3 اشتباه مرگبار کنکوری ها در دی و بهمن، همراه با راهکار

24 دی 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 9 دقیقه
3 اشتباه مرگبار کنکوری ها در دی و بهمن، همراه با راهکار

شاید شما هم احساس کرده باشید که مثل قبل با اشتیاق برای درس خواندن از خواب بیدار نمی‌شوید، انگیزه ندارید و اصلا انگار یک چیزی این وسط می‌لنگد، نگران نباشید این مشکلی است که 80 درصد دانش‌آموزان در این بازه از سال تحصیلی با آن دست به گریبان هستند.

تجربه من به عنوان مشاور نشان داده که در ماه‌های دی و بهمن کنکوری‌های عزیز باید شش دونگ حواسشان را جمع کنند؛ چون احتمال سرماخوردگی روحی داوطلبان در این ایام بالا است. دلیل افت تحصیلی کنکوری‌ها در دی و بهمن چیست؟ 3 اشتباه مرگبار کنکوری‌ها در دی و بهمن چیست؟ چکار کنیم که در دام تنبلی و سستی گرفتار نشویم؟ داوطلبانی که تازه از دی شروع کرده‌اند چطور باید برنامه‌ریزی کنند؟ این‌ها همگی سوالاتی هستند که قصد داریم در ادامه به آن‌ها پاسخ دهیم.

دلیل افت تحصیلی در دی و بهمن

افت تحصیلی در دی و بهمن کاملا با منطق جور درمی‌آید چون در ماه‌های مهر و آبان داوطلبان تازه نفس هستند و کلی انگیزه دارند، بعد از عید هم که چون برگزاری کنکور را از رگ گردن نزدیک‌تر می‌بینند، حسابی به جنب و جوش و تکاپو می‌افتند. حالا در دی و بهمن اتفاقی که می‌افتد این است که چون مدتی از سال تحصیلی گذشته داوطلبان خسته شده‌اند و انگیزه‌شان افت کرده، از طرفی چون هنوز تا کنکور زمان دارند و آنقدرها هم وقت تنگ نیست حسابی برای تنبلی کردن و بیخیالی به خودشان حق می‌دهند.

البته خیلی وقت‌ها داوطلبان نمی‌خواهند تنبلی کنند، برعکس از ته دل دوست دارند درس بخوانند و بابت افت ساعت مطالعه‌شان خیلی نگران هستند اما بلد نیستند چطور مشکل را حل کنند.

تخفیف یهویی

3 اشتباه مرگبار کنکوری‌ها در دی و بهمن

گاهی داوطلبان خودشان با دست خودشان افت تحصیلی در بهمن و دی را رقم می‌زنند و گاهی هم همه چیز مرتب است، داوطلب طبق برنامه پیش می‌رود اما ناخواسته خسته شده و انرژی کافی برای ادامه دادن ندارد.

ابتدا بیایید دسته اول را بررسی کنیم؛ یعنی ببینیم چه اشتباهات مرگباری در ماه‌های دی و بهمن می‌توانند موفقیت ما را به خطر بی‌اندازند:

  • فقط تشریحی خواندن در دی ماه

فصل امتحانات که می‌رسد داوطلبان دوازدهمی هر چه برنامه‌ریزی از قبل داشته‌اند را کنار می‌گذارند و دو دستی می‌چسبند به تشریحی خواندن! اینجا دو موضوع مطرح می‌شود؛

  • اولا: نمرات امتحانات دی ماه تاثیری در کنکور ندارد.
  • دوما: آفرین که انقدر خوب برای امتحانات تلاش می‌کنید اما اگر تست‌زنی را کنار بگذارید، رشته امور از دستتان خارج شده و بعد از امتحانات دی پشت سر هم آزمون‌ها را خراب می‌کنید و انگار در یک دور باطل گرفتار می‌شوید.

ما حتی در بازه امتحانات سرنوشت‌ساز خرداد هم به داوطلبان تاکید می‌کنیم که در کنار تشریحی خواندن، تست هم کار کنند.

  • بی‌توجهی به خستگی و افت انرژی در میانه سال

شاید فکر کنید فقط داوطلبانی که در درس خواندن کوتاهی می‌کنند نیاز به تغییر رویه دارند اما باور کنید آن دسته از داوطلبانی که از مهرماه بی‌وقفه درگیر درس و آزمون بوده‌اند بیشتر به خودشان آسیب می‌زنند.

برخی داوطلبان در سال‌های گذشته کوتاهی و کم کاری کرده‌اند و می‌خواهند سال کنکور به خیال خودشان سنگ تمام بگذارند. این داوطلبان ساعت مطالعه بسیار بالایی دارند، خواب شبانه کافی و منظم ندارند، در طول هفته اصلا استراحت نمی‌کنند و هیچ تفریحی ندارند.

خب حتی اگر بدن و مغز انسان را یک ماشین پیشرفته هم در نظر بگیریم، بعد از چند ماه فعالیت مداوم باطری‌اش تمام شده و ناگهان از کار می‌افتد!

  • ناامیدی به قبولی در کنکور

تعدادی از داوطلبان به اینجای سال تحصیلی که می‌رسند می‌بینند با چیزی که از قبل توقع داشته‌اند بسیار فاصله دارند؛ برای مثال داوطلب با خودش برنامه‌ریزی کرده بوده که تا دی‌ماه به تراز بالای 7 هزار قلم‌چی برسد یا یک دور کل دروس تخصصی را مطالعه کند.

خیلی وقت‌ها این ناامیدی سه دلیل دارد؛ یا داوطلب در طول سال کم کاری کرده، یا برنامه او خیلی رویایی و سنگین است یا دارد خودش را با داوطلبان دیگر مقایسه می‌کند!

می‌دانید داوطلبی که در دی و بهمن ناامید می‌شود شبیه کیست؟ یک دونده ماراتن که به هزار زحمت بخش زیادی از مسیر را پیموده اما ناگهان از دویدن دست می‌کشد، روی زمین می‌نشیند و با خودش می‌گوید اگر برنده نشوم چه!

اگر حداقل یکی از موارد بالا در مورد شما صدق می‌کند، بهتر است تا دیر نشده از راهکارهای زیر استفاده کنید تا مجدد طعم شیرین پیشرفت را در ماه‌های دی و بهمن بچشید:

  • در بازه امتحانات دی، اکثر زمانتان را به مطالعه تشریحی دروس اختصاص دهید اما بعد از مطالعه کامل هر درس حتما تعدادی تست برای آن حل کنید. همچنین بعد از اتمام امتحانات دی، از هر درس یک آزمون جامع از خودتان بگیرید تا هم مطالب را یک دور دیگر مرور کنید و هم اشتباهات‌تان را پیدا کرده و رفع کنید.
  • اگر تا امروز هیچ استراحتی به خودتان نمی‌دادید، برای یکی دو روز از درس فاصله بگیرید! می‌دانم سخت است اما بهتر از این است که کل فرصت باقی مانده را از دست بدهید. در این فرصت کوتاه یک کار تفریحی انجام دهید مثلا به یک مسافرت کوتاه بروید. در ادامه هم حتما هر هفته یک نصفه روز را خالی کنید و این زمان را به استراحت و تفریح اختصاص بدهید.
  • به هیچ عنوان خودتان را با سایرین مقایسه نکنید و اصلا پیگیر ساعت مطالعه و تراز دوستانتان نباشید. اگر برنامه‌ها و اهداف غیر معقول و دست نیافتنی دارید، وقت آن رسیده که در آن‌ها تجدید نظر کنید!

خستگی روحی در دی و بهمن

خستگی روحی در دی و بهمن
حتی رتبه برترها هم در دی و بهمن احساس خستگی روحی را تجربه می‌کنند.

ممکن است الان داوطلبی بگوید من هیچ کدام از کارهایی که گفتید را انجام نداده‌ام، برنامه خوبی دارم، به اندازه کافی استراحت می‌کنم، اصلا پشت کنکوری‌ام و درگیر امتحانات دی‌ماه نیستم اما باز هم احساس خستگی می‌کنم و نمی‌توانم مثل قبل درس بخوانم. باز هم جای نگرانی نیست و این خستگی روحی در ماه‌های دی و بهمن کاملا طبیعی است.

چون شما از ابتدای سال تحصیلی خودتان را از بسیاری از تفریحات محروم کرده‌اید، مجبور بوده‌اید ساعت‌ها در اتاقتان بمانید و کم و بیش استرس آزمون و رسیدن به برنامه و… را تجربه کرده‌اید. حتی رتبه برترها هم در این بازه از سال تحصیلی درجاتی از خستگی روحی را تجربه می‌کنند، چیزی که اهمیت دارد این است که خودتان را از این وضعیت نجات بدهید.

راه‌هایی برای رفع خستگی روحی

اگر احیانا در هر بازه‌ای از سال تحصیلی دچار سرماخوردگی روحی شده‌اید و احساس کردید انگیزه کافی برای درس خواندن ندارید، می‌توانید از راهکارهای زیر برای رفع خستگی روحی و برگشتن به اوج استفاده کنید:

  • بپذیرید که هر کسی ممکن است دچار خستگی روحی شود و خودتان را بابت این موضوع سرزنش نکنید.
  • مدتی به خودتان استراحت بدهید، این اولین کاری است که هر کسی زمانی که دچار سرماخوردگی می‌شود انجام می‌دهد!
  • دست از فکر و خیال، سرزنش خود، مقایسه کردن، حسرت گدشته را خوردن و خلاصه هر چیزی که از نظر روحی آزارتان می‌دهد بکشید.
  • برای مدت ده روز به هیچ عنوان غر نزنید و بابت هیچ چیزی گلایه و شکایت نکنید! این تکنیک به شدت موثر است و بعد از ده روز حال روحی‌تان را بهبود می‌بخشد.
  • برای خودتان یک دل خوشی کوچک دست و پا کنید؛ مثلا آخر شب‌ها نیم ساعت سریال کمدی ببینید یا برای نیم ساعت بازی کنید.
  • با خودتان مهربان باشید و سعی کنید کارهای مثبت و تلاش‌هایتان را هر چند کوچک و جزئی به یاد آورید و آن‌ها را یادداشت کنید.

آیا کسی بوده که تازه از دی استارت مطالعه را زده باشد و در کنکور به هدفش رسیده باشد؟ بله هر سال ده‌ها نفر از قبولی‌های رشته‌های تاپ و پرطرفدار کسانی هستند که تازه از دی ماه کنکور را جدی گرفته‌اند.

اگر پایه درسی خوبی ندارید، تا به امروز چیز زیادی برای کنکور و امتحانات نهایی نخوانده‌اید و می‌خواهید تازه از دی شروع کنید، بهتر است کنکور تیر را به عنوان هدف اصلی خود در نظر بگیرید.

تا کنکور تیر بیش از 5 ماه زمان داریم و این مدت زمان برای قبولی در هر رشته‌ای کافی است، البته به این شرط که درست برنامه‌ریزی کنید، نقاط ضعفتان را شناسایی کنید و خودتان را ملزم به اجرای مرتب برنامه‌ها کنید.

لطفا خودتان را با داوطلبانی که از تابستان یا مهر شروع کرده‌اند مقایسه نکنید؛ چون تعدادی از این داوطلبان در دی ماه جا می‌زنند و اگر به خودشان نیایند از دور رقابت خارج می‌شوند.

سخن آخر

دی و بهمن ماه‌های عجیبی برای داوطلبان کنکور هستند، در این بازه انگار عملکرد داوطلبان افت می‌کند، انگیزه سابق را ندارند و حتی برخی داوطلبان درس‌خوان و سخت‌کوش بیخیال قبولی در کنکور می‌شوند! در این محتوا در مورد دلایل سرماخوردگی روحی در دی و بهمن صحبت کردیم، به 3 اشتباه مرگبار کنکوری‌ها در دی و بهمن اشاره کردیم و برای جبران این اشتباهات راهکارهایی دادیم.

همچنین گفتیم در هر بازه از سال که دچار خستگی روحی شدید، چطور با چند تکنیک حال خودتان را بهتر کنید. اگر سوالی در مورد خستگی در ماه‌های دی و بهمن دارید یا راهکار دیگری برای رفع این مشکل به ذهنتان می‌رسد، خوشحال می‌شویم آن را در دیدگاه محتوا با ما در میان بگذارید.

بدترین اشتباهات کنکوری ها؛ پیشگیری از اشتباهات رایج کنکور

مقاله مرتبط: بدترین اشتباهات کنکوری ها؛ پیشگیری از اشتباهات رایج کنکور

چند سوال متداول

دلیل افت تحصیلی داوطلبان در دی و بهمن چیست؟

داوطلبان شور و اشتیاق و انگیزه مهر و آبان را ندارند و کمی هم خسته شده‌اند از طرفی در وضعیت اوژانسی و کمبود وقت بعد از عید هم نیستند؛ پس ناخودآگاه در دی و بهمن دچار خستگی و سستی می‌شوند.

3 اشتباه مرگبار کنکوری‌ها در دی و بهمن کدامند؟

صرفا تشریحی خواندن و بیخیال تست‌زنی شدن، مقایسه خود با دیگران و ناامیدی، تلاش بی‌وقفه و بدون استراحت درس خواندن از جمله اشتباهات مرگباری هستند که باید در دی اصلاح شوند.

چه راهکارهایی برای رفع خستگی روحی در دی و بهمن داریم؟

استراحت کردن، غر نزدن، دست از سرزنش خود یا مقایسه کردن برداشتن، نوشتن موفقیت‌ها و دستاوردهای هر چند جزئی و پیدا کردن یک دلخوشی کوچک از جمله راهکارهای رفع خستگی روحی در دی و بهمن هستند.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب