برایتان بیوفتد، بهتر نیست آن را در منزل تمرین کنید؟

مدیریت زمان در کنکور؛ 11 تکنیک طلایی که باید بدانید!

مقاله مرتبط: مدیریت زمان در کنکور؛ 11 تکنیک طلایی که باید بدانید!

  • گام چهارم: رعایت همه شرایط سر جلسه

فکر می‌کنید برای شبیه‌سازی شرایط کنکور دیگر چه کارهایی باید بکنیم؟ وقتی صحبت از شبیه‌سازی می‌شود حتی باید لباسی که می‌پوشید همان لباس‌هایی باشند که قرار است در جلسه کنکور یا آزمون‌های حضوری استفاده کنید؛

مثلا بهتر است دخترخانم‌ها مقنعه بپوشند و یا داوطلبان در منزل هم از کفش استفاده کنند تا به پوشیدن این لباس‌ها به مدت چند ساعت عادت کنند.

برای کنکور چی بپوشیم که بهترین نتیجه را بگیریم؟

مقاله مرتبط: برای کنکور چی بپوشیم که بهترین نتیجه را بگیریم؟

  • گام پنجم: تمرین کردن تکنیک‌های آزمون دادن

هر داوطلبی باید استراتژی‌ها و تکنیک‌های مخصوص خودش را برای جلسه کنکور پیدا کند و آن را تا قبل از برگزاری کنکور بارها تمرین کند. واقعا سر جلسه کنکور زمان این نیست که تازه بخواهید یک تکنیک جدید برای مدیریت زمان را امتحان کنید یا آنقدر آزمون و خطا کنید تا متوجه شوید روش درست چیست.

می‌گویند برای اینکه بتوانید یک تکنیک را در زمان کوتاهی به بهترین شکل انجام دهید، باید آنقدر آن را تمرین کنید تا سر جلسه کنکور نخواهید خیلی در موردش فکر کنید و بتوانید ناخودآگاه انجامش دهید.

هر چقدر شرایط کنکور را دقیق‌تر شبیه‌سازی کنید، احتمال بی‌دقتی کردن یا از دست دادن زمان هم کمتر خواهد شد.

مدیریت جلسه کنکور، با این تکنیک ها همه چیز تحت کنترله!

مقاله مرتبط: مدیریت جلسه کنکور، با این تکنیک ها همه چیز تحت کنترله!

بهترین کتاب‌ها برای شبیه سازی کنکور در خانه

برای شبیه‌سازی شرایط کنکور در خانه باید از سوالات مناسب و استانداردی استفاده کنید. بهترین سوالات، سوالات کنکورهای چند سال اخیر و آزمون‌های آزمایشی معتبری مثل سنجش، قلم‌چی، گزینه دو و… است.

برخی از کتاب‌های موجود در بازار، کار را برای داوطلبان راحت کرده و همه این آزمون‌ها را به همراه پاسخ‌نامه آن‌ها در یک مجموعه گردآوری کرده‌اند. این کتاب‌ها دو دسته هستند:

دسته اول: شامل آزمون‌های تک درس هستند؛ مثل کتاب‌های موج آزمون و فصل آزمون که فقط برای یک درس خاص مثل شیمی تالیف شده‌اند.

دسته دوم: کتاب‌هایی هستند که در قالب بسته های جامع برای رشته های تجربی، انسانی و ریاضی به صورت مجزا هستند و شامل همه درس‌ها می‌شوند مثل کتاب‌های کنکوریوم مهروماه، دور دنیا گاج، چند کنکور خیلی سبز و مارکوپلو ماز. این کتاب ها شامل موارد زیر می شوند:

  • مارکوپولو ماز

لازم به ذکر است که کتاب های خیلی سبز و مهروماه از بهترین کتاب‌های شبیه سازی کنکور می باشند. همه این کتاب‌ها را به همراه صدها کتاب کمک درسی و کنکور دیگر در مقاطع تحصیلی مختلف می‌توانید از وب سایت پایتخت کتاب (بانک کتاب پایتخت) خریداری کنید.

خب این همه در مورد شبیه‌سازی فضای کنکور در خانه صحبت کردیم که به کجا برسیم؟ هدف ما از همه این کارها چیست؟ بعد از اینکه در یک شرایط کاملا کنکوری و استاندارد آزمون دادید، تازه کار اصلی شما شروع شده است!

بعد از اتمام هر آزمون باید تحلیل آزمون کنید؛ یعنی ببینید سوالاتی که در آن‌ها ضعف علمی داشته‌اید دقیقا مربوط به کدام مباحث و صفحات هستند و برای مطالعه آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

توجه کنید که الان وسواس داشتن کاملا به ضرر شما است؛ یعنی اگر فقط در چند صفحه از یک فصل مشکل دارید فقط به خواندن همان چند صفحه اکتفا کنید نه مطالعه کل فصل به طور کامل! چرا؟ چون زمان کافی برای چنین کاری نداریم.

رتبه‌برترها معمولا دو یا سه روز یکبار در منزل آزمون می‌دهند و تا آزمون بعدی تمرکزشان روی مطالعه اشکالاتی است که از تحلیل آزمون به دست آورده‌اند.

روش تحلیل آزمون های آزمایشی؛ چگونه بدون مشاور تحلیل کنم؟

مقاله مرتبط: روش تحلیل آزمون های آزمایشی؛ چگونه بدون مشاور تحلیل کنم؟

چند سوال متداول

فواید شبیه سازی شرایط کنکور در خانه چیست؟

تمرین تکنیک‌های آزمون دادن، مشخص کردن نقص‌های علمی و تکنیکی در فرآیند آزمون و کاهش استرس و ترس از کنکور دادن.

چطور فضای کنکور را در خانه شبیه سازی کنیم؟

برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشید، پشت میز آزمون دهید، از سوالات کنکورهای گذشته یا آزمون‌های آزمایشی معتبر استفاده کنید، زمان استاندارد را رعایت کنید و …

چه کتاب‌هایی مناسب شبیه سازی شرایط کنکور در خانه هستند؟

کتاب‌های کنکوریوم مهروماه، دور دنیا گاج، چند کنکور خیلی سبز و کتاب‌های موج آزمون مهروماه.

کتاب‌های مناسب شبیه سازی شرایط کنکور را از کجا بخریم؟

فروشگاه بانک کتاب پایتخت (پایتخت کتاب) یکی از فروشگاه‌های معتبر و باسابقه در زمینه فروش انواع کتاب‌های کنکوری است، برای سفارش آسان و سریع کتاب‌های مورد نیازتان به وب سایت پایتخت کتاب مراجعه کنید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. مهدی بهمن 17, 1402

    به نظرتون کنکوریوم بهتره یا چند کنکور برای شبیه سازی کنکور در خانه؟

    • پایتخت کتاب بهمن 17, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 هر دو عالی و پرفروش هستن

آخرین مقالات پایتخت کتاب