کتاب میکرو گاج یا آبی قلم چی؟ کدام برای من بهتر است؟

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 7 دقیقه
کتاب میکرو گاج یا آبی قلم چی؟ کدام برای من بهتر است؟

حتما برایتان پیش آمده که در دو راهی انتخاب بین دو کتاب کمک آموزشی قرار گرفته باشید؛ چون مثلا هم دوستتان از فلان کتاب نتیجه خوبی گرفته و هم معلمتان کتاب کنکوری دیگری را به شما معرفی کرده است. بهترین کار در این مواقع تحقیق در مورد ساختار کلی، درسنامه، تست‌ها و خلاصه صفر تا صد کتاب‌های کنکوری مورد نظر است، بعد با توجه به توقعات و نیازهایتان می‌توانید بین دو منبع یکی را انتخاب کنید.

در این محتوا ما به جای شما دست به کار شده‌ایم تا بررسی کنیم کدام کتاب بهتر است؛ میکرو گاج یا آبی قلم چی؟ و می‌خواهیم دو کتاب را زیر ذره‌بین بگذاریم و ببینیم هر کتاب چه ویژگی دارد و کدام کتاب مناسب‌تر است؛

مقایسه کتاب‌های میکرو گاج و آبی قلم چی از نظر ظاهری

مقایسه کتاب‌های میکرو گاج و آبی قلم چی از نظر ظاهری
کتاب‌های میکرو گاج و آبی قلم چی از لحاظ درسنامه، تعداد تست و پاسخنامه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

خب بیایید از ظاهر کتاب‌ها شروع کنیم؛ کتاب‌های میکرو گاج صفحه آرایی مناسبی دارند، سایز نوشته‌ها و فواصل بین کلمات استاندارد است و چشم را اذیت نمی‌کند، به علاوه نوع کاغذ به کار رفته در چاپ کتاب معمولا کاهی است که باعث شده این کتاب‌ها از نظر وزن بسیار سبک شوند.

کتاب‌های آبی قلم چی هم از لحاظ صفحه آرایی مشابه کتاب‌های میکرو گاج‌اند با این تفاوت که رنگ کاغذهای به کار رفته در این کتاب‌ها سفید است و از تنوع رنگی کمتری در آن‌ها استفاده شده است.

تخفیف یهویی

مقایسه کتاب‌های میکرو گاج و آبی قلم چی از نظر درسنامه

درسنامه کتاب‌های میکروگاج شامل نکات مهم و اصلی است و از پرداختن به حواشی یا تدریس مفصل در این کتاب‌ها خبری نیست، در واقع درسنامه این سری از کتاب‌ها خیلی برای داوطلبان ضعیف مناسب نیست و نمی‌تواند جایگزین کتاب درسی شود. این موضوع در مورد کتاب‌های آبی قلم چی هم صدق می‌کند و درسنامه‌های مختصر، کامل و کاربردی این کتاب‌ها بیشتر برای مرور مطالب کاربرد دارند تا یادگیری اولیه آنها!

در واقع اگرچه در درسنامه دو کتاب میکرو گاج و آبی قلم چی هیچ نکته‌ای از قلم نیوفتاده اما بهتر است این درسنامه‌ها به عنوان منبع دور اول انتخاب نشوند.

تا یادم نرفته بگویم که لحن درسنامه‌های کتاب‌های میکروگاج روان‌تر و صمیمانه‌تر است.

جدول مقایسه تست‌های کتاب میکرو گاج و آبی قلمچی

در کتاب‌های آبی قلم چی ضریب تناسب و توازن رعایت شده است؛ یعنی تعداد تست‌های هر مبحث بر اساس اهمیت آن مبحث در کنکور تنظیم شده است، همچنین وجود درخت دانش قبل از هر بخش باعث می‌شود طبقه‌بندی موضوعات مشخص شود و داوطلب بداند که قرار است از چه مباحثی و با چه هدفی تست بزند.

حرکت جالبی که مولفان کتاب‌های میکرو گاج زده‌اند، متمایز کردن تست‌ها با کمک رنگ‌های مختلف است؛ مثلا اگر زمان کافی برای تست‌زنی ندارید می‌توانید فقط تست‌های رنگ سبز را کار کنید یا تست‌های بنفش دشوارتر و زمان‌برتر از سایر سوالات هستند.

اسم کتابتعداد و تنوع تست‌هاسطح تست‌هاویژگی خاص تست‌ها
میکرو گاجتعداد بالای تست‌ها، تنوع در حد تیپ‌های متداول کنکوراکثرا در سطح سوالات کنکورسطح بندی تست‌ها و تمایز آنها با چند رنگ مختلف
آبی قلم چیتعداد بر اساس اهمیت هر مبحث، شامل سوالات کنکوری و سوالات منتخب آزمون‌های قلم چیاکثر سوالات در حد چهارچوب کنکوروجود ضریب تناسب و توازن، درخت دانش برای نظم دادن به ذهن داوطلب

مقایسه کتاب‌های میکرو گاج و آبی قلم چی از لحاظ پاسخنامه

پاسخنامه کتاب‌های میکرو گاج از هر لحاظ کامل است و در نوشتن آن خلاقیت زیادی به کار رفته، علاوه بر اینکه پاسخنامه‌های تشریحی بسیار کامل و حتی در حد یک درسنامه مطالب را توضیح داده‌اند، در نوشتن آن‌ها از رنگ‌های مختلفی به طرز جالبی استفاده شده است. این رنگ بندی‌ها از نوارهای رنگی حاوی آدرس روی دیوار بیمارستان‌ها الهام گرفته شده‌اند.

در پاسخنامه تشریحی کتاب‌های آبی قلم چی برای حل هر سوال راه‌حل‌های مختلفی ارائه شده و آدرس هر تست از کتاب درسی مشخص شده است تا داوطلبان در صورت لزوم به مبحث مورد نظر مراجعه کنند و آن بخش را مجددا مرور کنند.

اگر می‌خواهید بدانید از بین کتاب‌های میکرو گاج یا آبی قلم چی کدام کتاب برای شما بهتر است، باید این دو کتاب را از نظر درسنامه، تست و پاسخنامه با هم مقایسه کنید و نیز از هر کتاب نمونه‌ای کوتاهی مطالعه کنید تا با لحن نویسنده و سبک کتاب آشنا شوید.

ویژگی‌های منحصر به فرد هر کتاب

میکروگاج:  قبل از هر تیتر مرجع، مبحث مربوطه و شماره صفحه آن از کتاب درسی مشخص شده است. قبل از سوالات اصلی مربوط به هر مبحث، تعدادی تست دو گزینه‌ای و سه گزینه‌ای ارائه شده که کاربردی آموزشی دارند و می‌خواهند همان اول کار تسلط داوطلب روی آن مبحث را بسنجند. در صورتی که در حل این تست‌ها مشکل دارید بهتر است برگردید و کتاب درسی و درسنامه را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

آبی قلم چی: در صورت سوالات این کتاب، کلید واژه‌های مهم هر سوال بولد شده‌اند، فایده این کار این است که داوطلب همزمان با حل تست متوجه می‌شود که چه نکاتی بیشتر مد نظر طراحان است. همچنین برای مشخص کردن درجه سختی هر مبحث از پیمانه‌های بیست سوالی و ده سوالی استفاده شده، هر چقدر تعداد پیمانه‌ها بیشتر مبحث مورد نظر سنگین‌تر.

جدول مقایسه کتاب میکرو گاج و آبی قلم چی در یک نگاه!

مقایسه کتاب میکرو گاج و آبی قلم چی در یک نگاه
کتاب‌های میکرو گاج و آبی قلم چی در ظاهر و صفحه‌بندی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

هر دو کتاب میکرو گاج و آبی قلم چی تقریبا در یک سطح هستند و داوطلبان متوسط و قوی می‌توانند از این کتاب‌ها به عنوان منبع دور دوم و برای حل تست بیشتر استفاده کنند.

دوست دارید از کل مطالبی که تا به اینجا گفتیم یک مرور سریع و در یک نگاه داشته باشید؟ جدول زیر را دریابید.

اسم کتابتعداد، تنوع و سطح تست‌هادرسنامه‌هاپاسخنامهویژگی‌های منحصر به فرد
میکرو گاجتعداد بالای تست‌ها، تنوع در حد تیپ‌های متداول کنکور و اکثرا در سطح کنکورخلاصه و کاربردی، فاقد نکات حاشیه‌ایکامل و خلاقانهسطح بندی تست‌ها به کمک رنگ‌های مختلف، آدرس دهی در پاسخنامه با استفاده از رنگ‌ها
آبی قلم چیتعداد بر اساس اهمیت هر مبحث، شامل سوالات کنکوری و سوالات منتخب آزمون‌های قلم چی و اکثرا در سطح کنکورمختصر و مفید و کاربردی، خوراک مرور سریع مطالب درسیکامل و مکمل درسنامهطراحی پیمانه‌ای تست‌ها، درخت دانش، وجود ضریب تناسب و توازن برای تست‌ها

بالاخره میکرو گاج یا آبی قلم چی؟

اگر هنوز هم متوجه نشده‌اید که از بین کتاب‌های میکرو گاج و آبی قلم چی کدام برایتان مناسب‌تر است، می‌خواهم آخرین و موثرترین ترفند را به شما یاد دهم! از هر کتابی یک نمونه کوتاه بخوانید تا متوجه شوید که با کدام منبع  بهتر می‌توانید ارتباط برقرار کنید. این نمونه را از کجا پیدا کنیم؟ در وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب (بانک کتاب پایتخت) در صفحه خرید مربوط به هر منبع، نمونه‌ای از آن در قالب یک فایل وجود دارد و دانلود این فایل کاملا رایگان است.

سخن آخر

هرگاه بین خرید دو کتاب کنکوری دودل بودید و نتوانستید دست به انتخاب بزنید، باید در مورد ویژگی‌های مختلف هر منبع تحقیق کنید و کتاب‌ها را از هر لحاظ با هم مقایسه کنید. ما در این محتوا این کار را برای دو کتاب میکرو گاج و آبی قلم چی انجام دادیم و این منابع را از لحاظ درسنامه، سطح و تنوع تست‌ها و پاسخنامه تشریحی مقایسه کردیم.

در انتها گفتیم برای این که متوجه شوید از بین کتاب‌های میکرو گاج یا آبی قلم چی کدام را انتخاب کنید؛ بهترین کار این است که از هر کتاب کمک آموزشی یک نمونه کوتاه را مطالعه کنید، برای دست‌یابی به این نمونه‌ها می‌توانید اسم کتاب مورد نظرتان را در وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب جستجو کنید.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
ااااا دیدی چی شد؟ هیچ کس نظر نذاشته :(
آخرین مقالات پایتخت کتاب