بازگشت دروس عمومی در کنکور 1403 + خبر فوری

28 بهمن 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 8 دقیقه
بازگشت دروس عمومی در کنکور 1403 + خبر فوری

یکی از دغدغه‌های سازمان سنجش و آموزش کشور پیدا کردن راهی برای پذیرش عادلانه داوطلبان در دانشگاه‌ها است، در همین راستا یکی دو سالی است که فرآیند پذیرش داوطلبان دستخوش تغییرات اساسی شده است. ایده تغییر روند پذیرش داوطلبان یک ایده نسبتا قدیمی است اما این تغییرات نخستین بار برای کنکور 1402 به صورت جدی اعمال شد. تغییراتی که احتمالا در جریان جزئیات آن هستید.

بعد از تایید مصوبه شورای انقلاب فرهنگی برای کنکور 1402 و کنکورهای بعد از آن، صحبت از این شد که آیا در صورت اعمال قوانین جدید، پذیرش داوطلبان واقعا عادلانه خواهد بود یا همین قوانین جدید هم نقص و اشکالاتی دارند و شاید خیلی هم به نفع داوطلبان تمام نشوند. چند روزی است صحبت از نقض این قوانین شده و گویا قرار است سوالات دروس عمومی به دفترچه کنکور سراسری برگردند. آیا این موضوع حقیقت دارد؟

خبر فوری: با تصویب مجلس شورای اسلامی قرار بر این بود که کنکور سراسری سال های 1403، 1404 و 1405 با تاثیر مثبت معدل مشابه کنکور سال 1401 به قبل برگزار خواهد شد. اما شورای نگهبان در جلسه فوق العاده، مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره مسکوت ماندن ۳ ساله تاثیر معدل در کنکور را رد کرد. کنکور 1403 همانند کنکور 1402 برگزار می‌شود و دروس عمومی‌ امسال در کنکور نخواهد بود. این خبر در حال آپدیت می‌باشد….

ماجرای حذف دروس عمومی از کجا آغاز شد؟

ماجرای حذف کنکور (نه فقط دروس عمومی) از سال 1386 آغاز شد، زمانی که مسئولین به این نتیجه رسیدند که برگزاری کنکور آثار روانی و اجتماعی مخربی برای داوطلبان در پی دارد و بهتر است روش‌های دیگری مثل پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی جایگزین آن شود.

تخفیف یهویی

این قانون در سال 86 در مجلس تصویب شد و قرار بر این شد که کنکور تا سال 90 حذف شود! تیر ماه سال 1401 شورای عالی انقلاب فرهنگی اولین گام بزرگ و جدی را در جهت ایجاد تغییرات برداشت؛ در پی این اتفاق:

دروس عمومی از دفترچه کنکور 1402 حذف شدند، تاثیر سوابق تحصیلی به 40 درصد رسید و قرار شد این تاثیر به صورت قطعی باشد، همچنین کنکور دو بار در سال برگزار شود و نتایج آن هم تا دو سال برای انتخاب رشته داوطلبان اعتبار داشته‌باشد.

قرار شد این تغییرات تا کنکور سال 1405 پابرجا باشند اما چند روزی است اخبار متفاوتی به گوشمان رسیده است!

تغییرات کنکور 1403

تغییرات کنکور 1403
آیا خبر بازگشت دروس عمومی در کنکور 1403، قطعی است؟

تغییراتی که در ادامه در موردشان صحبت می‌کنیم، مربوط به کنکور 1403 است و لازم به ذکر است که این تغییرات قبل از درخواست بازگرداندن طرح یک فوریتی به صحن مجلس تصویب شد. یعنی قبل از اینکه اصلا صحبت از این شود که تغییرات کنکور 1402 لغو شوند و از دروس عمومی مجدد در کنکور 1403 سوال طرح شود، قرار بر این بود که کنکور 1403 به شیوه زیر برگزار شود:

  • افزایش تاثیر سوابق تحصیلی: تا قبل از خبر لغو تغییرات کنکور، قرار بر این بود که تاثیر سوابق تحصیلی (معدل کتبی پایه دوازدهم) در کنکور 1403 افزایش داشته باشد و به 50 درصد برسد.
  • الکترونیکی شدن کنکور: یکی از تغییرات اساسی که قرار است در کنکور 1403 اجرایی شود، الکترونیکی شدن فرآیند کنکور و حذف دفترچه کاغذی است؛ البته سازمان سنجش برای اجرای این طرح به زیر ساخت‌های بسیار قوی نیاز خواهد داشت.
  • حذف دروس عمومی از دفترچه کنکور: تا همین چند روز پیش قرار بود همچنان از دروس عمومی سوالی در کنکور طرح نشود اما در عوض سهم دروس عمومی در سوابق تحصیلی داوطلبان افزایش داشته باشد، اما چند روزی است که مجلس تصمیم گرفته مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را لغو کند. (یعنی شرایط کنکور به وضعیت قبل از کنکور 1402 برگردد و از دروس عمومی در کنکور سوال طرح شود!)
تغییرات کنکور 1403؛ 📢 آخرین تغییراتی که حتما باید بدانید

مقاله مرتبط: تغییرات کنکور 1403؛ 📢 آخرین تغییراتی که حتما باید بدانید

اخیرا احمد نادری عضو هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با خبرگزاری‌ها اعلام کرده که تصمیم بر این است کنکور از سال 1403 با مصوبه مجلس و نه شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا شود. حالا این خبر چه معنی دارد؟ این یعنی مجلس تصمیم گرفته تغییراتی که در کنکور 1402 اعمال شده بود را لغو کند!

اگر این اتفاق بیوفتد، در سال 1403 دروس عمومی به دفترچه کنکور سراسری بازمی‌گردند و تأثیر سوابق تحصیلی به صورت مثبت خواهد بود و تا زمانی که شرایط برای برگزاری امتحانات نهایی ایمن و استاندارد فراهم نشود، سوابق تحصیلی تاثیر مستقیم و سرنوشت‌سازی در نتیجه داوطلبان نخواهد داشت.

همه چیزهایی که گفتیم هنوز کامل و قطعی تصویب نشده‌اند و قرار است این طرح در دو هفته آینده در صحن مجلس مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت تصویب شدن برای کنکور 1403 اجرایی شود.

زمان برگزاری کنکور 1403 تغییر کرد، کنکور در اردیبهشت و تیر

مقاله مرتبط: زمان برگزاری کنکور 1403 تغییر کرد، کنکور در اردیبهشت و تیر

حذف دروس عمومی به نفع داوطلبان است یا به ضرر آنها؟

به نظر می‌رسد تغییرات اخیر کنکور و اخبار مختلفی که در این زمینه منتشر می‌شود، باعث شده داوطلبان دچار استرس و سردرگمی شوند. البته این وضعیت تا حدی هم استرس‌زا هست اما توصیه می‌کنم در هر صورت چه برای امتحانات نهایی و چه کنکور تمام تلاشتان را بکنید تا در صورت اعمال هر تغییری، خیالتان از بابت نتیجه‌ کنکورتان راحت باشد.

توجه کنید که فرآیند برگزاری کنکور هر طور که باشد، در نهایت شما در شرایط یکسانی با بقیه داوطلبان رقابت می‌کنید و هر تغییری که اعمال شود برای همه داوطلبان است نه شخص خاصی. پس خیلی درگیر اخبار و حواشی نشوید.

کنکور 1403 هیچ تغییری نخواهد داشت! {به روزرسانی خرداد}

چند هفته پیش خبری مبنی بر لغو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور 1403 اعلام شد؛ طبق این خبر قرار شد مجلس برای شیوه برگزاری کنکور 1403 تصمیم‌گیری کند و تغییراتی مثل حذف دروس عمومی از دفترچه کنکور و تاثیر قطعی سوابق تحصیلی لغو شوند.

این خبر باعث خوشحالی برخی داوطلبان و نگرانی دسته دیگری از داوطلبان شد. روز گذشته خبر رسمی دیگری از زبان عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور منتشر شد؛ خلاصه خبر این است که کنکور 1403 هیچ تغییری نخواهد داشت و طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار خواهد شد. بیایید در ادامه این خبر را بیشتر بررسی کنیم.

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی چیست؟

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور 1402 را کاملا دگرگون کرد؛ به این صورت که تاثیر سوابق تحصیلی (نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم) در نتیجه کنکور 40 درصد و به صورت قطعی اعمال می‌شود، دروس عمومی از دفترچه کنکور حذف می‌شوند و سالیانه دو مرتبه کنکور و یک مرتبه انتخاب رشته داریم و نتیجه هر کنکور تا دو سال اعتبار خواهد داشت.

پورعباس در نشست تبیین ابعاد اجرایی و حفاظتی کنکور ۱۴۰۲ در جمع خبرنگاران گفت:

برای کنکور امسال تغییری نخواهیم داشت و داوطلبانی که در کنکور امسال شرکت می‌کنند بر مبنای اطلاعاتی پذیرش می‌شوند که سال گذشته اعلام شده است. امیدواریم که آزمون تیر ماه امسال نیز مانند نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ در دی ماه آزمون سالمی باشد، در آزمون دی‌ماه دستگاه‌ها با هم همراهی کردند و کنکور به عنوان یک امر ملی تلقی شد و حتی یک مورد تقلب گزارش نشد.

به گفته رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور کنکور ۱۴۰۳ هم فعلا براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار خواهد شد و تغییری نسبت به کنکور 1402 نخواهد داشت. اگر قرار باشد تغییری در کنکور 1403 داشته باشیم، اخبار نهایی و رسمی آن در شهریور ماه اعلام می‌شود.

پور عباس اظهار کرد: اگر قبل از شهریور هر تغییری داشته باشیم و به ما و دولت ابلاغ شود ملاک عمل قرار می‌گیرد و بر این اساس فرآیند کنکور 1403 در شهریور نهایی می‌شود.

برای آگاهی از اخبار و اطلاعیه‌های جدید و معتبر و خرید کتاب کنکور 1403 و خرید کتاب درسی، می‌توانید به وب‌سایت پایتخت کتاب مراجعه کنید.

چند سوال متداول

ماجرای حذف کنکور (نه فقط دروس عمومی) از کجا آغاز شد؟

قانون حذف کنکور در سال 1386 به مجلس رفت و با اکثریت آرا تصویب شد اما تغییرات جدی برای نخستین بار در کنکور 1402 اعمال شد.

آیا در کنکور 1403 دروس عمومی را خواهیم داشت؟

طبق سخنان اخیر هیئت رئیسه مجلس، تصمیم بر این است که طی دو هفته آینده تغییرات کنکور 1402 لغو شود و دروس عمومی به دفترچه کنکور بازگردانده شود. این تغییر هنوز قطعی نشده است.

سهم دروس عمومی در کنکور 1403 به چه صورت خواهد بود؟

این موضوع بستگی به جلسه آینده مجلس و تصمیمات اتخاد شده در این جلسه دارد.

چطور از تغییرات کنکور آگاه شویم؟

برای آگاهی از اخبار و اطلاعیه‌های جدید و معتبر، می‌توانید به وب سایت پایتخت کتاب مراجعه کنید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه

نظر خود را ثبت کنید

نظرات ثبت شده

  1. .... اسفند 18, 1402

    سلام وقتتون بخیر من فارغ التحصیل رشته علوم آزمایشگاهی هستم سراسری خوندم منتها طرح نرفتم….من میتونم کنکور شرکت کنم و سراسری معماری بخونم؟ چون طرح نرفتم مشکلی پیش نمیاد؟

    • پایتخت کتاب اسفند 20, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙اول طرح باید برین اگه پسرین سربازی برین بعد میشه اما باید شهریه بدین

  2. ایمان بهمن 30, 1402

    با سلام و احترام،

    آیا در کنکور زبان 1403، نیز دروس عمومی حذف شده اند؟ یعنی کنکور زبان فقط شامل 70 سوال تخصصی زبان خواهد بود؟

    سپاس

    • پایتخت کتاب اسفند 1, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 بله

  3. Fateme بهمن 26, 1402

    سلام و خسته نباشید آیا در کنکور تجربی ۱۴۰۳ دروس عمومی هم داریم؟

    • پایتخت کتاب بهمن 27, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خیر در کنکور 1403 قطعا دروس عمومی وجود نداره

آخرین مقالات پایتخت کتاب