آزمون چی شرکت کنم؟ مقایسه آزمون‌های آزمایشی

10 بهمن 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 9 دقیقه
آزمون چی شرکت کنم؟ مقایسه آزمون‌های آزمایشی

اگر بدون آزمون دادن و سنجش درس بخوانید و همچنان پیشروی کنید قطعا در آینده یک جای کارتان می‌لنگد و به اندازه تلاشتان نتیجه نمی‌گیرید. بعد از پرس‌وجو از داوطلبان مختلف به این نتیجه رسیدم که اکثر داوطلبان از ترس نتایج نامطلوب یا نرسیدن به بودجه‌بندی و برنامه آزمون‌ها، از شرکت در آزمون‌های آزمایشی خودداری می‌کنند.

کلید حل این مشکل در پیدا کردن آزمون مناسب خودتان است. حالا آزمون چی شرکت کنم؟ از کجا بفهمم که کدام آزمون مناسب من است؟ در این محتوا قصد داریم آزمون‌های آزمایشی مختلف را با هم مقایسه کنیم تا بتوانید در این مورد بهتر تصمیم بگیرید.

حتما باید آزمون شرکت کنم؟

گاهی داوطلبان از من می‌پرسند که بهتر نیست اول یک دور کل دروس را بخوانم بعد آزمون شرکت کنم؟ یا اصلا واجب است آزمون شرکت کنم؟ برای پاسخ دادن به چنین سوالاتی اصلا بیایید ببینیم فلسفه آزمون دادن چیست. زمانی که شما درس می‌خوانید و هیچ وسیله‌ای برای سنجش خودتان ندارید، ممکن است به اشتباه فکر کنید که عملکرد شما بی‌نقص است یا حتی برعکس گاهی از خودتان می‌پرسید اصلا من مسیرم را درست طی می‌کنم؟

زمانی که مرتب آزمون می‌دهید و آزمونتان را تحلیل می‌کنید، به مرور متوجه نقاط ضعفتان می‌شوید و می‌توانید با برطرف کردن آن‌ها، قدم به قدم به اهدافتان نزدیک‌تر شوید.

تخفیف یهویی

دلایل فرار داوطلبان از آزمون‌های آزمایشی

اکثر داوطلبان از مزایای شرکت در آزمون‌های آزمایشی آگاه هستند اما از شرکت در این آزمون‌ها می‌ترسند! دلیل ترس داوطلبان چند مورد تکراری است و تنها راه غلبه بر این استرس بیهوده، شرکت در آزمونی است که مناسب شرایط شما باشد.

به علاوه یادتان باشد که نتایج شما در چند آزمون اول اصلا مهم نیست و این نتایج آینده شما را تعیین نمی‌کنند، در چند آزمون اول فقط باید دنبال ایراد کارتان باشید. از جمله دلایل فرار داوطلبان از آزمون‌های آزمایشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترس از شکست و نتیجه نامطلوب
  • نرسیدن به برنامه راهبردی
  • توقع والدین و اطرافیان
  • ترس از تست‌زنی
  • درجا زدن و پیشرفت نکردن

کدام آزمون آزمایشی مناسب من است؟

کدام آزمون آزمایشی مناسب من است؟
آزمون‌های آزمایشی از لحاظ برنامه راهبردی، سطح و کیفیت سوالات و قیمت با یکدیگر تفاوت دارند.

برای اینکه متوجه شوید کدام آزمون برای شرایط شما مناسب‌تر است، ابتدا باید بدانید که ما آزمون‌های آزمایشی را از چند جنبه مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم. ابتدا می‌خواهیم معیارهای انتخاب آزمون‌ها را بررسی کنیم و بعد آزمون‌های آزمایشی مختلف را از لحاظ این معیارها بررسی ‌کنیم و تصمیم‌گیری نهایی را به خودتان واگذار خواهیم کرد. هنگام بررسی ویژگی‌های یک آزمون آزمایشی موارد زیر برای ما اهمیت دارند:

  • برنامه راهبردی
  • فاصله زمانی بین برگزاری آزمون‌ها
  • سطح و کیفیت سوالات
  • کیفیت پاسخنامه، کارنامه و خدمات پشتیبانی
  • امنیت آزمون
  • جامعه آماری
  • هزینه و قیمت
  • درصد شباهت سوالات آزمون به سوالات کنکور

آزمون قلم‌چی، حریف می‌طلبد

بیایید با مشهورترین و یک جورهایی سخت‌ترین آزمون آزمایشی یعنی آزمون قلم‌چی شروع کنیم. همین ابتدا بگویم اگرچه قلم‌چی بالاترین جامعه آماری را بین آزمون‌های آزمایشی دارد اما اگر سطح علمی شما ضعیف و حتی متوسط است در این آزمون شرکت نکنید.

سطح سوالات آزمون قلم‌چی بالاتر از سطح سوالات کنکور است و برنامه راهبردی آن فشرده‌تر از سایر آزمون‌ها است.

به همین دلیل یک داوطلب ضعیف بعد از شرکت در این آزمون فقط اعتماد به نفسش را از دست می‌دهد و ناامید می‌شود. به علاوه امنیت آزمون‌های قلم‌چی پایین است و اکثر اوقات شب قبل از آزمون سوالات آن لو می‌روند!

آزمون قلم‌چی مناسب چه کسانی است؟ این آزمون‌ها مناسب داوطلبان قوی است که می‌خواهند سوالات سطح بالا کار کنند یا انقدر اعتماد به نفس دارند که نتیجه آزمون روی روحیه آن‌ها تاثیر منفی نمی‌گذارد.

آزمون سنجش، شبیه‌ترین به کنکور

شرکت در چهار آزمون آخر سنجش بر هر کنکوری واجب است! تجربه اثبات کرده که شبیه‌ترین سوالات به سوالات کنکورهای اخیر مربوط به چند آزمون جامع آخر سنجش است. چرا شرکت در بقیه آزمون‌های این موسسه را توصیه نمی‌کنیم؟

چون برنامه راهبردی آزمون‌های در طول سال سنجش چنگی به دل نمی‌زند و از همه مهم‌تر این آزمون‌ها پله‌ای هستند؛ یعنی هر بار شما علاوه بر بودجه‌بندی آزمون آن هفته باید بودجه‌بندی تمام آزمون‌های قبلی را هم مطالعه کنید. برای مثال در آزمون چهارم سنجش از مطالب آزمون‌های اول تا سوم هم سوال طرح می‌شود.

آزمون سنجش مناسب چه کسانی است؟ شرکت در چهار آزمون آخر سنجش را به همه داوطلبان توصیه می‌کنیم.

آزمون گزینه دو، استانداردترین سوالات

سطح سوالات آزمون‌های گزینه دو منطقی و معقول است و کمتر سوالی در این آزمون‌ها خارج از چهارچوب کنکور طرح می‌شود. جامعه آماری آزمون‌های گزینه دو در حد جامعه آماری قلمچی نیست اما می‌توان گفت گزینه دو دومین آزمون از لحاظ تعداد شرکت کننده است.

اکثرا فاصله بین آزمون‌های گزینه دو به صورت سه هفته یکبار است اما برنامه راهبردی این آزمون چندان مطلوب نیست و نقایصی دارد. اما از لحاظ خدمات پس از آزمون و کارنامه آزمون، گزینه دو یک سر و گردن بالاتر از سایر موسسات کار کرده است.

آزمون گزینه دو مناسب چه کسانی است؟ داوطلبانی که به دنبال آزمونی با سوالات استاندارد، کارنامه‌ و پاسخنامه‌های تحلیلی و کامل و جامعه آماری مطلوب هستند.

آزمون ماز، طوفان به پا کرده!

یکی دو سالی است که اسم آزمون ماز بر سر زبان‌ها افتاده و این آزمون طوفان بزرگی بین داوطلبان کنکوری به پا کرده است! شاید تصور کنید سوالات آزمون‌های ماز بسیار دشوار و غیرمنطقی هستند اما برعکس سوالات این آزمون‌ها به خصوص در درسی همچون زیست استاندارد و در عین حال خلاقانه‌اند.

شاید اشکال این آزمون‌ها بازه‌های زمانی متغیر بین دو آزمون باشد؛ یعنی آزمون‌های ماز مانند سایر آزمون‌ها هر دو هفته یا سه هفته یک بار برگزار نمی‌شوند و تاریخ برگزاری آنها متغیر است. به علاوه هزینه آزمون‌های ماز به نسبت آزمون‌های قلمچی بسیار معقول و منطقی است.

آزمون ماز مناسب چه کسانی است؟ داوطلبان متوسطی که می‌خواهند سوالات خلاقانه حل کنند و به دنبال یک آزمون استاندارد با قیمت مناسب هستند.

آزمون گاج، نوپا اما استاندارد

آزمون‌های گاج هم به نسبت آزمون‌های سنجش، قلمچی و گزینه دو نوپاتر هستند و طبیعتا جامعه آماری کمتری هم دارند. اما هم برنامه راهبردی و هم سطح سوالات آزمون گاج بسیار استاندارد و معقول است و داوطلبان ضعیف و متوسط می‌توانند با شرکت در آزمون‌های گاج پیشرفت کنند.

آزمون‌های گاج هر دو هفته یکبار برگزار می‌شوند و خدمات بعد از آزمون و پشتیبانی این موسسه مناسب و مطلوب است.

آزمون گاج مناسب چه کسانی است؟ این آزمون‌ها مناسب داوطلبان ضعیف و متوسطی است که قصد دست و پنجه نرم کردن با سوالات سطح بالا و دشوار را ندارند.

مقایسه آزمون‌های مختلف در یک نگاه

برای اینکه کار شما  داوطلبان عزیز را راحت‌تر کنیم و با یک نگاه بتوانید آزمون‌های آزمایشی مختلف را با هم مقایسه کنید، جدول زیر را طراحی کرده‌ایم:

اسم آزمونسطح سوالاتجامعه آماریبازه زمانیبرنامه راهبردیحدود قیمت
قلم‌چیدشواربالاتریندو هفته یک بارفشرده و سنگین4 الی 5 میلیون
گزینه دواستانداردکمتر از قلم‌چیسه هفته یک بارخیلی مطلوب نیست5/2 الی 3 میلیون
سنجشاستانداردآزمون‌های طول سال پایین چند آزمون آخر بالاترینماهی یک باربرنامه آزمون‌ها پله‌ای (توی متن گفتم پله‌ای یعنی چه)2 الی 5/2 میلیون
مازمتوسط رو به بالانسبتا خوبمتغیرخوب2 الی 3 میلیون
گاجاستانداردمتوسطدو هفته یک بارخوب3 الی 5/3 میلیون

آزمون نده اگه…

تا اینجا در مورد مزایای آزمون دادن صحبت کردیم و سعی کردیم با معرفی آزمون‌های مختلف شما را برای انتخاب آزمون مناسب خودتان راهنمایی کنیم؛ اما می‌خواهم رک و پوست کنده از کسانی که قرار است کارهای زیر را انجام دهند بخواهم لطفا هیچ آزمون آزمایشی شرکت نکنند:

  • کسانی که بعد از آزمون تحلیل آزمون را انجام نمی‌دهند.
  • کسانی که خدایی نکرده در آزمون‌ها تقلب می‌کنند.
  • کسانی که فقط برای راضی نگه داشتن والدین یا معلمان آزمون می‌دهند.
  • کسانی که کاری به برنامه راهبردی آزمون ندارند و با برنامه‌ای متفاوت درس می‌خوانند.
  • کسانی که به شدت تحت تاثیر نتایج آزمون‌ها قرار می‌گیرند و با هر افتی خودشان را می‌بازند.

دهم یازدهمی‌ها آزمون آزمایشی شرکت کنند؟

دهم یازدهمی‌ها هم برای دسترسی به یک برنامه راهبردی بلند مدت، سنجش عملکردشان و نیز آشنایی با سوالات تستی و زماندار بهتر است در آزمون آزمایشی مناسب شرایط خودشان شرکت کنند. حالا ممکن است برخی از مشاوران توصیه کنند که دهم یازدهمی‌ها به جای شرکت در آزمون‌های آزمایشی، سوالات آزمون‌ها را دانلود کنند و خودشان در منزل آزمون دهند.

اگر قصد چنین کاری دارید، باید یک برنامه منظم برای خودتان داشته باشید و به تصمیم‌تان پایبند باشید و از همه مهم‌تر در آزمون‌هایی که در منزل حل می‌کنید به هیچ عنوان تقلب نکنید!

از آزمون دادن مهم‌تر هم داریم!

از آزمون دادن مهم‌تر هم داریم؟ بله تحلیل آزمون! سعی کنید تحلیل آزمون را در اسرع وقت انجام دهید، یعنی بعد از یک استراحت کوتاه و دریافت کارنامه و پاسخنامه بهتر است تحلیل آزمون را آغاز کنید.

به جرات می‌توان گفت که اگر داوطلبی آزمون بدهد اما آن را تحلیل نکند، کل فلسفه آزمون دادن و سنجش را زیر سوال برده است.

حتما برای تحلیل آزمون یک دفتر مخصوص داشته باشید و سعی کنید در این دفتر مباحث و شماره صفحات مربوط به سوالات غلط و نزده را مشخص کنید و تا آزمون بعد برای مطالعه آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

سخن آخر

هزینه آزمون‌های آزمایشی واقعا سرسام‌آور است اما از آنجایی که شرکت در این آزمون‌ها بر تمام کنکوری‌ها واجب است و در عین حال نمی‌خواهیم پولتان را هم هدر دهید، تصمیم گرفتیم در این محتوا آزمون‌های آزمایشی معروف را از نظر برنامه راهبردی، سطح سوالات، جامعه آماری و… بررسی کنیم تا با اطلاعات کامل در این مورد تصمیم بگیرید.

در نهایت گفتیم حتی دهم یازدهمی‌ها هم بهتر است آزمون دهند و همه داوطلبان موظف هستند بعد از آزمون دادن، حتما تحلیل آزمون را در اسرع وقت انجام دهند. اگر هنوز هم سوالی در مورد شرکت در آزمون یا مقایسه آزمون‌های آزمایشی مختلف دارید، می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه این محتوا بپرسید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. Airin آذر 2, 1402

    در مورد گاج کاملا اشتباه بود من هم آزمون قلم چی و هم گاج شرکت میکنم و از نظرم به خصوص امسال گاج خیلی کامل آر و بهتر عمل کرده نسبت به بقیه موسسات قلم چی فقط اسمش در رفته و اصلا قبل مقایسه با گاج یا ماز نیست

  2. M آبان 13, 1402

    ماز الان از نظر جامعه آماری دومه و اینکه هر دو هفته هم برگزار میشه و مطابق قلمچیه تقریبا برنامش

  3. احمد هانی آبان 9, 1402

    بله درسته !
    مخصوصا قلم چی

آخرین مقالات پایتخت کتاب