برنامه ریزی برای کنکور 1403 به سبک رتبه برترها

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 20 دقیقه
برنامه ریزی برای کنکور 1403 به سبک رتبه برترها

اگر سوالات کنکورهای چند سال اخیر را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که شرکت در کنکور با هر امتحان و آزمونی که تا به حال داده‌اید فرق دارد و برای موفقیت در این رقابت باید برنامه ریزی ویژه‌ای داشته باشید. در سال کنکور باید کارهای زیادی انجام دهید و در عین حال زمان محدودی در اختیار دارید، هرگاه رسیدن به هدفی مهم باشد، حجم کارهای پیش‌رو زیاد باشد و زمان محدود باشد معجزه‌ای به نام برنامه ریزی به همه چیز سروسامان می‌دهد. برنامه ریزی برای کنکور 1403 اصول خاص خودش را دارد و چه بهتر که قبل از شروع سال تحصیلی این اصول را یاد بگیرید و تمرین کنید. در ادامه در مورد برنامه ریزی برنامه ریزی برای کنکور 1403 در گروه‌های آزمایشی مختلف (ریاضی، تجربی، هنر و انسانی) صحبت می‌کنیم.

چرا باید برای کنکور 1403 برنامه ریزی کنم؟

اولین سوالی که اکثر داوطلبان کنکور سراسری از ما می‌پرسند این است که اصلا چرا باید برنامه‌ ریزی کنم و برنامه‌ ریزی چه فایده‌ای برای من دارد؟ من دوست دارم ابتدا با دلایل منطقی شما را مجاب کنم که به برنامه‌ ریزی احتیاج دارید و در گام بعدی شما را با اصول کلی برنامه‌ ریزی برای موفقیت در کنکور سراسری آشنا کنم.

بهترین دفتر برنامه ریزی کنکور

مقاله مرتبط: بهترین دفتر برنامه ریزی کنکور

فرض می‌کنیم که شما به عنوان یک داوطلب کنکور سراسری، یک سال زمان در اختیار دارید تا مطالب هر سه پایه دبیرستان را مطالعه کنید با این هدف که بتوانید در رقابت سخت و تنگاتنگ کنکور، به رشته دانشگاهی دلخواه خود برسید. اکثر داوطلبان گول این زمان به ظاهر طولانی را می‌خورند و تصور می‌کنند وقت بسیار زیادی در اختیار دارند؛ اما به چند نکته توجه کنید:

تخفیف یهویی

  • در این یک سال باید درس سه سال قبل را به خوبی بخوانید، منظم مرور کنید و جمع بندی خوبی داشته باشید.
  • اگر هدفی بزرگی دارید، قطعا رقبای سرسختی هم خواهید داشت که با برنامه ریزی حرکت می‌کنند.
  • لازم است یک دید کلی داشته باشید؛ در طول این یک سال در هر بازه زمانی قرار است چه کارهایی انجام دهید، مثلا هر هفته برای هر درس چند ساعت مطالعه داشته باشید تا یک دور آن درس را تمام کنید، کی مطالب را مرور کنید، کی جمع بندی کنید و…
  • باید در کنار درس خواندن به اندازه کافی استراحت و تفریح داشته باشید، قرار نیست در طی این یک سال به یک انسان تک بعدی تبدیل شوید؛ پس باید بتوانید بین زمان مطالعه و استراحت‌تان تعادل را برقرار کنید.
  • وقتی برنامه ریزی نداشته باشید، حجم زیادی از زمان شما هدر می‌رود بدون آنکه کار مفیدی کرده باشید یا حتی حواستان باشد که وقت شما دارد تلف می‌شود.

یادتان باشد که اگر هدفی بزرگی دارید، قطعا رقبای سرسختی هم خواهید داشت که با برنامه ریزی حرکت می‌کنند.

از کجا برای کنکور 1403 شروع کنم؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای موفقیت در کنکور سراسری باید مد نظر قرار دهید، برنامه‌ ریزی کردن است. بعد از مطالعه این مقاله احتمالا متوجه شده‌اید که برای استفاده بهینه از زمان، باید یک برنامه اصولی و استاندارد داشته باشید. در این مقاله تلاش کردیم اصول مهم برنامه‌ ریزی کنکور سراسری را به شما بیاموزیم تا اگر بنا به هر دلیلی به مشاور دسترسی ندارید، از این اصول استفاده کنید.

این مهم‌ترین سوالی است که باید از خودتان بپرسید و لازم است حتما یک جواب واضح و دقیق به خودتان بدهید. مثلا کافی نیست که بگویید هدفم موفقیت در کنکور سراسری است؛ بلکه لازم است دقیقا رشته و شهر مورد علاقه خودتان را مشخص کنید. همچنین اینکه هدفتان را در ذهن داشته باشید کافی نیست؛ بلکه لازم است هدفتان را روی کاغذ بنویسید. این کار از آن جهت اهمیت دارد که هرچقدر هدف شما بزرگتر باشد، به برنامه‌ ریزی دقیق‌تری نیاز خواهید داشت.

از کی برای کنکور 1404 شروع کنیم؟ برای شروع دیر نیست؟

مقاله مرتبط: از کی برای کنکور 1404 شروع کنیم؟ برای شروع دیر نیست؟

قدم بعدی این است که برنامه ریزی را دقیقا مطابق توانایی‌های خودتان انجام دهید؛ شما به یک برنامه ریزی منطقی و واقع بینانه نیاز دارید. طبیعتا اگر دانش‌آموز هستید و نیمی از زمان خود را در طول روز در مدرسه سپری می‌کنید، نباید یک برنامه ریزی سنگین داشته باشید.

برنامه ریزی برای داوطلبانی که اصطلاحا پشت کنکوری هستند، با دانش‌آموزان پایه دوازدهم متفاوت است.

اگر تاکنون در طول روز بیشتر از دو یا سه ساعت مطالعه نداشته‌اید، اصلا منطقی نیست که از همین ابتدا برای ده ساعت مطالعه در طول روز برنامه‌ ریزی کنید؛ بلکه ساعت مطالعه‌تان را باید به مرور افزایش دهید.

پس گام اول در برنامه‌ ریزی این است که هدفتان را دقیقا و با جزئیات مشخص کنید؛ حتما شنیده‌اید که سنگ بزرگ علامت نزدن است! پس بهتر است هدفتان متناسب با توانایی‌هایتان باشد و آن را خیلی واضح بر روی کاغذ بنویسید.

انواع برنامه ریزی برای موفقیت در کنکور سراسری 1403

قبل از اینکه کاغذ و خودکار بردارید و شروع به نوشتن برنامه کنید، باید یک اصل مهم را یاد بگیرید؛ در حوزه موفقیت در کنکور سراسری، سه نوع برنامه ریزی وجود دارد:

  • برنامه بلند مدت
  • برنامه میان مدت
  • برنامه کوتاه مدت
موفقیت در کنکور ؛ 12 راز رتبه برترها + تمام رشته‌ها

مقاله مرتبط: موفقیت در کنکور ؛ 12 راز رتبه برترها + تمام رشته‌ها

برنامه ریزی بلند مدت کنکور

ابتدا با داشتن یک برنامه بلند مدت، مشخص می‌کنید که از الان تا روز کنکور چند هفته زمان در اختیار دارید و قرار است در هر هفته چه مطالبی را مطالعه کنید. برنامه‌ ریزی بلند مدت یک دید کلی به شما می‌دهد؛ برای مثال تا هفته دهم قرار است زیست پایه دوازدهم را یک دور مطالعه کنید، یا از یک تاریخ مشخصی به بعد دوران جمع بندی شما آغاز می‌شود.

به این ترتیب خیالتان راحت می‌شود که مطالب را به موقع مطالعه می‌کنید، منظم مرور می‌کنید و هیچ مطلبی در انتها باقی نخواهد ماند. در اکثر مواقع نوشتن برنامه بلند مدت کار خود دانش‌آموزان نیست؛ بلکه بهتر است این امر را به یک مشاور کنکور محول کنید.

برنامه ریزی میان مدت کنکور

معمولا برنامه میان مدت به صورت هفتگی تنظیم می‌شود؛ برای مثال در طول هفته جاری قرار است در کل چند ساعت مطالعه داشته باشید و چه تعداد تست کار کنید، چه دروسی و چه فصولی را باید مطالعه کنید. این برنامه هم بهتر است توسط مشاور ارائه شود.

برنامه ریزی کوتاه مدت کنکور

برعکس دو برنامه قبلی، این مدل از برنامه‌ ریزی لازم است توسط خود داوطلب کنکور سراسری انجام شود. توصیه ما به شما این است که بعد از اینکه برنامه بلند مدت و میان مدت را از مشاورتان دریافت کردید، هر شب برای روز بعد برنامه‌ ریزی کنید؛ مثلا با خودتان تصمیم بگیرد که روزانه چند ساعت مطالعه کنید، برای هر درس چه تعداد تست بزنید، کدام درس را در ساعات ابتدایی روز بخوانید و مطالعه کدام درس را به ساعات پایانی روز محول کنید.

هیچ کس به خوبی خودتان نمی‌تواند برنامه روزانه شما را تنظیم کند؛ زیرا این شما هستید که می‌دانید در کدام بازه زمانی از شبانه روز تمرکز بیشتری دارید؛ پس بهتر است دروسی که در آنها ضعف دارید را در این بازه‌ها مطالعه کنید.

هر چقدر برنامه ریزی روزانه شما دقیق‌تر باشد و به برنامه‌تان متعهدتر باشید، احتمال رسیدن شما به هدفتان بیشتر می‌شود.

به یک شناخت صحیح از خودتان برسید

ممکن است بگویید در حال حاضر بازار مشاوره و برنامه‌ ریزی تحصیلی داغ است و هر روز انواع روش‌های مشاوره و برنامه‌ ریزی معرفی می‌شود، طبیعتا هر موسسه یا مشاوری ادعا می‌کند روش او از سایرین بهتر است.

سوال مهمی که اینجا پیش می‌آید این است که یک برنامه‌ ریزی درست و اصولی، چه ویژگی‌هایی دارد؟ قبل از بررسی ویژگی‌های یک برنامه خوب، لازم است ابتدا شما یک دید صحیح از توانمندی‌ها و ویژگی‌های شخصی خودتان داشته باشید تا بتوانید تشخیص دهید چه برنامه‌ای برای شما مناسب است.

توصیه می‌کنیم به مدت دو هفته به صورت آزمایشی مطالعه کنید تا انواع عادت‌های مطالعاتی خودتان را دریابید و به یک شناخت صحیح از خودتان برسید؛ سپس اقدام به برنامه ریزی کنید.

بعد از اینکه به یک شناخت کلی از خودتان رسیدید، باید ویژگی‌های یک برنامه استاندارد را بشناسید تا اگر خواستید خودتان برنامه‌ ریزی کنید، حتما این ویژگی‌ها را در نظر بگیرید. چنان‌چه برای دریافت برنامه به یک مشاور مراجعه می‌کنید، بررسی کنید که آیا برنامه‌ ریزی او از اصول برنامه نویسی تبعیت می‌کند یا خیر.

ویژگی‌های یک برنامه ریزی خوب برای موفقیت در کنکور سراسری 1403

همان اندازه که یک برنامه‌ ریزی استاندارد و دقیق شما را به هدفتان نزدیک کرده و زمان را برای شما ذخیره می‌کند، یک برنامه‌ ریزی اشتباه و غیر اصولی می‌تواند شما را فرسنگ‌ها از هدفتان دور کند و فقط باعث سردرگمی شما شود؛ پس دقت کنید که صرفا داشتن برنامه ریزی کنکور کافی نیست، برنامه‌ ریزی صحیح ویژگی‌هایی دارد که باید حتما رعایت شوند.

در ادامه ویژگی‌های یک برنامه‌ ریزی خوب برای موفقیت در کنکور سراسری را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • برنامه باید استاندارد و منطقی باشد و ویژگی‌های مانند سطح علمی، پایه درسی، وقت، پشتکار و.. دانش‌آموزان در آن لحاظ شده باشد.
  • یک برنامه مفید، برنامه‌ای است که شخصی سازی شده است؛ یعنی دقیقا متناسب هر فرد تنظیم شده باشد. اینکه یک برنامه را همزمان و بدون هیچ تغییری به چند داوطلب بدهیم، به هیچ وجه استاندارد نیست.
  • برنامه باید واضح باشد؛ یعنی دقیقا مشخص کند که متناسب با توانایی و هدف هر شخص، او چند ساعت باید مطالعه کند، در هر درسی چه تعداد تست کار کند و…
  • یک برنامه اصولی و قابل اجرا، برنامه‌ای است که انعطاف پذیری کافی را دارد طوری که در هر زمان با توجه به نیاز داوطلب بتوانیم آن را کمی تغییر دهیم.
  • در هر برنامه باید زمان‌هایی برای استراحت و تفریح در نظر گرفته شود. به علاوه یک برنامه خوب همه اتفاقاتی که ممکن است در حین مطالعه برای داوطلبان پیش آید را در نظر می‌گیرد و شامل قسمت‌های جبرانی هم هست.
  • هنگام برنامه ریزی باید سرعت مطالعه داوطلب، اهمیت و ضریب دروس و نیز بازه زمانی که در آن قرار داریم، مد نظر قرار گیرد؛ برای مثال برنامه ریزی در دوران جمع بندی باید با برنامه ریزی در طول سال تحصیلی متفاوت است.

منظور از برنامه شخصی سازی شده برای کنکور چیست؟

در پاراگراف قبلی و در قسمت ویژگی‌های یک برنامه استاندارد، گفتیم که یک برنامه اصولی باید برای هر داوطلبی شخصی سازی شود. منظور ما از این جمله این است که برنامه‌ ریزی برای کنکور سراسری اصول خاصی دارد که باید حتما رعایت شود اما هیچ دو برنامه‌ای نباید دقیقا مشابه هم تنظیم شوند. هر داوطلبی با داوطلب دیگر از نظر سطح علمی، ویژگی‌های شخصیتی، توانمندی‌ها و قابلیت‌ها، نقاط قوت و ضعف و نیز اهداف متفاوت است.

یک برنامه کنکور هر چقدر هم از روی اصول نوشته شده باشد و دقیق و استاندارد باشد، تنها زمانی به درد شما می‌خورد که بتوانید با آن ارتباط برقرار کنید و به نتیجه دلخواهتان برسید.

نه تنها یک برنامه اصولی باید مختص هر داوطلب تنظیم شود، بلکه برای هر بازه زمانی باید یک برنامه مخصوص تنظیم شود. مثلا در دوران جمع بندی که شامل هفته‌های پایانی است، داوطلبان باید هر سه روز یک بار آزمون‌های استاندارد کار کنند، آزمون‌ها را با دقت تحلیل کنند و برنامه‌ ریزی خود را منطبق با تحلیل آزمون‌هایشان تنظیم کنند.

برنامه ریزی برای دانش‌آموزان دهمی و یازدهمی

آیا لازم است دانش‌آموزان دهمی و یازدهمی هم برنامه داشته باشند یا برنامه‌ ریزی فقط مخصوص داوطلبان کنکور سراسری است؟ اگرچه سال کنکور اهمیت زیادی دارد و بسیار حساس و سرنوشت‌ساز است؛ اما برای موفقیت در کنکور سراسری، داوطلبان باید برنامه‌ریزی را از سال‌های گذشته آموخته باشند و به اندازه کافی تمرین کرده باشند.

اصول برنامه‌ ریزی برای دانش‌آموزان دهمی و یازدهمی با داوطلبان کنکور سراسری متفاوت است؛ طبیعتا برنامه دانش‌آموزان دهمی و یازدهمی سبک‌تر از داوطلبان کنکور سراسری است. حتی اجازه دهید به عقب‌تر هم برویم؛ بهتر است بگوییم عادت برنامه‌ ریزی کردن و طبق برنامه عمل کردن، باید از سال‌ها قبل در دانش‌آموزان ایجاد شود. در تنظیم برنامه مخصوص دانش‌آموزان دهمی و یازدهمی، هدف گذاری ما متفاوت است.

هدف از برنامه‌ ریزی کردن برای این دانش‌آموزان، کسب نمرات عالی در امتحانات مدرسه است. به علاوه به عنوان یک دانش‌آموز دهمی یا یازدهمی یادتان باشد که هر سال تمام مشکلات خود را مرتفع کنید و نقاط ضعفتان را به امید جبران کردن در سال کنکور، به سال‌های بالاتر منتقل نکنید.

چگونه از دهم برای کنکور بخوانیم؟یک قدم جلوتر از رقبا باش

مقاله مرتبط: چگونه از دهم برای کنکور بخوانیم؟یک قدم جلوتر از رقبا باش

برنامه‌ ریزی کردن فقط مخصوص داوطلبان کنکور سراسری نیست؛ بلکه باید از سال‌ها قبل انجام شود تا به یک عادت همیشگی تبدیل گردد.

هنگام برنامه ریزی ارزش و اهمیت دروس مختلف را در نظر بگیرید

فرض کنید می‌خواهید در طول هفته 60 ساعت مطالعه کنید؛ سوال مهم و اساسی این است که از این 60 ساعت سهم هر درس چقدر است و چه عاملی سهم هر درس را مشخص می‌کند؟

یکی از اصول مهم برنامه‌ ریزی این است که دو سوم از زمان کل مطالعه شما باید به درس‌های اختصاصی و یک سوم آن به مطالعه درس‌های عمومی اختصاص پیدا کند.

البته این موضوع بیشتر برای دانش‌آموزان دهم، یازدهم و دوازدهم کاربرد دارد؛ زیرا همان طور که می‌دانید، از سال آینده در کنکور سراسری سوالی از دروس عمومی طرح نمی‌شود. اما اگر دانش‌آموز هستید، لازم است به اندازه کافی برای مطالعه دروس عمومی وقت صرف کنید تا بتوانید در امتحانات نهایی نمره خوبی کسب کنید.

چگونه از یازدهم برای کنکور بخوانیم؟ {استراتژی پایه یازدهم}

مقاله مرتبط: چگونه از یازدهم برای کنکور بخوانیم؟ {استراتژی پایه یازدهم}

یک اصل دیگر که در برنامه ریزی کنکور مطرح می‌شود، اهمیت ضرایب درس‌ها است. برای مثال چون ضریب درس زیست شناسی 12 است، بهتر است در طول هفته این درس حداقل 12 ساعت مطالعه شود اما مثلا باید برای درس شیمی 9 ساعت در نظر بگیرید. البته این موضوع همیشگی نیست؛ اگر در یک درس واقعا قوی هستید و در عوض در درس دیگری به شدت ضعف دارید، می‌توانید 25 درصد از زمان درس قوی‌تر کم کنید و به زمان مطالعه درس ضعیف اضافه کنید.

چند نکته ساده اما مهم برای برنامه ریزی کنکور 1403

قبل از هرچیزی یادتان باشد که اگرچه برنامه‌ ریزی کردن برای کنکور در نگاه اول کار بسیار راحتی به نظر می‌رسد اما اصول خاص خود را دارد و در ضمن همانطور که قبلا هم گفتیم، یک برنامه‌ ریزی غلط و غیراصولی، بسیار به شما ضرر خواهد زد.

پس توصیه ما این است که برنامه‌ ریزی کردن را به عهده یک مشاور باتجربه بگذارید و ترجیحا خودتان برنامه‌ ریزی نکنید؛ البته تنظیم برنامه کوتاه مدت یا روزانه به عهده خود شما است. اگر به هر دلیلی به مشاور دسترسی نداشتید و مجبور شدید خودتان شخصا وظیفه برنامه‌ ریزی کردن را به عهده بگیرید، به چند نکته ساده اما مهم که در ادامه بیان می‌شوند، توجه کنید:

  • در نوشتن برنامه روزانه خود، اصل تنوع موضوعات را رعایت کنید. دوران بقچه‌ای خواندن تمام شده است و لازم است هر روز به طور همزمان چند درس مختلف را مطالعه کنید.
  • در تنظیم برنامه‌تان از اصل تعادل غافل نشوید؛ برای مثال برخی از داوطلبان کنکور تجربی، به درس زیست شناسی بیش از حد اهمیت می‌دهند و از مطالعه درس ریاضی غافل می‌شوند. فراموش نکنید همه درس‌ها برای ما مهم هستند و لازم است به هر درسی به اندازه نیاز اهمیت دهید.
بهترین منابع ریاضی کنکور تجربی 1403

مقاله مرتبط: بهترین منابع ریاضی کنکور تجربی 1403

  • از بی‌وقفه درس خواندن جدا خودداری کنید؛ حتما بعد از یک بازه مطالعاتی مثلا یک و نیم ساعته، به اندازه 20 دقیقه استراحت کنید.
  • بازه زمانی که به مطالعه هر درس اختصاص می‌دهید، به حجم مطالب و نیز درجه سختی آنها بستگی دارد.
  • هنگام نوشتن برنامه ساعاتی را برای استراحت هفتگی و تفریح در نظر بگیرید؛ مثلا می‌توانید روزهای جمعه عصر را کاملا به استراحت و تفریح اختصاص دهید تا هفته بعد را پرانرژی آغاز کنید.
  • در زمان برنامه ریزی کردن، حتما پیش نیازها را در نظر بگیرید؛ زیرا گاهی یک مطلب از یک پایه دیگر، پیش نیاز مطلب مورد نظر شما است و باید از قبل یا به صورت همزمان مطالعه شود.
  • هرشب قبل از خواب عملکرد آن روز را به دقت مورد بررسی قرار دهید و برای روز بعد برنامه ریزی کنید.
  • اگر در یک درس خاص ضعف دارید، بهتر است هر شب زمان کوتاهی را به مطالعه و مرور آن درس اختصاص دهید.
  • هنگام برنامه ریزی کردن، مرور را از یاد نبرید. یادتان باشد که حتی اگر یک درس را عالی مطالعه کنید اما در بازه‌های زمانی مشخصی آن مطالب را مرور نکنید، عمده آن‌ها را فراموش خواهید کرد و به عبارت دیگر تمام تلاش‌های شما به هدر می‌رود.
سبک زندگی کنکوری ها، لایف استایل رتبه برترها چگونه است؟

مقاله مرتبط: سبک زندگی کنکوری ها، لایف استایل رتبه برترها چگونه است؟

طبق یک تحقیق علمی که نتایج آن به منحنی‌ای به نام منحنی فراموشی ابینگهاوس منتهی شد، در صورت عدم مرور یک مطلب بعد از 1 روز تنها حدود 30% از آن مطلب در ذهن شما باقی خواهد ماند!

منحنی فراموشی ابینگهاوس
منحنی فراموشی ابینگهاوس

چطور هنگام برنامه ریزی کنکور، برای هر درس مرور بگذاریم؟

یکی از مواردی که برخی از مشاوران کنکور در آن ضعف دارند، گذاشتن مرورهای منظم برای به حداقل رساندن فراموشی مطالب است. طبق تحقیقات ابینگهاوس که پیش‌تر به آنپرداختیم؛ مرور صحیح مطالب طی پنج مرحله انجام می‌شود:

  1. اولین مرحله مرور یک روز بعد از مطالعه یک مطلب است.
  2. مرحله دوم سه روز بعد از مطالعه اولیه مطلب.
  3. مرحله سوم ده روز بعد از مطالعه اولیه مطلب مورد نظر.
  4. چهارمین مرور 30 روز بعد از مطالعه
  5. آخرین مرور بعد از 90 روز است.

تنظیم این مراحل به احتمال زیاد کار سختی برای داوطلبان کنکور سراسری است؛ پس لازم است آن را به یک مشاور باتجربه بسپارند. روش‌های مرور کردن هم بسیار متنوع هستند؛ برای مثال شما می‌توانید برای مرور کردن از خلاصه‌هایتان استفاده کنید، کتاب یا جزوه را تورق سریع کنید و…

نحوه صحیح مرور مطالب خوانده شده؛ بهترین ابزارها برای مرور کردن مطالب

مقاله مرتبط: نحوه صحیح مرور مطالب خوانده شده؛ بهترین ابزارها برای مرور کردن مطالب

در حال حاضر بهترین روش برای مرور مطالب، آزمون دادن و تحلیل دقیق آزمون است. شما با این کار دقیقا متوجه می‌شوید که چه مطالبی از هر فصل را فراموش کرده‌اید. به این ترتیب نقاط ضعف شما مشخص می‌شوند و شما دقیقا به سراغ قسمت‌هایی که فراموش کرده‌اید می‌روید و نه کل کتاب یا یک فصل؛ با این روش در زمان‌تان صرفه جویی می‌کنید.

بهترین روش برای مرور مطالب، آزمون دادن و تحلیل دقیق آزمون است.

برنامه ریزی برای کنکور ریاضی 1403

داوطلبان کنکور ریاضی باید به سوالات سه درس تخصصی در کنکور پاسخ دهند، البته درس ریاضیات خودش شامل گسسته، هندسه، حسابان و… می‌شود.

  • روزی چند ساعت درس بخوانیم؟ هفته اول را با حداقل ساعت مطالعه‌ای که در توان دارید شروع کنید و بعد ساعت مطالعه را افزایش دهید. روزهایی که مدرسه می‌روید 4 الی 6 ساعت مطالعه کنید و بیشتر روی مطالب پایه دوازدهم تمرکز کنید، دروس دوازدهم را هم به صورت تستی و هم تشریحی کار کنید. روزهای تعطیل ساعت مطالعه را به 10 ساعت برسانید و دروس پایه را مطالعه کنید. توصیه می‌کنیم که دروس شیمی و فیزیک را هر روز بخوانید و دروس ریاضیات را یک روز در میان در برنامه بگذارید؛ مثلا یک روز گسسته روز بعد هندسه.
  • چطور برنامه هفتگی بنویسیم؟ برنامه هفتگی را حتما در قالب یک جدول مکتوب کنید و آن را بر اساس هدف و نقاط ضعف و قوتتان تنظیم کنید. برنامه شما باید حجمی_زمانی باشد؛ یعنی برای هر درس نام مبحث یا تعداد صفحات (حجم) و نیز زمان تقریبی مطالعه را معین کنید. بهتر است بازه‌های مطالعاتی شما از 45 دقیقه تا یک و نیم ساعت باشند و به ازای هر بازه مطالعاتی 10 الی 20 دقیقه استراحت کنید.
برنامه ریزی کنکور ریاضی 1403 ؛ برنامه یکساله رایگان

مقاله مرتبط: برنامه ریزی کنکور ریاضی 1403 ؛ برنامه یکساله رایگان

برنامه ریزی برای کنکور تجربی 1403

رقابت در رشته تجربی بالا است و اکثر داوطلبان این رشته در دروس ریاضی و فیزیک ضعف دارند. برای موفقیت در کنکور تجربی 1403:

  • برنامه ریزی ساعت مطالعه روزانه برای داوطلبان تجربی: فرض کنیم روزهایی که مدرسه می‌روید 6 ساعت درس می‌خوانید؛ از این 6 ساعت هر روز دو ساعت را به درس زیست شناسی، یک و نیم ساعت شیمی و یک روز در میان یک و نیم ساعت را به مطالعه ریاضی و فیزیک اختصاص دهید. یک ساعت باقی می‌ماند، هر شب نیم ساعت را به مطالعه زمین شناسی و نیم ساعت را به حل تست برای ریاضی و فیزیک در نظر بگیرید. چون گفتیم داوطلبان رشته تجربی اکثرا در ریاضی و فیزیک ضعف دارند و راه‌حل این قضیه داشتن روتین شبانه تست‌زنی است.
  • چطور برای دروس عمومی برنامه ریزی کنیم؟ نمرات امتحانات نهایی دروس عمومی پایه دوازدهم در نتیجه کنکور تاثیرگذار هستند؛ پس از مطالعه این دروس غافل نشوید. می‌توانید روزانه یک ساعت را به مطالعه دروس عمومی اختصاص دهید و این تایم را در روزهای تعطیل بیشتر کنید. همچنین هرگاه احساس کردید نمی‌توانید دو درس تخصصی را پشت سر هم بخوانید، بین آنها مطالعه نیم ساعته زمین شناسی یا یک درس عمومی را قرار دهید.
برنامه ریزی کنکور تجربی 1403؛ برنامه یک ساله رایگان

مقاله مرتبط: برنامه ریزی کنکور تجربی 1403؛ برنامه یک ساله رایگان

برنامه ریزی برای کنکور انسانی 1403

حجم مطالب حفظ کردنی رشته انسانی زیاد است و  فراموشی مطالب شکایت رایج داوطلبان این گروه آزمایشی است، بهتر است برای برنامه ریزی کنکور انسانی 1403 نکات زیر را رعایت کنید:

  • چطور در برنامه ریزی‌مان مرور بگذاریم؟ برای نجات اطلاعات درسی از دزد بی‌رحم فراموشی، تنها راه‌حلتان مرور کردن است. در پایان هر روز چند دقیقه را به مرور دروس همان روز و پایان هر هفته چند ساعت را به مرور مطالب آن هفته اختصاص دهید. وقتی یک فصل یا یک مبحث تمام می‌شود، در کنار مطالعه فصل جدید مطالب فصل قبلی را هم به کمک تست مرور کنید. بهترین ابزار برای مرور، خلاصه نویسی‌های شما هستند.
  • ویژگی‌های برنامه استاندارد کنکور انسانی 1403: یک برنامه استاندارد باید واقع گرایانه باشد مثلا 15 ساعت مطالعه رویایی به نظر می‌رسد! باید ساعت مطالعه دروس بر اساس اهمیت آنها و درجه سختی هر درس تنظیم شود، مثلا درس عربی و علوم و فنون ادبی مهم هستند یا فلسفه و منطق برای اکثر داوطلبان انسانی دشوارند. همچنین برنامه شما باید انعطاف‌پذیر باشد و در آن زمان‌های جبرانی در نظر بگیرید.
برنامه ریزی کنکور انسانی 1403 ؛ برنامه یکساله رایگان

مقاله مرتبط: برنامه ریزی کنکور انسانی 1403 ؛ برنامه یکساله رایگان

برنامه ریزی برای کنکور هنر 1403

دروس درک عمومی هنر، درک عمومی ریاضی فیزیک، خلاقیت تصویری و تجسمی، ترسیم فنی و اصول مواد از جمله مهم‌ترین دروس تخصصی رشته هنر هستند. چطور برنامه ریزی کنیم تا روی این دروس به تسلط برسیم:

  • برای کنکور هنر بر چه اساس برنامه ریزی کنیم؟ قبل از هرکاری در مورد رشته‌های مختلف دانشگاهی گروه هنر تحقیق کنید و بر اساس علاقه و بازار کار، هدف خود را مشخص کنید. بعد از مشخص کردن رشته هدفتان چند نمونه کارنامه کنکورهای گذشته را بررسی کنید و حدود درصدها را ببینید. حالا متوجه می‌شوید که به چند ساعت مطالعه نیاز دارید و روی کدام درس‌ها باید وقت بیشتری بگذارید.
  • چطور به برنامه ریزی‌مان عمل کنیم؟ اولا برنامه باید قابل اجرا باشد؛ یعنی ساعت مطالعه شما منطقی باشد و در طول روز حداقل سه درس را در برنامه قرار دهید. برای مثال اگر کسی بخواهد در طول روز 5 ساعت درک عمومی هنر بخواند قطعا خسته می‌شود و کلا قید درس خواندن را می‌زند. عوامل بازدارنده و دزدهای زمان را شناسایی کنید و آنها را به تدریج حذف کنید، متهم ردیف اول یعنی گوشی موبایل و فضای مجازی را در صف اول حذف کردن بگذارید!
برنامه ریزی کنکور هنر 1403 ؛ برنامه یکساله رایگان

مقاله مرتبط: برنامه ریزی کنکور هنر 1403 ؛ برنامه یکساله رایگان

سخن آخر

یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای موفقیت در کنکور سراسری باید مد نظر قرار دهید، برنامه‌ ریزی کردن است. بعد از مطالعه این مقاله احتمالا متوجه شده‌اید که برای استفاده بهینه از زمان، باید یک برنامه اصولی و استاندارد داشته باشید. در این مقاله تلاش کردیم اصول مهم برنامه‌ ریزی کنکور سراسری در رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی و هنر را به شما بیاموزیم تا اگر بنا به هر دلیلی به مشاور دسترسی ندارید، از این اصول استفاده کنید. اما اگر خودتان نمی‌توانید یک برنامه استاندارد تنظیم کنید، به هیچ وجه ریسک نکنید و این کار را به یک مشاور با تجربه بسپارید؛ زیرا در سال کنکور زمان کافی برای آزمون و خطا ندارید. البته در کنار یک برنامه‌ ریزی درست و اصولی، باید پشتکار خوبی داشته باشید؛ اگر هدف بزرگی انتخاب کرده‌اید لازم است متناسب با آن هدف تلاش کنید. بعد از اینکه برنامه مناسب خودتان را یافتید، باید به آن متعهد شوید و آن را مو به مو اجرا کنید؛ موفقیت چیز عجیب و دور از دسترسی نیست؛ فقط کافی است موفق شدن تبدیل به عادت شما شود.

پایتخت کتاب در طول این مسیر با شما خواهد بود، کتاب های کنکور 1403 را با بهترین قیمت در جدیدترین چاپ در سریعترین زمان به دست شما می‌رساند.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه

نظر خود را ثبت کنید

نظرات ثبت شده

  1. هرانوش فروردین 10, 1402

    سلام شبتون بخیر
    من سال یازدهمی هستم و میخوام از 14فروردین شروع به مطالعه برای کنکور کنم سال دهم رو در طول همون سال خوندم و تا پایان تابستان تموم کردم اما در طول سال یازدهم تا به الان نه دروس یازدهم رو کار کردم و نه دهم رو مرور کردم اما به ساعت مطالعاتی بالا عادت دارم به نظرتون از الان شروع کنم میتونم در کنکور سال آینده رتبه زیر صد بیارم
    رشته ام ریاضی هست

  2. مبینا خرداد 25, 1401

    سلام به نظر شما امسال اگه بخوام من رتبه م تک رقمی بشه چند ساعت باید در روز درس بخونم؟ میشه لطفا راهنمایی کنید

    • پایتخت کتاب خرداد 25, 1401

      سلام
      میزان ساعات مطالعه با توجه به شرایط و ویژگی های هر شخص متفاوت است. اما به طور میانگین 6 الی 8 ساعت در روز اگر برای مطالعه در نظر گرفته شود قطعا در آینده نتیجه ی خوبی خواهید گرفت.

آخرین مقالات پایتخت کتاب