راز 20 شدن در امتحانات نهایی؛ ترفندها و تکنیک های تضمینی

27 فروردین 1403
سارا رسولی
زمان مطالعه : 11 دقیقه
راز 20 شدن در امتحانات نهایی؛ ترفندها و تکنیک های تضمینی

هر دانش‌آموزی ارزش نمره ۲٠ را درک می‌کند، اما شاید هنوز متوجه ارزش واقعی نمره ۲٠ امتحانات نهایی نشده باشید. بگذارید خیالتان را راحت کنم؛ امتحانات نهایی امسال قرار است سرنوشت آینده شما را تعیین کنند! فرقی نمی‌کند که تا امروز چقدر برای کنکور درس خوانده‌اید؛ چون حتی اگر تلاش زیادی هم نکرده باشید، از این به بعد می‌توانید همه چیز را تغییر دهید. چطوری؟ با کسب نمره ۲٠ در امتحانات نهایی و ترمیم معدل؛ اما قطعا این کار به همین راحتی‌ها نیست. پس تا انتهای این محتوا همراه پایتخت کتاب باشید تا به شما رمز و راز موفقیت در امتحانات سرنوشت‌ساز نهایی را یاد بدهیم.

از همین امروز شروع کن!

با یک نگاه به برنامه اولیه‌ای که برای امتحانات نهایی ۱۴٠۳ منتشر شده است، متوجه می‌شویم که امسال باید برنامه ریزی برای امتحانات نهایی را جدی‌تر بگیریم و آن را زودتر آغاز کنیم. برای این حرفم سه دلیل دارم؛ اولا امسال ۵٠ درصد نتیجه شما به امتحانات نهایی بستگی دارد و اگر در درسی ۲٠ بگیرید، بدون اینکه سر جلسه کنکور رفته باشید ۵٠ درصد در آن درس کسب می‌کنید. دوما امسال امتحانات نهایی زودتر از سال‌های قبل شروع می‌شوند و سومین دلیل اینکه بچه‌های دهم، یازدهمی و دوازدهمی تقریبا یک روز در میان امتحان دارند و رسما هیچ درسی فرجه قابل توجهی ندارد. آیا هنوز به دنبال دلایل بیشتری هستید که از همین الان مطالعه برای امتحانات نهایی را آغاز کنید؟

مهم‌ترین دروس امتحانات نهایی (برای همه رشته‌ها)

هر چند برای داوطلبی که هدف‌های بزرگی در سر دارد دروس مختلف فرقی ندارند و او به همه درس‌ها توجه می‌کند؛ اما اگر فکر می‌کنید زمان کافی ندارید یا هدفتان کسب نمره ۲٠ برای برخی از دروس است، به جدول‌های زیر توجه کنید. در هر جدول ما لیستی از مهم‌ترین درس‌های هر رشته در امتحانات نهایی و ترمیم معدل داریم. در ضمن ضریب مربوط به هر درس را هم در مقابل آن نوشته‌ایم. (این درصدها از کل ۱٠٠ درصد تاثیر سوابق تحصیلی حساب شده‌اند.)

  • برای بچه‌های تجربی
دروس مهمضریب هر درس
فارسی18/64
زیست شناسی11/15
دینی14/23
شیمی12/46
زبان10/17
لیست درس‌های مهم رشته تجربی
  • برای ریاضی‌ها
دروس مهمضریب هر درس
فارسی18/64
دینی14/23
فیزیک13/98
زبان10/17
حسابان9/86
لیست درس‌های مهم رشته ریاضی
  • برای رشته انسانی
دروس مهمضریب هر درس
فارسی18/64
دینی14/23
زبان10/17
علوم و فنون9/57
جامعه شناسی8/59
تاریخ8/59
لیست درس‌های مهم رشته انسانی
ضرایب دروس امتحان نهایی دوازدهم ۱۴٠۳؛ تمامی رشته ها

مقاله مرتبط: ضرایب دروس امتحان نهایی دوازدهم ۱۴٠۳؛ تمامی رشته ها

تخفیف یهویی

بودجه بندی دروس امتحانات نهایی دوازدهم – [انسانی + تجربی + ریاضی]

مقاله مرتبط: بودجه بندی دروس امتحانات نهایی دوازدهم – [انسانی + تجربی + ریاضی]

گام به گام تا ۲٠ امتحانات نهایی

به احتمال زیاد امسال سطح امتحانات نهایی بالاتر از چند سال گذشته است و خب این مسئله گرفتن نمره ۲٠ را کمی سخت می‌کند. اما نگران نباشید با دانستن این حقیقت و برنامه‌ریزی درست و اصولی، وضعیت شما با رقبایتان بسیار متفاوت خواهد بود؛ چون قرار است با پیمودن ۵ گام زیر دیگر کسب نمره ۲٠ برای شما کاری دشوار و رویایی نباشد.

ترمیم معدل 1403؛ تاریخ ثبت نام ترمیم معدل

مقاله مرتبط: ترمیم معدل 1403؛ تاریخ ثبت نام ترمیم معدل

گام اول مدتی غیب شو!

از امروز تا بعد از امتحانات نهایی و حتی کنکور غیب شو، از کجا؟ از شبکه‌های اجتماعی، جمع‌های دوستانه و یا مهمانی‌های خانوادگی غیب شو! باور کنید با این کار شما، هیچ اتفاقی نمی‌افتد و بعد از اتمام امتحانات همه تفریحات و سرگرمی‌های قبلی شما سر جای خودشان هستند. یعنی شما می‌گویید ما هیچ تفریحی نداشته باشیم؟ حرف من این نیست که هیچ تفریح و استراحتی نداشته باشید؛ بلکه حرف من این است که تفریحات مخرب را حذف کنید. نیم ساعت پیاده روی در پارک یا تماشای یک فیلم کوتاه کمدی شما را برای ادامه برنامه‌تان آماده می‌کند اما چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی، فقط تیشه به ریشه موفقیت شما در امتحانات نهایی می‌زند.

گام دوم تهیه منابع امتحانات نهایی

شاید تا یکی دو سال قبل کتاب‌های درسی و نمونه سوالات امتحانات نهایی چند سال گذشته برای موفقیت و حتی کسب نمره ۲٠ کافی بود؛ اما برای موفقیت در امتحانات امسال شما به منابع حرفه‌ای و بهتری نیاز دارید. اگر هنوز منابع مناسب خود را پیدا نکرده‌اید، توصیه می‌کنم ابتدا مقاله “بهترین منابع برای 20 گرفتن در امتحان نهایی” را از وبلاگ پایتخت کتاب مطالعه کنید. 

شما می توانید منابع مورد نظر هر درس را با تخفیف ویژه و قیمت مناسب از وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب تهیه کنید چرا که ما کامل ترین و جدیدترین کتاب های کمک درسی برای امتحانات نهایی برای شما فراهم کرده ایم. از مهمترین این منابع می توان به موارد زیر اشاره کرد:
فرمول بیست گاج
بانک نهایی خیلی سبز
ماجراهای من و درسام خیلی سبز
شب امتحان خیلی سبز
تمام (تمرین – امتحان) نشر الگو
راه نهایی دریافت
غول امتحان مبتکران

گام سوم ایجاد یک روتین منظم

اگر مقالات قبلی پایتخت کتاب را خوانده باشید متوجه می‌شوید که همیشه به داشتن نظم و یک روتین منظم به عنوان یکی از اصول مهم موفقیت اشاره کرده‌ام. حالا اگر می‌خواهید در امتحانات نهایی یا ترمیم معدل بهترین نتیجه را بگیرید، باید در کنار برنامه‌ریزی و مطالعه دروس، یک روتین روزانه منظم داشته باشید. یعنی سر ساعت مشخصی بخوابید و از خواب بیدار شوید، هر روز چند دقیقه نرمش کنید، به اندازه کافی استراحت کنید، از غذاهای مفید و مقوی استفاده کنید و خلاصه نظم را در تک تک لحظات زندگی‌تان اجرا کنید. این کار باعث می‌شود بتوانید در طول روز انرژی و حال خوبتان را در بالاترین حد ممکن آن حفظ کنید.

گام چهارم یادگیری روش مطالعه دروس حفظی

یاد گرفتن روش درست مطالعه درس‌ها شما را چند هیچ از بقیه جلو می‌اندازد؛ چون اگر روش درست درس خواندن را بلد باشید، با صرف زمان کمتر نتایج بهتری می‌گیرید. از آنجایی که روش مطالعه دروس حفظی و محاسباتی با هم فرق دارند، در دو قسمت جداگانه به آنها پرداخته‌ایم. برای مطالعه درس‌های حفظ کردنی به روش زیر عمل کنید:

  • ابتدا سریع و در حد ده دقیقه، روزنامه‌وار مطالب یک درس را بخوانید، کافی است سرتیترها و شکل‌ها را ببینید و به کلیات مطلب پی ببرید.
  • حالا همان درس را به چند قسمت تقسیم کنید و هر بخش را به دقت بخوانید و بعد از اتمام هر قسمت آن را برای خودتان توضیح دهید.
  • باز هم از ابتدا شروع به مطالعه کنید و در این مرحله فقط کلید واژه‌ها را یادداشت کنید. بعدا با دیدن هر کلید واژه سعی کنید مطالب مربوط به آن را به یاد آورید.
روش مطالعه دروس حفظی؛ معرفی بهترین روش ها و تکنیک ها

مقاله مرتبط: روش مطالعه دروس حفظی؛ معرفی بهترین روش ها و تکنیک ها

گام پنجم یادگیری روش مطالعه دروس محاسباتی

برای مطالعه دروس محاسباتی همچون ریاضی و فیزیک می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

  • ابتدا چند نمونه سوال امتحانی را بررسی کنید تا سلیقه طراح سوالات و بخش‌های مهم هر مبحث دستتان بیاید.
  • کل فصل را به چند قسمت تقسیم کنید و از جزوه معلم یا درسنامه کتاب کمک درسی شروع به مطالعه کنید.
  • بعد از یادگیری هر فرمول تعدادی مثال برای آن حل کنید.
  • وقتی یک فصل را کامل خواندید، کل فرمول‌ها را خلاصه نویسی کنید تا شب امتحان آنها را مجدد مرور کنید.
  • حالا سراغ کتاب درسی بروید و مفاهیم و فرمول‌ها را یک بار از کتاب درسی بخوانید و تک تک تمرین‌ها و مثال‌های آن را حل کنید. در صورتی که نیاز به خرید کتاب درسی دارید می توانید در پایتخت کتاب سفارش خود را ثبت کنید تا در کمترین زمان ممکن آن را درب منزل دریافت کنید.
  • در نهایت برای هر فصل باز هم نمونه سوال امتحانی را کار کنید و تیپ‌های رایج سوالات یا سوالات مهم را علامت بزنید.
  • شب امتحان خلاصه‌ها را مرور کرده و سوالات علامت‌دار را مجدد حل کنید.
روش مطالعه دروس محاسباتی؛ آشنایی با بهترین روش ها و راهکارها

مقاله مرتبط: روش مطالعه دروس محاسباتی؛ آشنایی با بهترین روش ها و راهکارها

چند تکنیک برای ۲٠ گرفتن در امتحانات نهایی

اگر چند گامی که گفتیم را درست و با دقت اجرا کنید، موفقیت شما در امتحانات نهایی تضمین شده است، با این حال برای اینکه بهتر درس‌هایتان را یاد بگیرید و آنها را به خاطر بسپارید، در ادامه چند تکنیک مطالعاتی خفن را برایتان در نظر گرفته‌ایم.

1- تکنیک مپینگ

شاید بارها ندانسته تکنیک مپینگ یا mind map را استفاده کرده باشید، برای این کار بعد از خواندن هر مبحث، یک درخت رسم کنید و در تنه درخت موضوع اصلی آن مبحث را بنویسید. حالا در شاخه‌ها مباحث فرعی و سرتیترهای فرعی را یادداشت کنید، برای هر شاخه چند برگ بکشید و در این برگ‌ها می‌توانید نکات مهم، کلمات کلیدی، آیات یا فرمول‌های مربوط به آن مبحث فرعی را یادداشت کنید. این کار باعث می‌شود مطالب در ذهنتان طبقه‌بندی شوند و بعدا یادآوری مطالب برایتان راحت‌تر شود. همچنین این تکنیک یکی از بهترین روش‌ها برای خلاصه نویسی دروس مختلف است.

خلاصه نویسی چیست؟ سیر تا پیاز خلاصه نویسی

مقاله مرتبط: خلاصه نویسی چیست؟ سیر تا پیاز خلاصه نویسی

2- تکنیک ماتریس آیزنهاور

اگر در اولویت‌بندی کارهایتان مشکل دارید و معمولا آنقدر وقت صرف کارهای جانبی می‌کنید که از درس خواندن غافل می‌شوید، تکنیک ماتریس آیزنهاور می‌تواند شما را نجات بدهد. انجام این تکنیک بسیار راحت است، کافی است شب قبل یا اول صبح لیستی از کارهای ریز و درشت روزانه‌تان تهیه کنید، حالا باید این کارها را به چهار دسته مهم و فوری، مهم و غیرفوری، غیر مهم اما فوری و غیر مهم و غیر فوری تقسیم کنید. حالا شما می‌دانید که تا آخر شب اولویت با انجام چه کارهایی است.

3- تکنیک دانش آموز فرضی

وقتی در درسی ضعف دارید، تنها چاره شما این است که آن را به شخص دیگری آموزش دهید! شاید این جمله عجیب به نظر برسد اما واقعا در یادگیری دروس سخت و چالشی تاثیرگذار است. قبل از مطالعه یک درس دشوار، تصور کنید که قرار است بعدا آن را به یک دانش‌آموز فرضی یاد دهید؛ پس هنگام مطالعه تلاش بیشتری خواهید کرد. حالا بعد از اتمام هر مبحث آن را به دانش‌آموز فرضی‌تان توضیح دهید، با زبان ساده همه چیز را بیان کنید گویی یک دانش‌آموز ضعیف مقابل شما نشسته است. هر کجا مطلبی را فراموش کردید یا گیر کردید، هیچ اشکالی ندارد می‌توانید به منبع‌تان مراجعه کنید.

4- تکنیک یادآوری فعال

یادتان هست که گفتم زمان مطالعه دروس حفظی کلید واژه‌ها و کلمات کلیدی را یادداشت کنید؟ این کلمات کلیدی اینجا به کارمان می‌آیند! روش یادآوری فعال به این صورت است که شما برای هر پاراگراف کلمات کلیدی آن را مطالعه می‌کنید و سعی می‌کنید کل پاراگراف را از این طریق به یاد آورید. در این حین حتما متوجه می‌شوید که برخی جزئیات را فراموش کرده‌اید اما چون ذهنتان آن لحظه فعال است، با یک بار خواندن جزئیات فراموش شده، مطالب تا مدت زیادی در حافظه شما ذخیره خواهند شد.

صحبتی با دهم یازدهمی‌ها برای امتحانات نهایی

همه نکاتی که در این محتوا گفتیم، برای دانش‌آموزان دهمی و یازدهمی هم کاربرد دارد، ضمن اینکه این عزیزان هم باید هر چه سریع‌تر مطالعه برای امتحانات نهایی را آغاز کنند چون اکثر امتحانات این عزیزان هم یک روز در میان برگزار شده و عملا چیزی به اسم فرجه امتحان هر درس ندارند. نکته مهم دیگر اینکه اگر شما دهم یازدهمی عزیز امسال نمره خوبی در امتحانات نهایی کسب نکنید، مجبور می‌شوید سال بعد در کنار شرکت در امتحان نهایی پایه‌ای که در آن هستید، نمرات پایه قبلی را هم ترمیم کنید و واقعا شرایط برایتان دشوار و طاقت‌فرسا خواهد شد. یادتان باشد امتحانات امسال قرار است متفاوت‌تر و سخت‌تر از امتحاناتی باشند که در مدرسه می‌دادید؛ پس این امتحانات را جدی بگیرید!

برنامه امتحانات نهایی دهم 1403 – تمامی رشته ها

مقاله مرتبط: برنامه امتحانات نهایی دهم 1403 – تمامی رشته ها

برنامه امتحانات نهایی یازدهم 1403 – تمامی رشته ها

مقاله مرتبط: برنامه امتحانات نهایی یازدهم 1403 – تمامی رشته ها

چند نکته مهم در مورد امتحانات نهایی

بسیاری از داوطلبانی که سال قبل کنکور داشتند، آرزو می‌کردند که ای کاش قبل از برگزاری امتحانات نهایی یا ترمیم معدل نکاتی را می‌دانستند. در انتها برای اینکه سال بعد شما عزیزان به چنین سرنوشتی دچار نشوید، لیستی از این نکات مهم را برایتان آماده کرده‌ایم:

  • برای امتحان عربی حدود ۱۵ نمره از ترجمه متن و تمارین کتاب درسی سوال طرح می‌شود؛ پس آن را با دقت بخوانید.
  • شخصی که امتحان دینی را تصحیح می‌کند، به کلمات کلیدی نمره می‌دهد و اگر این کلمات مهم را ننوشته باشید، هر چقدر هم برگه را سیاه کنید فایده‌ای ندارد.
  • به تصاویر کتاب درسی زیست دقت زیادی کنید و همه نکات مربوط به آنها را یاد بگیرید؛ چون سال گذشته حدود ۵ نمره از امتحان زیست مربوط به همین شکل‌ها و نمودارها بود.
  • ۱۵ نمره از امتحان درس هویت اجتماعی فقط از ۵ درس آخر این کتاب طرح می‌شوند.
  • از مطالعه آزمایشات و فعالیت‌های کتاب درسی فیزیک غافل نشوید، همین بخش‌های به ظاهر کم اهمیت، حدود ۴ نمره از امتحان نهایی فیزیک شما هستند.

سخن آخر

امسال قرار است نمره ۲٠ امتحانات نهایی برای شما عزیزان، به ویژه دوازدهمی‌ها، معجزه کند، پس در این محتوا سعی کردیم به صفر تا صد کارهایی که شما را به نمره ۲٠ امتحانات نهایی یا ترمیم معدل می‌رسانند بپردازیم. ابتدا در مورد ضریب و اهمیت دروس مختلف هر رشته صحبت کردیم، در ادامه ۵ گام برای موفقیت در امتحانات نهایی ارائه کردیم و در انتها چند تکنیک مهم برای مطالعه بهتر دروس و سربلند بیرون آمدن از این امتحانات سرنوشت‌ساز معرفی کردیم. اگر سوالی در مورد مطالعه دروس و موفقیت در امتحانات نهایی دارید، می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. گلرخ اردیبهشت 6, 1403

    سلام وقت بخیر
    من یازدهمم اگه از امروز تمام تلاشمو بزارم میتونم معدل بالای ۱۹ بگیرم؟

    • پایتخت کتاب اردیبهشت 6, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙 خیلی سخته و بعید به نظر میرسه با سطح صفر برسی به معدل 19

  2. برهان اردیبهشت 4, 1403

    سلام وقت بخیر، من دوازدهمم از امروز( ۴ اردیبهشت )میشه معدل نهایی رو حدودا به ۱۸.۵ رسوند؟

    • پایتخت کتاب اردیبهشت 4, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙 بستگی به سطح تون داره و برنامه تون

آخرین مقالات پایتخت کتاب