با این منابع فارسی نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

19 اسفند 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 7 دقیقه
با این منابع فارسی نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

تا قبل از کنکور 1402 امتحانات نهایی تاثیر مستقیمی در نتیجه کنکور نداشتند و از این رو بسیاری از دانش‌آموزان به بهانه مطالعه برای کنکور، امتحانات نهایی را جدی نمی‌گرفتند. امسال سهم امتحانات نهایی در نتیجه کنکور 60 درصد است و طبق آخرین اخبار قرار است در کنکورهای آینده تاثیر امتحانات نهایی بیشتر هم بشود. درس فارسی در مقایسه با بسیاری از دروس عمومی و اختصاصی سبک‌تر است و به همین دلیل اکثر دانش‌آموزان مطالعه آن را به تاخیر می‌اندازند؛ نتیجه این می‌شود که بعد از امتحان نهایی فارسی این دانش‌آموزان با دیدن نمرات پایین‌شان غافلگیر می‌شوند.

نمره امتحان نهایی فارسی چقدر در نتیجه کنکور تاثیر دارد؟ آیا برای امتحان نهایی فارسی مطالعه کتاب درسی به تنهایی کافی است؟ کدام کتاب‌های کمک درسی مخصوص امتحان نهایی فارسی طراحی شده‌اند؟ این کتاب‌ها را از کجا تهیه کنیم؟ در این مقاله با پایتخت کتاب همراه باشید تا به همه این سوالات جواب بدهیم.

امتحان نهایی فارسی را جدی بگیرید!

از درس فارسی در کنکور 1402 هیچ سوالی طرح نمی‌شود! البته این به معنی حذف این درس یا کم اهمیت شدن آن نیست؛ بلکه اتفاقا از آنجایی که تنها راه تاثیر گذاشتن درس فارسی در نتیجه کنکور نمرات امتحانات نهایی است، باید امتحان نهایی فارسی را جدی بگیرید! اگر یک محاسبه کوچک هم در ذهنتان بکنید متوجه می‌شوید که کسب نمره بالا در این درس چقدر به نفعتان تمام می‌شود. برای مثال بیایید درس فارسی را با درس ریاضی مقایسه کنیم؛ سوالات درس ریاضی در کنکور از سه پایه مختلف طرح می‌شود، در حالی که برای امتحان نهایی درس فارسی تنها یک منبع دارید. خواندن هر مبحث از ریاضی تقریبا به اندازه کل کتاب فارسی دوازدهم از شما وقت و انرژی می‌گیرد؛ پس قبول دارید که وقت گذاشتن برای کسب نمره 20 در امتحانات نهایی فارسی ارزشش را دارد؟

کدام قسمت‌های کتاب فارسی در امتحان نهایی مهم‌تر است؟

می‌خواهید در امتحان نهایی فارسی 20 بگیرید؟ اگر نمره 20 می‌خواهید باید به تک تک شعرها و متن‌های کتاب فارسی اهمیت دهید. در واقع همه قسمت‌های کتاب فارسی برای امتحان نهایی مهم هستند ولی اگر می‌خواهید برنامه ریزی دقیق‌تر و بهتری داشته باشید، بد نیست بارم بندی امتحان نهایی فارسی را بدانید. درس فارسی از سه قلمرو زبانی، ادبی و فکری تشکیل شده است و امتحان نوبت دوم این درس در تاریخ پنج ‌شنبه 04/03/1402 برگزار می‌شود.

تخفیف یهویی

اسم قلمرو ادبیمباحثنمره در امتحان نهایی
قلمرو زبانیمعنا و املای لغات و دستور زبان فارسی7 نمره
قلمرو ادبیآرایه‌های ادبی و حفظ شعر5 نمره
قلمرو فکری …8 نمره
جدول بارم بندی امتحان نهایی فارسی دوازدهم
برای امتحان نهایی عربی چی بخونم؟ عربی 20 شو

مقاله مرتبط: برای امتحان نهایی عربی چی بخونم؟ عربی 20 شو

چگونه فارسی را برای امتحان نهایی بخوانیم؟

برای شروع و قبل از هر کاری لازم است ابتدا چند روزی زمان بگذارید و قسمت دستور زبان و آرایه‌ها را به صورت فشرده کار کنید. برای مطالعه این بخش، کتاب درسی کافی نیست و در کنار کتاب درسی باید از منابع کمک آموزشی همچون جزوه فارسی دوازدهم برای امتحان نهایی نشر الگو استفاده کنید. بعد از اینکه به یک تسلط نسبی روی دستور زبان و آرایه‌ها رسیدید، باید از درس اول مطالعه را آغاز کنید و درس به درس پیش بروید. برای مطالعه هر درس ابتدا معنی لغات و کلمات املایی مهم و بعد مفهوم و معنی متن و شعرها را بخوانید. در نهایت، نکات دستوری و آرایه‌های آن درس را مطالعه کنید و تا می‌توانید برای این قسمت نمونه سوال امتحانی کار کنید.

چند توصیه مهم برای 20 شدن فارسی نهایی

برای اینکه نمره 20 شما در امتحان نهایی فارسی تضمین شود، توصیه‌های زیر را جدی بگیرید:

منابع لازم برای موفقیت در امتحان نهایی فارسی

بدون شک مهم‌ترین منبع برای امتحان نهایی فارسی کتاب درسی است و لازم است جزء به جزء کتاب درسی را به دقت مطالعه کنید. اما در همین کتاب درسی هم قسمت‌هایی وجود دارد که ممکن است مطالعه آنها برای دانش‌آموزان مشکل باشد؛ برای مثال قسمت دستور زبان و آرایه‌های ادبی از بخش‌های دشوار و مفهومی درس فارسی هستند یا برخی از شعرها و متن‌های کتاب دشوار هستند و شاید در فهم معنی آنها به مشکل بخورید. از طرف دیگر لازم است در کنار مطالعه کتاب درسی، سوالات امتحانی سال‌های گذشته و نیز سوالات مشابه آنها را هم کار کنید. پس به طور خلاصه برای موفقیت در امتحان نهایی فارسی به دو منبع نیاز دارید؛ کتاب درسی و یک کتاب کمک درسی مناسب و استاندارد.

با این منابع دین و زندگی نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

مقاله مرتبط: با این منابع دین و زندگی نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

کتاب درسی از واجبات است!

کتاب درسی فارسی دوازدهم شامل هشت فصل و هجده درس است بنابراین حجم مطالب این کتاب زیاد است و باید از همین الان برای مطالعه این درس برنامه ریزی کنید. لطفا به بهانه مطالعه دروس اختصاصی یا خواندن درس‌های دشوارتر، مطالعه درس فارسی را به شب امتحان موکول نکنید؛ چون حتی اگر بخواهید در فرجه امتحان یک دور کتاب درسی را روخوانی کنید، باز هم زمان کافی برای این کار نخواهید داشت!

در صورتی که نیاز به کتاب درسی دارید به پایتخت کتاب مراجعه کنید چرا که جدیدترین و با کیفیت ترین کتاب های درسی را برای شما فراهم کرده است. شما می توانید کتاب تان را در سریع ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید.

کتاب کمک درسی را فراموش نکنید

حتی اگر کتاب درسی فارسی را چند دور با دقت بخوانید، باز هم برای کسب نمره 20 در فارسی امتحان نهایی لازم است از یک کتاب کمک درسی هم استفاده کنید. قبل از خرید کتاب کمک درسی دو نکته مهم را در نظر بگیرید؛ اول اینکه درسنامه‌ها باید مختصر و کاربردی و مناسب مرور و یادآوری شب امتحان باشند. دوم باید بعد از هر درسنامه به تعداد کافی نمونه سوال و آزمون ارائه شود و بهتر است آزمون‌ها استاندارد و در چهارچوب سوالات امتحانات نهایی طراحی شوند.

با این منابع امتحان زبان نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

مقاله مرتبط: با این منابع امتحان زبان نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

بهترین کتاب‌های کمک درسی برای امتحان نهایی فارسی

بعد از اینکه در پاراگراف قبلی نکاتی در مورد ویژگی‌های کتاب‌های کمک درسی مناسب برای امتحان نهایی بیان کردیم، الان وقت آن است که چند نمونه از این کتاب‌ها را معرفی کنیم. خیلی سبز ، گاج، مبتکران، کاگو، گل واژه و بنی هاشمی از جمله انتشاراتی هستند که در این زمینه کتاب های فوق العاده ای منتشر کرده اند که در زیر لیست این کتاب ها را برای شما آورده ایم:

توجه کنید که طبق نظر دانش آموزان سری شب امتحان از انتشارات خیلی سبز از جمله بهترین کتاب‌های کمک درسی برای امتحان نهایی فارسی هستند. برای خرید این کتاب‌ها و نیز هر کتابی که در زمینه کنکور یا امتحانات نهایی نیاز دارید، می‌توانید به وب سایت پایتخت کتاب (بانک کتاب پایتخت) مراجعه کنید و کتاب‌های مورد نظرتان را در عرض چند دقیقه با بهترین قیمت سفارش داده و در کمترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید.

چند سوال متداول

نمره امتحان نهایی فارسی چقدر در نتیجه کنکور تاثیر دارد؟

از 40 درصد تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور، 26 درصد مربوط به نمرات امتحانات نهایی دروس عمومی است و نمره هر درس به صورت جداگانه تاثیر داده می‌شود.

کدام کتاب‌های کمک درسی مخصوص امتحان نهایی فارسی طراحی شده‌اند؟

کتاب‌های فرمول بیست فارسی دوازدهم گاج، ادبیات فارسی دوازدهم بنی هاشمی، جزوه فارسی دوازدهم برای امتحان نهایی نشر الگو، گلبرگ ادبیات فارسی دوازدهم گل واژه، شب امتحان ادبیات فارسی دوازدهم خیلی سبز.

بهترین کتاب‌های کمک درسی برای امتحان نهایی فارسی را از کجا بخریم؟

اگر زمانتان بسیار ارزشمند است و می‌خواهید کتاب‌های مورد نیازتان را با مناسب‌ترین قیمت از یک فروشگاه آنلاین معتبر خریداری کنید، به وب سایت پایتخت کتاب مراجعه کنید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه

نظر خود را ثبت کنید

نظرات ثبت شده

  1. علیرضا قاسمی بهمن 30, 1402

    سلام خانوم رسولی ای کاش روش خواندن فارسی را می گذاشتید 😕

    • پایتخت کتاب اسفند 1, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 چشم نظرتون رو منتقل میکنم توی آپدیت های بعدی به این مقاله اضافه بشه

  2. ش.ا بهمن 23, 1402

    خانم رسولی لطفا درباره نحوه خوندن زمین شناسی برای کنکور هم برامون بزارید.

    • پایتخت کتاب بهمن 24, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 این مقاله الان هم داخل سایت مون هستش

  3. مهدی بهمن 18, 1402

    عه دیدی چی شد ، من نظر دادم

آخرین مقالات پایتخت کتاب