هک مطالعه؛ آموزش میانبرهای یادگیری دانش آموزان برتر

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 9 دقیقه
هک مطالعه؛ آموزش میانبرهای یادگیری دانش آموزان برتر

اگر فکر می‌کنید اهل مطالعه نیستید یا در هنگام درس‌خواندن خواب‌تان می‌گیرد یا حواس‌تان به‌راحتی پرت می‌شود، به شما پیشنهاد می‌کنم برای یک بار هم که شده به روش دیگری درس بخوانید. احتمالا نام تکنیک‌های مطالعه را شنیده‌اید و شاید با خودتان گفته‌اید که همه این روش‌ها دستاورد روانشناسی زرد و تبلیغاتی است اما باید بگوییم سخت در اشتباهید!

تکنیک‌های مطالعه یک مبحث جذاب و دوست‌داشتنی برای بیشتر افراد کتاب‌خوان و درس‌خوان است. زمانی که می‌خواهید مطلبی را یاد بگیرید یا اینکه آن را مطالعه کنید باید به روش خودتان، یعنی روشی که برای شما جواب می‌دهد عمل کنید. شما نسخه منحصربه‌فرد خودتان را دارید و البته باید بدانید که روش‌های مطالعه نباید صرفا سخت و چالشی باشند. گاهی یک روش ساده برای شما بیشترین بازده را به‌همراه دارد.

تکنیک‌های ساده هک مطالعه باعث افزایش بهره‌وری، بهبود تمرکز و به‌حداقل‌‌رساندن حواس‌پرتی می‌شوند. همچنین این تکنیک‌ها با توجه به موضوعی که در حال مطالعه آن هستیم، زمانی که در اختیار داریم و روش یادگیری، متفاوت است. هک مطالعه به ساده‌تر کردن فرآیند یادگیری کمک بسیاری می‌کند. در ادامه چند روش کاربردی را برایتان آورده‌ایم.

بررسی انواع روش‌های هک مطالعه

هک مطالعه یعنی ترفندها و روش‌هایی که برای مطالعه و یادگیری موثر به افراد کمک می‌کنند. به تعداد دانش‌آموزان و دانشجویان مشعول‌ به‌ تحصیل در کره زمین ممکن است روش‌های مطالعه وجود داشته باشد؛ اما قرار نیست همه این روش‌ها اصولی باشند و یا برای شما هم جواب بدهند.

تخفیف یهویی

مانند هر چیز دیگری، برای مطالعه هم باید از تکنیک‌های مورد تایید و جهانی استفاده کنید تا به نتیجه مطلوب و مدنظرتان برسید. کمربندها را ببندید چون قرار است با سرعت زیادی شاگرد اول کلاس‌تان را پشت سر بگذارید!!

مدیریت زمان داشته باشید

مهم‌ترین دارایی ما زمان است. این حرف من نیست بلکه همه افراد موفق همواره از مدیریت زمان‌شان برای رسیدن به اهداف‌شان گفته‌اند.

یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های مطالعه، مخصوصا برای دانش‌آموزان، مدیریت زمان است که تاثیر مثبت و بلندمدتی بر روی مراحل یادگیری مانند دوره‌ کردن، آماده‌ شدن و مطالعه دارد.

در این روش، نکته مهم و حیاتی این است که در زمان مشخص‌شده، توجه‌تان را کاملا بر روی مطالعه قرار دهید. بهتر است تمامی مزاحمت‌ها مانند شبکه‌های اجتماعی و مکالمات تلفنی را به بعد موکول کنید. برای دوره‌کردن مطالب حتما زمان تعیین کنید.

تاریخ امتحانات و زمان تحویل تکالیف می‌تواند زمانی که در اختیار دارید را مشخص کند. مثلا اگر ۱۰ روز تا امتحان فرصت دارید، بهتر است ۲ تا ۳ روز را برای دوره‌ کردن مطالب اختصاص دهید. این کار اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد.

کیفیت را به کمیت ترجیح دهید

احتمالا در میان همکلاسی‌هایتان زیاد دیده‌اید که قبل از امتحان به همکلاسی‌های دیگر می‌گویند که ۴ بار کتاب را دوره کرده‌اند و روحیه همه را تضعیف می‌کنند و البته معمولا هم نمره‌‌ دندان‌گیری نمی‌گیرند! اینجاست که ما می‌گوییم کیفیت مهم است نه کمیت.

مطالعه مطالب کم و کوچک به‌ دفعات و به‌ صورت روزانه نسبت به مطالعه یک درس به مقدار زیاد در یک روز بازده بیشتری دارد چرا که مرور روزانه باعث انتقال مطالب از حافظه کوتاه‌مدت به بلندمدت می‌شود.

برای مثال اگر باید ۷ فصل را بخوانید، در ابتدا تنها روی ۴ فصل تمرکز کنید. این کار سرعت یادگیری و کیفیت یادگیری را بالا می‌برد. فراموش نکنید که کمیت هم در جای خودش مهم است و باید همه مطالب کتاب را بخوانید و بعد سر امتحان بروید!

مکان مناسبی را برای مطالعه انتخاب کنید

مکان مناسبی را برای مطالعه انتخاب کنید
انتخاب مکان مناسب مطالعه باعث افزایش تمرکز و یادگیری بهتر و در نتیجه هک مطالعه می‌شود.

زمانی که صحبت از مکان مناسب برای مطالعه می‌شود هرکس ترجیحات خاص خودش را دارد اما در میان خانواده و جلوی تلویزیون اصلا جای مناسبی برای درس‌خواندن نیست! انتخاب مکان مناسب و محیط اطراف یکی از هک‌های مهم مطالعه هستند. برخی افراد در کافه‌های شلوغ مطالعه می‌کنند و برخی در کتابخانه‌ها و محیط‌های آرام.

تعیین یک جای مشخص، حتی اگر گوشه اتاقی در خانه‌تان باشد، می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد و شما را به دنیای زیبای کتاب‌ها حتی اگر کتاب درسی باشند، علاقه‌مند کند.

میان‌وعده سالم و مغزی بخورید

وقتی در مورد روش‌های مطالعه صحبت می‌کنیم نمی‌توانیم اهمیت غذا و رژیم غذایی خوب و سالم را نادیده بگیریم. چه امتحانات شما آنلاین باشد و چه حضوری، داشتن وعده‌های غذایی مناسب ضروری است. تمام تلاش‌تان را کنید تا غذاهای سالم، مغذی و ترجیحاً خوشمزه بخورید.

مغز شما برای عملکرد بهتر به مواد مغذی احتیاج دارد. یک غذای مناسب و سالم به مغزتان در به‌ خاطر سپردن مطالب کمک بسیاری می‌کند. فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم همگی باید در غذاهایی که هنگام مطالعه می‌خورید وجود داشته باشند. ترکیب این مواد به تغذیه بدن و ذهن شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین کارایی و تمرکز را داشته باشید.

خوردن میان‌وعده‌های کوچک و سریع در فاصله‌های منظم، شناخت مغز و مهارت‌های یادگیری شما را بهبود می‌بخشد.

از حافظه بصری برای به‌خاطرسپردن مطالب استفاده کنید

هایلایترها، خودکارهای رنگی و ترسیم نکات به شکل تصویری می‌توانند به شما در یادآوری مطالب و به‌خاطرسپردن آن‌ها کمک کند. به این کار نقشه‌برداری ذهنی می‌گویند. در نقشه‌برداری ذهنی یادداشت‌های تصویری بهتر از یادداشت‌های متنی در خاطر می‌مانند. یادداشت‌برداری با دست مفیدتر و کارآمدتر از یادداشت‌برداری روی گوشی همراه، موبایل، تبلت و لپ‌تاپ است.

اما نت‌برداری هم باید اصولی باشد. برای استفاده بهتر از حافظه بصری بهتر است یادداشت‌برداری را به‌ خوبی بیاموزید. نکات مهمی در یادداشت‌برداری وجود دارد که به تاثیرگذاری بیشتر آن کمک بسیاری می‌کند. در ادامه چند مورد از بهترین روش‌های یادداشت‌برداری آورده شده است.

  • برای تمایز بین بخشهای مختلف، از کدگذاری رنگ و هایلایت استفاده کنید.
  • برای هر فصل، یک طرح کلی تهیه کنید.
  • با کمک بوک‌مارکها و فلشکارتها مطالب دنبالهدار را پیگیری کنید.
  • برای کمک به یادآوری بیشتر، نقشهها، نمودارها، فلوچارتها و جدول زمانی خود را رسم کنید.
  • با کمک تقویم، تاریخها و مهلتهای مهم را علامت بزنید.
  • روی نمودارها، کاغذهای رنگارنگ یا تابلوهای کوچک یادداشت بردارید.

در اوقات استراحت به موسیقی گوش دهید

آماده‌شدن برای امتحان از نظر احساسی بسیار خسته‌کننده و دشوار است. همه ما به زمانی برای استراحت نیازمندیم. گوش‌دادن به موسیقی قبل از شروع مطالعه می‌تواند به آرامش و تمرکز شما کمک کند و این نکته‌ای است که کمتر به آن پرداخته می‌شود.

حتی برای روز امتحان نیز موسیقی می‌تواند کمک‌کننده باشد. اگر استرس دارید موسیقی با آهنگی ملایم می‌تواند حال‌تان را بهتر کند. همچنین در شرایطی که شب امتحان تا صبح درس خوانده‌اید برای کاهش خواب‌آلودگی یک موسیقی پرانرژی گوش دهید و سپس پیش به سوی مدرسه!

مطالب را برای کسی توضیح دهید

مطالب را برای کسی توضیح دهید
توضیح دادن مطالب برای دیگران یکی از بهترین راه‌های هک مطالعه است.

احتمالا کمتر کسی حاضر است که مطالب درسی را از زبان شما بشنود! البته غیر از همکلاسی مستاصل‌تان که شب امتحان فرارسیده و همچنان در میان انبوه مطالب سخت گیج و سردرگم است. توضیح درس برای یک همکلاسی که به کمک شما احتیاج دارد، درست مانند کارما عمل می‌کند.

آموزش‌دادن یک راه عالی برای افزایش درک و گیرایی از درس‌ها و مطالب و یکی از بهترین راه‌ها برای فهم میزان یادگیری است.

شکاف‌های مطالعاتی خود را پیدا کنید

گاهی در حین یادگیری درس متوجه نقطه ضعف خود نمی‌شویم. یعنی نمی‌دانیم که دقیقا کجای مطلب واضح نیست و نیاز به شفاف‌سازی بیشتر دارد. درک شکاف مطالعه و تمرکز دقیق بر روی آن چیزی که متوجه نمی‌شوید کمک بسیاری به سرعت‌بخشیدن به فرآیند یادگیری می‌کند.

آیا تکنیک‌ها و هک مطالعه نیاز به ابزار یا امکانات خاصی دارند؟

شما نمی‌توانید در تمام طول تحصیل به‌تنهایی روی خود و حافظه‌تان متکی باشید. همانطور که باید حتما در کیف‌تان دفتر و جزوه و قلم داشته باشید، گاهی هک‌های مطالعه نیز نیاز به پشتیبانی و امکانات خاصی دارند؛ امکاناتی که کارآیی خود را تاکنون نشان داده‌اند و به کیفیت بهتر مطالعه کمک کرده‌اند. برخی از این ابزارها شامل:

  • فلش کارت‌ها: تهیه فلش کارت و تلاش برای یادگیری با کمک آن‌ها یک روش برای مطالعه و به خاطرسپردن است.
  • دفترچه یادداشت و خودکار/مداد: یادداشت‌برداری اصولی می‌تواند یک روش عالی مطالعه برای همه افراد حتی با امکانات کم باشد.
  • کتاب‌های درسی و منابع کمک درسی: همه انواع کتاب‌های درسی و کمک آموزشی از طریق وب سایت پایتخت کتاب به آسانی در دسترس شما هستند.
  • ماشین‌حساب
  • هایلایت‌کننده‌ها
  • نور مناسب: نور طبیعی بهترین نور برای مطالعه است.
  • صندلی ارگونومیک: توجه به نیازهای جسمانی در هنگام مطالعه به طولانی‌تر شدن این فرآیند کمک زیادی می‌کند.
  • میز مطالعه
  • آب
  • هوای تازه
  • انتخاب مکانی با نور طبیعی

منابع: + +

سخن پایانی

یادداشت‌برداری مرتب و تمیز، رژیم غذایی سالم و در نهایت تفکر مثبت، نکات اصلی و مهم در افزایش یادگیری هستند. اگر مکان مناسب و راحت برای درس‌خواندن داشته باشید و حتی چند دقیقه روی موضوعی تمرکز کنید، درک مفاهیم سخت هم برایتان راحت‌تر می‌شود و به این ترتیب کم‌کم عاشق مطالعه می‌شوید.

هک مطالعه به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مطالب را به‌خوبی بیاموزند و تکالیف‌شان را به بهترین شکل انجام دهند. همچنین برای زمان کمی که برای برخی امتحانات در اختیار دارید این ترفندها به مدیریت زمان و بهترشدن نتیجه کمک بسیاری می‌کند.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب