بدون کنکور رشته های تاپ قبول شو؛ تاثیر باور نکردنی معدل

18 بهمن 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 7 دقیقه
بدون کنکور رشته های تاپ قبول شو؛ تاثیر باور نکردنی معدل

اکثر داوطلبان از کنکور برای خودشان یک غول بی‌شاخ و دم ساخته‌اند و اغلب از من می‌پرسند بدون کنکور می‌توانم فلان رشته را قبول شوم؟ با حداقل درصدها می‌توانم در رشته دانشگاهی مورد علاقه‌ام تحصیل کنم؟ تا سال گذشته پاسخ من به این سوالات منفی بود اما امسال با اطمینان می‌توانم بگویم بله بدون کنکور هم می‌توانید رشته‌های تاپ قبول شوید! اما چطوری؟.

در این محتوا قصد داریم با هم کنکور را دور بزنیم و با انجام کاری که در ادامه در موردش صحبت می‌کنیم، ورق را طوری برگردانیم که با حداقل درصدها و حتی درصد صفر دانشجوی برخی رشته‌های پرطرفدار شوید. قرار نیست در کنکور تقلب کنیم یا به دعا و جادو متوسل شویم؛ بلکه قرار است به معجزه و تاثیر باور نکردنی معدل ایمان بیاوریم!

آیا می‌توان بدون کنکور رشته‌های تاپ قبول شد؟

قبولی بر اساس سوابق تحصیلی چیز جدیدی نیست و هر سال تعداد زیادی از داوطلبان کنکور بدون توجه به نتایج آزمون کنکور و صرفا بر اساس معدل به دانشگاه می‌روند.

منتهی اگر دقت کرده باشید برای قبولی در رشته‌های پرطرفدار و تاپ همیشه باید داوطلبان یک میانگین درصد خاصی را کسب می‌کردند و تا امسال عملا هیچ داوطلبی نمی‌توانست بدون کنکور در رشته‌های به اصطلاح نان و آب‌دار و خفن قبول شود.

تخفیف یهویی

هدف ما در این محتوا بررسی قبولی یک سری رشته‌های کم طرفدار و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی نیست؛ بلکه می‌خواهیم بدانیم چطور می‌توان با درصدهای صفر در کنکور رشته‌های پرطرفداری همچون پرستاری، مهندسی و حقوق قبول شد!

هنوز برخی داوطلبان تاثیر معدل را آنقدر که باید و شاید جدی نگرفته‌اند و حتی فکر می‌کنند بهتر است نمرات کم را با تلاش بیشتر در کنکور جبران کنند. در حالی که کسب معدل بالا بسیار راحت‌تر و به صرفه‌تر از تلاش بی‌وقفه برای آزمون کنکور است؛ چرا؟

در کنکور 1403 سهم نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم (یک پایه) 50 درصد و سهم کنکور یعنی مطالب هر سه پایه (دهم، یازدهم، دوازدهم) هم 50 درصد است.

دقت کنید که حجم مطالب کنکور سه برابر حجمی است که باید برای امتحانات نهایی مطالعه کنید و در کمال ناباوری تاثیر کنکور و معدل با هم برابر است.

پس وقتی می‌گوییم معدل بالای امتحانات نهایی برای شما معجزه می‌کند به هیچ وجه اغراق نکرده‌ایم. اگر تا امروز امتحانات نهایی پایه دوازدهم یا امتحانات ترمیم معدل را جدی نگرفته‌اید و قصد دارید مطالعه برای این امتحانات سرنوشت‌ساز را به ماه پایانی و دقیقه نود موکول کنید، سخت در اشتباهید!

 با درصد صفر پرستاری قبول شو

چه میانگین درصدی در کنکور داشته‌باشم تا بتوانم پرستاری روزانه قبول شوم؟ همه درس‌ها را در کنکور صفر بزن! چشم‌هایتان را پاک نکنید چون درست دیده‌اید.

با درصد صفر ( نه منفی ) می‌توانید در کنکور 1403 پرستاری قبول شوید. منتهی به شرط این که حتما معدل کتبی دوازدهم شما بالای 19 باشد.

اجازه دهید بیشتر توضیح دهیم؛ اگر معدل داوطلبی در امتحانات نهایی (یا ترمیم معدل) خرداد ماه 19 شود، تراز معدل او 9800 تا 10 هزار خواهد بود، حالا اگر این داوطلب همه درصدهای کنکورش صفر باشند (توجه کنید که درصد منفی نداشته باشد) تراز کنکور او حدود 5 هزار خواهد بود.

با یک محاسبه ساده ریاضی، تراز نهایی این داوطلب 7500 خواهد بود. (سهم معدل 50 درصد و سهم کنکور 50 درصد) با تراز 7500 در سال‌های گذشته قبولی پرستاری داشته‌ایم!

با حداقل درصدها به هدفت برس

با حداقل درصدها به هدفت برس
تاثیر باور نکردنی معدل در کنکور به حدی است که می‌توانید با حداقل درصدها در رشته‌های تاپ و پرطرفدار قبول شوید.

قرار است با ارائه تعدادی کارنامه کاری کنیم که دود از کله مبارکتان بلند شود؛ پس کمربندهایتان را محکم ببندید و همه حواستان را به این بخش معطوف کنید. من یقین دارم حتی ضعیف‌ترین داوطلب‌ها هم اگر تعدادی مبحث را انتخاب کرده و آن‌ها را خوب مطالعه کنند، می‌توانند در کنکور به یک میانگین درصد 10 الی 20 درصدی برسند.

از طرفی کسی که توانسته در امتحانات نهایی معدل 19 کسب کند، قطعا دروس پایه دوازدهم را حسابی یاد گرفته و کافی است برای این دروس تعدادی تست کار کند.

می‌خواهم بگویم وقتی می‌توانید با درصدهای صفر کنکور و معدل 19 رشته پرطرفداری همچون پرستاری قبول شوید، چرا کمی تلاشتان را بیشتر نکنید تا در دانشگاه یا حتی رشته بهتری پذیرفته شوید؟ حالا با همین معدل 19 چه میانگین درصدی بزنم؟

حداقل درصدها برای قبولی در تمام گروه‌های آزمایشی

از آنجایی که شما داوطلبان عزیز تا نمونه عینی کارنامه‌ها را نبینید به حرف ما ایمان نمی‌آورید، تصمیم گرفتیم در ادامه چند نمونه کارنامه از کسانی که با حداقل درصدها و معدل بالا توانسته‌اند رشته‌های تاپ و پرطرفدار قبول شوند ارائه کنیم.

  • بچه‌های سخت کوش تجربی
حدود معدلحداقل درصد زیستحداقل درصد ریاضیحداقل درصد فیزیک حداقل درصد شیمیحداقل درصد زمین شناسیرشته قبولی
18101010 الی 151515پرستاری روزانه
1930 الی 40203530 الی 4050پزشکی و دارو روزانه
  • بچه‌های باهوش ریاضی
حدود معدلحداقل درصد ریاضیحداقل درصد فیزیکحداقل درصد شیمیرشته قبولی
181020 الی 3020 الی 35هر مهندسی که بخواید، دوره روزانه
  • بچه‌های قدرتمند انسانی
حدود معدلحداقل درصد ریاضیحداقل درصد فلسفه و منطقحداقل درصد عربیحداقل درصد علوم و فنونحداقل درصد تاریخ و جغرافیاحداقل درصد جامعه شناسیحداقل درصد روانشناسیحداقل درصد اقتصادرشته قبولی
5/18105 الی 15303540 الی 506050 الی 6050 الی 60فرهنگیان، روانشناسی و حقوق دوره روزانه

من امسال خوب درس نخوانده‌ام و هیچ امیدی به قبولی در کنکور اردیبهشت و حتی تیر ندارم، بهتر است قید درس خواندن را بزنم و برای کنکور سال بعد برنامه ‌ریزی کنم. بعد از خواندن این مقاله و دیدن حدود درصدها هیچ داوطلبی اجازه ندارد تسلیم شود.

شما با هر پایه علمی اگر از الان مطالعه برای امتحانات نهایی را شروع کنید و معدل 19 و حتی بالاتر کسب کنید، بدون شک در کنکور امسال موفق خواهید شد.

حقیقت این است که سال بعد معلوم نیست چه تغییراتی داشته باشیم و شاید شرایط قبولی سخت‌تر از امسال شود. اگر هنوز برنامه‌ریزی برای کنکور را آغاز نکرده‌اید و اصلا نمی‌دانید چطور باید برنامه‌ریزی کنید یا روش مطالعه و تست‌زنی دروس مختلف را بلد نیستید، می‌توانید از مقالات مشاوره‌ای وب سایت پایتخت کتاب استفاده کنید.

غیبت در کنکور؛ اگر سر جلسه کنکور نریم چی میشه؟

مقاله مرتبط: غیبت در کنکور؛ اگر سر جلسه کنکور نریم چی میشه؟

سخن آخر

شاید فکر کنید که برای قبولی در رشته‌های تاپ و پرطرفدار باید شاخ غول بشکنید و درصدهای بالایی در کنکور کسب کنید؛ اما ما در این محتوا به شما گفتیم می‌توانید بدون کنکور بهترین رشته‌ها را قبول شوید اگر به تاثیر باور نکردنی معدل ایمان بیاورید. ابتدا در مورد اهمیت معدل و سوابق تحصیلی صحبت کردیم و یک داوطلب فرضی با معدل 19 و درصدهای صفر را در نظر گرفتیم که می‌تواند پرستاری قبول شود.

در ادامه گفتیم با حداقل درصدها می‌توانید به مراتب رشته‌های بهتری هم قبول شوید؛ پس نباید فرصت کنکور1403 را از دست بدهید و بهتر است از الان مطالعه برای امتحانات نهایی یا ترمیم معدل را آغاز کنید.

در انتها اگر هنوز در مورد این موضوع سوال یا ابهامی در ذهنتان دارید، می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه این محتوا مطرح کنید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. موسوی اردیبهشت 8, 1403

    اگه هر درسی رو ۱۶ درصد بزنیم و۲تاروهم نزنی تو رشته انسانی قبول میشیم

    • پایتخت کتاب اردیبهشت 8, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙 مشخص نمیکنه متاسفانه

  2. نگین فروردین 7, 1403

    سلام
    به نظرتون با معدل بالای ۱۸‌.۵ و درصد صفر در رشته ریاضی میشه امید به قبولی مهندسی روزانه اصفهان یا شیراز داشته باشیم؟

    • پایتخت کتاب فروردین 9, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙خیر
      باید ۵-۱۰٪ بزنین

  3. HAMED اسفند 12, 1402

    سلام من یه سهمیه 5 درصد دارم ولی کدشو موقع ثبت نام نداشتم و ثبتش نکردم. الان به نظرتون یه بار دیگه سایت باز میشه که من بتونم کدو ثبت کنم

    مهدی

    • پایتخت کتاب اسفند 15, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙سایت مجدد باز نمیشه اما اگه تیکش رو زدین اعمال میشه

  4. ابوالفضل اسفند 7, 1402

    سلام مرسی از مطالب خوب و مفیدتون
    با معدل 18 به بالا و میانگین درصد 20 تا 30 و سهمیه 5 درصد شانس قبولی مهندسی کامپیوتر دانشگاه های تهران یا اصفهان دارم؟

    • پایتخت کتاب اسفند 8, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 بله شانس قبولی در رشته و شهرهایی که گفتید رو دارید.

  5. ایول بهمن 19, 1402

    سلام با معدل بالا 19 و زیست و شیمی زمین بالا 50 و ریاضی فیزیک 0 میشه دام پزشکی قبول شد؟

    • پایتخت کتاب بهمن 22, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 درصد صفر تاثیر منفی قابل توجهی روی تراز کنکور میذاره، هر چند معدل ۱۹ و درصد ۵٠ برخی دروس خیلی خوبه اما دو درس دیگه رو صفر نگذارید و توی زمان باقی مانده چند مبحث راحت ریاضی و فیزیک رو کار کنید تا به یک حداقل درصدی در این دروس برسید.

  6. عالیه بهمن 17, 1402

    من اولین نفر نظر گذاشتم خیلی عالی بود خانم رسولی

    • پایتخت کتاب بهمن 17, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خیلی خوشحالیم از این بابت

آخرین مقالات پایتخت کتاب