آموزش تکنیک فاینمن؛ با این روش سریع‌تر یاد بگیر!

22 خرداد 1403
سارا رسولی
زمان مطالعه : 6 دقیقه
آموزش تکنیک فاینمن؛ با این روش سریع‌تر یاد بگیر!

 اگر راهی برای یادگیری سریع و آسان درس‌های دشوار و چالشی پیدا کنیم، نه تنها از مطالعه آنها فرار نمی‌کنیم بلکه با آغوش باز به استقبال درس خواندن می‌رویم. تکنیک فاینمن آن روش طلایی و قایق نجاتی است که در طوفان یادگیری مطالب سخت و دشوار به کارتان می‌آید. با کمک این تکنیک می‌توانید مطالب را ساده و قابل درک کنید و آنها را تا مدت طولانی در حافظه بلند مدت خود ذخیره کنید، در واقع با کمک این روش دیگر نگران یادگیری مطالب دشوار یا فراموشی جزئیات درس‌هایتان نیستید و می‌توانید با صرف انرژی کمتر، به نتایج بهتری دست پیدا کنید. تا انتها همراه پایتخت کتاب باشید چون قرار است در این مقاله صفر تا صد تکنیک فاینمن را به شما آموزش دهیم.

آشنایی با  تکنیک فاینمن

یک دانشمند برنده جایزه نوبل به نام ریچارد فاینمن با هدف ساده‌ سازی مطالبی که درک آنها برایمان دشوار است، تکنیکی را ارائه کرد که به پاس زحمات این دانشمند اسم این روش را تکنیک فاینمن گذاشتند. از آنجایی که دانش‌آموزان در طول مدت تحصیل خود مطالب مختلفی را مطالعه می‌کنند و یادگیری و درک برخی از این مطالب ممکن است برای آنها دشوار باشد، استفاده از تکنیک طلایی فاینمن را به آنها پیشنهاد می‌کنیم. همچنین، با کمک این تکنیک متوجه می‌شوید که آیا برداشت و درک شما از مطالب درست هست یا نه و می‌توانید درس‌های خوانده شده را برای مدت طولانی‌تری در حافظه‌تان نگهداری کنید.

مطالعه بدون فراموشی به‌روش دانشگاه هاروارد؛ ۸ گام طلایی

مقاله مرتبط: مطالعه بدون فراموشی به‌روش دانشگاه هاروارد؛ ۸ گام طلایی

آموزش مراحل مختلف تکنیک فاینمن با مثال

این روش مطالعاتی هم مثل هر روش دیگری از چند مرحله تشکیل شده است و برای اینکه بتوانید از این تکنیک بیشترین استفاده را ببرید، لازم است همه مراحل را درست و موبه‌مو اجرا کنید، در غیر این صورت توصیه می‌کنم قید این روش را بزنید. این تکنیک برای یادگیری و فهم مطالب دشوار کاربرد دارد و در ابتدا ممکن است اجرای آن وقت‌گیر باشد، اما به مرور و با تمرین بیشتر سرعت شما در انجام مراحل بیشتر می‌شود. وقت آن رسیده که روش‌های قدیمی و ناکارآمد درس خواندن را رها کنید و با طی چهار مرحله زیر، دشوارترین مطالب را به ساده‌ترین زبان یاد بگیرید.

تخفیف یهویی

مرحله اول، انتخاب یک موضوع برای یادگیری

هدف از به کارگیری تکنیک فاینمن عمق بخشیدن به دانسته‌هایتان است، پس ابتدا یک موضوع که در مورد آن تا حدی اطلاعات کسب کرده‌اید را انتخاب کنید و روی یک برگه سفید هر آنچه که در حال حاضر در مورد این موضوع می‌دانید را بنویسید. به تدریج که اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع کسب کردید، این یادداشت‌ها را هم تکمیل کنید. هر زمان که احساس کردید موضوع مورد نظر را به اندازه کافی درک کرده‌اید، وارد مرحله دوم شوید.

مرحله دوم، تدریس آن موضوع به یک کودک

در این مرحله قرار است شما دانسته‌هایتان در مورد موضوع مورد نظر را به یک کودک ۱۲ ساله تدریس کنید، پس طبیعتا لازم است مطالب را تا حد امکان به زبان ساده بیان کنید. حواستان باشد که در این مرحله تا حد امکان باید از به کارگیری کلمات تخصصی خودداری کنید و مطالب را به ساده‌ترین زبان ممکن بازگو کنید، انجام این کار عمق فهم شما را آشکار می‌سازد.

مرحله سوم، مرور و تصحیح دانسته‌هایتان

وقت آن رسیده که مطالبی که در مرحله قبل به زبان ساده بیان کرده بودید را یادداشت کنید، به این ترتیب می‌توانید خودتان به کارتان یک بازخورد بدهید، بازخورد در مورد اینکه در حال حاضر در مورد موضوع مورد نظر چه می‌دانید و نیاز دارید چه چیزهای جدیدی یاد بگیرید و به دانسته‌هایتان اضافه کنید.

نحوه صحیح مرور مطالب خوانده شده؛ بهترین ابزارها برای مرور کردن مطالب

مقاله مرتبط: نحوه صحیح مرور مطالب خوانده شده؛ بهترین ابزارها برای مرور کردن مطالب

مرحله چهارم، سازمان‌دهی یادداشت‌ها و ارائه آنها

در نهایت توصیه می‌کنیم یادداشت‌ها و نتایج کارتان را برای یکی از اعضای خانواده یا دوستان‌تان ارائه دهید و واکنش‌ها و بازخورد یک فرد دیگر را هم در مورد دانسته‌هایتان دریافت کنید. به سوالاتی که آن فرد از شما می‌پرسد دقت کنید تا ببینید کدام بخش‌های صحبت‌تان برای او گیج کننده بوده، به این ترتیب می‌توانید باز هم یادداشت‌هایتان را تکمیل کرده و گام دیگری به سمت درک بهتر آن موضوع بردارید.

مزایای تکنیک فاینمن چیست؟
یادداشت‌ برداری؛ نکات و ترفندهای طلایی برای نوت برداری

مقاله مرتبط: یادداشت‌ برداری؛ نکات و ترفندهای طلایی برای نوت برداری

مزایای تکنیک فاینمن چیست؟

خیلی از دانش‌آموزان در مقابل اجرای تکنیک‌های جدید مقاومت می‌کنند و نگران این موضوع هستند که این تکنیک‌ها از آنها زمان زیادی بگیرند یا اجرای آنها دشوار باشد. ببینید اجرای روش مطالعه‌ای که در حال حاضر دارید هم در ابتدا برایتان دشوار و زمان‌بر بوده اما در اثر تمرین و تکرار، این روش برایتان ساده شده است. شاید بعد از اینکه از مزایای تکنیک فاینمن آگاه شدید، برای انجام آن تشویق شوید. برخی مزایای این روش عبارتند از:

  • اشتیاق برای مطالعه مطالب سخت و پیچیده
  • درک بهتر و عمیق‌تر مطالب
  • شناسایی مطالبی که آنها را اشتباه متوجه شده‌اید یا درک شکاف‌های آموزشی
  • تثبیت مطالب در حافظه بلند مدت و پیشگیری از فراموشی مطالب
  • برقراری ارتباط بین مفاهیم مختلف و نظم‌دهی به آنها
روش صحیح درس خواندن، بهترین روش درس خواندن چیست؟

مقاله مرتبط: روش صحیح درس خواندن، بهترین روش درس خواندن چیست؟

سوالات متداول

تکنیک فاینمن چیست و برای چه کسانی کاربرد دارد؟

تکنیک فاینمن به منظور آسان‌سازی و یادگیری سریع مفاهیم و درس‌های دشوار ابداع شده است. این تکنیک برای کسانی که از مطالعه مطالب دشوار فراری هستند و دنبال راهی برای یادگیری آسان درس‌هایشان هستند کاربرد دارد.

مراحل اصلی تکنیک فاینمن کدامند؟

این تکنیک چهار مرحله اصلی دارد: انتخاب موضوع، توضیح موضوع به یک کودک، مرور و تصحیح دانسته ها، سازماندهی یادداشت ها و ارائه آن ها.

سخن آخر

خیلی وقت‌ها ما زحمت یادگیری دروس و مطالب دشوار را به خودمان نمی‌دهیم و از مباحث چالشی سرسری و بی‌توجه رد می‌شویم، تکنیک فاینمن یکی از بهترین روش‌ها برای مطالعه و یادگیری مفهومی دشوارترین درس‌ها است. در این محتوا ابتدا تکنیک فاینمن را تعریف کردیم و بعد طی چهار مرحله این روش را توضیح دادیم. در انتها هم در مورد مزایای مطالعه به کمک تکنیک فاینمن صحبت کردیم، اگر شما هم از این روش استفاده کرده‌اید و از آن نتیجه گرفته‌اید یا سوالی در مورد مراحل اجرای این تکنیک دارید، دعوت می‌کنم آن را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. محسن تیر 6, 1403

    سلام و درود بر شما به خاطر این مطالب مفید و کارآمد.
    من بعداز خوندن این مقاله این حس رو پیدا کردم که این تکنیک برای مطالب گذشته است نه یادگیری یک موضوع جدید.
    آیا درسته یا نه؟لطفا توضیح دهید.خیلی ممنون

    • پایتخت کتاب تیر 7, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙خوشحالیم که براتون مفید بوده- قسمت دوم نظرتون رو متوجه نشدم

  2. دلنواز تیر 1, 1403

    سلام من دهم هستم و یه سوال داشتم مثلاً اگه کسی تو کنکور اردیبهشت رتبه اش خیلی خوب بشه میتونه انتخاب رشته کنه؟؟ در کل می‌خوام بگم که میشه انتخاب رشته کرد برای کنکور اردیبهشت یا فقط آزمایشی هست؟؟؟

    • amin تیر 2, 1403

      سلام پایتخت کتابی عزیز❤️
      بله میشه

  3. هانا خرداد 29, 1403

    سلام میشه یه وبلاگ هم بنویسید که چجوری شروع کنیم برای کنکور؟؟؟

    • پایتخت کتاب خرداد 30, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙 داریم اتفاقا برای شروع کنکور 1404

  4. زهرا خرداد 28, 1403

    جدی میگین؟؟ آخه بهم گفتن اگه می‌خواین تغییر رشته بدین باز چون امتحانات نهایی باز باید پایه دهم رو از دوباره بخونین.. خوشحال شدم از شماهم پرسیدم چون به گفته هاتون اطمینان دارم.. مرسی عزیزم همیشه پایدار و موفق باشین🤩😍♥️

  5. زهرا خرداد 28, 1403

    با توجه به اینکه من امسال امتحان نهایی دادم می‌خوام تغییر رشته بدم برم انسانی باز باید پایه دهم رو بخونم بخاطر امتحان نهایی؟؟

    • پایتخت کتاب خرداد 28, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙 دروس تخصصی رو اگه قبول شدین خیر میتونید تغییر رشته بدین

  6. زهرا خرداد 28, 1403

    سلام با توجه به اینکه امسال امتحان های سه پایه نهایی بوده من دهم هستم و می‌خوام برم یازدهم و تغییر رشته می‌خوام بدم آیا دوباره باید پایه دهم رو بخونم؟؟ می‌خوام برم انسانی اگه میشه هرچی زودتر پاسخ بدید

    • پایتخت کتاب خرداد 29, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙دروس تخصصی انسانی رو باید امتحان بدین

آخرین مقالات پایتخت کتاب