ظرفیت رشته های پزشکی و دندان پزشکی اعلام شد، رشته‌های تعهدی آره یا نه؟

11 دی 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 6 دقیقه
ظرفیت رشته های پزشکی و دندان پزشکی اعلام شد، رشته‌های تعهدی آره یا نه؟

اکثر بچه‌های سخت‌کوش تجربی به عشق اینکه روپوش سفید بپوشند و آن گوشی‌های جذاب پزشکی را دور گردنشان بی‌اندازند، این رشته را انتخاب می‌کنند. البته که ظرفیت رشته‌های محبوب پزشکی و دندان‌پزشکی محدود است و حتی قبولی در دانشگاه آزاد یا پردیس خودگردان پزشکی و دندان‌پزشکی هم کار هر کسی نیست.

ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی اعلام شد و خبر خوب اینکه امسال برای این دو رشته افزایش ظرفیت داشته‌ایم. امسال ظرفیت پزشکی چقدر افزایش داشته؟ آیا این افزایش ظرفیت مربوط به دانشگاه‌های دولتی است یا آزاد و پردیس؟ چه تعداد از ظرفیت پزشکی و دندان پزشکی به پذیرش تعهدی اختصاص دارد؟ آیا رشته‌های تعهدی را انتخاب کنیم؟ پزشکی بهتر است یا دندان پزشکی؟ در ادامه قصد داریم به همه این سوالات پاسخ دهیم.

ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی کنکور 1403

پرطرفدارترین رشته‌‌ها از نظر داوطلبان کنکور تجربی، دو رشته جذاب پزشکی و دندان پزشکی است و اصلا هدف اکثر بچه‌های تجربی از شرکت در کنکور سراسری قبولی در یکی از این دو رشته محبوب است. از آنجایی که هر چیز خوب و پرطرفداری به سختی به دست می‌آید، ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی و دندان پزشکی محدود است و برای خانم یا آقای دکتر شدن باید از هفت خوان رستم بگذرید.

چند روز پیش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی کنکور 1403 اعلام شد و خوشبختانه ما امسال شاهد افزایش 20 درصدی در پذیرش این دو رشته هستیم.

تخفیف یهویی

یعنی:

  • ظرفیت رشته پزشکی کنکور 1403، 13824 نفر
  • ظرفیت دندانپزشکی کنکور 1403، 2660 نفر

چقدر از ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی مربوط به تعهدی‌ها است؟

می‌دانم که از شنیدن خبر افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی خوشحال شدید و امیدتان به قبولی در کنکور افزایش پیدا کرد؛ اما لازم است بدانید بخشی از این افزایش ظرفیت مربوط به رشته‌های دارای تعهد خدمت است.

با توجه به مهاجرت‌های گسترده پزشکان در سال‌های اخیر و نیاز روز افزون جامعه ما به پزشک مخصوصا در روستاها و مناطق محروم، سازمان سنجش تصمیم گرفته حدود 40 درصد از این افزایش ظرفیت را به کد رشته‌های دارای تعهد خدمت اختصاص دهد تا هم نیاز جامعه را برطرف کند و هم سیل عظیم مهاجرت پزشکان را کنترل کند. یعنی:

 از 13824 ظرفیت رشته پزشکی 5824 نفر به پزشکی تعهدی و از 2660 ظرفیت رشته دندان پزشکی 910 نفر به دندان پزشکی تعهدی اختصاص دارد. حالا سوال مهمی که برای داوطلبان پیش می‌آید این است که پزشکی تعهدی انتخاب کنم یا نه؟

دوستان لطفا در مورد آینده‌تان احساساتی و شتاب‌زده تصمیم نگیرید و انتخابی نکنید که بعد از آن پشیمان شوید. قبل از اینکه فقط به خاطر پوشیدن روپوش سفید و یدک کشیدن اسم دکتر رشته‌های تعهدی را انتخاب کنید، ابتدا اطلاعات کامل در مورد این رشته‌ها کسب کرده و با توجه به شرایط خودتان تصمیم بگیرید.

شرایط دقیق رشته‌های تعهدی را می‌توانید در دفترچه انتخاب رشته سال گذشته مطالعه کنید اما در ادامه به تعدادی از قوانین و شرایط پزشکی و دندان پزشکی تعهدی می‌پردازیم:

  • قبولی‌های پزشکی تعهدی تا 10 سال در خدمت دولت هستند و تعهد می‌دهند در هر ارگان یا منطقه‌ای که برای آن‌ها مشخص شده خدمت کنند.
  • این افراد تا پایان دوره تعهد خود اجازه احداث مطب یا کار خصوصی و مهاجرت ندارند.
  • تا وقتی نیمی از دوران تعهد خود را سپری نکنند اجازه شرکت در آزمون تخصص را ندارند.

فرض کنیم شخصی در 19 سالگی پزشکی تعهدی قبول می‌شود، در 26 سالگی فارغ التحصیل شده و باید تا 36 سالگی در خدمت دولت باشد، حالا تصمیم‌گیری با خود شما!

پزشکی یا دندان‌پزشکی مسئله این است!

پزشکی یا دندان‌پزشکی مسئله این است!
ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندان پزشکی افزایش پیدا کرده‌است؛ اما کدام‌یک از این رشته‌ها انتخاب بهتری است؟

خیلی وقت‌ها کنکوری‌ها از من می‌پرسند اگر رتبه خوبی آوردم، رشته پزشکی را انتخاب کنم یا دندان‌پزشکی؟ واقعیت این است که هر دوی این رشته‌ها خوب هستند و می‌توان گفت هر دو شان اجتماعی بالا و آینده شغلی خوبی دارند، برای انتخاب بین این دو رشته، علاوه بر علاقه باید با شرایط تحصیلی و کاری آن‌ها آشنا شوید تا بتوانید بهترین تصمیم ممکن را بگیرید.

آخرین رتبه‌های قبولی پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی (سراسری، آزاد و پردیس خودگردان)

مقاله مرتبط: آخرین رتبه‌های قبولی پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی (سراسری، آزاد و پردیس خودگردان)

به همین دلیل در جدول زیر این دو رشته پرطرفدار را از جنبه‌های مختلف با هم مقایسه کرده‌ایم:

اگر عاشق درس خواندن هستیپزشکی برو چون حجم درس‌هاش بیشتره
اگر عاشق کار عملی هستیخوراکت دندان‌پزشکیه
اگر می‌خوای سریع‌تر به پول و درآمد برسیدندان‌پزشکی بهتره چون توی مقطع عمومی درآمد بیشتری نسبت به پزشکی عمومی داره
اگر می‌خوای در طولانی مدت به درآمد عالی برسیپزشکی رو انتخاب کن چون اکثر تخصص‌های پزشکی درآمد عالی و رویایی دارن
اگر عاشق کار توی بیمارستانیبرو پزشکی
اگر خواب آلویی و توان شب کشیک وایسادن نداریبرو دندان‌پزشکی
اگر می‌خوای پردیس یا آزاد بریهزینه پزشکی کمتره
یادت باشه قبولی دندان‌پزشکی سخت‌تره و درس‌های پزشکی توی دانشگاه سنگین‌ترهو کار دندان پزشک‌ها از اکثر پزشک‌ها سخت‌تره و ممکنه گردن و کمر اونها به مرور زمان آسیب ببینه

جدول ظرفیت‌های کنکور 1403

در انتها قصد داریم چکیده‌ای از کل اطلاعات این محتوا را در قالب جدول زیر ارائه کنیم. برای آگاهی از جدیدترین اخبار کنکور سراسری و فرهنگیان 1403 و نیز یادگیری روش‌های برنامه‌ریزی، مطالعه، تست‌زنی، افزایش تمرکز و هر آنچه که یک کنکوری به آن نیاز دارد، وب‌سایت فروشگاه پایتخت کتاب را دنبال کنید.

اسم رشتهظرفیت کل در کنکور 1403ظرفیت تعهد خدمت
پزشکی13824 نفر5824 نفر
دندان پزشکی2660 نفر910 نفر
بهترین منابع فیزیک کنکور 1403؛ لیست بهترین کتاب ها

مقاله مرتبط: بهترین منابع فیزیک کنکور 1403؛ لیست بهترین کتاب ها

سخن آخر

مطمئنم که هیچ خبری به اندازه خبر افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی نمی‌تواند کنکوری‌های 1403 را خوشحال کند. در این محتوا ابتدا در مورد افزایش ظرفیت رشته‌های پرطرفدار پزشکی و دندان‌پزشکی صحبت کردیم و گفتیم امسال روی هم رفته ظرفیت این دو رشته 20 درصد افزایش داشته است.

اما از این افزایش ظرفیت بخشی به کد رشته‌های دارای تعهد خدمت اختصاص دارد. در ادامه در مورد شرایط پزشکی و دندان‌پزشکی تعهدی صحبت کردیم و در نهایت دو رشته پزشکی و دندان‌پزشکی را از جنبه‌های مختلف با هم مقایسه کردیم. اگر هنوز هم در این مورد سوالی در ذهنتان وجود دارد، می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب