لایف استایل صبحگاهی مدرسه؛ نکات طلایی ویژه والدین

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 7 دقیقه
لایف استایل صبحگاهی مدرسه؛ نکات طلایی ویژه والدین

روزهای اول سال تحصیلی برای دانش‌آموزان و همچنین والدین آن‌ها روزهای سختی است. هیچ‌کس دوست ندارد صبح خود را با استرس آغاز کند، ولی اگر نتوانید زمان بازگشایی مدارس یک روتین صبحگاهی کارآمد ایجاد کنید، ممکن است بعدها در سال تحصیلی با فرزندتان دچار مشکل شوید.

برای ساده‌ترشدن این فرآیند، کافیست برای روتین صبحگاهی مدرسه از قبل برنامه‌ریزی و خود را برای آن آماده کنید. این آمادگی باعث ‌می‌شود با استرس کمتری بچه‌ها به مدرسه بازگردند. رعایت نکات زیر به شما کمک ‌می‌کند که روتین صبحگاهی بهتری را برای مدرسه فرزندان‌تان بسازید و این دوران را برای آن‌ها نیز شیرین و لذت‌بخش کنید.

نکات طلایی برای داشتن روتین صبحگاهی مدرسه

با فرارسیدن مهرماه و آغاز مدرسه‌ها، والدین هم باید در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنند. این تغییرات پس از ۳ ماه تعطیلی، دیر خوابیدن در شب‌ها و دیر بلندشدن در صبح‌ها هم برای دانش‌آموزان و هم برای والدینشان استرس‌زا و چالش‌برانگیز است. اگر پدر و مادر هر دو شاغل باشند و موظف باشند زودتر از سرویس مدرسه از خانه خارج شوند اوضاع پیچیده‌تر هم خواهد شد.

در این مواقع باید برنامه دقیقی داشته باشید و لایف‌استایل خود را متناسب با شرایط تنظیم کنید. برخی نکات برای داشتن یک روتین صبحگاهی مدرسه می‌تواند این مشکلات را کمتر کند. با رعایت آن‌ها به شما قول می‌دهیم که شادتر از همیشه برای بدرقه فرزندتان به مدرسه از خواب برمی‌خیزید و اجازه نمی‌دهید که شروع مدرسه برای او تلخ و پراسترس باشد.

تخفیف یهویی

صبح‌ها زمان بیشتری را به خودتان اختصاص دهید

در اولین روزهای بازگشایی مدارس، صبح‌ها 15 تا 20 دقیقه زودتر از زمانی که فکر ‌می‌کنید مناسب است، بیدار شوید. نوشیدن قهوه، ورزش‌کردن و انجام کارهای ضروری مخصوص والدین ‌می‌تواند حال شما را برای شروع روز و سروکله‌زدن با فرزندتان آماده کند. درصورتی‌که برای خودتان وقت بگذارید، ‌می‌توانید با احساس بهتری سراغ کارها و روتین‌های مربوط به فرزندتان بروید.

گاهی ممکن است با گذشت زمان و روزها و روی روال‌افتادن کارها دیگر نیازی نباشد زودتر بیدار شوید. اما این زمان اضافی برای روزهای اول و اتفاقات غیرمنتظره فوق‌العاده است. البته در برخی موارد حتما ضرورت دارد که والدین زودتر از فرزندان بیدار شوند. مخصوصا اگر باید همزمان با بچه‌ها سرکار بروند. صرف‌نظر از نوع خانواده‌ها و شرایط‌شان، این وقت اضافه طلایی کمک ‌می‌کند تا سال تحصیلی را با آرامش بیشتری آغاز کنید.

زمان بیداری، ارتباط مستقیمی ‌با زمان خوابیدن دارد. مخصوصا در مورد بچه‌های کوچک‌تر، ممکن است نیاز باشد ساعت خواب شب را نیز تغییر بدهید. اگر نیاز بود ‌می‌توانید این تغییر را کم‌کم و به‌مرورزمان ایجاد کنید. تغییر ساعات خواب معمولا زمان‌بر است و تا زمانی که به عادت بدل شود، صبوری و پیگیری والدین را می‌طلبد.

برای داشتن روتین صبحگاهی مدرسه، کارها را از شب قبل آغاز کنید

برای داشتن روتین صبحگاهی مدرسه، کارها را از شب قبل آغاز کنید
در یک لایف استایل صحیح صبحگاهی مدرسه باید کیف مدرسه و کلیه وسایل از شب قبل آماده شوند.

برای یک صبح آرام، بهتر است برای بیشتر کارها از شب قبل برنامه‌ریزی کنید. فرزندتان را تشویق کنید تا هرکاری را که از پس آن برمی‌آید، خودش قبل از خوابیدن انجام دهد. آماده‌کردن تغذیه و نهار فردا، آماده‌کردن لباس‌ها، برنامه‌ریزی برای صبحانه، چیدن برنامه درسی در کیف و وسایل مدرسه را ‌می‌توان شب قبل انجام داد.

دوش‌گرفتن و حمام‌کردن نیز شب‌ها قبل از خواب، به مرتب‌شدن برنامه خواب آن‌ها کمک بسیاری ‌می‌کند. بسته به سن فرزندان، ممکن است بتوانید از آن‌ها بخواهید به‌طور مستقل برای صبح کارهایشان را انجام دهند.

استقلال و مدیریت زمان یکی از مهارت‌هایی است که کودکان باید برای بزرگسالی تمرین کنند و باید از کودکی و در همین دوران مدرسه بیاموزند.

پس بهتر است انجام مقداری از کارها را به فرزندتان بسپارید. شاید فرآیند واگذاری زمان‌بر و طولانی باشد، اما مطمئن باشید ارزشش را دارد.

یک جای مشخص را در خانه مشخص کنید تا وسایل موردنیاز فردا را در آن‌جا قرار دهید. کوله‌پشتی، شارژر، لوازم الکترونیکی، کلید، کفش، بطری آب و حتی لباس را شب قبل در جای مشخص قرار دهید تا روز بعد سریع‌تر آماده شوید و همچنین نیازی نباشد که دنبال وسایل‌تان بگردید.

کارها را به‌عهده فرزندتان بیندازید

زمانی که بچه‌ها کوچک هستند، والدین اغلب کارهایشان را برایشان انجام ‌می‌دهند، اما گاهی اوقات این عادات تا بزرگسالی نیز باقی ‌می‌ماند. سال تحصیلی جدید زمان بسیار خوبی برای تغییر روند کارهاست. کارهای بیشتری به عهده فرزندتان بگذارید و از او بخواهید که آن‌ها را برعهده بگیرد.

‌می‌توانید برای آمادگی بیشتر، ابتدا آخر هفته‌ها این کار را تمرین کنید. آموزش مهارت‌های جدید در صبح‌های پراسترس قبل از مدرسه ممکن است موثر نباشد. اگر ‌می‌خواهید صبح‌ها فرزندتان خودش لباسش را بپوشد، یا نهارش را آماده کند، سعی نکنید با عجله و در صبح‌های شلوغ مدرسه آن را تمرین کنید.

صبحانه‌ای مقوی و بی‌دردسر تدارک ببینید

صبحانه‌ای مقوی و بی‌دردسر تدارک ببینید
بهترین لایف استایل صبحگاهی مدرسه شامل یک صبحانه خوشمزه و مقوی برای بچه‌هاست.

درست است که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی در روز است؛ اما حواستان باشد که این جمله نباید باعث ایجاد فشار اضافی به خانواده و فرزندان شود.

غلات و شیر، تخم‌مرغ، میوه، بلغورجو، نان سبوس‌دار و یا وافل و پنکیک ‌می‌توانند گزینه‌های عالی برای صبحانه باشند و به‌راحتی استفاده شوند. صبحانه‌های مدرسه و مهدکودک نیز گزینه‌های عالی برای بچه‌ها هستند و فشار را از روتین صبحگاهی مدرسه برمی‌دارد.

اگر فرزندتان در خانه صبحانه می‌خورد حتما شب قبل از او بپرسید که برای صبحانه چه چیزی ‌می‌خواهد. برخی از بچه‌ها وقتی صبح بفهمند که غلات موردعلاقه‌شان تمام شده نمی‌توانند برای اینکه چه چیزی بخورند، تصمیم بگیرند. تغذیه صبحگاهی مفید ‌می‌تواند یک روز خوب و عالی را برای بچه‌ها و خانواده بسازد.

چک لیست برای روتین صبحگاهی مدرسه تهیه کنید

تلاش برای به‌خاطرسپردن کارهای صبحگاهی یک چالش است. ‌می‌توانید در ابتدای سال تحصیلی یک چک لیست تهیه کنید و کارها را روی آن به ترتیب بنویسید:

  • شانه‌کردن مو
  • مسواک‌زدن
  • شستن صورت
  • پوشیدن لباس فرم
  • خوردن صبحانه
  • برداشتن نهار و تغذیه
  • چک‌کردن کوله
  • پوشیدن کفش
  • خاموش‌کردن چراغ
  • بستن در خانه

‌می‌توانید برای تک‌تک موارد بالا ساعت مشخصی معین کنید. مثلا بنویسید ساعت 7 و 15 دقیقه کفشتان را پوشیده باشید. تعیین ساعت، راهنمای خوبی برای بچه‌ها است. با وجود این لیست‌ها و مشخص‌کردن ساعت‌ها گاهی نیاز است روتین‌های صبحگاهی را کمی‌جابه‌جا کنید و تغییر دهید.

چیدن روتین صبحگاهی مدرسه با کمک کودکان، آن‌ها را به انجام‌دادن بهتر روتین ترغیب ‌می‌کند.

ساختن شعرهای خنده‌دار برای روتین‌ها نیز ‌می‌تواند حس‌و‌حال بهتری به روند انجام کار بدهد و این کار را کمی ‌خنده‌دارتر و مفرح‌تر جلوه کند.

به فرزندتان انگیزه دهید

گاهی برای گذراندن روتین صبحگاهی مدرسه، به انگیزه بیشتری احتیاج دارید. مخصوصا اگر بچه‌ها به مدرسه علاقه نداشته باشند، ممکن است صبح‌ها بداخلاق باشند و یا آهسته‌تر کارهایشان را انجام دهند. برای اینکه صبح‌ها در خانه‌تان جنگ نشود، برای آن‌ها انگیزه ایجاد کنید. بیدارشدن با آهنگ موردعلاقه، یا اشتیاق برای خوردن یک صبحانه خوشمزه، ‌می‌تواند احساس بهتری برای رفتن به مدرسه در کودک ایجاد کند.

همچنین اگر بچه‌ها بدانند ‌می‌توانند قبل از مدرسه بازی کنند، کتاب بخوانند یا تلویزیون تماشا کنند، قطعا با احساس بهتری از خواب بیدار ‌می‌شوند. اگر ‌می‌خواهید با این چیزها به فرزندتان انگیزه بدهید، نیاز است صبح‌ها زودتر بیدار شوید تا زمان بیشتری در اختیار داشته باشید.

سخن پایانی

روتین صبحگاهی مدرسه، ممکن است برای هر خانواده یک شکل مخصوص داشته باشد. خلاق باشید و بهترین روند را برای خانواده خودتان انتخاب کنید. هیچ پاسخ درست و غلطی وجود ندارد. با مدیریت زمان و خلاقیت ‌می‌توانید یک لایف‌استایل مفید و عالی را برای کل خانواده برنامه‌ریزی کنید؛ روندی که چالش‌ها را کاهش بدهد و بتواند شما و خانواده‌تان را برای یک روز عالی آماده کند.

منبع: + + +

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب