جعبه لایتنر چیست؟ راندمان یادگیری 3 برابری با لایتنر

24 بهمن 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 8 دقیقه
جعبه لایتنر چیست؟ راندمان یادگیری 3 برابری با لایتنر

شاید بزرگترین آفت یادگیری فراموشی باشد، حتما تا به حال برایتان پیش آمده که در جلسه امتحان یا آزمون فقط به خاطر فراموش کردن یک نکته کوچک و جزئی، یک فرمول یا حتی یک لغت کل سوال را از دست داده باشید. اولا فراموشی یک پروسه طبیعی است و برای همه افراد اتفاق می‌افتد، دوما باید به دنبال راهی باشیم تا روند فراموشی را کند کنیم و مطالب را بهتر به خاطر بسپاریم. حتما اسم جعبه لایتنر را شنیده‌اید و می‌دانید که جعبه لایتنر یک ابزار قدرتمند برای مقابله با فراموشی و نیز افزایش راندمان یادگیری است. بیایید در ادامه با نحوه کار کردن با جعبه لایتنر، تاثیر آن روی فراموشی مطالب و نحوه تهیه کردن این ابزار ارزشمند بیشتر آشنا شویم.

تاریخچه جعبه لایتنر

نخستین بار جعبه لایتنر را یک محقق اتریشی به نام سباستین لایتنر در دهه ۱۹۷۰ طراحی و به سایرین معرفی کرد. به نظر می‌رسد که هدف این محقق از طراحی جعبه لایتنر یادگیری بهتر زبان انگلیسی بوده است؛ اما به تدریج با توسطه پیدا کردن این ابزار ارزشمند، از آن برای یادگیری بسیاری از دروس و به عنوان یک ابزار قدرتمند برای مبارزه با فراموشی مطالب استفاده می‌شود.

کاربرد جعبه لایتنر چیست؟

برای درک کاربرد جعبه لایتنر می‌خواهم ابتدا مختصری در مورد حافظه انسان صحبت کنم و برای این کار از یک مثال کمک بگیرم؛ ما به طور کلی دو نوع حافظه داریم، حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت. حافظه کوتاه مدت را به عنوان یک ایستگاه قطار در نظر بگیرید که هیچ مسافری برای طولانی مدت آنجا نمی‌ماند و به علاوه در این ایستگاه مسافران مختلف با مقصدهای متفاوت وجود دارند. مسافران همان اطلاعاتی هستند که ما دائم دریافت می‌کنیم و جعبه لایتنر حکم یک قطار را دارد که این مسافران (اطلاعات) را به مقصد نهایی خود یعنی حافظه بلند مدت می‌برد؛ در حافظه بلند مدت است که مطالب دسته‌بندی می‌شوند و برای مدت طولانی و شاید تا آخر عمر باقی می‌مانند!

رابطه جعبه لایتنر و منحنی فراموشی ابینگ هاوس

ابینگ هاوس محققی بود که به صورت علمی در مورد فراموشی و حافظه انسان تحقیق کرد و نتیجه تحقیقاتش را در قالب منحنی فراموشی ابینگ هاوس ارائه داد. طبق این منحنی که رابطه فراموشی با گذر زمان را نشان می‌دهد، حتی اگر مطلبی را خوب یاد گرفته باشید بعد از 24 تا 48 ساعت نصف آن مطلب را فراموش خواهید کرد و بعد از یک ماه فقط 20 درصد آن مطلب در حافظه شما باقی می‌ماند! هدف استفاده از جعبه لایتنر این است که در قسمت اوج منحنی فراموشی مطالب را به حافظه بلند مدت انتقال دهید و آنها را از فراموشی نجات دهید.

تخفیف یهویی

دلایل فراموشی در مطالعه دروس تخصصی

مقاله مرتبط: دلایل فراموشی در مطالعه دروس تخصصی

رابطه جعبه لایتنر و پاداش فوری اسکینر

ساخت جعبه لایتنر از اتاق شرطی سازی دانشمندی به نام فردریک اسکینر الهام گرفته شده است. اسکینر اثبات کرد که هر موقع بعد از انجام کاری یک پاداش دریافت کنیم، احتمال تکرار آن کار افزایش پیدا می‌کند. برای مثال بعد از اینکه به لغات موجود در جعبه لایتنر به درستی پاسخ دهید، احساس خوشحالی و رضایت خواهید کرد و همین حس رضایت به عنوان پاداش شما خواهد بود و احتمال تکرار این کار مثبت را افزایش می‌دهد.

چطور از جعبه لایتنر استفاده کنیم؟

برای یادگیری روش کار با جعبه لایتنر لازم است کار کردن با این ابزار را در طی پنج روز متوالی توضیح دهیم:

  • روز اول: ابتدا مطالب مورد نظرتان را روی فلش کارت بنویسید؛ برای مثال هر لغت زبان را روی یک طرف فلش کارت و معنی آن را در طرف دیگر بنویسید. لغات را مرور کنید و بعد همه را در خانه اول قرار دهید.
  • روز دوم: برگه‌های موجود در خانه اول را بخوانید و سعی کنید معانی را بگویید؛ اگر معنی کارتی را درست گفتید آن را در خانه دوم قرار دهید اما اگر معنی کارتی را بلد نبودید بگذارید همچنان در خانه اول باقی بماند. چند لغت جدید روی فلش کارت یادداشت کرده، مرور کنید و در خانه اول قرار دهید. در خانه دوم یک برگه بلند رنگی بگذارید و این خانه را به دو بخش تقسیم کنید.
  • روز سوم: کارت‌های خانه اول را بخوانید اگر کارتی را بلد بودید در خانه دوم بعد از برگه رنگی بگذارید و اگر بلد نبودید آن را به خانه اول برگردانید.
  • روز چهارم: مرور لغات را از برگه‌های خانه دوم و جلوی برگه رنگی آغاز کنید، هر کارتی که بلد بودید به خانه سوم و هر کارتی که بلد نبودید به خانه اول منتقل می‌شود. در ادامه کارت‌های خانه اول را هم به همین ترتیب بخوانید.
  • روز پنجم: ادامه کار تکراری است؛ در واقع شما از خانه‌ای که کامل شده (قبل و بعد کاغذ رنگی کارت وجود دارد) و کارت‌های جلوی کاغذ رنگی آن خانه شروع به خواندن می‌کنید و هر لغتی که بلد بودید را یک خانه جلوتر و هر کدام که بلد نبودید را به خانه اول برمی‌گردانید. کارتی که از خانه پنجم جعبه خارج می‌شود و آن را بلد هستید، وارد حافظه بلند مدتتان شده است.

جعبه به یاد قلم چی

جعبه به یاد قلم چی

یکی از روش‌های موثر برای یادگیری مطالب، استفاده از جعبه ی به یاد انتشارات قلم چی است. شما می‌توانید با شناسایی نقاط ضعف خود و استفاده از ابزارهای مناسب، نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنید. کار با روش جعبه‌ی به‌یاد می‌تواند تحولی عظیم در یادگیری لغات زبان انگلیسی، فارسی، عربی یا حتی ریاضی و فیزیک و… به وجود آورد.

خودتان در منزل جعبه لایتنر بسازید

برای دسترسی به جعبه لایتنر سه راه دارید؛ خودتان در منزل جعبه لایتنر بسازید، از اپلیکیشن‌های جعبه لایتنر استفاده کنید یا جعبه لایتنر آماده قلم چی را تهیه کنید. برای ساخت جعبه لایتنر در منزل به یک جعبه محکم با 30 سانتی‌متر طول و عرض و ارتفاع هماهنگ با فلش کارت‌هایتان نیاز دارید. جعبه را به پنج خانه با اندازه‌های ۱، ۲، ۵، ۸ و ۱۴ سانتی‌متر (از خانه اول تا پنجم) تقسیم می‌کنیم، برای ساخت فلش کارت می‌توانید از کاغذ A4  استفاده کنید.

برترین اپلیکیشن‌های جعبه لایتنر برای اندروید و ios

اگر می‌خواهید جعبه لایتنرتان را همیشه و همه جا همراتان داشته باشید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های جعبه لایتنر استفاده کنید، اپلیکیشن‌های انکی (Anki)، ممرایز (Memrise)، وکبلری دات کام (vocabulary.com)، کوییز لت (Quizlet) و تاینی کارت دولینگو (Tiny Card) از جمله بهترین اپلیکیشن‌های جعبه لایتنر برای اندروید و ios هستند. این اپلیکیشن‌ها روند پیشرفت شما را نمایش می‌دهند و در اکثر آنها امکان اشتراک گذاری کارت‌ها با کاربران وجود دارد.

یادگیری مطالب سخت؛ 11 راه یادگیری سریع و آسان

مقاله مرتبط: یادگیری مطالب سخت؛ 11 راه یادگیری سریع و آسان

جعبه لایتنر قلم چی، این ابزار را از کجا بخریم؟

اگر خودتان نمی‌توانید جعبه لایتنر بسازید یا زمان کافی برای انجام این کار را ندارید و استفاده از اپلیکیشن‌های جعبه لایتنر را هم نمی‌پسندید، بهتر است از جعبه لایتنر آماده قلم چی استفاده کنید. برای خرید این ابزار کاربردی و عالی می‌توانید به وب سایت پایتخت کتاب مراجعه کنید و این محصول را با کمترین قیمت سفارش داده و در کوتاه‌ترین زمان آن را درب منزل تحویل بگیرید. توصیه می‌کنم که برای خرید انواع کتاب‌های کمک درسی در همه مقاطع تحصیلی و بهترین کتاب‌های کنکوری، کتاب‌های غیر درسی و بازی‌های فکری و نیز مطالعه صدها مقاله انگیزشی و مشاوره‌ای و آگاهی از جدیدترین اخبار کنکور و امتحانات نهایی، از وب سایت پایتخت کتاب دیدن کنید.

جعبه لایتنر قلم چی

با استفاده از این جعبه که توسط انتشارات قلم چی به تولید رسیده است می توانید برای یادگیری لغات زبان انگلیسی و فارسی و یا هر فرمول یا مطالب درسی فراری که می خواهید به خاطر بسپارید به کار گیرید.

هر موضوع یادگرفتنی را روی یک برگ کاغذ (فیش) بنویسید. دقت کنید که روی هر فیش تنها یک موضوع یادگرفتنی نوشته شود. یعنی لغت را در یک روی کاغذ و جواب آن را در روی دیگر برگه می نویسید.

جعبه یادگیری لایتنر ساحران حافظه

جعبه یادگیری لایتنر ساحران حافظه

جعبه یادگیری لایتنر یک قوطی در باز است که شامل پنج قسمت مجزا است. عرض این قسمت ها برابر با 1 ، 2 ، 4 ، 8 و 16 سانتی متر است. در این جعبه ، تعدادی برگه (فیش) سفید قرار دارد که هر موضوع یادگرفتنی مانند سوالات مهم امتحانی روی فیش نوشته می شود.

برای نمایش دکمه دانلود محصول را انتخاب کنید

در پشت فیش پاسخ سوالات نوشته می شود. سپس طبق روش لایتنر ، سوالات و پاسخ آنها طی چند روز مرور می شود و در صورتی که پاسخ درست حدس زده شود فیش ها به قسمت بعدی می روند . طبق این روش که توسط سباستین لایتنر ابداع شده است ، پاسخ تمام سوالات طی چند روز به حافظه بلند مدت منتقل می شود. جعبه یادگیری لایتنر ساحران حافظه شامل تعدادی برگه فیش سفید به همراه 20 عدد کارت نشانه و برگه راهنمای استفاده از جعبه لایتنر است.

چند پرسش متداول

کاربرد جعبه لایتنر چیست؟

کاربرد اصلی این ابزار انتقال اطلاعات و آموخته‌ها از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت و در نتیجه کاهش احتمال فراموشی است.

چطور از جعبه لایتنر استفاده کنیم؟

در این محتوا روش استفاده از جعبه لایتنر را روز به روز و قدم به قدم آموزش داده‌ایم.

برترین اپلیکیشن‌های جعبه لایتنر برای اندروید و ios کدامند؟

اپلیکیشن‌های انکی (Anki)، ممرایز (Memrise)، وکبلری دات کام (vocabulary.com)، کوییز لت (Quizlet) و تاینی کارت دولینگو (Tiny Card).

جعبه لایتنر قلم چی را از کجا بخریم؟

می‌توانید به وب سایت پایتخت کتاب مراجعه کنید و این محصول را با کمترین قیمت سفارش داده و در کوتاه‌ترین زمان آن را درب منزل تحویل بگیرید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه

نظر خود را ثبت کنید

نظرات ثبت شده

  1. مهدی بهمن 17, 1402

    جعبه لایتنر قلم چی دوباره کی میاد خبر داررید؟

    • پایتخت کتاب بهمن 17, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 متاسفانه فعلا مشخص نیست ولی به محض اینکه بیاد اطلاع رسانی میکنیم

آخرین مقالات پایتخت کتاب