با این منابع دین و زندگی نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

24 بهمن 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 10 دقیقه
با این منابع دین و زندگی نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

دیگر گذشت زمانی که دینی یکی از دروس راحت و نمره‌آور بود، شاید باورتان نشود اما سال گذشته امتحان نهایی دینی یکی از نفس گیرترین امتحانات بود! گرفتن نمره 20 در درس دین و زندگی کار هر کسی نیست و از طرفی دیگر دروس عمومی سهم قابل توجهی از سوابق تحصیلی شما را تشکیل می‌دهند؛ در نتیجه نمره این درس می‌تواند نتیجه شما را زیرورو کند. گرفتن نمره 20 دینی یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود؛ اما برای رسیدن به آن باید با نحوه خواندن درس دینی برای امتحان نهایی و بهترین منابع آن آشنا شوید. با پایتخت کتاب همراه باشید تا هر آنچه که برای کسب نمره 20 دینی به آن نیاز دارید را به شما آموزش دهیم.

بارم بندی امتحان نهایی دین و زندگی

دانستن بارم بندی هر امتحان به ما دید بهتری در مورد اهمیت فصول مختلف می‌دهد و کمک می‌کند برنامه‌ریزی دقیق‌تر و بهتری برای آن امتحان داشته باشیم. برای مثال متوجه می‌شوید که باید وقتتان را بیشتر روی چه موضوعاتی بگذارید و زمانتان را چطور مدیریت کنید. البته می‌دانم که هدف شما دانش‌آموزان سخت کوش، کسب نمره 20 امتحان نهایی دینی است، از این رو نباید هیچ فصلی از کتاب دینی را کم اهمیت تلقی کنید. در جدول زیر بارم بندی امتحان نهایی دین و زندگی را مشاهده می‌کنید.

فصلبارم در امتحان نهایی
اول و دوم2.5 نمره
سوم و چهارم3 نمره
پنجم و ششم3 نمره
هفتم1.5 نمره
هشتم و نهم4 نمره
دهم و یازدهم3 نمره
دوازدهم و سیزدهم3 نمره
جمع کل20 نمره
جدول بارم بندی امتحان نهایی دین و زندگی

روش مطالعه صحیح دین و زندگی برای امتحان نهایی

درس دینی از دو قسمت اصلی یعنی متن کتاب و آیات، روایات و اشعار تشکیل شده و روش مطالعه هر کدام از این قسمت‌ها با قسمت دیگر متفاوت است. در واقع برای اینکه با نحوه مطالعه درس دین و زندگی برای امتحانات نهایی آشنا شوید، باید برای مطالعه هر کدام از این قسمت‌ها استراتژی خاصی داشته باشید.

1- مطالعه صحیح متن کتاب

شاید فکر کنید که در امتحان نهایی دینی باید متن کتاب درسی را واو به واو بنویسید، در حالی‌که می‌توانید جمله‌بندی‌ ها را کمی تغییر دهید اما باید کلمات کلیدی را حتما بنویسید. در واقع بارم هر سوال به کلمات کلیدی اختصاص دارد و حتی اگر در پاسخ سوالی چند خط داستان تعریف کنید اما کلمه کلیدی و مهم را جا بیندازید، نمره آن قسمت را نخواهید گرفت. پس هنگام مطالعه متن کتاب دینی، کلمات مهم و کلیدی را هایلایت کنید. بهترین روش برای مطالعه متن کتاب این است که ابتدا هر پاراگراف را یک دور در حد فهم مطالعه کنید، بعد دوباره آن پاراگراف را بخوانید و کلمات کلیدی را هایلایت کنید.

تخفیف یهویی

با این منابع امتحان زبان نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

مقاله مرتبط: با این منابع امتحان زبان نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

2- مطالعه صحیح آیات و اشعار

در مورد آیات باید دو نکته را بدانید، اول معنی هر آیه و دوم پیام هر آیه؛ درک پیام آیات معمولا برای دانش‌آموزان دشوار است، همچنین باید بتوانید بین پیام آیات و شعرها با متن کتاب درسی ارتباط برقرار کنید. توصیه می‌کنم برای این قسمت حتما از یک کتاب کمک درسی مناسب استفاده کنید. بعد از مطالعه پیام آیات و اشعار، یک بار دیگر به متن کتاب درسی برگردید و سعی کنید ارتباط آیات و متن کتاب را پیدا کنید.

3- نمودار درختی بکش

بهترین روش برای یادگیری و خلاصه نویسی درس دینی، رسم نمودار درختی است. به این صورت که ابتدا باید یک دور کل درس را با دقت بخوانید، بعد یک درخت رسم کنید و در تنه درخت موضوع اصلی درس و در شاخه‌ها سرتیترهای اصلی را بنویسید. حالا ما برای هر سرتیتر اصلی تعدادی آیه، شعر و کلمه کلیدی داریم که باید آنها را در برگ‌های مربوط به هر شاخه یادداشت کنید. به این ترتیب کل درس را در قالب یک درخت خلاصه کرده‌ایم، البته این نمودار درختی برای مرور مطالب کاربرد دارد و نباید جای مطالعه متن کتاب را بگیرد.

4- خودت طراح سوال شو

بعد از اینکه مطالعه هر پاراگراف را به پایان رساندید، خودتان را جای طراح سوال بگذارید، اگر شما طراح سوالات امتحان نهایی دین و زندگی بودید، از این قسمت چه سوالی طرح می‌کردید؟ کدام قسمت این پاراگرف از نظر شما اهمیت بیشتری دارد؟

5- از حل نمونه سوال غافل نباش

بعد از مطالعه هر درس، حتما نمونه سوالات امتحانات نهایی چند سال اخیر را برای آن درس کار کنید، حتی اگر خلاق باشید می‌توانید در متن هر سوال تغییراتی ایجاد کنید و از دل نمونه سوالات امتحانی، خودتان سوالات جدیدی طرح کنید. راستی از مطالعه سوالات کتاب درسی مثل تفکر در متن، تدبر در قرآن یا اندیشه و تحقیق‌ها غافل نشوید.

با این منابع فارسی نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

مقاله مرتبط: با این منابع فارسی نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

معرفی بهترین منابع دینی برای امتحان نهایی

معرفی بهترین منابع برای امتحان نهایی دین و زندگی

شاید فکر کنید برای امتحان نهایی دینی نیازی به کتاب کمک آموزشی ندارید و مطالعه کتاب درسی به تنهایی کافی است. در حالی که بعضی قسمت‌های کتاب درسی مانند پیام آیات و اشعار اصلا طوری نیست که داوطلب به تنهایی بتواند از عهده مطالعه آنها برآید، به علاوه شما به منبعی نیاز دارید که همه نمونه سوالات امتحانات نهایی چند سال گذشته را به همراه پاسخ تشریحی گردآوری کرده باشد. در ادامه بهترین منابع برای 20 گرفتن در امتحان نهایی درس دین و زندگی را معرفی می‌کنیم.

کتاب درسی دینی دوازدهم

مهم‌ترین منبع درس دینی برای امتحان نهایی کتاب درسی است، شاید باورتان نشود اما حتی اگر بهترین منابع کمک آموزشی را تهیه کنید ولی از مطالعه کتاب درسی غافل شوید، باید با نمره 20 دینی خداحافظی کنید. 

اگر کتاب درسی ندارید یا کتاب‌تان کهنه و قدیمی شده، می‌توانید جدیدترین چاپ کتاب دین و زندگی دوازدهم که برای تمامی رشته ها است و هم چنین کتاب دین و زندگی دوازدهم انسانی را همین الان از وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب خریداری کنید.

فرمول بیست دین و زندگی دوازدهم گاج

فرمول بیست دین و زندگی دوازدهم گاج یک کتاب متفاوت و خلاقانه است، در این کتاب علاوه بر درسنامه، سوالات امتحانی و پاسخنامه بخش‌های مفید دیگری هم داریم. با مطالعه این کتاب گویی یک مشاور حرفه‌ای شما را برای مطالعه صحیح درس دینی راهنمایی می‌کند و در مورد نحوه پاسخگویی به سوالات امتحان نهایی و بارم بندی هر قسمت از سوالات به شما آموزش می‌دهد.

نکته مثبت در مورد این کتاب این است که اگرچه منبع بسیار کاملی است اما حجم معقولی دارد و حتی اگر در میانه سال تحصیلی هم به فکر تهیه آن بیوفتید اشکالی ندارد. در این کتاب دو آیتم ویژه مرور مطالب در شب امتحان داریم؛ جزوه رایگان بخش‌های مهم کتاب درسی در 95 صفحه و 4 ساعت فیلم آموزشی که از طریق اسکن QRکد می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

فرمول بیست دین و زندگی دوازدهم رشته انسانی گاج

در صورتی که رشته شما انسانی است باید فرمول بیست دین و زندگی دوازدهم انسانی را تهیه کنید.

غول امتحان دین و زندگی دوازدهم مبتکران

درسنامه این کتاب بسیار کوتاه‌تر از درسنامه کتاب فرمول بیست است و در واقع درسنامه کتاب غول امتحان دین و زندگی دوازدهم مبتکران شامل نکات مهم و اصلی هر درس بوده و بهترین منبع برای مرور سریع مطالب در فرجه امتحانات نهایی است. در قسمت ایستگاه‌های تمرین بعد از حل تمرین‌های جامع درس به درس می‌توانید با حل نمونه سوالات امتحانات نهایی مطالبی که آموخته‌اید را تثبیت کنید و در قسمت اردوهای تدارکی آزمون‌های شبیه ساز امتحانات پایانی نوبت اول و دوم را کار کنید. این کتاب مناسب داوطلبانی است که تسلط نسبتا خوبی روی متن کتاب درسی دارند و به دنبال منبعی برای مرور سریع نکات و نیز حل نمونه سوالات متنوع هستند.

غول امتحان دین و زندگی دوازدهم رشته انسانی مبتکران

در صورتی که رشته شما انسانی باید غول امتحان دین و زندگی دوازدهم انسانی مبتکران را خریداری کنید.

کتاب دینی ماجراهای من و درسام خیلی سبز

ماجراهای من و درسام دین و زندگی دوازدهم خیلی سبز  کتابی است که برای 20 گرفتن طراحی شده و مولف آن ادعا می‌کند هر آنچه که برای کسب نمره 20 امتحان نهایی نیاز دارید را در این کتاب می‌توانید پیدا کنید. در درسنامه‌های این کتاب مطالب با دقت زیادی طبقه‌بندی شده‌اند، در متن هر درس تعدادی سوال تستی برای آشنایی بیشتر با موضوع داریم و بعد به قسمت اصلی یعنی نمونه سوالات تشریحی می‌رسیم. در پایان کتاب 6 آزمون تشریحی برای تمرین بیشتر مطالب و آشنایی با ساختار امتحانات نهایی ارائه شده است. .

ماجراهای من و درسام دین و زندگی دوازدهم رشته انسانی خیلی سبز

در صورتی که رشته شما انسانی است باید ماجراهای من و درسام دین و زندگی دوازدهم انسانی را خریداری کنید.

کتاب شب امتحان دین و زندگی دوازدهم خیلی سبز

شب امتحان دین و زندگی دوازدهم خیلی سبز مخصوص داوطلبانی است که مطالعه امتحان نهایی دینی را کمی دیر آغاز کرده‌اند؛ چون در درسنامه کوتاه و 17 صفحه‌ای این کتاب، خلاصه مهم‌ترین نکات درس دینی دوازدهم ارائه شده است. به علاوه با حل چهار آزمون تشریحی‎‎ نوبت اول که به دو صورت طبقه‌بندی شده و طبقه‌بندی نشده هستند و نیز هشت آزمون نوبت دوم که همان روال آزمون‌های نوبت اول را دارند، با حال و هوای سوالات امتحان نهایی دینی بیشتر آشنا می‌شوید.

همچنین، با خواندن نکات مشاوره‌ای این کتاب و بارم بندی که در ابتدای هر فصل ارائه شده، یاد می‌گیرید که چطور در مدت زمان نسبتا کوتاهی بهترین نتیجه را در امتحان نهایی درس دینی کسب کنید.

شب امتحان دین و زندگی دوازدهم رشته انسانی خیلی سبز

در صورتی که رشته شما انسانی است باید شب امتحان دین و زندگی دوازدهم انسانی را خریداری کنید.

دینی بهمن آبادی دوازدهم بست

دینی بهمن آبادی دوازدهم بست برای آموزش داوطلبان برنامه ویژه‌ای دارد، ابتدا باید یک درس را از کتاب درسی دین و زندگی مطالعه کنید، سپس می‌توانید با مطالعه نمودارهای درختی مربوط به آن درس در کتاب دینی بهمن آبادی دوازدهم بست، مطالب را در ذهنتان طبقه‌بندی کنید.

در ادامه در قسمت پرسش و پاسخ این کتاب مطالب در ذهنتان تثبیت می‌شوند و بعد با حل نمونه سوالات متنوع این کتاب به تسلط کامل می‌رسید. می‌توانید در فرجه امتحان نهایی دین و زندگی با مطالعه خلاصه‌های کامل این کتاب و حل سوالات امتحانات نهایی چند سال گذشته، آمادگی بسیار خوبی برای شرکت در امتحان نهایی دینی کسب کنید.

سخن آخر

دین و زندگی درس شیرین و دوست داشتنی و در عین حال مهم و سرنوشت‌سازی است که به طرز عجیبی توسط داوطلبان نادیده گرفته می‌شود. در این محتوا ابتدا در مورد روش مطالعه صحیح دینی برای امتحان نهایی صحبت کردیم و گفتیم روش مطالعه متن کتاب با آیات و اشعار متفاوت است و بعد در ادامه بهترین منابع کمک درسی دینی برای کسب نمره 20 امتحان نهایی را معرفی کردیم. اگر شما هم از منبع خاصی برای امتحان نهایی درس دین و زندگی استفاده کرده‌اید و از آن نتیجه خوبی گرفته‌اید، خوشحال می‌شویم تجربیات ارزشمندتان را در قسمت دیدگاه این محتوا با سایر داوطلبان در میان بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
ااااا دیدی چی شد؟ هیچ کس نظر نذاشته :(
آخرین مقالات پایتخت کتاب