برنامه شروع از صفر؛ شروعی خفن از مهر

08 مهر 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 10 دقیقه
برنامه شروع از صفر؛ شروعی خفن از مهر

خوشا به حال داوطلبانی که از تعطیلات تابستان به خوبی استفاده کرده‌اند و در حال حاضر تا حدی برای کنکور آماده‌اند؛ چون کم کم روزهای خوش تابستان به پایان می‌رسند و سروکله سال تحصیلی جدید پیدا می‌شود! امسال برای کنکوری‌ها یک سال ویژه و متفاوت است؛ پس باید شروعی خفن از مهر ماه داشته باشند.

حدس می‌زنم تعدادی زیادی از داوطلبان تنبلی کرده‌اند و می‌خواهند مطالعه برای کنکور را از مهر ماه و از صفر شروع کنند؛ این محتوا مخصوص چنین داوطلبانی نوشته شده است. چطور از مهر شروع کنیم؟ روزی چند ساعت درس بخوانیم؟ از چه منابعی استفاده کنیم؟ با دروس عمومی چه کنیم؟ در ادامه می‌خواهیم به صفر تا صد برنامه شروع از صفر کنکور 1403 بپردازیم.

اولین قدم برای شروع، با خودت خلوت کن

به عنوان اولین قدم می‌خواهم یکی دو روز با خودتان خلوت کنید و فعلا درس نخوانید، چون سال سخت و حساسی در پیش دارید و نمی‌خواهم بدون فکر آن را آغاز کنید. اگر پشت کنکوری هستید حتما لیستی از دلایل شکستتان تهیه کنید، اگر دوازدهمی هستید و تا امروز به طور جدی به کنکور فکر نکرده‌اید، دلیل این کار را مشخص کنید.

یک کاغذ و خودکار دم دستتان بگذارید و همه فکرهایتان را بنویسید تا به ذهنتان نظم دهید. این مرحله زمان زیادی از شما نمی‌گیرد اما هر چقدر شروعتان بهتر باشد امکان موفقیتتان بالاتر می‌رود.

تخفیف یهویی

دومین قدم، هدفت را واضح مشخص کن

در همین حال که با خودتان خلوت کرده‌اید، در مورد هدفتان فکر کنید. چرا درس می‌خوانید؟ به چه رشته‌ای علاقه دارید؟ بسیار مهم است که هدفتان را با جزئیات دقیق مشخص کنید و آن را روی کاغذ بنویسید. اینکه می‌خواهم در کنکور موفق شوم یا رتبه خوبی کسب کنم کافی نیست؛ دقیقا مشخص کنید که هدفتان چه رشته‌ای است؟ چه رتبه‌ای و کدام شهر؟

هر چقدر هدفتان را واضح‌تر مشخص کنید، بعدها کارتان در برنامه‌ریزی کردن راحت‌تر می‌شود و انگیزه و اشتیاق بیشتری برای رسیدن به اهدافتان خواهید داشت.

سومین قدم، با عوامل حواس‌پرتی خداحافظی کن

سال کنکور قرار است متفاوت‌ترین سال زندگی شما باشد، در این سال باید با یکسری چیزها خداحافظی کنید و روش زندگی‌تان را برای رسیدن به اهدافتان تغییر دهید. اگر بخواهم رک با شما صحبت کنم هیچ داوطلبی با روتین خواب نامنظم، اعتیاد به گوشی موبایل و بازی‌های کامپیوتری یا حال و هوای عاشقی به هدفش نرسیده و نمی‌رسد!

با خودتان صادق باشید و عوامل حواس پرتی را شناسایی کنید، بعد برای به حداقل رساندن آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. مثلا:

  • دورهمی با دوستان را به ماهی یک یا دو بار محدود کنید.
  • برنامه‌های غیر ضروری گوشی یا بازی‌ها را حذف کنید.
  • استفاده از فضای مجازی را به حداقل برسانید.
  • دور روابط عاطفی را فعلا خط بکشید.

چهارمین قدم، منابعت را به روز کن

یکی از اشتباهات رایج و خانمان سوز داوطلبان این است که مبالغ هنگفتی را صرف شرکت در کلاس کنکور و آزمون می‌کنند؛ اما حاضر نیستند کتاب‌های تست بهتر و جدیدتری بخرند!

بگذارید خیالتان را راحت کنم، مهم‌ترین ابزار شما برای رسیدن به اهدافتان کتاب‌های تست شما هستند. پس حالا که هنوز مطالعه برای کنکور را به طور جدی آغاز نکرده‌اید، منابعتان را مورد بازبینی قرار دهید و هر منبعی که لازم دارید را تهیه کنید.

برای شروع از صفر چند ساعت درس بخوانم؟

برای شروع از صفر چند ساعت درس بخوانم؟
برای شروع از صفر با حداقل توان خود شروع کنید و به مرور تعداد ساعات مطالعه را افزایش دهید.

اگر بعد از مطالعه این محتوا ناگهان تصمیم گرفتید برای رسیدن به هدفتان سنگ تمام بگذارید و خلاصه با روزی 12 ساعت شروع کنید، دست نگه دارید! تجربه چند ساله من نشان داده داوطلبانی که طوفانی و با ساعت مطالعه رویایی شروع می‌کنند، معمولا بعد از مدتی خسته می‌شوند و ناگهان همه چیز را کنار می‌گذارند. از قدیم گفته‌اند رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود.

هفته اول را با حداقل ساعت مطالعه‌ای که در توان دارید شروع کنید. هفته دوم ساعت مطالعه‌تان را تثبیت کنید و بعد هفته‌ای 30 الی 60 دقیقه به آن اضافه کنید.

مثلا:

  • داوطلبی نهایتا می‌تواند روزی 4 ساعت درس بخواند.
  • با همین 4 ساعت در روز هفته اول را آغاز می‌کند.
  • هفته اول با موفقیت به پایان می‌رسد، او فشاری را حس نکرده و اشتیاقش بیشتر شده است.
  • هفته دوم هم همین 4 ساعت در روز را می‌خواند.
  • بعد از دو هفته درس خواندن برایش به یک عادت تبدیل شده است.
  • هفته سوم نیم ساعت به زمان زیست و نیم ساعت به زمان فیزیک اضافه می‌کند.

آیا برای شروع از صفر به مشاور احتیاج دارم؟

این موضوع کاملا به خودتان بستگی دارد، البته قطعا برای یک شروع عالی از مهر ماه نیاز به یکسری اطلاعات اولیه دارید. برای مثال باید روش مطالعه دروس مختلف را بدانید، با انواع روش‌های تست‌زنی، تحلیل آزمون و خلاصه نویسی آشنا شوید و یاد بگیرید برای خودتان برنامه‌ریزی کنید.

خبر خوب اینکه حتی اگر نمی‌توانید برای گرفتن مشاوره هزینه کنید، باز هم می‌توانید همه آموزش‌های لازم را به صورت رایگان از وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب دریافت کنید؛ پس حتما سری به وبلاگ پایتخت کتاب بزنید ضرر نمی‌کنید!

کلاس کنکور یا کتاب کمک درسی؟

رسیدیم به یکی از سوالات پر تکرار به خصوص برای داوطلبان ضعیف و داوطلبانی که مطالعه برای کنکور را از صفر شروع کرده‌اند. شاید فکر کنید بهترین کار برای یادگیری درسی که در آن ضعف دارید شرکت در کلاس کنکوری است؛ اما متاسفانه اشتباه فکر می‌کنید الان دلیلش را می‌گویم:

  • شرکت در کلاس بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید از شما زمان می‌گیرد.
  • رفت و آمد، انجام تکالیف کلاس و خستگی ناشی از شرکت در کلاس را هم در نظر بگیرید.
  • سرعت پیشرفت کلاس‌ها اغلب با سرعت یادگیری همه داوطلبان هماهنگ نیست.
  • هزینه شرکت در کلاس‌های کنکوری سرسام آور است!

پس چکار کنیم: یک کتاب درسنامه محور مناسب سطح خودت تهیه کن، به اندازه کافی زمان و حوصله به خرج بده اگر به نتیجه نرسیدی آن وقت در کلاس کنکور ثبت نام کن.

برای شروع از صفر چند تا تست بزنم؟

کسانی که درس خواندن را از صفر شروع کرده‌اند، فعلا باید تست آموزشی بزنند و بعدا می‌توانند تست زمان‌دار کار کنند. تست آموزشی یعنی تستی که برای آن زمان در نظر نمی‌گیرید، درصد نمی‌گیرید و بعد از حل هر تست پاسخنامه را می‌خوانید و بعد سراغ تست بعدی می‌روید. دقت کنید که تست آموزشی باید بلافاصله بعد از مطالعه درسنامه حل شود.

چند تا تست بزنم؟ برای شروع می‌توانید برای هر درس تخصصی 20 الی 30 تست بزنید.

البته این عدد ممکن است برای دروس محاسباتی مثل ریاضی کمتر شود. تا جایی تست بزنید که زیروبم مطلب دستتان بیاید اما وسواس به خرج ندهید، نیازی نیست همه تست‌های هر فصل را یکجا حل کنید!

بهترین منابع برای شروع از صفر کنکور

گفتیم خرید منابع کنکوری مناسب را به شرکت در کلاس کنکور ترجیح می‌دهیم، حالا بهترین منابع برای شروع از صفر کنکور کدامند؟ بحث در مورد این موضوع بسیار مفصل است و در مقالات جداگانه‌ای کتاب‌های مناسب داوطلبان مختلف را به تفکیک دروس مختلف معرفی کرده‌ایم.

با این حال اگر می‌خواهید مطالعه برای کنکور را از صفر شروع کنید و زمان کافی در اختیار دارید، کتاب‌های زیر بهترین منابع برای شما هستند. درسنامه این کتاب‌ها به حدی کامل و قابل فهم است که شما را از شرکت در کلاس کنکور بی‌نیاز می‌کند:

از اول مهر با عمومی‌ها چه کنم؟

طبق آخرین اخبار به احتمال زیاد عمومی‌ها به کنکور بازمی‌گردند، اینکه این اتفاق به نفع داوطلبان هست یا نه و چطور مطالعه این دروس را شروع کنیم را در یک محتوای جداگانه به طور کامل بررسی کرده‌ایم. حالا اگر بخواهیم خلاصه بگوییم از اول مهر چطور عمومی‌ها را در برنامه بگذارید:

  • از اول مهر تا قطعی شدن بازگشت عمومی‌ها، روزی یک الی دو ساعت با مطالعه لغات زبان و عربی و آرایه و دستور زبان فارسی شروع کنید.
  • بعد از قطعی شدن بازگشت عمومی‌ها، باید روزی دو درس عمومی در برنامه داشته‌باشید و کتاب تست مناسب خریداری کنید. به این موضوع که چطور عمومی‌ها را در برنامه بگنجانید و کدام منابع را بخرید، در یک محتوای جداگانه می‌پردازیم.

از اول مهر آزمون شرکت کنم؟

از اول مهر آزمون شرکت کنم؟
حتی در برنامه شروع از صفر هم از همان ابتدا آزمون دادن را در برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهید.

همیشه گفته‌ام که درس خواندن بدون سنجش و آزمون دادن تقریبا بی‌فایده است؛ پس باید شرکت در آزمون را از اول مهر در برنامه‌هایتان بگذارید. اینجا یک امای بزرگ داریم؛ اما اگر داوطلب ضعیفی هستید و مطالعه برای کنکور را از صفر شروع کرده‌اید، سمت آزمون‌های دشوار با برنامه راهبردی فشرده نروید.

برای مثال برنامه راهبردی آزمون‌های قلمچی بیشتر مناسب داوطلبان متوسط رو به بالا است تا داوطلبانی که از صفر شروع کرده‌اند!

بهترین برنامه شروع از صفر کنکور

هر آنچه که در مورد شروع از صفر کنکور 1403 گفتیم را به صورت جمع و جور در جدول زیر آورده‌ایم:

اگه میخای از صفر شروع کنی…
روزی چند ساعت بخونم؟از حداقل ساعت مطالعه شروع کن و تا دو هفته همینطوری بخون، بعد کم کم بیشترش کن.
روزی چندتا تست بزنم؟با روزی 20 الی 30 تست آموزشی برای هر درس شروع کن.
کتاب چی بخرم؟کتاب‌های تک پایه خیلی سبز و آموزش شگفت‌انگیز بهترین منابع برای شروع از صفر هستن.
آزمون چی ثبت نام کنم؟آزمونی که برنامه راهبردی فشرده‌ای نداره.
از کی مشاوره بگیرم؟مطالب مشاوره‌ای وب سایت پایتخت کتاب.
با عمومی‌ها چه کنم؟فعلا تا قطعی شدن اوضاع روزی یک الی دو ساعت بخون، بعدش یه سر به وب سایتمون بزن کامل بهت میگم.

سخن آخر

من تابستان را از دست داده‌ام و می‌خواهم مطالعه برای کنکور را از مهر شروع کنم آن هم از صفر، نمی‌دانم چقدر شانس موفقیت دارم. طبق ضرب المثل ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است، دیر نشده و می‌توانید از مهر ماه یک شروع عالی برای کنکور داشته باشید.

در این محتوا گفتیم که برای برنامه شروع از صفر کنکور 1403 چطور قدم به قدم جلو بروید و سعی کردیم هر اطلاعاتی که برای شروع از مهر ماه نیاز دارید را در اختیارتان بگذاریم. اگر نکته‌ای می‌توانید به صحبت‌های ما اضافه کنید یا سوالی در ذهنتان باقی مانده، خوشحال می‌شویم آن را در قسمت ثبت دیدگاه این محتوا با ما در میان بگذارید.

چند سوال متداول

برای شروع از صفر چند ساعت درس بخوانیم؟

از کمترین ساعت مطالعه‌ای که در توان دارید شروع کنید و بعد از دو هفته، هر هفته یک ساعت به زمان مطالعه‌تان اضافه کنید.

برای شروع از صفر چه تعداد تست بزنیم؟

برای شروع می‌توانید برای هر درس تخصصی 20 الی 30 تست بزنید، البته این عدد ممکن است برای دروس محاسباتی مثل ریاضی کمتر شود.

بهترین منابع برای شروع از صفر کنکور کدام است؟

کتاب‌های تک پایه خیلی سبز و آموزش شگفت‌انگیز بهترین منابع برای شروع از صفر و داوطلبان ضعیف هستند.

آیا برای شروع از صفر به مشاور احتیاج دارم؟

این موضوع کاملا اختیاری است، همه مطالب مشاوره‌ای مورد نیاز شما به صورت رایگان در وب سایت پایتخت کتاب ارائه شده است.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. تبسم مهر 19, 1402

    سلام خانم رسولی من تمام تلاشم رو برای تنظیم خواب کردم و طبق گفته های قبلی خودتان پیش رفتم ولی باز هم نتیجه نگرفتم. بنظرتون از چه ترفندی استفاده کنم تا غلبه بلغم رو از خودم دور کنم؟ خواهش میکنم کمکم کنید

  2. تبسم مهر 18, 1402

    سلام خانم دکتر خوب هستید
    من خوابم تنظیم نیست و طبع سرد و تر دارم
    بنظرتون چیکار کنم؟

    • پایتخت کتاب مهر 19, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 تنظیم خواب نیاز به زمان داره، دو هفته این کارها رو انجام بدید؛ صبح‌ها سر وقت بیدار شید، عصر به هیچ وجه نخوابید، از ساعت ۲ عصر به بعد نوشیدنی کافئین‌دار مصرف نکنید، شب از یک ساعت قبل از خواب تلفن همراهتون رو از خودتون دور کنید. بعد از دو هفته به تدریج ساعت خوابتون اصلاح میشه.

  3. سحر راد مهر 7, 1402

    سلام برنامه راهبردی کدوم ازمون سبکه و مناسب واسه شروع از صفر هست واسه کسی مثل من قلم چی سنگین و فشرده محسوب میشه؟

    • پایتخت کتاب مهر 8, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 برنامه راهبردی آزمون‌های گزینه دو و گاج سبک‌تر و منطقی‌تر از آزمون‌های قلم چی هست، اگر تازه شروع کردید و وضعیت چندان بدی ندارید، آزمون گزینه دو رو بهتون پیشنهاد می‌کنم.

  4. فاطمه۲۰ مهر 6, 1402

    سلام وقتتون بخیر ممنون از سایت خوبتون
    ببخشید یک سوال داشتم برای فارغ التحصیلی که سطح درسی ضعیف رو به متوسط دارد برنامه کدوم آزمون بهتره ؟ قلمچی / گزینه ۲ / گاج یا…؟
    ممنون میشم پاسخ بدید سپاس💕

    • پایتخت کتاب مهر 6, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙
      دوست عزیز شما باید ابتدا تعیین سطح بشید و نسبت به نیازهاتون منابع به شما معرفی بشه. ولی بهترین گزینه آزمون های قلم چی میباشد.

آخرین مقالات پایتخت کتاب