تا قطعی شدن تغییرات کنکور چطور برنامه ریزی کنم؟

31 شهریور 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 7 دقیقه
تا قطعی شدن تغییرات کنکور چطور برنامه ریزی کنم؟

سال کنکور مشاوری داشتم که می‌گفت برنامه‌هایت را با مداد بنویس چون قوانین کنکور ممکن است هر لحظه تغییر کنند! گویا ماجرای تغییرات کنکور 1403 تمامی ندارد، چند ساعت پیش خبری مبنی بر لغو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد. به محض انتشار این خبر داوطلبان سردرگم و نگران شدند و به این فکر افتادند که آیا باید برنامه‌هایم را تغییر دهم؟ بر اساس تغییرات جدید کنکور چطور برنامه‌ریزی کنم؟ آیا برای دروس عمومی کتاب تست تهیه کنم؟ تستی بخوانم یا خودم را برای امتحانات تشریحی آماده کنم؟

در این محتوا می‌خواهیم ابتدا در مورد تغییرات جدید کنکور 1403 صحبت کنیم و ببینیم که آیا این تغییرات قطعی هستند یا نه و در نهایت با توجه به اتفاقات اخیر بهترین برنامه‌ریزی برای کنکور کدام است.

جدیدترین تغییرات کنکور 1403

چند ساعت پیش سازمان سنجش اعلام کرد نحوه برگزاری کنکور با تصویب مجلس به روال قبلی بازگشته است؛ این یعنی قرار است مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی لغو شود. به زبان ساده‌تر قرار بر این است که تاثیر سوابق تحصیلی برای کنکور 1403 به صورت مثبت اعمال شود و دروس عمومی به کنکور بازگردند.

اگرچه این خبر اهمیت زیادی دارد؛ اما توجه کنید که برای اجرایی شدن هر تغییری، ابتدا باید آن تغییر از چند فیلتر عبور کند و این موضوع تا مدتی طول می‌کشد. حالا در این شرایط ما چکار کنیم؟ چطور برنامه‌ریزی کنیم؟

تخفیف یهویی

لطفا جوگیر نشوید!

به محض انتشار یک خبر جدید در مورد تغییرات کنکور، اکثر داوطلبان احساساتی برخورد می‌کنند؛ یعنی سردرگم می‌شوند و نمی‌توانند درست تصمیم بگیرند.

به عنوان اولین و مهم‌ترین توصیه، لطفا آرامش و خونسردی‌تان را حفظ کنید و شتاب زده عمل نکنند.

اگر پای صحبت پشت کنکوری‌ها بنشینید، حتما به شما توصیه می‌کنند تا جایی که می‌توانید درگیر حواشی نشوید. ممکن است بپرسید تغییرات کنکور موضوع بسیار مهمی است، چطور باید با این قضیه برخورد کنیم؟ برای اینکه خیالتان از این بابت راحت باشد و بتوانید همچنان باکیفیت درس بخوانید، به شما یاد می‌دهیم که تا قطعی شدن تغییرات کنکور 1403 چطور برنامه‌ریزی کنید.

چه زمان تغییرات کنکور 1403 قطعی می‌شوند؟

چه زمان تغییرات کنکور 1403 قطعی می‌شوند؟
تا قطعی شدن تغییرات کنکور زمان خود را با پیگیری اخبار حواشی هدر ندهید.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که تغییرات جدید کنکور 1403 فعلا در صحن مجلس به تصویب رسیده است و در ادامه لازم است این مصوبه از چند فیلتر عبور کنند تا تایید شده و به صورت قطعی اعمال شود.

این مصوبه ابتدا باید در شورای نگهبان تایید شود، بعد توسط هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شود و در نهایت توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی برسد. این روند یکی دو ماه طول می‌کشد و اصلا به نفعتان نیست که این زمان را با استرس و بلاتکلیفی سپری کنید!

بازگشت دروس عمومی در کنکور 1403 + خبر فوری

مقاله مرتبط: بازگشت دروس عمومی در کنکور 1403 + خبر فوری

تا قطعی شدن تغییرات کنکور 1403 چطور برنامه‌ریزی کنم؟

بلاتکلیفی یکی از بدترین اتفاقات برای کنکوری‌ها است؛ اما قرار نیست داوطلبان تا اجرایی شدن تغییرات جدید کنکور 1403 بلاتکلیف بمانند! برخی داوطلبان در انتظار اخبار جدید می‌مانند و از برنامه‌هایشان غافل می‌شوند، برخی دیگر فکر می‌کنند باید فورا برنامه‌هایشان را تغییر دهند و عجولانه تصمیم‌گیری می‌کنند.

بهترین کار این است که تا قطعی شدن تغییرات طبق گام‌های زیر عمل کنید:

گام اول؛ خونسردی‌ات را حفظ کن: بدترین واکنش این است که در این شرایط شتاب‌زده عمل کنید یا تا قطعی شدن تغییرات دست روی دست بگذارید و زمان را به هدر بدهید! باید همه احتمالات را در نظر بگیرید؛ پس توصیه می‌کنم فعلا برنامه‌هایتان را کاملا تغییر ندهید.

گام دوم؛ برای مطالعه عمومی‌ها عجله نکن: توصیه می‌کنم فعلا برای مطالعه دروس عمومی یا خرید کتاب‌های تست برای دروس عمومی عجله نکنید. برای مطالعه پایه‌ها دیر نمی‌شود؟ به هیچ عنوان! دروس عمومی راحت‌تر از دروس اختصاصی هستند و در مدت زمان کوتاهی می‌توانید آن‌ها را جمع کنید.

بهترین کار این است که در برنامه‌ریزی روزانه‌تان دو بازه یک ساعته را به مطالعه دروس عمومی، با اولویت عمومی‌های پایه دوازدهم اختصاص دهید.

گام سوم؛ تست‌زنی دروس تخصصی را در اولویت قرار بده: با توجه به اینکه تاثیر معدل در کنکور 1403 به صورت مثبت اعمال می‌شود، توصیه می‌کنم بیشتر روی تست‌زنی تمرکز کنید. البته دوازدهمی‌ها باید از ابتدای سال تحصیلی مطالب را خوب یاد بگیرند و دروس پایه دوازدهم را به صورت تستی_ تشریحی مطالعه کنند؛ اما بهتر است بیشتر تایمتان را روی حل تست بگذارید.

گام چهارم؛ منتظر اخبار قطعی باش: ممکن است تا قطعی شدن تغییرات کنکور، شایعات زیادی منتشر شود واین موضوع به استرس داوطلبان دامن بزند؛ پس توصیه می‌کنم اخبار کنکور را فقط از طریق سایت‌های معتبری همچون وب سایت پایتخت کتاب دنبال کنید.

تغییرات کنکور 1403؛ 📢 آخرین تغییراتی که حتما باید بدانید

مقاله مرتبط: تغییرات کنکور 1403؛ 📢 آخرین تغییراتی که حتما باید بدانید

توصیه به دانش‌آموزان دهم یازدهمی:

از وقتی که خبر حذف تدریجی کنکور و پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی اعلام شد، دانش‌آموزان دهم و یازدهمی بیشتر روی تشریحی خواندن مطالب تمرکز کردند و تا حدی از تست‌زنی غافل شدند. با توجه به اینکه پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی احتمالا تا کنکور 1406 به تعویق می‌افتد، توصیه می‌کنم دهم یازدهمی‌ها در کنار یادگیری اصولی مطالب کتاب درسی، حتما کتاب تست هم تهیه کنند و تست‌زنی را در برنامه‌هایشان بگذارند.

یعنی نمره امتحانات پایه‌های دهم و یازدهم اهمیت ندارد؟ یادتان باشد فقط در صورتی نمره یک امتحان اهمیت دارد که آن امتحان به صورت هماهنگ کشوری برگزار شود.

پس دانش‌آموزان دهم یازدهمی بهتر است تا قطعی شدن تغییرات کنکور 1403 تمرکزتان را روی تست‌زنی دروس تخصصی بگذارید.

بهترین برنامه بر اساس تغییرات جدید کنکور 1403

با انتشار خبر جدید در مورد تغییرات کنکور 1403 همه داوطلبان؛ یعنی چه پشت کنکوری‌ها و دوازدهمی‌ها، چه دهم یازدهمی‌ها می‌خواهند بدانند چطور باید برنامه‌ریزی کنند. در جدول زیر بهترین روش برنامه‌ریزی بر اساس تغییرات جدید کنکور 1403 را ارائه کرده‌ایم:

پایه تحصیلیبرنامه ریزی تا زمان قطعی شدن تغییرات
دوازدهمی‌هابیشتر زمانتان را برای تست‌زنی دروس تخصصی صرف کنید، دروس عمومی و تخصصی دوازدهم را به صورت تشریحی و تستی بخوانید.
پشت کنکوری‌هاحالا که تا حدی خیالتان از بابت ترمیم معدل راحت شده، بیشتر روی تست‌زنی دروس تخصصی تمرکز کنید و روزی یک الی دو ساعت عمومی بخوانید.
دهم یازدهمی‌هااز مطالعه دروس عمومی و تست‌زنی برای دروس تخصصی غافل نشوید.

سخن آخر

اکثر داوطلبان بابت قطعی شدن تاثیر سوابق تحصیلی گلایه می‌کردند و اعتقاد داشتند این موضوع به ضرر داوطلبان کنکور 1402 تمام شده است. امروز اعتراضات گسترده کنکوری‌ها بالاخره جواب داد و تغییرات جدیدی در صحن مجلس تصویب شد! گفتیم تاثیر معدل در کنکور 1403 به صورت مثبت خواهد بود و دروس عمومی به کنکور بازمی‌گردند؛ اما این تغییرات باید از چند فیلتر عبور کنند تا در نهایت به مرحله اجرا برسند.

همچنین در این مقاله به این موضوع پرداختیم که داوطلبان تا قطعی شدن تغییرات کنکور چطور برنامه‌ریزی کنند. اگر در مورد تغییرات جدید کنکور 1403 سوالی دارید، می‌توانید در قسمت دیدگاه این محتوا سوالات خودتان را مطرح کنید.

چند سوال متداول

آیا تغییرات جدید کنکور 1403 قطعی هستند؟

فعلا این تغییرات در صحن مجلس به تصویب رسیده‌اند و لازم است از چند فیلتر دیگر که در محتوا اشاره کردیم هم عبور کنند تا به مرحله اجرا برسند.

جدیدترین تغییرات کنکور 1403 کدامند؟

تاثیر قطعی سوابق تحصیلی لغو شده و تاثیر معدل فقط به صورت مثبت اعمال می‌شود، دروس عمومی به دفترچه کنکور بازمی‌گردند.

تا قطعی شدن تغییرات کنکور چطور برنامه‌ریزی کنیم؟

گفتیم که خونسردی خودتان را حفظ کنید و تا اجرایی شدن این تغییرات طبق برنامه پیشنهادی ارائه شده در این محتوا عمل کنید.

چطور از جدیدترین اخبار کنکور 1403 مطلع شویم؟

توصیه می‌کنم از حواشی و شایعات دوری کنید و فقط اخبار موثق را از طریق وب سایت‌های معتبری همچون پایتخت کتاب دنبال کنید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب