برنامه ریزی کنکور ریاضی 1403 ؛ برنامه یکساله رایگان

24 مرداد 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 9 دقیقه
برنامه ریزی کنکور ریاضی 1403 ؛ برنامه یکساله رایگان

موفق شدن و رسیدن به اهداف بزرگ هرگز تصادفی نبوده و اگر پای صحبت داوطلبان موفق کنکور بنشینید متوجه می‌شوید که همه آن‌ها موفقیت خودشان را مدیون برنامه‌ریزی کردن می‌دانند. شاید بگویید اکثر داوطلبان برنامه ریزی می‌کنند اما چرا فقط تعداد محدودی در کنکور موفق می‌شوند؟

درست است برنامه داشتن مهم است اما اینکه چطور برنامه‌ای داشته باشید اهمیت بیشتری دارد. اگر داوطلب کنکور ریاضی 1403 هستید و می‌خواهید از پس کنکور دشوار این رشته برآیید و البته در رشته‌های پرطرفدار و دانشگاه‌های شهرهای بزرگ پذیرفته شوید، باید روش اصولی برای برنامه‌ریزی کنکور ریاضی 1403 را بیاموزید. آیا برای این کار باید حتما مشاور داشته باشیم؟ در ادامه این محتوا به پاسخ سوالتان می‌رسید.

چرا باید برای کنکور ریاضی 1403 برنامه‌ریزی کنم؟

ممکن است برخی از داوطلبان رشته ریاضی با خودشان فکر کنند تا وقتی که می‌توانم بدون کنکور در برخی از رشته‌ها پذیرفته شوم چرا به خودم زحمت برنامه ریزی کردن بدهم؟ درست است که طی چند سال اخیر برخی داوطلبان رشته ریاضی توانسته‌اند صرفا به کمک سوابق تحصیلی خود به دانشگاه بروند؛ اما توجه کنید که نه هر دانشگاهی!

پس اگر می‌خواهید در رشته‌های پرطرفدار و البته دانشگاه‌های خوب و شهرهای بزرگ تحصیل کنید، باید برای رقابت بزرگ کنکور حسابی آماده شوید و اولین قدم برنامه ریزی کردن است.

تخفیف یهویی

در سال کنکور باید حجم زیادی از مطالب را در مدت زمان کمی مطالعه کنید، قطعا بدون برنامه ریزی نمی‌توانید به موقع دروس را تمام کنید.  

فواید برنامه ریزی برای کنکور ریاضی 1403

قضیه برنامه ریزی کردن چیست؟ چرا همه معلم‌ها و مشاوران اصرار دارند برای کنکور برنامه ریزی کنیم؟ یعنی واقعا نمی‌شود بدون برنامه ریزی به اهدافمان برسیم. اولا این بستگی دارد که هدفتان چقدر بزرگ است دوما شاید بشود به نتایجی رسید اما خیلی اوضاع سخت می‌شود.

اگر تا امروز برای مطالعه دروس برنامه ریزی منسجمی نداشته‌اید و هر وقت هر درسی که دلتان خواسته را مطالعه کرده‌اید، حداقل برای سال کنکور تغییر رویه بدهید چون برنامه ریزی کردن باعث می‌شود:

  • از نظر روانی به آرامش برسید چون می‌دانید قرار است چه کارهایی انجام دهید و در چه زمانی هر کاری را به پایان برسانید.
  • از وقت و انرژی‌تان بیشترین استفاده را می‌‌کنید و اتلاف وقت ندارید.
  • سر موقع و به اندازه تفریح می‌کنید و نیاز نیست گاهی از خواب و خوراکتان بزنید!
  • انگیزه دارید چون هر روز وظیفه‌ای برای انجام دادن دارید.
  • شانس موفقیت‌تان چند برابر بیشتر از سایر افراد خواهد بود.
برنامه ریزی برای کنکور 1403 به سبک رتبه برترها

مقاله مرتبط: برنامه ریزی برای کنکور 1403 به سبک رتبه برترها

چطور مطالعه برای کنکور ریاضی 1403 را شروع کنم؟

من قانع شدم که برای موفقیت در کنکور به برنامه ریزی نیاز دارم و می‌خواهم از این به بعد متفاوت عمل کنم؛ اما چطور و از کجا مطالعه برای کنکور ریاضی 1403 را شروع کنم؟ اولا می‌خواهم داوطلبان را به دو دسته پشت کنکوری و دوازدهمی تقسیم کنم، دوما می‌خواهم به هر گروه بگویم که از کی، با چه ساعت مطالعه‌ای و چه مباحثی شروع کنند:

  • دوازدهمی‌ها: حتما از تابستان و با مطالعه و رفع اشکال دروس پایه شروع کنید. ابتدا دو سه ساعت مطالعه در طول روز داشته باشید و بعد به تدریج ساعت مطالعه را افزایش دهید.
  • پشت کنکوری‌ها: بعد از دریافت کارنامه اولیه و پیدا کردن دلایل شکست در کنکور قبلی، استارت کار را بزنید. با کمترین ساعت مطالعه‌ای که در توان دارید شروع کنید و بعد از یک هفته کم کم ساعت مطالعه را بالا ببرید. بهتر است مباحثی که ضعف دارید را در تابستان رفع اشکال و تقویت کنید.
چگونه از دوازدهم برای کنکور بخوانیم؟ {استراتژی پایه دوازدهم}

مقاله مرتبط: چگونه از دوازدهم برای کنکور بخوانیم؟ {استراتژی پایه دوازدهم}

نکات مهم برنامه‌ریزی برای کنکور ریاضی 1403 چیست؟

در انتهای محتوا یک نمونه برنامه رایگان برای کنکور ریاضی 1403 به شما پیشنهاد می‌دهیم اما فعلا با اصول کلی برنامه ریزی و نکات مهمی که در برنامه ریزی باید رعایت کنید آشنا شوید:

  • برنامه هر کسی باید مخصوص خود او باشد و بر اساس اهداف، پایه علمی و نقاط ضعف و قوت داوطلب تنظیم شود.
  • انعطاف پذیر باشد طوری که هرکجا که لازم بود بتوان آن را تغییر داد.
  • در هر برنامه‌ای زمان‌های استراحت و تفریح باید مشخص باشند.
  • باید برای هر بازه از سال برنامه متفاوت باشد؛ مثلا برنامه ایام عید با برنامه جمع بندی تفاوت‌هایی دارد.
  • برنامه شامل تایم‌های جبرانی باشد.
  • در برنامه حتما تایم‌هایی برای مرور مطالب لحاظ شود.

آیا برای برنامه‌ریزی کنکور نیاز به مشاوره تخصصی داریم؟

اگر تا به حال برای خودتان برنامه ریزی نکرده‌اید یا شک دارید که بتوانید یک برنامه درست و اصولی تنظیم کنید، بهتر است حداقل برای مدت کوتاهی از یک مشاور باتجربه و کار بلد کمک بگیرید. اما اگر تجربه برنامه ریزی دارید و فکر می‌کنید از پس این کار برمی‌آیید، می‌توانید خودتان و البته به کمک برخی مطالب و مقالات مفید مشاوره‌ای برنامه ریزی کنید.

برای مطالعه رایگان مطالب مشاوره‌ای و آگاهی از جدیدترین اخبار کنکور، پیشنهاد می‌کنم وب سایت پایتخت کتاب (بانک کتاب پایتخت) را از دست ندهید. در مقالات وب سایت پایتخت کتاب به صفر تا صد هر آنچه که یک داوطلب برای موفقیت در کنکور نیاز دارد پرداخته شده است.

انواع برنامه ریزی برای کنکور

برای موفقیت در کنکور به سه نوع برنامه احتیاج دارید؛ برنامه بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت یا روزانه.

برنامه بلند مدت: تنظیم برنامه بلندمدت کمی سخت است و در آن باید مشخص کنید در چه زمانی دروس کدام پایه را تمام کنید؟ در چه زمانی مرور کنید؟ چه زمانی وارد بازه جمع بندی شوید؟ و…

بهترین برنامه بلند مدت برای شما برنامه راهبردی آزمون‌ها است.

یک پیشنهاد: روی کاغذ اسم همه کتاب‌ها را بنویسید مقابل آن‌ها تعداد فصول و بعد تعداد صفحه هر فصل و درجه سختی آن را یادداشت کنید. بعد تخمین بزنید که به چند روز مطالعه برای هر فصل نیاز دارید و در نهایت مطالعه هر کتاب و هر پایه چند روز زمان لازم دارد. سعی کنید مطالعه یکی از پایه‌ها را با یک نیم سال دوازدهم همزمان کنید؛ مثلا پایه دهم و نیم سال اول دوازدهم.

برنامه میان مدت: حالا من از روی برنامه بلند مدتم می‌دانم که قرار است تا پایان دی ماه یک دور پایه دهم و نیم سال اول دوازدهم را مطالعه کنم. قدم بعدی این است که مشخص کنم هر هفته یا هر دو هفته قرار است کدام مباحث را بخوانم، این به طور خلاصه معنی برنامه میان مدت یا هفتگی است.

یک پیشنهاد: ابتدا مشخص کنید هر روز چند ساعت می‌توانید مطالعه کنید؛ مثلا روزی 7 ساعت و هفته‌ای 50 ساعت، حالا قرار است فیزیک دهم فصل اول، حسابان، فصل اول شیمی دهم و هندسه دوازدهم را بخوانم. مشخص می‌کنم که هر فصل به چند ساعت نیاز دارد و بعد متناسب ساعت مطالعه هفتگی‌ام تنظیم می‌کنم که چقدر می‌توانم در یک هفته یا دو هفته پیش‌روی کنم.

برنامه کوتاه مدت: این برنامه را باید حتما خودتان تنظیم کنید و نکته مهم در مورد برنامه کوتاه مدت این است که باید در آن زمان مطالعه، حجم هر درس، تعداد تست و خلاصه همه چیز را به صورت واضح مشخص کنید و روی کاغذ بنویسید. می‌توانید برای این کار از دفترهای برنامه ریزی آماده مثل دفتر برنامه ریزی قلم‌چی استفاده کنید. این محصول با بهترین قیمت در وب سایت پایتخت کتاب موجود است.

نمونه برنامه رایگان کنکور ریاضی 1403

مهم‌ترین ویژگی یک برنامه این است که برای هر داوطلب شخصی سازی شود و اینکه بخواهیم یک برنامه ثابت را به همه داوطلبان بدهیم، کار کاملا اشتباهی است. اما اگر قصد دارید یک برنامه برای خودتان بنویسید و نمی‌دانید که دقیقا باید چه چهارچوبی داشته باشد، می‌توانید از برنامه زیر کمک بگیرید. در این برنامه مباحث، ساعت مطالعه و تعداد تست مشخص شده است:

اسم درس/ ایام هفتهحسابان 2 ساعتفیزیک 1/30 ساعتشیمی 1/30 ساعتگسسته، آمار و احتمال 2 ساعت
شنبهحسابان 1 فصل3 درس 1 20تست آموزشییازدهم فصل دوم تا انتهای قانون اهم در 4 جلسه همراه 20 تست آموزشیدهم فصل اول مسائل موازنه در سه جلسه همراه 15 تست آموزشیآمار و احتمال فصل2 درس اول 15 تست آموزشی
یکشنبهحسابان 1 فصل3 درس 1 20تست آموزشییازدهم فصل دوم تا انتهای قانون اهم در 4 جلسه همراه 20 تست آموزشیدهم فصل اول مسائل موازنه در سه جلسه همراه 15 تست آموزشیآمار و احتمال فصل2 درس دوم 15 تست آموزشی
دوشنبهحسابان 1 فصل3 درس 2 20تست آموزشییازدهم فصل دوم تا انتهای قانون اهم در 4 جلسه همراه 20 تست آموزشیدهم فصل اول مسائل موازنه در سه جلسه همراه 15 تست آموزشیمرور آمار و احتمال فصل 1 و 2
سه‌شنبهحسابان 1 فصل3 درس 2 20تست آموزشییازدهم فصل دوم تا انتهای قانون اهم در 4 جلسه همراه 20 تست آموزشیجبرانیگسسته فصل اول درس سوم 15 تست آموزشی
چهارشنبهحسابان 1 فصل3 درس 3 20تست آموزشیجبرانییازدهم فصل اول آلکن‌ها تا انتهای فصل 20 تست آموزشیجبرانی
پنج شنبهحسابان 1 فصل3 درس 3 20تست آموزشیمرور یازدهم فصل دوم تا انتهای قانون اهمیازدهم فصل اول آلکن‌ها تا انتهای فصل 20 تست آموزشیگسسته فصل اول درس سوم 15 تست آموزشی
جمعهمرور حسابان 1 فصل3 درس 1 و 2 با تستجبرانی یا استراحتجبرانی یا استراحتجبرانی و استراحت

چطور برنامه شخصی هفتگی یا ماهانه داشته باشیم؟

بعد از مشخص کردن برنامه بلند مدت که گفتیم می‌تواند برنامه راهبردی آزمون‌ها باشد یا توسط یک مشاور تنظیم شده باشد، باید با توجه به نقاط ضعف و قوت و ساعت مطالعه روزانه‌تان یک برنامه شخصی سازی شده هفتگی یا ماهیانه داشته باشید. یعنی مشخص کنید در طول یک هفته یا یک ماه چند ساعت می‌توانید مطالعه کنید و قرار است کدام مباحث را بخوانید و مرور کنید. در انتها با کمک جدول بالا می‌توانید برنامه شخصی روزانه خودتان را تنظیم کنید.

توصیه می‌کنم هنگام برنامه‌ریزی واقع بین باشید و برنامه‌ای بنویسید که مطمئنید از پس انجامش برمی‌آیید و بعد به مرور برنامه را سنگین‌تر کنید.

چند سوال متداول

چرا برای کنکور ریاضی 1403 برنامه‌ریزی کنم؟

بازار رقابت برای رشته‌های پرطرفدار و دانشگاه‌های بزرگ رشته ریاضی همچنان داغ است و برای پیروزی در این رقابت باید برنامه ریزی خوبی داشته باشید.

چطور مطالعه برای کنکور ریاضی 1403 را شروع کنم؟

در این محتوا داوطلبان کنکور ریاضی 1403 را به دو دسته پشت کنکوری و دوازدهمی تقسیم کردیم و گفتیم هر گروه با چه ساعت مطالعه‌ای از کی و با چه مباحثی شروع کنند.

آیا برای برنامه‌ریزی کنکور نیاز به مشاوره تخصصی داریم؟

اگر تازه کار هستید حداقل برای مدتی از یک مشاور کمک بگیرید، در غیر این صورت می‌توانید برای برنامه‌ریزی از محتواهای مشاوره‌ای رایگان و مفید وب سایت پایتخت کتاب استفاده کنید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. حسین تیر 24, 1402

    سلام چرا برای رشته انسانی مطلب نمی دارین برنامه و بهترین منابع کتاب درسی واست ممنون

    • پایتخت کتاب تیر 24, 1402

      سلام
      در حال ادیت نهایی هستش و بزودی منتشرش میکنیم.

  2. Amin تیر 20, 1402

    واسه انسانی نمیذارین

    • پایتخت کتاب تیر 20, 1402

      سلام
      در حال ادیت هستش برای رشته انسانی و بزودی داخل سایت منتشر خواهد شد.

آخرین مقالات پایتخت کتاب