تقویت رایتینگ Writing زبان انگلیسی با 12 راهکار سریع

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 14 دقیقه
تقویت رایتینگ Writing زبان انگلیسی با 12 راهکار سریع

رایتینگ یک مهارت ضروری برای موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی است. بدون دانش اولیه مهارت‌های خواندن و نوشتن، نمی‌توانید ادعا کنید که انگلیسی را به‌طور کامل آموخته‌اید. به‌همین دلیل اگر می‌خواهید در یادگیری این زبان بین‌المللی پیشرفت کنید و در آزمون‌هایی مثل تافل و آیلتس موفق شوید، رایتینگ را جدی بگیرید.

در این مقاله قصد داریم در مورد راه‌کارهای تقویت رایتینگ صحبت کنیم. اگر علاقه‌مند به این موضوع هستید تا انتها با ما همراه باشید.

مهارت رایتینگ چیست؟

مهارت رایتینگ، فرآیند استفاده از نمادهای انگلیسی (حروف الفبا، نقطه‌گذاری و فاصله‌ها) برای انتقال افکار و ایده‌ها به شکلی نوشتاری است.

برای واضح نوشتن، درک سیستم اصلی یک زبان ضرورت دارد. در زبان انگلیسی این امر شامل دانش گرامر، علائم نگارشی و ساختار جمله و واژگان است.

تخفیف یهویی

اما برای این‌که بتوانید با انگلیسی به‌عنوان زبان دوم، یک ارتباط خوب و موثر برقرار کنید، باید بر چهار مهارت اصلی زبان یعنی Listening, Speaking, Reading و Writing مسلط باشید. در مورد Listening و Reading، نیازی به تولید زبان نیست، زیرا فقط به دریافت و درک آن نیاز دارید. اما برای Speaking و Writing، موضوع کمی پیچیده‌تر است.

تقویت مهارت ریدینگ Reading؛ 12 گام تا بازدهی 10 برابری

مقاله مرتبط: تقویت مهارت ریدینگ Reading؛ 12 گام تا بازدهی 10 برابری

چرا تقویت رایتینگ مهم است؟

بیشتر افراد زبان انگلیسی را با هدف مکالمه یاد می‌گیرند، اما به‌ندرت به نوشتن فکر می‌کنند زیرا بر این باورند که به بهبود مهارت مکالمه کمک نمی‌کند، اما این تفکر درست نیست.

اگر واقعاً می‌خواهید بر زبان انگلیسی مسلط شوید، باید بتوانید به‌خوبی صحبت کنید، گوش دهید، بخوانید و بنویسید.

در ادامه به چند دلیل برای تقویت رایتینگ در راستای کسب مهارت در زبان انگلیسی می‌پردازیم:

به شما امکان می‌دهد ایده‌های خود را سازماندهی و اصلاح کنید

نوشتن فرآیندی بسیار کندتر از خواندن است و به شما اجازه می‌دهد که قبل از شکل‌دادن به جملات، افکار خود را بیشتر سازماندهی کنید. هنگام نوشتن می‌توانید به تدریج کلمات را پردازش کنید. شاید حتی قبل از انتقال کلمات بر روی کاغذ یا حتی یک سند دیجیتال، ابتدا آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دهید.

با این کار می‌توانید واژگان، املا و تلفظ‌های جدید را در حین نوشتن یاد بگیرید. پس از اتمام کار، همچنین این فرصت را دارید که به آن‌چه نوشته‌اید نگاهی بیندازید و در صورت نیاز آن‌ را اصلاح کنید.

میزان پیشرفت شما را در یادگیری زبان انگلیسی نشان می‌دهد

با نوشتن می‌توانید زبان انگلیسی را تمرین کنید. زیرا وقتی می‌نویسید اشتباهات شما مشخص می‌شود. به‌همین دلیل است که هنگام یادگیری زبان باید تا جایی‌که می‌توانید رایتینگ را تمرین کنید. به علاوه، شما می‌توانید مهارت‌های خواندن خود را با آن تمرین کنید!

با گذشت زمان نقاط ضعف و قوت خود را متوجه می‌شوید و به پیشرفت قابل توجهی دست پیدا خواهید کرد. زیرا اگر به اشتباهات خود در حین نوشتن توجه نکنید، احتمالاً آن‌ها را در مهارت گفتاری خود نیز مرتکب خواهید شد.

بنابراین، تقویت رایتینگ، نه‌تنها راهی برای به‌کارگیری دانش زبان انگلیسی است، بلکه ابزاری برای بهبود مستمر واژگان و ساختار جمله است.

تقویت رایتینگ می‌تواند مهارت‌های گفتاری شما را نیز توسعه دهد

یک مطالعه در مورد رابطه بین نوشتار و گفتار نشان می‌دهد که زبان‌آموزانی که مهارت تولید زبان آکادمیک در نوشتار را دارند، می‌توانند به راحتی مهارت‌های استدلالی را به مهارت‌های گفتاری منتقل کنند. بنابراین اگر به تقویت نوشتن خود بپردازید شایستگی خود را در صحبت‌کردن با آن زبان افزایش می‌دهید. این یک بازی برد-برد است!

به دیگران کمک می‌کند تا به شما بازخورد بدهند

همان‌طور که باید اشتباهات خود را در نوشتن اصلاح کنید، باید به دیگران اجازه دهید که آن‌ها را بررسی کنند. بازخورد در رایتینگ مهم است. در غیر این‌صورت بدون این‌که بدانید بارها و بارها همان اشتباهات را تکرار خواهید کرد. پس چرا بازخورد سازنده‌ای که می‌تواند به پیشرفت‌تان کمک کند دریافت نکنید؟

وجود افراد متخصص و حرفه‌ای که به شما در این زمینه بازخورد می‌دهند، یک راه عالی برای قرارگرفتن در مسیر درست است. بدین‌ترتیب نه‌تنها در فرآیند تقویت رایتینگ خود راهنمایی می‌شوید، بلکه توصیه‌های درست را برای بهتر شدن در آن دریافت می‌کنید.

به شما کمک می‌کند، آن‌چه را که آموخته‌اید به خاطر بیاورید

با توجه به این که کلمات، عبارات و قوانین زیادی در زبان انگلیسی وجود دارد، ممکن است حفظ‌ کردن همه آن‌ها سخت باشد. اما مطالعات نشان داده‌اند که نوشتن برای حفظ اطلاعات مفید است زیرا عملی‌کردن یادگیری شما برای تثبیت آن در ذهن اهمیت زیادی دارد.

تمرین رایتینگ، مسیرهای عصبی جدیدی در مغز ایجاد می‌کند. وقتی می‌نویسید درجاتی از تفکر را برای ارزیابی و سفارش اطلاعاتی که دریافت می‌کنید، به‌کار می‌گیرید. این فرآیند چیزی است که به تثبیت ایده‌ها در ذهن شما کمک می‌کند و منجر به یادآوری بیشتر می‌شود.

بنابراین وقتی به‌طور مستمر مطالبی را به زبان انگلیسی می‌نویسید، چیزی را که یاد گرفته‌اید، کمتر فراموش می‌کنید.

در این بخش چند نکته حیاتی برای کمک به شما در بهبود مهارت‌ رایتینگ ارائه می‌دهیم. اگر می‌خواهید انگلیسی را برای کاربردهای تجاری یا برای استفاده روزمره بنویسید، این ۶ نکته برای شما مفید خواهد بود.

  • روی سبک نوشتاری که نیاز دارید تمرکز کنید

اولین قدم به‌طور حتم مهم‌ترین قدم است. قبل از اجرای سایر نکات، نوع سبک مورد نیاز خود را مشخص کنید. اگر می‌خواهید برای اهداف تجاری بنویسید، روی انگلیسی تجاری تمرکز کنید.

اگر قصد دارید در آزمون آیلتس یا تافل شرکت کنید، به‌دنبال منابع متمرکز بر این موضوع باشید. در مورد چیزی که قرار است در زمینه آن بنویسید و سبکی که می‌خواهید استفاده کنید، شفاف باشید.

  • برای تقویت رایتینگ، در مورد تکنیک‌های نوشتاری تحقیق کنید

تحقیق در مورد اصول نوشتاری انگلیسی یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود رایتینگ است. منابع آنلاین مختلفی در این زمینه وجود دارد که سطوح مختلف گرامر، املا و مهارت‌های نوشتاری عمومی را پوشش می‌دهند. برای بررسی کامل این موارد وقت بگذارید.

همچنین می‌توانید به انجمن‌های آنلاین بپیوندید تا سؤالات خود را مطرح و در بحث‌ها و گفتگوهای فعال شرکت کنید. از طرف دیگر می‌توانید کتاب‌های کمک‌آموزشی مختلفی در این زمینه بیابید که در بهبود مهارت نوشتن به شما کمک می‌کنند.

  • لیستی از کلمات جدید را جمع‌آوری کنید تا دایره لغات خود را گسترش دهید

ایجاد فهرستی از کلماتی که یاد گرفته‌اید می‌تواند به شما کمک کند، آن‌ها را به خاطر بسپارید و برای بازآموزی استفاده کنید. شما می‌توانید این فهرست را در گوشی هوشمند خود یا در یک دفترچه یادداشت ایجاد کنید تا بتوانید در طول روز و در اوقات فراغت آن را مطالعه و کلمات جدید به آن اضافه کنید.

اگر گوشی هوشمند خود را ترجیح می‌دهید، این امکان را دارید که از اپلیکیشن‌هایی که برای تقویت نوشتن انگلیسی طراحی شده‌اند بهره ببرید. اگر کلمات را در یک دفتر یادداشت می‌کنید، می‌توانید اطلاعات و تعاریف جدید را به فهرست خود اضافه کنید.

  • تمرین کنید

زمانی‌که به درک اولیه از آن‌چه از مطالعات خود آموخته‌اید رسیدید، زمانی را برای تمرین اختصاص دهید. نوشتن یک مهارت پیچیده است که با تمرین بهبود می‌یابد. آن‌چه را که هنگام نوشتن ایمیل‌ها، یادداشت‌ها و سایر مکاتبات خود آموخته‌اید پیاده‌سازی کنید. اگر جمله‌ای را کشف کردید که نادرست به‌نظر می‌رسد تلاش کنید تا صحیح آن را بنویسید.

  • برای تقویت رایتینگ، به‌طور مرتب بخوانید

خواندن، یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت رایتینگ است. وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌هایی که نوشته‌هایی با جملات ساده دارند می‌توانند نقطه شروع بسیار خوبی باشند. به زمان فعل، شکل جمله و سایر ویژگی‌های زیبایی‌شناختی متن توجه کنید. همچنین می‌توانید خطاهای احتمالی را جستجو کنید.

شناسایی عیوب در نوشته‌های دیگران و یافتن راه حل برای آن، یک رویکرد مفید برای ارزیابی توانایی‌های رایتینگ در شماست.

  • از دیگران کمک بگیرید

کمک‌گرفتن از دیگران یکی از روش‌های عالی برای افزایش توانایی‌های رایتینگ است. به اشتراک‌گذاشتن، تجدید نظر و یادگیری در کنار افرادی که مهارت کافی در این زمینه دارند، می‌تواند توانایی‌های نوشتن شما را بهبود بخشد.

همچنین اعتمادبه‌نفس شما را افزایش می‌دهد. زیرا بازخوردهای ارزشمندی می‌گیرید و در مورد آن‌چه که نوشته‌اید بحث می‌کنید.

  • نوشته‌های خود را تصحیح کنید

شایسته‌ترین نویسندگان نیز ممکن است اشتباه کنند. بنابراین قبل از ارسال هر اثر مکتوب مطمئن شوید که آن را اصلاح کرده‌اید.

به‌عنوان مثال، پس از نوشتن یک ایمیل آن را چندین بار بخوانید تا اشتباهات گرامری احتمالی آن را بیابید. همچنین استفاده از ابزارهایی برای تصحیح متون انگلیسی می‌تواند مفید باشد.

  • حذف کلمات زائد را جدی بگیرید

کلمات، عبارات و جملات اضافی که از معنای نوشته شما می‌کاهند را حذف کنید. لحن ساده به‌کار ببرید و روی هدف نوشته خود تمرکز کنید. انتخاب عبارات مختصر می‌تواند خوانایی نوشته شما را بهبود ببخشد و به خواننده کمک کند تا اطلاعات را راحت‌تر درک کند.

  • برای تقویت رایتینگ، از نرم‌افزارهای مرتبط استفاده کنید

بسیاری از برنامه‌های مانیتورینگ موبایل و دسکتاپ در زمینه تصحیح جملات و عبارات انگلیسی موجود هستند که می‌توانند در زمینه تقویت رایتینگ به شما کمک کنند. در حین نوشتن، این نرم‌افزارها زیر کلمات و عبارات نادرست خط می‌کشند و جایگزین‌های صحیح را پیشنهاد می‌دهند.

تقویت رایتینگ برای آمادگی در آزمون آیلتس و تافل

ممکن است فکر کنید که تمرین رایتینگ با یک تکه کاغذ و یک موضوع از کتاب آمادگی آزمون تافل یا آیلتس آغاز می‌شود. اما قبل از نوشتن یک انشای کامل، مهم است که ابتدا نوشتن جملات و پاراگراف‌های کوتاه‌تر را تمرین کنید. همچنین باید مفاهیم خاصی را که در نوشته‌های خود به‌کار می‌برید، درک کنید.

در ادامه چند نکته مفید در این رابطه به شما معرفی خواهیم کرد.

  • از مطالب خواندنی که دارای پرسش‌های انتهایی هستند، استفاده کنید

برای یادگیری نحوه نوشتن جملات، پاراگراف‌ها و پاسخ‌های کوتاه، به‌دنبال داستان‌ها یا فصل‌هایی از کتاب‌های درسی دانشگاه، کتاب‌های زبان یا مطالب خواندنی آنلاین باشید که دارای پرسش‌های انتهایی هستند.

Breaking News English، یک وب‌سایت فوق‌العاده برای این کار است، زیرا دارای کتابخانه‌ای از مقالات خبری است که همه آن‌ها با سؤالات همراه هستند.

داستان‌ها/فصل‌ها را با دقت بخوانید. فقط به روند داستان و ایده‌های اصلی توجه نکنید، بلکه واژگان، ساختار جمله و ویژگی‌های دستوری استفاده‌شده را نیز مورد بررسی قرار دهید.

یادداشت‌برداری در حین مطالعه را فراموش نکنید. شخصیت‌ها چه کسانی هستند؟ ایده اصلی چیست؟ چه اتفاقی افتاد؟ این‌ها سوالاتی هستند که باید پاسخ آن‌ها را بدانید. زیر کلمات یا قسمت‌هایی که به نظرتان مهم هستند خط بکشید.

پس از خواندن متن، به سوالات پاسخ دهید. قبل از بررسی صحت پاسخ‌ها، آن‌ها را مرور کنید. اگر در مورد هر یک از پاسخ‌ها سؤالی داشتید، از یک معلم زبان یا یک فرد حرفه‌ای کمک بگیرید.

  • برای تقویت رایتینگ‌، خلاصه کردن نوشته‌ها را یاد بگیرید

توانایی خلاصه‌کردن برای تقویت رایتینگ جهت شرکت در آزمون تافل یا آیلتس، بسیار مهم است.

اما منظور از خلاصه‌کردن چیست؟ چه تفاوتی با نقل قول یا بازنویسی دارد؟ نقل قول به این معنی است که شما کلمات فردی را دقیقاً همان‌طور که گفته/نوشته شده است، به اشتراک می‌گذارید. شما باید از علامت نقل قول استفاده کنید و نام نویسنده را درج کنید.

پارافریز شامل بازنویسی پیام شخصی است. از آنجایی که در پارافریز از کلمات دقیق فرد استفاده نمی‌کنید، نباید علامت نقل قول را به کار ببرید.

خلاصه‌کردن برای زمانی است که ایده اصلی یک داستان، کتاب یا مقاله را به زبان خودتان به اشتراک می‌گذارید. خلاصه‌ها، همیشه کوتاه‌تر از متن / داستان اصلی هستند.

همچنین بیان نظرات شخصی با سه مورد فوق تفاوت دارد. نظرات شخصی، آن چیزی است که در ذهن شماست و ممکن است با نظرات دیگران متفاوت باشد. در آزمون تافل یا آیلتس از تمامی این تکنیک‌ها سوال می‌آید. بنابراین مطمئن شوید که از تکنیک مناسب استفاده می‌کنید.

  • فهرستی از موضوعات مختلف تهیه کنید و در مورد آ‌ن‌ها بنویسید

اکنون که نوشتن کوتاه را تمرین و چند تکنیک مهم را درک کردید، آماده شروع نوشتن مقاله تمرینی برای آزمون تافل یا آیلتس هستید.

به موضوعاتی فکر کنید که به آن‌ها علاقه دارید و اطلاعات شما در موردشان زیاد است. آیا به محیط‌زیست علاقه دارید؟ آیا از سفرنامه‌نویسی لذت می‌برید؟

سپس در مورد موضوعات روز و مسائل بحث‌برانگیز فکر کنید و یک فهرست آماده کنید. اکنون یک موضوع از بین آن‌ها انتخاب کنید و درباره آن بنویسید.

با یک مقدمه شروع کنید. مقدمه می‌تواند یک نقل قول، یک داستان کوتاه یا حتی یک جوک خنده‌دار مرتبط با موضوع باشد. در بدنه متن به بیان جزئیات بپردازید و در نهایت نوشته خود را با یک نتیجه‌گیری به پایان برسانید.

در این قسمت سه کتاب معروف برای افزایش مهارت رایتینگ به شما معرفی می‌کنیم.

Collins English for Exams: Writing for IELTS

Collins English for Exams Writing for IELTS
یکی از راه‌کارهای تقویت رایتینگ استفاده از کتاب Collins English for Exams است.

این کتاب برای افرادی که مهارت نوشتن آن‌ها در سطح متوسط است، می‌تواند مفید باشد. کتاب کالینز دارای ۱۲ فصل است که به‌صورت گام‌به‌گام مهارت شما را ارتقا می‌بخشد. در این کتاب می‌توانید تعداد زیادی از تمرین‌های مختلف را پیدا کنید و از آن‌ها برای تقویت رایتینگ خود بهره ببرید.

Longman Academic Writing Series

Longman Academic Writing Series
یکی از راه‌کارهای تقویت رایتینگ استفاده از کتاب longman Academic Writing Series است.

این مجموعه کتاب که به‌صورت خودآموز طراحی شده است، پنج جلد دارد و می‌تواند برای موفقیت در آزمون آیلتس و تافل به شما کمک کند. این کتاب‌ها از سطح مبتدی تا پیشرفته تدوین شده‌اند و یک گزینه مطمئن برای پیشرفت شما در زمینه رایتینگ هستند.

IELTS Advantage Writing Skills

IELTS Advantage Writing Skills
یکی از راه‌کارهای تقویت رایتینگ استفاده از کتاب IELTS Advantage Writing Skills است.

 این کتاب هم قابلیت تدریس در کلاس را دارد و هم می‌توان از آن به‌صورت خودآموز استفاده کرد. با به‌کارگیری آن، می‌توانید نکات مهم گرامری و لغات را به‌خوبی یاد بگیرید. همچنین تمرینات کتاب همراه با پاسخ‌نامه آن منتشر شده است که باعث می‌شود درستی پاسخ‌های خود را ارزیابی و اشکالات خود را برطرف کنید.

سخن پایانی

اگر به یادگیری زبان انگلیسی علاقه‌مند هستید یا این‌که می‌خواهید در آزمون آیلتس یا تافل شرکت کنید باید به فکر راه‌کارهای تقویت رایتینگ در خود باشید. راه‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که در این‌جا به تعدادی از آن‌ها اشاره کردیم. تمرین مداوم و استفاده از منابع معتبر، نقش مهمی در موفقیت شما در این مسیر خواهند داشت.

منابع: + + +

سوالات پرتکرار

در این قسمت به سوالات رایجی که در زمینه تقویت رایتینگ پرسیده می‌شود، پاسخ می‌دهیم.

۱- مهارت رایتینگ چیست ؟

این مهارت شامل استفاده از نمادهای انگلیسی (حروف الفبا، نقطه‌گذاری و فاصله‌ها) برای انتقال افکار و ایده‌ها به شکل نوشتاری است.

۲- چه راه‌هایی برای تقویت رایتینگ وجود دارد؟

آشنایی با تکنیک‌های رایتینگ، گسترش دایره لغات، تمرین مداوم، خواندن متون انگلیسی مختلف، استفاده از نرم‌افزارهای و اپلیکیشن‌هایی که در این زمینه طراحی شده‌اند و… می‌تواند موجب تقویت و پیشرفت رایتینگ شود.

۳- چرا داشتن مهارت در رایتینگ مهم است؟

نوشتن، یکی از مهارت‌های چهارگانه یادگیری زبان انگلیسی است. بنابراین اگر می‌خواهید انگلیسی را به‌صورت حرفه‌ای یاد بگیرید، باید به مهارت رایتینگ خود نیز اهمیت دهید.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. آوا فروردین 24, 1402

    بسیار عالی بود ممنون از سایت خوبتون/

    • پایتخت کتاب بهمن 17, 1402

      سلام پایتختی عزیز 💙 خیلی خوشحالیم که براتون مفید بوده

آخرین مقالات پایتخت کتاب